Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

å nu passade vi på att fördöma alla dressyrryttare- även utan tvångsmetoder.:rofl:
Även domarna.
Hela tävlingsetablissemanget

Näe för det här fenomenet uppstår bara runt ett fåtal "haussade" ryttare.

Problemet är att att det är så viktigt för människor att höra till, att sjunga med i kören - så att man slutar tänka ibland.:angel:

Om man lystnar till vad folk tycker som är _där_;
Så är det ingen som säger - Dressyren är skit, alla skall sluta rida Dressyr. Och ingen rackar heller ned på alla domare - för de kritiska rösterna som hörs - är just andra Dressyrdomare på denna nivå :angel:

Utan det man säger är; att det finns problem i systemet.

Och ett av de problemet är att en del blir förblindade av namn och slutar tänka.

Ett rätt vanligt problem överallt i samhället.

Bara så känsligt att tala om inom Dressyren.

Senast ändrad av en moderator:

Rollkuren är kontrollerad spänning, inget annat. Hästar som rids med rollkur fås att bli spänstiga, electriska genom att man först drar in näsan, då med vass stång, därefter driver på. Drivningen ger spänning eftersom hästen är så låst. När sedan ryttare tar upp huvudet så rör sig hästen spektakulärt p.g.a. spänningen, inte för att den är avspänd.

Jag vet inte om det är så enkelt faktiskt....tror inte alls det.

I så fall är det tyvärr snarare vad många andra mindre duktiga gör också, stenhård kort ram, hög nacke och pressade sprättiga rörelser:crazy: Så vet jag folk som rider och även ponnyryttare som jag sett tyvärr.:crazy:
De drar inte in lika djupt men i övrigt mkt enligt din beskrivning:cool:

Jag tar av mig hatten för dig :bow: :bow: :bow:

Jag har försökt förklara detta en längre tid, du tänkte själv och voila :bow:

Rollkuren påverkar hela kroppen - det är det som är så konstigt att "domarna" inte ser.
På en häst som rids med en fixerad halspossition, finns inte det som på engelska kallas "rocker" dvs att rörelsen inte fortplantas genom hela kroppen kota för kota i en böljande rörelse. Hästarna saknar både swinget i ryggen och är inte vad tyskarna kallar Durchlässig. ( det är å andar sidan fler som saknar)

PÅ de extrema hästarna så ser du huvud hals och bål som "gjuten i en form" medan benen går som ett urverk - vad som än händer.

Det SER taktmässigt ut -men 'för' taktmässigt - på ett konstlat sätt.

Takten komemr ju " i vanliga fall" av att hästen är i balans, och ingen häst är i 100 % balans hela tiden, därav får du taktfel, och missar - det är naturligt, och för en erfaren ryttare syns det vad som händer och varför.

Här i den konstlade takten så händer det inte. En del tycker det beror på den skicklige ryttaren. Medan andra menar att man bara fått hästen att sluta reagera reflexmässigt på obalans. :angel:

Oj, vad du kan och vet.....

Hoppas att dina kunskaper kommer till nytta eftersom många inom dressyrvärlden nog inte alls är klara över detta.....du kan lära dom mycket:cool: Hur det egentligen är....

Jag är ju så himla naiv att jag tror att man faktiskt inte kan se så klara skillnader eftersom då vore det mer självklart att ta avstånd. Men som sagt jag är bara naiv och tillhör inte de erfarna, duktiga som SER.

Därmed inget försvar för extrema metoder - långt därifrån, men nu börjar vi elda upp mot allt här tror jag i inte helt okänd stil......:o

I övrigt är det vidrigt det som Rumpnissen skriver om och upplevt bla.

Tyvärr ang din bild med vänsterhanden, Fredrik, så har jag sett DEN varianten redan för många år sen hos både dressyr och hoppryttare. Tror dressyrryttarna måste ha varit vid den tiden då Isabell o co ägnade sig åt ungefär den typen av ridning:o De har ju senare tagit avstånd :cool:

oj tack :o

Jag är inte så teoretiskt kunnig, men har för tillfället inte råd att rida så då får jag ta utlopp för min dressyrlängtan genom att ge mig in i avanserade teoretiska diskutioner med er. Tills jag får råd att börja prutta runt på mina volter och serpentiner själv igen :D

Det deltagarna på symposiet kom fram till var att det INTE var färdigutrett, men i media framställs det som att inget hittades :crazy:

Rapporteringen här i Sverige är helt horribel

Fast det där stämmer INTE. Det rapporterades tydligt att utredningen skulle fortsätta, då den utredning som redovisades bedömdes ha haft alltför kort tid att utreda och gå till botten med det hela!

Så du menar att domare inte kan se om en häst rör sig med spänst eller med spänning?Frågar återigen. Kommer detta påstående från en som är aktivt tävlande alls?

Har du sett hur många GP hästar ser ut?
de flesta är jättekralliga över hela kroppen. Det blir de inte om de är spända.

Självklart finns det undantag, men domare ser faktiskt mer än man tror.

Sen syns det på munnen o att den inte kan jobba genom kroppen- om den hålls i hårt.

Betydligt fler hobbyryttare rider med hård hand o inte rör sig de hästarna mkt mer än markbundet.
Prova att hålla i o sparka samtidigt, så får du en ovillig häst som inte vill ta ett steg till slut- lite mer finess krävs det.

nu handlade detta om missbruk av hjälpmedel.:idea:

Det står ingenstans att de ska spännas in som ponnyn var- egna påfund:mad:

KL
Såg ett harem med isisfolk som skulle samla en häst. Kan säga att ingen av dem hade ngn större erfarenhet alls.
Ja det gick till på minst lika illa sätt- okunskap o påhittighet.
Vill tillägga att det var vuxna 35+ människor.
Så det är nog ännu värre ute i buskarna många gånger-där målet inte var tävling..

Fast det där stämmer INTE. Det rapporterades tydligt att utredningen skulle fortsätta, då den utredning som redovisades bedömdes ha haft alltför kort tid att utreda och gå till botten med det hela!

Ja så var det, man hittade inga bevis för skadligt men att det behövde tittas närmare på för att man skulle få bättre besked. Antar att det pågår:confused:

Så du menar att domare inte kan se om en häst rör sig med spänst eller med spänning?

:

Fast nja - det pågår faktiskt en debatt, som togs upp i ridsport för ca ett halvår sen om jag minns rätt - just ang. huruvida dagens domare har svårt att skilja på spänning - och spänst. en mycket intressant debatt - den var kopplad till avels trender på den moderna dressyrhästen. (fanns en tråd på avel här som säkert går att hitta, det var intressant läsning som sagt, fast "rid och bedömnings delen" drunknade nog lite i just avels aspekten där tyvärr, som jag var mest intresserad av).

så frågan är relevant för mig faktiskt.
sen tycker jag inte alla GP hästar ÄR kralliga. Många saknar rumpor och har istället riktigt överstora halsar och frampartier. en del har ingendera.
säger INTE detta för att jag tycker det är GENERELL sanning. men det FINNS lite frågetecken trots allt.

Vem/vilka debatterade ang detta i Ridsport? Har inte läst det.

Rent spontant borde det inte vara svårt för såpass utbildade domare att se skillnad:confused: Spänst är något helt annat än spänning.

Fast spänningar finns ju absolut och det är inte konstigt med tävlingshästar i hög kondition. Skulle man kunna se skillnad på RK-hästar o andra, pga detta :confused: Eller fattade jag fel nu?

Om det är så svårt att se, för domare, är det fortfarande fascinerande vilka skickliga personer det finns på buke i alla fall :angel:

Ryttare som låser fast handen och trycker på med spända sprättiga rörelser som följd inte bara på tävling utan när de rider öht finns tyvärr även på lägre nivåer.

Fast på min nivå kan de se skillnad:rofl:

Jag har bara sett ett par landslagsryttares hästar o de var jättefina i kropparna, men hade krulliga ben- av allt lindande:smirk:

Har oxå sett några med kroppar som ser ut att de ska gå av när de kommer till piruetterna. men det går ändå:angel:

Vem/vilka debatterade ang detta i Ridsport? Har inte läst det.

Rent spontant borde det inte vara svårt för såpass utbildade domare att se skillnad:confused: Spänst är något helt annat än spänning.

Fast spänningar finns ju absolut och det är inte konstigt med tävlingshästar i hög kondition. Skulle man kunna se skillnad på RK-hästar o andra, pga detta :confused: Eller fattade jag fel nu?

det var en ledare eller krönika, (och det gällde ELIT tävlingar och ELIT sport dressyr hästar axel :D)

debatten hade ingen som helst koppling till RK alls - den höjde bara frågan vad vi premierar bedömningsmässigt hos moderna dressyrhästar, huruvida domarna "ser" det de "tror" sig se - och bedöma, och vidare till vad det är vi avlar fram för premirerade egenskaper hos den moderna sport dressyrhästen.

KL
Såg ett harem med isisfolk som skulle samla en häst. Kan säga att ingen av dem hade ngn större erfarenhet alls.
Ja det gick till på minst lika illa sätt- okunskap o påhittighet.
Vill tillägga att det var vuxna 35+ människor.
Så det är nog ännu värre ute i buskarna många gånger-där målet inte var tävling..
Antagligen var flera av dem också alldeles för tunga för sina hästar med ponnymått.

det var en ledare eller krönika, (och det gällde ELIT tävlingar och ELIT sport dressyr hästar axel :D)

debatten hade ingen som helst koppling till RK alls - den höjde bara frågan vad vi premierar bedömningsmässigt hos moderna dressyrhästar, huruvida domarna "ser" det de "tror" sig se - och bedöma, och vidare till vad det är vi avlar fram för premirerade egenskaper hos den moderna sport dressyrhästen.

OK, ja det har jag läst om. Och pratat med folk om. Det är en intressant diskussion och där känner jag flera dressyrmänniskor som är rätt ledsna över att vissa saker premieras på tävlingar och inte andra som eg ska premieras, som noggrannhet, rätt utförda rörelser mm. Är ju själv alldeles för "off" för att ha så mycket synpunkter men debatten är bra. Samt ang detta att rida nån sorts halvpassager programmen igenom även på unghästar :crazy:

Så du menar att domare inte kan se om en häst rör sig med spänst eller med spänning?Frågar återigen. Kommer detta påstående från en som är aktivt tävlande alls?

Självklart finns det undantag, men domare ser faktiskt mer än man tror.

:
Jag vet inte vad jättekrallig är. Har inte heller skrivit att domare inte ser, utan beskrev i en annan tråd, angående domare på mkt hög nivå, att de ger poäng på ett sådant sätt som förväntas av dem.

*kl*
Grundfrågan gällde ponnydressyren, nu är alla debattörer far away från den diskussionen. Vill ni prata RK/stor häst är ni välkomna att göra det i en annan tråd.

/B_A_L, moderator

Eftersom den aktuella ponnyn är från Holland, ägs o tränas, av anhängare till rollkur, och med bilden i ridsport på näthinnan är det lätt att misstänka att ponnyn antagligen rids så också. Som flera andra har skrivit, det går nog inte att spänna in en ponny så här hårt, " och låta den gå några varv så att ryttaren skulle SE sitt misstag" om den inte har blivit van att placeras såhär med sitt huvud. Dressyrryttare , när de får kritik, påpekar alltid att allt de gör med sin häst gör den även naturligt i hagen. Enda anledningen till att en häst gör såhär i hagen är att den försöker få bort en irriterande och svårplacerad fluga.Det är ingen ställning som den väljer att ha själv och då ska man inte heller, enligt min mening, tvinga in huvudet med remmar.

OK åter till ponnyn.

Fast som jag sa tidigare så ÄR inte detta ngt särskilt unikt för mig. Jag förstår inte riktigt att folk är förundrade att "oj förekommer detta i ponnyvärlden".

vi vet att det förekommer i vuxen -storhäst världen.
Ponny världen är till mycket stor del en vuxen värld. därför att den består av vuxna som bestämmer, råder och agerar runt barn på ponnyer.
att då "vuxen metoder" appliceras på ponny - ja det tycker jag är ganska naturligt. särskilt om man blandar in elit träning och tävling, dvs enorma krav på prestation. både från ponny ägare. (vuxna). och ponny tränare (vuxna).

ekvation? ett och ett är lika med två.

:(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar