Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

Allvarligt talat, så mår jag dåligt när jag ser på bilderna! :(
Så ska det inte behöva va! :crazy:

Jag var för ett tag sedan inne på en fälttävlanstråd och skrev där som ni ovan, att hästarna var trötta och olycksrisken därför ökade. Fick inget medhåll där, tvärtom svarade en del att tekniken inte påverkades av trötthet.

Jag har inte sett nån ft-tävling på ett tag men jag tycker det är självklart att tekniken påverkas om man är riktigt trött, och tycker även man sett detta, att en del nästan kravlat sej över på slutet.:crazy: Det är ju inte bara kroppen, det är huvudet också som måste fungera, bedömningar mm.

Nu var det ju många år sedan, men jag var funktionär på fälttävlan under för-VM och VM i Stockholm..där var det flera hästar som skulle blivit avblåsta, men det hände aldrig. Trots vissa protester från funktionärer. Vad jag minns så var det en häst som dog på banan, och någon avbröt av sig själv. Det är en annan debatt. Men jag tycker mig läsa att det är förändringarnas tid inom fälttävlans sporten.

Precis, DÄR var jag också och såg en del som faktiskt bokstavligt kravlade över hindren så trötta var dom. Vill minnas att det var varmt också:confused: Men det är ju i o f s väldigt länge sen, men sett det senare också.

F ö är jag inte förtjust i trav eller galopp heller, bara fullblodshästar, men det är en helt annan sak. Särskilt inte vissa delar av galoppen det finns ju väldigt olika hästhållning mm även där.

men det måste väl snarare vara ett problem med en häst som undviker bettet till den grad? Min förra häst hade blivit sågad en hel del och ibörjan när jag tog i tyglarna såg hon nästan ut som hästen på bilden, det var ju ett problem man var tvungen att arbeta bort för att få hästen att söka sig mot bettet, det är ju stört omöjligt att rida en häst som undeviker det.

Tror du inte snarare att det kan ha att göra med övertänjning. Tänker på de kinesiska gymnastflickorna man sett bilder av där tränarna pressar dem till onaturliga vinklar. Eftersom de är vana vid lederna så tänjda ser det sedan lätt och ledigt ut i den normala positionen. Kanske är så med hästarna också? Om de är vana vid övertänjning är det en befrielse att gå i den höga formen sen? :confused:

Jo det tror jag det ligger mycket i.

Och axel: även svenska gymanstikflickor:angel: Har aldrig glömt ett program jag såg om några svenska elittjejer. Det var i stort sett samma metoder. De grät och skrek men tyckte det var ok för det krävdes. Har sen fått det bekräftat av bekanta som sysslat med elitgymnastik.

Senast ändrad av en moderator:

Jo det tror jag det ligger mycket i.

Och axel: även svenska gymanstikflickor:angel: Har aldrig glömt ett program jag såg om några svenska elittjejer. Det var i stort sett samma metoder. De grät och skrek men tyckte det var ok för det krävdes. Har sen fått det bekräftat av bekanta som sysslat med elitgymnastik.
Jag har skrivit detta förut i en tråd där alla var emot mig då jag skrev att många inom travet har pengar framför ögonen och därför blir travhållningen mot den enskilda hästen ibland lidande. Då var det en som jämförde med Carolina Kluft och hennes prestationer. Jag svarade då som jag svarar nu. Inom ridsporten är det en annan individ man sitter och, som här enligt mig, plågar. Det går väl an när människor plågar sig själva för att uppnå resultat. Jag jämförde vanart med ridsporten möjligtvis med de kinesiska elitgymnasterna där det bevisligen förekommit människomisshandel.

Jag har själv bevittnat hur man tränar 3-åringarna i Holland innan de rids på första gångerna.

Hästarna är lös i ett ridhus och spänns in extremt, ungefär som på bilden. Hästen reagerar då genom att stå stilla, den drivs då på med långpisk. Hästen vill inte gå framåt, de flesta hästar reagerar genom att lägga sig ner. De underkastar sig. De drivs på tills de springer, och de ska springa länge. Ofta lägger de sig ner titt som tät, reser sig, går över. Drivs hela tiden på med långpiskar. :eek: Och nej, jag är för liten och för feg för att säga ifrån, jag går därifrån.

Inte konstigt att de sedan kröker på nacken vad som än händer.

Men nu vill ju jag kräkas :eek:- är världen full av dårar?

Balkenhol menade - vi närmar oss cirkus.

men vi är ju redan där - det är ju domptering

Jag brukar försöka hålla mig saklig - men fy fan :devil:

Jag tar av mig hatten för dig :bow: :bow: :bow:

Jag har försökt förklara detta en längre tid, du tänkte själv och voila :bow:

Då är detta också en anledning då antar jag? Hästen lär sig att balansera utan att använda halsen? Genom att halsen hålls stilla ger ekipaget ett mer balanserat intryck än vad de egentligen är. Att se en häst som gör ett stort ryck med halsen är lättare att se än en häst som spänner sig i kroppen.

Hade varit intressant att se ett gäng domare döma en grand prix tävling där de bara får titta på en monitor och där hästens hals och huvud är bortredigerat. Undrar hur rollkur ekipagen stått sig då? Om det fortfarande varit bäst? Alltså se om rollkuren påverkar endast halsen eller om den även når kroppen

Rollkuren påverkar hela kroppen - det är det som är så konstigt att "domarna" inte ser.
På en häst som rids med en fixerad halspossition, finns inte det som på engelska kallas "rocker" dvs att rörelsen inte fortplantas genom hela kroppen kota för kota i en böljande rörelse. Hästarna saknar både swinget i ryggen och är inte vad tyskarna kallar Durchlässig. ( det är å andar sidan fler som saknar)

PÅ de extrema hästarna så ser du huvud hals och bål som "gjuten i en form" medan benen går som ett urverk - vad som än händer.

Det SER taktmässigt ut -men 'för' taktmässigt - på ett konstlat sätt.

Takten komemr ju " i vanliga fall" av att hästen är i balans, och ingen häst är i 100 % balans hela tiden, därav får du taktfel, och missar - det är naturligt, och för en erfaren ryttare syns det vad som händer och varför.

Här i den konstlade takten så händer det inte. En del tycker det beror på den skicklige ryttaren. Medan andra menar att man bara fått hästen att sluta reagera reflexmässigt på obalans. :angel:

Jag har själv bevittnat hur man tränar 3-åringarna i Holland innan de rids på första gångerna.

Hästarna är lös i ett ridhus och spänns in extremt, ungefär som på bilden. Hästen reagerar då genom att stå stilla, den drivs då på med långpisk. Hästen vill inte gå framåt, de flesta hästar reagerar genom att lägga sig ner. De underkastar sig. De drivs på tills de springer, och de ska springa länge. Ofta lägger de sig ner titt som tät, reser sig, går över. Drivs hela tiden på med långpiskar. :eek: Och nej, jag är för liten och för feg för att säga ifrån, jag går därifrån.

Inte konstigt att de sedan kröker på nacken vad som än händer.

Det var ungefär så det gick till i det stall (i sverige) där jag jobbade för nästan tjugo år sedan så det är tyvärr inte någon ny företelese.
Sedan på med gramanen direkt så de inte skulle få för sig att "gå ur form" bara för att en ryttare satt på.

svarar mig själv :angel:

En del dommare ser - de sållas bort - det finns konkreta fall av detta

Det var ungefär så det gick till i det stall (i sverige) där jag jobbade för nästan tjugo år sedan så det är tyvärr inte någon ny företelese.
Sedan på med gramanen direkt så de inte skulle få för sig att "gå ur form" bara för att en ryttare satt på.

Det där bevisar också hur "missförstått" begreppet form är.

Nu är det modernt med svävande framben så rytaren lyfter hästens hals och bryter pibågen en aning åt fel håll och vips så lyfts frambenen högre.

Och den ena applåderar högre än den andre

Man kan se att det är fel - på de iberiska hästarnas höga knälyft, ( som alltför ofta rör sig med halsen som ett cementerat torn - men man genomskådar det inte på halvblod :confused:

Det är så tragiskt - de lätta frambenen skall ju vara ett resultat av den SÄNKTA bakdelen inte en stel halspossition

så sorgligt

http://horsemagazine.com/ARTICLES/M/Miesner_Susanne/Longshortdeep/Part3/BAD Position.jpg
Kolla vilket ben som är mest belastat - vilken kotled trampar igenom mest?

http://horsemagazine.com/ARTICLES/M/Miesner_Susanne/Longshortdeep/Part3/No35.jpg
(Här var faktistk inte bukesusan skyldig till strecken - utan en känd och uppskattad tysk tränare :D )

Och strecken handlar om att hästen ALLTID skall vara diagonal. Inte bara i den ökade traven ( finns att läsa om i proffsrytatrens ridlära om inte annat)
Om hästen inte är diagonal så sitter den inte ihop...
Arbetar inte över ryggen "there is no rocker", kein durchlässigkeit

Ovanstående hästar har inte ens spänt pilbågen - det är inte Dressyr - det är så långt från samling man kan komma

:bow:

Er så enig med deg!! Skremmende hvor mye makt de har fått... Og hvor går grensen? Om noen år kan det hende at noen finner en enda "smartere" metode å trene etter. Men hvordan skal FEI få stanset det? Om det ikke kan "bevises" at det er fysisk skadelig, så kan de ikke nekte.

Er bare så fortvilt at det er vanskelig å få vekk dette fenomenet! Det er nesten slik at man håper at AvG sine hester får alvorlige forkalkninger i nakken slik at man kan slå fast at metoden er skadelig og dermed forby den.

Debatten går i Norge også. AvG kommer til Oslo horse show i oktober. Angrer nesten på at jeg ikke kjøpte bilett... Slik at jeg kunne hatt med en stor plakat med BAN Rollkur på og startet en pipekonsert...

Mvh Torill

Det senaste fallet är en New Zeländsk domare
- han fick helt enkelt inte några uppdrag längre.

Kolla gärna hur olika placeringen är mellan domarna. Ofta kan man ju se hur oliak domarna dömt, och vissa ekipage har ju större vidd än andra. I resultatlistor på nätet så ser man ju de enskilda domarnas poäng...

Jag känner en mycket insatt 'person' och den´menar väl att de flesta domare ser, men att det är så viktigt att "tillhöra gänget" att man dömer efter namanet och inte efter ritten.
Det har ju också flera kända profiler gått ut och sagt i media. Men inte heller detta har rapporterats i Sverige.

Det blir liksom politik :angel:

Man kunde önska att domarna tog tillfället att styra skutan mer rätt, men nu verkar de snarare som de vill rättfärdiga sig själva...

Angripna går ju tyvärr ofta i försvar...

Om man drar paralleller till den tyska donnan som är åtalad - så när Sr Georg skrev om Djurplågeri förra gången så gjordes chefredaktören för tidningen till "den onda"

They always tend to shot the messenger...

Men i fallet med den tyskan donnan så gick ju inte det - hon var ju tom dömd....

å nu passade vi på att fördöma alla dressyrryttare- även utan tvångsmetoder.:rofl:
Även domarna.
Hela tävlingsetablissemanget

jo, rollkuren och allehanda tvångsmetoder existerar pga tävlingsetablissemanget.

Det senaste fallet är en New Zeländsk domare
- han fick helt enkelt inte några uppdrag längre.

Jag känner en mycket insatt 'person' och den´menar väl att de flesta domare ser, men att det är så viktigt att "tillhöra gänget" att man dömer efter namanet och inte efter ritten.
Det har ju också flera kända profiler gått ut och sagt i media. Men inte heller detta har rapporterats i Sverige.

Det blir liksom politik :angel:

.
Hurra! En som vet det jag vet och vågar skriva om det. Detta med domarcirkusen är helt rätt. De lever lyxliv, gratis resor, hotell, mat och .... domaruppdrag med bra lön. Så länge de dömer som ryttarna vill. Alltså de ryttare som är så kända att tävlingsarrangören gör allt för att just de ryttarna ska komma dit. Om just de ryttarna kommer dit blir det mycket intäkter= stora inkomster. Om de då anlitar en domare som inte ger de kända ryttarna ungefär de poäng de vill ha, så kommer den ryttaren att till nästa tävling göra en bojkott, alltså hota med att inte komma om den domaren anlitas som inte dömer efter ryttarens önskemål. Därför är de flesta domarna livrädda för att döma fel, och blundar när de ser bevis på att hästarna arbetas fel i grunden ex genom jättedålig skritt som ändå får hyfsade poäng.

å nu passade vi på att fördöma alla dressyrryttare- även utan tvångsmetoder.:rofl:
Även domarna.
Hela tävlingsetablissemanget

Faktum är att du kan ha rätt i ditt utalande, men jag vill sträcka mig längre, problemet är inte bara i dressyrsporten. Väldigt många ryttare behandlar sina "kompisar" på ett dåligt sätt för att nå framgång. Och jag hör till dem som tror att man kan nå framgång fast hästen inte tränats humant. Det har jag själv sett ex på.

Ja det har hänt att ryttare hotat att inte komma.

Det är så synd det som sker - för det skapar ett oseriöst skimemr runt Dressyren som helhet.

Och det är taskigt mot de - som inte använder tvångsmetoder. Som är seriösa "ryttare" och inte domptörer. För de finns ju och känns ju igen av de som inte låter sig imponeras av de flashiga.

Att studera hur domarna har dömt är ju jätteintressant.

Det finns ju också en kvinna osm ger ut videos från tävlingarna i Aachen - med domarsifforrna.

Det var ett visst ekipage där som inte gillade det och försökte hindra att denne blev filmad. Eftrsom det framkom att detta ekipage fick en 8 på en halt som inte existerade

Rollkuren påverkar hela kroppen - det är det som är så konstigt att "domarna" inte ser.
QUOTE] Rollkuren är kontrollerad spänning, inget annat. Hästar som rids med rollkur fås att bli spänstiga, electriska genom att man först drar in näsan, då med vass stång, därefter driver på. Drivningen ger spänning eftersom hästen är så låst. När sedan ryttare tar upp huvudet så rör sig hästen spektakulärt p.g.a. spänningen, inte för att den är avspänd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka