Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

*kl*
Grundfrågan gällde ponnydressyren, nu är alla debattörer far away från den diskussionen. Vill ni prata RK/stor häst är ni välkomna att göra det i en annan tråd.

/B_A_L, moderator

Det är väl inte jättelångsökt i o f s:angel:

Men ok, vi håller oss till ponny.

KL

Något jag har tänkt på är att detta med att "hålla hårt o sparka på" finns tyvärr (i alla fall när min dotter tävlade ponnydressyr) ganska mycket hos ponnyryttare. De håller(höll?) gärna kort och med hög men böjd nacke, inte som på bilden, men åt det hållet. Tycker man ser det en del på bilder även idag.

Har jag fel?

Och den brukar ibland ge utdelning tyvärr, så då kan ju "kreativa" ungar tänka att det är en bra idé att spänna in pållen....:crazy:

Och om det då görs t o m medvetet av vuxna samt på ponnyer till försäljning tex som någon skrev om, så... ja, då är det kanske så att inom ponnydressyr är en krökt nacke rätt viktig:cool:

Det är väl inte jättelångsökt i o f s:angel:

Men ok, vi håller oss till ponny.

KL

Något jag har tänkt på är att detta med att "hålla hårt o sparka på" finns tyvärr (i alla fall när min dotter tävlade ponnydressyr) ganska mycket hos ponnyryttare. De håller(höll?) gärna kort och med hög men böjd nacke, inte som på bilden, men åt det hållet. Tycker man ser det en del på bilder även idag.

Har jag fel?

Nej............

Knapplån.

Nu ska jag skriva här... :D

Först och främst så förstår jag inte vad man ska få ut genom att låta ponnyn gå sådär. Det syns väldigt tydligt att bak och rygg inte finns med alls.

Sen om man är en duktig tränare och ska undervisa i longering så bör man också veta hur man hanterar inspänningar får att få bästa resultat!

Sen såg jag att ponnyns ägare skrivit i det franska forumet och förnekat. Medans fotografen berättat varför hon tog bilderna och att det var mitt i ett "träningspass". Vad jag förstod av det hela iaf.

Det var ju många på det franska forumet som tyckte att det var en vederstyggelse till träningssätt.

Vederstyggelse? :D

Jag tycker personligen att det är hemskt att förneka något så uppenbart...

Läs i kommentarerna på Ridsports nätupplaga. Där är det flera som försvarar metoden. De holländska ponnyerna vinner ju så metoden funger bra. Och har man betalat miljonbelopp för en ponny så måste man ju få utdelning för det. Hur man tar sig till vinsterna har inte så stor betydelse :mad:

Här gäller det gamla talesättet: ändamålet helgar medlen.

Läs i kommentarerna på Ridsports nätupplaga. Där är det flera som försvarar metoden. De holländska ponnyerna vinner ju så metoden funger bra. Och har man betalat miljonbelopp för en ponny så måste man ju få utdelning för det. Hur man tar sig till vinsterna har inte så stor betydelse :mad:

Här gäller det gamla talesättet: ändamålet helgar medlen.

Jag blir så trött på folk som inte tänker när de ser hur hästar, som här Power and paint, behandlas. Som alltid försvarar " sin gren ", vilken den än är med att: -Det är klart metoden är bra, hästen vinner ju, det skulle den inte göra annars. Man ska behandla sina hästar väl, vinner de då så är det bonus, men man ska inte dit med en massa konstiga träningsmetoder eller hjälpmedel. För övrigt, jag skriver det igen, hästar kan vinna även om de inte hela tiden behandlas väl. Inte alla och kanske inte heller att det blir långlivat, men vinna, det kan de ändå.

Senast ändrad av en moderator:

"Den var ju väldigt stadig på tygelen i alla fall.":crazy:

En så meriterad EM ponny borde gå med mera bakbensaktivitet, kan jag tycka.

Den ursäkten är alldeles för genomskinlig. Att just på EM lyckas dom spänna in hästen för hårt, vilket dom aldrig har gjort förut :angel:
Och sen tar det flera minuter innan dom upptäcker sitt "misstag". Jag tror att dom snarare upptäckte åskådare och fotografer och därför beslöt att lossa på inspänningen som hon säger (om dom nu gjorde det).
Jag tror att det är omöjligt att få en häst att gå fram på linan i den formen om den inte är van vid det, alltså brukar ponnyn longeras så.

Den ursäkten är alldeles för genomskinlig.

Jag tror att det är omöjligt att få en häst att gå fram på linan i den formen om den inte är van vid det, alltså brukar ponnyn longeras så.

Du har rätt, det är inget som går att göra på en gång, vad jag har sett. Finns beridare jag sett som har en förkärlek för longering med inspänningstyglar och de måste träna för att få hästen inspänd och det går inte utan konflikt kan jag säga. Och då är det inte på långa vägar såhär mycket, men så mycket att hästen går rejält bakom.

Frågan är ju varför ingen svensk tränare ville säga bu eller bä...

(Jag begär inte att du ska kunna svara, mest en allmän reflektion bara)

Och jag undrar vad tävlingsledaren hade att säga om detta?
Var det ingen som sa nånting just när det hände?

Håller verkligen med...Först in på 4minuten av filmen blev det lite bättre men då var det ju strax slut...

Du har rätt, det är inget som går att göra på en gång, vad jag har sett. Finns beridare jag sett som har en förkärlek för longering med inspänningstyglar och de måste träna för att få hästen inspänd och det går inte utan konflikt kan jag säga. Och då är det inte på långa vägar såhär mycket, men så mycket att hästen går rejält bakom.

Nä, men det konstaterade vi ju redan i början av tråden att någon engångsföreteelse är det knappast tal om, i vilket fall som helst:(
Där spelar det ju ingen roll vad någon säger som försvar...

Det är en väldigt trevlig ponny i alla fall. :bow:

Jag har sett den där filmen förr o tyckte inte att den var märkvärdig:confused:

Har ponnies inte bättre gång än så:confused:

Har ej varit på ngn ponnytävling:o

Det är väl lite märkligt att efter allt jobb med att spänna in ponnykraken - så blir det inte bättre.

Svårt det där med ponnyer - om de blir för mycket häst är de inte alltid ridbara för de små barnen. Såg en helt outstanding ponny för ca två år sen. Gångarter som skulle slagit ALLT på Djurholm.... men den växlade mellan 0-3 och 8-9 i bedömningen. Hoppas att dom får ordning på den innan det är för sent= ungen för gammal....:cool:

Det är länge sen jag såg ponnytävlingar men nej, dom flesta har inte det tycker jag.
Jag tror det beror på hur de ofta rids, som jag skrev om innan, med hög nacke, trycka på o korta tyglar.

Vi hade en urbinokorsning med halvblodstrav:love: Men när dottern red den som 5-åring på tävling i en form som passade för åldern och utb och som fick fram hennes fina gång, så gav det inte lika mycket poäng, som att dra ihop henne och tappa ryggen och få sämre gång, vilket gav mer:crazy: Hon var fin även så men det var ju inte korrekt arbete alls:confused:

Hon såldes som dressyrponny och tävlades i elitlag men när jag såg henne hade hon aldrig den där fina gången som hon kunde, eftersom hon "ponnyreds". (Nu sticker jag väl ut hakan:crazy::cool:)

Hon fick fö fina föl m P B hos sin nya ägare:idea: Jag gillar Power Boy. MEn har sett honom röra sig bättre på en uppvisning än på tävlingar, det är nu länge sen så jag kanske inte ska yttra mej i o f s.
Han var ny här då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka