Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

Det är väl lite märkligt att efter allt jobb med att spänna in ponnykraken - så blir det inte bättre.

Svårt det där med ponnyer - om de blir för mycket häst är de inte alltid ridbara för de små barnen. Såg en helt outstanding ponny för ca två år sen. Gångarter som skulle slagit ALLT på Djurholm.... men den växlade mellan 0-3 och 8-9 i bedömningen. Hoppas att dom får ordning på den innan det är för sent= ungen för gammal....:cool:

Det ligger nog mycket där, samma med riktigt bra hopponnys, de kräver ridning som inte barnen har.

Har sett ett fenomen när ungdomar går från ponny till häst.

De rider med hästens längre hals lika kort som ponnyns var:eek:

antar att det känns ovant med en längre hals:confused:

Läs i kommentarerna på Ridsports nätupplaga. Där är det flera som försvarar metoden. De holländska ponnyerna vinner ju så metoden funger bra. Och har man betalat miljonbelopp för en ponny så måste man ju få utdelning för det. Hur man tar sig till vinsterna har inte så stor betydelse :mad:

Här gäller det gamla talesättet: ändamålet helgar medlen.

Ja och där landar vi igen på att ansvaret ligger hos domarna.

Det som är väldigt förundrande är att så många är mer intresserade av att hålla sporten och sig själva fläckfria än att på riktigt ta avstånd från detta

*kl*
Grundfrågan gällde ponnydressyren, nu är alla debattörer far away från den diskussionen. Vill ni prata RK/stor häst är ni välkomna att göra det i en annan tråd.

/B_A_L, moderator

Men vad är ponnydressyren annat än en spegel av storhästdressyren.

Den här ponnyns tränare är ju en mycket välkänd Dressyrryttare

Först gör det det på stora hästar och sedan lär de barnen att göra det på ponnys

Ja och där landar vi igen på att ansvaret ligger hos domarna.

Det som är väldigt förundrande är att så många är mer intresserade av att hålla sporten och sig själva fläckfria än att på riktigt ta avstånd från detta

Ansvaret ligger INTE hos domarna, utan i regelverken.

Fast domarna ska ju döma efter det som sker på banan. Inte vad som sker hemma eller på framridningen. Där går ju överdomaren in.

Än så länge får man ju rida hur man vill på framridningen, bara man inte är dum mot den. O vem ska bedöma det:confused: om det inte är regelrätt uppläxning.:confused:

Fast domarna ska ju döma efter det som sker på banan. Inte vad som sker hemma eller på framridningen. Där går ju överdomaren in.

Än så länge får man ju rida hur man vill på framridningen, bara man inte är dum mot den. O vem ska bedöma det:confused: om det inte är regelrätt uppläxning.:confused:

Jo jag vet men det är något på gång om det har jag hört, det tar bara lång tid. Domarna är ju inte sämre än att dom ser vad som är mekaniskt och vad som är arbete genom kroppen.

Domarna är ju inte sämre än att dom ser vad som är mekaniskt och vad som är arbete genom kroppen.

Nej, det kan dom faktiskt inte vara, :idea:
Även om det skrevs i denna tråd att de inte ser, mm, men jag har svårt att tänka mej et, dvs att dom inte ser, faktiskt.

Fast domarna ska ju döma efter det som sker på banan. Inte vad som sker hemma eller på framridningen.
:

Det har du rätt i - men det står i riktlinjerna för Dressyr - att det skall bedömmas att hästen är tränad utifrån (utbildningskalan) sunda och stärkande metoder, och inte tränad på konstgjord väg.

Jag har det exakta citatet någonstans - men orkar inte leta.

TR beskriver ju varje rörelse - hur det skall se ut när hästen är korrekt tränad och förberedd på uppgiften, vilka kriterier som skall uppvisas - för att det skall bedömmas som korrekt.

Det är ju en del del kriterier på varje enskild rörelse, och det gäller ju att komma ihåg ALLA dem och inte låta sig förblindas av ngt enskilt spektakulärt.

Igen om man jämför hur dommarna dömmer så är det ju en del som dömmer efter TR mer än andra. Och de som gör det sållar ju bort avarterna.

De som fortfarande tänker - ser ju att hästen inte är korrekt tränad.

Det är faktiskt inte så svårt att se - om man lär sig var man skall titta.

Dietmar Spechts bok - är ju nu översatt till Svenska
Strunta i den svenska bilderna och läs vad som står

Jag vet inte vad ni kan se på filmen.
Jag skulle inte fatta att den brukar longeras som den gjorde.

den rör sig inte ngt vidare. Samma resultat kan man få genom att den rids med för hård hand eller för kort hals. Det är inte förbjudet vad jag vet:confused:

Inga halvhalter eller temposkiftningar- förutom i diagonalökningarna.

Det är så många saker som ska bedömas i varje bedömningsgrupp. Domare får inte ge träningsråd....

Kan vara någon som gör en sluta med väldigt bra tvärning och takt och tempo - trots att hästen ser ut som en fönsterhake. Då kan betyget bli 7 - skulle ha kunnat bli 9 eller 10 - med en korrekt form - men då måste ryttaren börja om från början. OCH det stora kruxet!!! formen kan bli OSTADIG! Om hästen är parkerad i en fast form riskerar man aldrig att få småfel.....

MEN där skulle domarna döma enligt reglerna och inte godkänna en felaktig form. Kommer inte ihåg exakt texten i TR, men halsen ska vara rest och välvd i förhållande till klassen. Välvd, inte avknäppt.

Så order från högsta ort behövs om bedömningen ska ändras. /:cool:

Den kanske inte skulle bedömas så högt, bara. Den har varit årets ponny i Holland och höjts till skyarna.

Men vad står det i deras protokoll?

Man kan ju komma långt med bara exakta övergångar o mkt annat bra, men få nedslag på formen. Vilka % brukar den hamna på?

Jag vet inte vad ni kan se på filmen.
Jag skulle inte fatta att den brukar longeras som den gjorde.

den rör sig inte ngt vidare. Samma resultat kan man få genom att den rids med för hård hand eller för kort hals. Det är inte förbjudet vad jag vet:confused:

Men vad är skillnaden mellan en hård hand och en kort tygel - och en inspänning :angel:

En häst som rids förmycket framifrån tappar ryggverksamhet och bakbensaktivitet.

Det här svajjar på typiskt rollmaner

Inte en siffra rätt

Med annan ridning skulle den röra sig annorlunda.

Frågan är om den har fått höga poäng som unghäst och att den gång som en gång fanns - om den har ridits bort.

Knapplån

enligt öppet brev som svar på tidningen ridsport, så upptäckte de efter nån minut att den inte var inspänd korrekt och korrigerade det så den var normalt inspänd. Vilken tur att de till slut såg att det var lite för kort........

http://www.eurodressage.com/news/dressage/holland/2007/power-rollkur.html

Och söker man vidare så hittar man en video på ponnyn: http://www.youtube.com/watch?v=GjE3J9VxjfI

Tycker inte att ponnystackarn jobbar som den borde med bakbenen... Ser ganska struttigt och stelt ut för det mesta...:(

Fast det behöver inte visas på tävling. Den går ju där redan.

Samma effekt som av stångbett.

Jag håller med dig det syns inte sådär rakt av inne på en tävlingsbana att den tex är longerad på det viset eller om det bara skulle vara en hård hand däremot om man bara ser på hur ponny ser ut exteriör så borde den röra sig större och ledigare dvs mer genom kroppen och då kommer vi tillbaka till det där med hur domarna borde döma.

Den här ponnyn om jag fattar saken rätt är en av europas bästa trots att den inte rör sig genom kroppen överhuvudtaget, den går stelt och struttigt utan någon särskild gång för att den är rätt låst så långt är dom flesta med tänk nu om den här ponnyn hade varit mer elektrisk och het och du kan lära in höga benlyft via diverse mekaniska träningsmetoder så voila så får du en helt annan ponny trots att den inte rör sig genom kroppen överhuvudtaget nu är det bara det att den ser mer flashig ut och det är ju precis på det sättet det vinns tävlingar på häst idag , inte så jättelångt ifrån frieserselar och träning av saddlebreed dvs det går att LÄRA IN om man hittar rätt häst till det och det pågår ju tyvärr och det är väl just det som är så kluvet idag bland FEI, domare och andra invigda om jag fattat det hela rätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar

Tillbaka