Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

Jag har sett den där filmen förr o tyckte inte att den var märkvärdig:confused:

Har ponnies inte bättre gång än så:confused:

Har ej varit på ngn ponnytävling:o

Jo,det har dem, även ponnies idag av dem jag ser så är det också sportavlade exakt som stora hästar.

Kanske inte så extrem gång, men härlig mekanik och fin rörlighet.

Men vad står det i deras protokoll?

Man kan ju komma långt med bara exakta övergångar o mkt annat bra, men få nedslag på formen. Vilka % brukar den hamna på?

Hamnar antagligen mellan 70% (=7or= ganska bra) och 80% (= 8or = bra)

Med rätt träning och ridning kanske de skulle hamna högre??

Jag har ju bara sett en EM-ponny o den är jättefin o rör sig med schwung.
Dock är den gärna för kort i halsen.

Men fy! Stackars ponny och stackars tjej som i tidig ålder får helt fel syn på hur man rider och utbildar hästar :crazy:

Jag håller med dig det syns inte sådär rakt av inne på en tävlingsbana att den tex är longerad på det viset eller om det bara skulle vara en hård hand däremot om man bara ser på hur ponny ser ut exteriör så borde den röra sig större och ledigare dvs mer genom kroppen och då kommer vi tillbaka till det där med hur domarna borde döma.

Den här ponnyn om jag fattar saken rätt är en av europas bästa trots att den inte rör sig genom kroppen överhuvudtaget, den går stelt och struttigt utan någon särskild gång för att den är rätt låst så långt är dom flesta med tänk nu om den här ponnyn hade varit mer elektrisk och het och du kan lära in höga benlyft via diverse mekaniska träningsmetoder så voila så får du en helt annan ponny trots att den inte rör sig genom kroppen överhuvudtaget nu är det bara det att den ser mer flashig ut och det är ju precis på det sättet det vinns tävlingar på häst idag , inte så jättelångt ifrån frieserselar och träning av saddlebreed dvs det går att LÄRA IN om man hittar rätt häst till det och det pågår ju tyvärr och det är väl just det som är så kluvet idag bland FEI, domare och andra invigda om jag fattat det hela rätt.

Men se där :)

Delvis knapplån

Det som syns inne påtävlingsbanan är ju om hästen tränats muskulärt att gå samlat eller om den i huvudsak rids/tränas för att "inte få missar".

De som rids på lydnad tappar en massa saker. Bla losgelassenheiten. Både i hästens uppenbarelse och i ryggrörelserna och därmed bakbenens arbete
Lättare att se för biomekaniknördar, men domarna borde ju vara just biomekinknördar :D

Men det som syns tydligast är ju Bla annat som du skriver i den andra tråden om upptagningar.

Är hästen van vid att vinkla bak - så går det utan att ryttaren häver sig bakåt och tar i med hela sin vikt i munnen/stången.

Det finns ju vissa tyska ryttare som rider kort kort, och rollar men de brukar ju kunna rida på det andra sättet också, de brukar ju kunna få upp ryggen mellan varven och få hästen att sitta ihop och tex

Wert kan ju asagasa och ända ta upp utan att vara brutal med stången.

Redan där går det snabbt att sålla agnarna från vetet. Du vet ju också att kvaliteten på upptagningen blir helt olika med 'Hubertus vis' - och 'häva bakåt' vis.
Sätter sig hästen med sviktande knän - eller är det stolpigt

Det gäller ju inte dig , men man måste man bevara sin objektivitiet.

Det finns påståenden som upprepas så länge att de "blir sanningar" som inte reflekteras över.

Någon får stämpeln duktig - och då behöver man inte tänka själv längre. Syftar mest på den tränare tidigare i tråden - som inte tyckte hästen tog skada, och du tyckte ryttaren skulle byta tränare.
men det ville inte ryttaren - för tränaren var ju "duktig"

Vad är duktig...:confused:...
Hur duktigt är det att inte fatta varför det är apfel....:angel:

Ett annat exempel är vår bästa ryttare, som ja - han ÄR vår bästa ryttare. Det innebär inte att han rider perfekt hela tiden. Det faller liksom isär ibland...

Och det är ju inget kosntigt med det men när folk (bildsättare ffa) inte tänker, utan publicerar bilder på VEM det är och inte på vad bilden föreställer, så blir vår "bild" av Dressyr otroligt skev.

Det som är sorgligt är att de som tränas utifrån Dressyrens principer blir lite "tråkiga" i jämförelse - då ögat så länge vant sig vid det flashiga.

Och JA det gäller även ponnydressyr - bara kolla bilder i Ridsport.

Jag såg EN bra bild och REAGERADE:crazy:

Med annan ridning skulle den röra sig annorlunda.

Frågan är om den har fått höga poäng som unghäst och att den gång som en gång fanns - om den har ridits bort.

Ja och det tycker jag att man kan se glimtar av faktiskt, att ponnyn eg är en bra/fin ponny, precis som pappan faktiskt är i grunden.

Kanske inbillar jag mej det bara - önsketänkande, men så ser jag den. Den är typiskt vad jag menar med "ponnyriden". Att den sen är hårt inspänd mm gör ju att det är lättare att rida den där, som denär på filmen.

T_b :

Kan vara någon som gör en sluta med väldigt bra tvärning och takt och tempo - trots att hästen ser ut som en fönsterhake. Då kan betyget bli 7 - skulle ha kunnat bli 9 eller 10 - med en korrekt form - men då måste ryttaren börja om från början. OCH det stora kruxet!!! formen kan bli OSTADIG! Om hästen är parkerad i en fast form riskerar man aldrig att få småfel.....

MEN där skulle domarna döma enligt reglerna och inte godkänna en felaktig form. Kommer inte ihåg exakt texten i TR, men halsen ska vara rest och välvd i förhållande till klassen. Välvd, inte avknäppt.

Ja precis, det är så det ofta är, att hästen hålls fast i en stadig form med huvudet o nacken och det blir det viktiga, ponnyekipage ser gärna väldigt "orörliga" ut i kroppen, särskilt huvd/hals och rygg. Därav den korta gången som kommer av detta.

Samma med vår ponny som inte fick fram gången eftersom huvudet hölls för hårt fast, alldeles för korta tyglar, men det såg stadigare ut. OCh med bra gång i grunden blev den tillräckligt bra för ponnytävlingar i alla fall.....

Det FINNS ponnyer med riktigt riktigt bra gång och det tycker jag inte alls man ser ofta, även om jag inte åker ut på ponnytävlingar längre så ser man ekipage ändå ibland även som är på hög nivå.

Jag tycker även att man ser vuxenekipage med för höga nackar och därav dålig ryggg, som inte alltid får nerslag på formen.

Det är inte lätt att rida en häst så att den bäst får fram sina gångarter och en ponnyryttare är ju aldrig över 18 år:crazy: Det är svårt nog för vuxna att hitta rätt.

Men trots det är det väldigt trist med dessa fuskvägar, som att tex spänna in ponnyn för att gå genvägar.

Senast ändrad av en moderator:

Det är det som är så konstigt, dessa ponnyer rör sig verkligen genom hela kroppen när de tar upp dom i tävlingsform. Däremot våra svenska ponnyer rör sig stelt och struttigt när man ser dom utomlands.
Har sett denna ponny longeras (och ridas) som på bilderna dagarna före EM start (på tävlingsplatsen) och tycker att det är vidrigt och ofattbart att det kan funka
En tränare hade haft en åsikt när Ridsport frågade, han fanns på plats både -06 och -07 och var i position att kunna säga ifrån och ifrågasätta där.... lättare att göra det hemma i Sverige när tidningen frågar
Då säger naturligtvis alla varför säger inte du ifrån då? Men så funkar det inte på internationell tävling, där får du som förälder, hästskötare eller ryttare hålla käften, endast Cheifen talar
Snacket att tränaren inget visste och det var eleven som gjorde fel är Bullshit, det kan jag intyga

Vill bara tillägga
Titta på "Syndicat Linaros" insändar svar på sina bilder, där finns en bild på P&P i tävlingsform, nog rör sig den alltid....

Det är det som är så konstigt, dessa ponnyer rör sig verkligen genom hela kroppen när de tar upp dom i tävlingsform. Däremot våra svenska ponnyer rör sig stelt och struttigt när man ser dom utomlands.
Har sett denna ponny longeras (och ridas) som på bilderna dagarna före EM start (på tävlingsplatsen) och tycker att det är vidrigt och ofattbart att det kan funka

------
Snacket att tränaren inget visste och det var eleven som gjorde fel är Bullshit, det kan jag intyga

Intressant, ska se om det går att hitta en film på ponnyn från tävling, måste ju finnas. Ja klart den kan röra sej och arbeta genom kroppen, är övertygad om det faktiskt.:bow: Är övertygad om att du har rätt i det.

Och frågan är väl varför man då gör detta eg, håller även med om att självklart visste tränaren om det och låg bakom...:crazy::(

KL - (ej riktat till dej)

Blir lite förundrad över att man slår ner på ponnyn, som att man "inte skulle ha bättre än den" o likn, även om man är upprörd över metoderna vilket även jag är, behöver man inte dra iväg hur som helst. En ponny som vunnit EM som denna, har troligen en mycket bra gång för att vara ponny, sen om man väljer att rida den så att det inte kommer fram är en annan sak och det är vad jag inte förstår.

Bygger på - lägger till

Det fanns visst 10 timmar film....

OCH EN ANNAN ORSAK TILL ATT DET ÄR VÄRRE MED RYTTARE PÅ
är att ryttaren använder sin egen vikt som en hävstång i hästens mun

Det kan inte inspänningen göra :angel:
http://www.youtube.com/watch?v=jyozYRj2oz0

enjoy

:bow: Vilka galningar! Jag drar tillbaka allt om att det ev skulle vara bättre att rida så än att longera, båda delarna är så illa att man kan spy.

Nu ska jag åka och rida min egen häst, fast inte så där!:crazy::idea:

Jag har sett den där filmen förr o tyckte inte att den var märkvärdig:confused:

Har ponnies inte bättre gång än så:confused:

Har ej varit på ngn ponnytävling:o

Jag har bestämt för mig att de hade bättre gång när jag tävlade? Om nu denna är en av de bättre idag... Eller minns jag helt fel? :confused:
Minns en svensk ponny i kat D som faktiskt hade en trav som de flesta storhästar inte kommer i närheten av. Den travade med hela kroppen, det var nog något att sitta på. :d

Men på ponny o även msv b på häst- krävs ingen stor samling.

Sen betyder inte korrekt exteriör att den har bra gångarter eller rör sig mkt genom kroppen.
då skulle vi bara behöva ha bedömningar på typ. huvud- hals o bål samt extremiteter.

Finns t o m motsatsen. hästar med usel ext. som rör sig magnifikt.

Fast sen finns det dom som säger att för att rida en lätt C:1a BRA, ska man vara på minst msv nivå.

Klurigt det här med "dressyr".../:cool:

Jag har bestämt för mig att de hade bättre gång när jag tävlade? Om nu denna är en av de bättre idag... Eller minns jag helt fel? :confused:
Minns en svensk ponny i kat D som faktiskt hade en trav som de flesta storhästar inte kommer i närheten av. Den travade med hela kroppen, det var nog något att sitta på. :d

Nja.... alla som sett en video på en häst vet ju att det rör sig MYCKET mer i verkligheten ;)

Jämnför Briar i verligheten med Briar på TV :angel:

De rör sig bättre, iaf de bästa. Men jag misstänker att denna ponnyn är väldigt lydig och om den gör alla saker bra så kan de inte sätta lägre än 7-8 på betygen och vips så hamnar de högt i procent.

Svenska ryttare är i regel dåliga på den presision som tex tyskarna har.

Nu frågar jag absolut inte för att vara dum utan för att jag är nyfiken och helt okunnig om ponnyvärlden.
Jag inbillar ju mig att små barn på 8-10 eller 12 år kan ha svårt att rida ihop sin ponnysar på ett helt korrekt sätt osv, men ska inte målet vara att det ska bli bättre och bättre. Jag menar en 16, 17, 18 årig ponnyryttare kan ju i många fall ha massor av ryttarerfarenhet, längre ben osv än mig som är "vuxen" och som bara är165 cm lång. Detta är då med tanke på att en ponnyryttare kanske inte har vad som krävs för att rida ihop en ponny med sjuhelvetes gång (o nej jag menar inte att långa ben automatiskt leder till det, men det kan underlätta).
Och var går gränsen? jag menar en 18-åring ska ju snart bli vuxen, kapabel, hästryttare. Är det då inte tragiskt om man kan ha nytta av sina ponnykunskaper, eller hur man nu ska säga.
Ledsen om det blev rörigt och hoppas någon förstår hur jag tänker.

KL:
grejen är ju att det är -inte tungt-att "rida ihop2 vare sig ponnies eller stor ahästar.

Det skall ske på -teknik-inte på styrka.Med teknikrigningen kommer också ett krav att djuret skal reagera på minsta lilal hjälp,och där kommer man ifrån dra ihop o sparka på,helt enkelt däför ttd et inte behövs.

Och jo,jag har haft häst uppe i FEI as well..Likaså vinst i SM.

jag tror inte ens träningssätt somd etta var uppfunnet då.

Kommer inte ihåg at jagsom "ponnyunge"(även omd et är 30+ år sedannu) fick lär amig detta.

tvärtom,jag hade randats blodig omjag försökt!

För er som inte vill se sådant här men inte kanske vågar protestera muntligen så finns det dekaler att köpa som man kan sätta på bilen/väskan/rullstolen..tror d ekommer från horsesforlife.com där många av oss finns som inte vill se sådan här "träning"

Är en webtidning som har många nyttiga artiklar om biomekanik tex,och massa annat.

Ju fler som syns,om än i dte tysta,detso mer kommer den här typn av behandlig ifrågasättas.

Håller med dig, och tycker fortfarande att det är dåligt av tidningen ridsport att inte protestera högre. De är rädda !!!

De rör sig bättre, iaf de bästa. Men jag misstänker att denna ponnyn är väldigt lydig och om den gör alla saker bra så kan de inte sätta lägre än 7-8 på betygen och vips så hamnar de högt i procent.

Svenska ryttare är i regel dåliga på den presision som tex tyskarna har.

Den rör sig !!! jag lovar :bow:

Och nej, det är inte presisonen som saknas hos svenska ponnyer, det är trycket bakifrån, med några få undantag sitter man som "ostbågar" och håller fast dom och det får man bra betalt för av svenska domare :devil:

Hur menar du med "ostbågar"?:confused:

Jag måste säga att jag håller med Lancet om att precisionen hos de svenska ryttarna kunde bli bättre. Det som dessutom är ett problem här hemma är formen och skolor. Många ponnyer går i samma form från LB upp till FEI-program, det brister i samlingen. En del ryttare tror att samlingen kommer genom ett långsammare tempo och glömmer bort att bakbenen måste engageras mer. Men detta kanske var lite OT från tråden, ursäkta...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar

Tillbaka