Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

KL

Nu har jag både tittat på bilderna och läst tråden.

Det enda jag kan säga är att anledningen till att "vi" tolererar sånt här är nog för att alternativen inte är bättre i dagsläget. Fråga vilken ryttare som helst om de tar hand om sina hästar, hur många tror ni svarar nej eller jag vet inte?

Betyder det att alla tar hand om sina hästar på bästa sätt? Nej det gör det inte. Alla kan nog vara överens om att det går hästen i framvikt sliter den på sina framben, slitage leder till skador. Skador = smärta för hästen. Vilket är då sämst? Att hästen långsamt får förslitningsskador/kotledsinflamationer eller att den ev får skador i hals/nacken?

Eftersom elitens hästar går så bra och är så fina accepteras "alla" metoder eftersom de ger resultat. Man kommer inte till EM på en halt ponny. Man blir defenitivt inte premierad av dommarna om man har en halt ponny.

Men "alla andra" de som inte har kommit så långt allternativt hänger upp sig på fel saker (ex nosens placering.) Har inte helt kärnfriska hästar som mår bättre än elitens generellt sett gör.

Så tyvärr tror jag dessa "djurplågerimetoder" kommer vara accepterade tills det finns en bättre lösning.

Sen tycker jag att ni är lite naiva angående tränarens förklaring. Fjortonåringar har ju aldrig hittat på saker på egenhand som de fått ideer till utifrån (ex Anky på bild). Hallå, tonåringar gör ju alltid som de ska och håller sig alltid till alla regler.

KL

Någonstans i mitt bakhuvud har jag läst att man funderar på att även bedömma framridningarna, var det i Sverige, eller var det i Europa, eller har jag drömt.

Tycker på ett sätt att det är en bra ide, då även framridningen borde vara enligt TR.

Sedan är det ju svårt att be en ryttare avbryta. Se bara på fälttävlans sportens debatter ang säkerhet och trötta hästar ute i terrängen. Det ska mycket till att domaren går in och bryter en ritt, men jag vet att efter sista tidens fruktansvärda olyckor så har det faktiskt hänt.

KL

Så tyvärr tror jag dessa "djurplågerimetoder" kommer vara accepterade tills det finns en bättre lösning.

.
En bättre lösning borde väl vara att de som vill upp i klasserna lär sig rida innan så de slipper hålla på med snören o remmar?

Tränaren är b-tränare och dommare och är otroligt duktig så nej tack jag tänker inte byta.

Jag tror tränaren har rätt i och med att hästen nog är van vid detta.
Det kanske inte skadar den just i det ögonblicket. Som jag skrev, en häst som inte var van :( skulle kasta sej bakåt, jag vågar inte ens tänka tanken att prova spänna in på det sättet, hästarna skulle bli galna, de jag känner :crazy:.

Men om det inte skadar just i den stunden, sa tränaren vilken NYTTA det skullle vara? Och att gå så ofta, hårt inspänd? Det är ju det allvarliga.

Ang RK så tror jag AvG har ett tänk som man kanske kan förstå vad det syftar till även om jag inte skulle vilja använda det själv och inte utsätta någon häst för det eftersom det ser förfärligt obehagligt o extremt ut och särskilt när det rids så långa stunder:crazy: som uppenbarligen görs. :crazy: OCh när sen kreti och pleti tar efter även om jag inte sett det häromkring i alla fall.

Men som sagt att spänna in hästen på det där sättet, vad skulle man uppnå:confused: Sa tränaren något om varför man skulle låta den gå så longerad:confused: För det är ju uppenbarligen något man gör. Den där tjusiga resningen som är så viktig och imponerande....Som gör att man även kan se hästar i för hög form för tidigt.

Förr spände man väl upp vagnshästar så för att de skulle se tjusigare ut, är det syftet nu också:cool: Undrar om det inte förbjöds av djurskyddsskäl eller har jag fel?

Senast ändrad av en moderator:

KL

Eftersom elitens hästar går så bra och är så fina accepteras "alla" metoder eftersom de ger resultat. Man kommer inte till EM på en halt ponny. Man blir defenitivt inte premierad av dommarna om man har en halt ponny.

Men "alla andra" de som inte har kommit så långt allternativt hänger upp sig på fel saker (ex nosens placering.) Har inte helt kärnfriska hästar som mår bättre än elitens generellt sett gör.

.
Jag tror inte att elitens hästar är mer friska än andras. Jag tror mig veta att de behandlas mer i förebyggande syfte. Dessutom har eliten generellt sett fler hästar att tillgå. Och jag tycker inte nosens placering är oviktig. Hästen ska säka sig nedåt, framåt och med stöd på bettet. Det får man inte med graman och inspänningstyglar på detta sätt.

KL

Någonstans i mitt bakhuvud har jag läst att man funderar på att även bedömma framridningarna, var det i Sverige, eller var det i Europa, eller har jag drömt.

Tycker på ett sätt att det är en bra ide, då även framridningen borde vara enligt TR.

Sedan är det ju svårt att be en ryttare avbryta. Se bara på fälttävlans sportens debatter ang säkerhet och trötta hästar ute i terrängen. Det ska mycket till att domaren går in och bryter en ritt, men jag vet att efter sista tidens fruktansvärda olyckor så har det faktiskt hänt.

Ja, precis. Hästar som är utmattade och ryttare som absolut vill i mål....Har sett det ett par gånger fast det är länge sen nu (kanske är man hårdare idag) och undrat när man avbryter eg, funktionärer måste ju se vid hindren, när lägger man sej i:confused:

Har också läst ngt om framridningarna men kanske var det bara önskemål?

Nej, tränaren kunde inte begripa själv vad man ville uppnå med att göra detta ofta eftersom ponnyn hade märkbart sänkt rygg och ej växte upp ur manken. H*n trodde dock inte att det var för att ryttaren ej kunde rida hästen stadigt i form eller något sånt liknande.

Jag tror tränaren har rätt i och med att hästen nog är van vid detta.
Det kanske inte skadar den just i det ögonblicket. Som jag skrev, en häst som inte var van :( skulle kasta sej bakåt, jag vågar inte ens tänka tanken att prova spänna in på det sättet, hästarna skulle bli galna, de jag känner :crazy:.

Egentligen gillar jaginte skrämselpropaganda, men jag är livrädd att yngre ska ta efter en sådan behandling av sin häst för att de tror att man kan uppnå sina mål fortare.

Jag vet två hästar som rest sig, slagit över och brytit nacken pga att de varit för hårt inspända och när de försökt komma undan genom att resa sig, inte kunnat balansera och slagit helt runt.
Den ena var med en dressyrryttare på msv/svår nivå, longerad, yngre häst som var inspänd. Inte alls så gravt, men tillräckligt.
Den andra var en hoppehäst som som hoppades med graman, vägrade, och tog inte korrigeringen då den reste sig och slog över.
Båda dog inom några minuter.

Ja, precis. Hästar som är utmattade och ryttare som absolut vill i mål....Har sett det och undrat när man avbryter eg, funktionärer måste ju se vid hindren, när lägger man sej i:confused:

Har också läst ngt om framridningarna men kanske var det bara önskemål?
Jag var för ett tag sedan inne på en fälttävlanstråd och skrev där som ni ovan, att hästarna var trötta och olycksrisken därför ökade. Fick inget medhåll där, tvärtom svarade en del att tekniken inte påverkades av trötthet.

Jag var för ett tag sedan inne på en fälttävlanstråd och skrev där som ni ovan, att hästarna var trötta och olycksrisken därför ökade. Fick inget medhåll där, tvärtom svarade en del att tekniken inte påverkades av trötthet.

Nu var det ju många år sedan, men jag var funktionär på fälttävlan under för-VM och VM i Stockholm..där var det flera hästar som skulle blivit avblåsta, men det hände aldrig. Trots vissa protester från funktionärer. Vad jag minns så var det en häst som dog på banan, och någon avbröt av sig själv. Det är en annan debatt. Men jag tycker mig läsa att det är förändringarnas tid inom fälttävlans sporten.

Den andra var en hoppehäst som som hoppades med graman, vägrade, och tog inte korrigeringen då den reste sig och slog över.
Båda dog inom några minuter.
Jag har alltid undrat varför många hoppryttare piskar sina hästar så mycket när de vägrar, hoppar de inte av fri vilja, och för att de tycker det är så himla roligt?

Men som sagt att spänna in hästen på det där sättet, vad skulle man uppnå:confused: Sa tränaren något om varför man skulle låta den gå så longerad:confused: För det är ju uppenbarligen något man gör. Den där tjusiga resningen som är så viktig och imponerande....Som gör att man även kan se hästar i för hög form för tidigt.

Förr spände man väl upp vagnshästar så för att de skulle se tjusigare ut, är det syftet nu också:cool: Undrar om det inte förbjöds av djurskyddsskäl eller har jag fel?

Det enda jag kan se att man väl uppnår, är att man skolar hästen att ge sig själv eftergift från inspänningen genom att dra in och välva halsen och huvudet så extremt. Kanske blir det en inlärning som sen gör att när ryttaren tar i tygeln aldrig så lite, så välver hästen nacken, och uppsuttet under ryttare kan det sen regleras så att formen ser flashig ut. det måste vara syftet som jag ser det, för man rent ut klipper ju av både bak och rygg aktivitet vid en sådan inspänning, dvs det KAN i detta fallet rimligtvis bara vara hals och huvud det handlar om, dvs man "skolar" ponnyn att underkasta sig trycket från inspänningen genom att lätta från den genom att dra in huvud och hals ytterligare.

men det måste väl snarare vara ett problem med en häst som undviker bettet till den grad? Min förra häst hade blivit sågad en hel del och ibörjan när jag tog i tyglarna såg hon nästan ut som hästen på bilden, det var ju ett problem man var tvungen att arbeta bort för att få hästen att söka sig mot bettet, det är ju stört omöjligt att rida en häst som undeviker det.

Tror du inte snarare att det kan ha att göra med övertänjning. Tänker på de kinesiska gymnastflickorna man sett bilder av där tränarna pressar dem till onaturliga vinklar. Eftersom de är vana vid lederna så tänjda ser det sedan lätt och ledigt ut i den normala positionen. Kanske är så med hästarna också? Om de är vana vid övertänjning är det en befrielse att gå i den höga formen sen? :confused:

Tror som du, men ngn måtta får det vara o slut på öststatsmetoder.
En ponny har ju som regel kortare hals än en stor.
Om det är värre överlåter jag till proffsen att avgöra.

Frågan är om inte amerikanska flickor utsattes för nästan samma:confused:

fast uppsuttet så kan du ju rida den fram till handen, men du har ändå "skolat" den att vara så rörlig och eftergiven i nacken.

tycker egentligen inte det är så konstigt, vad det är som förefaller ske. mycket "vanlig" ridning går ut på samma sak, fast i mindre skala - dvs hästen skall ge efter i mun/käke/nacke och får då eftergift. den lär sig att det är "skönt" att gå "i form".

kanske en obehaglig sanning för många att det är så det ofta funkar.

ang. övertänjning så tycker jag du har en hel del poänger. kanske är det en kombination av det och det jag skriver om som gör "den vinnande forumulan"?

men det måste väl snarare vara ett problem med en häst som undviker bettet till den grad? Min förra häst hade blivit sågad en hel del och ibörjan när jag tog i tyglarna såg hon nästan ut som hästen på bilden, det var ju ett problem man var tvungen att arbeta bort för att få hästen att söka sig mot bettet, det är ju stört omöjligt att rida en häst som undeviker det.

Tror du inte snarare att det kan ha att göra med övertänjning. Tänker på de kinesiska gymnastflickorna man sett bilder av där tränarna pressar dem till onaturliga vinklar. Eftersom de är vana vid lederna så tänjda ser det sedan lätt och ledigt ut i den normala positionen. Kanske är så med hästarna också? Om de är vana vid övertänjning är det en befrielse att gå i den höga formen sen? :confused:

Ja, jsg är nog inte tillräckligt duktig för att förstå, det kanske helt enkelt är så att anledningen till att de flesta inte kommer till toppen är för att de flesta inte är beredda att göra vad som krävs för att ta sig dit.....

KL

Eurodressages nätupplaga som rapporterar om dressyrhändelser har en notis om Ridsports bilder och en länk till debatten.

DET är positivt, synd att debatten inte är på engelska bara.

Jag tycker det är intressant att varken ridsportförbundet eller FEi reagerar. Alla accepterar ju att det finns och att det är ok (domare, styrelseledamöter osv) men ska vi då inte göra om målen med ridningen? Skriva om TR? Kasta ridhandboken?

Det har ju kommti på förslag från Holländskt tränar håll att skriva om TR och ta bort halten bla.

Även en svensk Dressyrkrönikör var inne på den linjen - nu har dock denne tänkt om

Halshugg mig inte nu, enkel fråga från en okunnig. Är det inte skillnad på att rida hästen till denna position än att dra ihop den så med graman eller inspänning?

För i mina novisa ögon verkar det ändå trevliga(fel ord för formen ser inte trevlig ut) att rida hästen till dena form än att spänna ihop den dit... Om det skulle göra någon nytta, så som att komma åt en viss muskelgrupp, att ha dem i den formen kan man nog inte uppnå den genom inspänning och longering...

nej jag halshugger ingen.

Men att rida i denna form är myckte värre än att longera den såhär.

oavsett om inspänningen är med med inspänningstygel, eller kandarstång så är det ju tygellängden som håller inne halsen på plats. Ochjag som sett denna ridning då. Jo en och annan häst försöker ibalnd slå sig fri, men stången hindrar dem, dessuton tygeln kan man ju dra i lite extra då hästen försöker - det kan man ju inte med inspänningen....
Uppsuttet görs detta som synes med sida i taget.

Varför är det värre uppsuttet då...

Jo hästen använder sin hals som en balans stav - halsen rör sig helt beroende på vad bakbenen har för sig. Sådana rörelser döms ned på Dressyrtävling....

Kommer bakbenen fel så hamnar halsen fel - alla har ridit hästar som när de är trötta eller ur balans försöker räta ut halsen - det är en reflex.

Ryttaren påverkar hästens förmåga att balansera. Den ryttare är inte född som inte bitvis försvårar balansen för hästen

Med denna position hindras hästen att röra halsen för att hitat balansen igen

Är den fri från ryttare så kan den anpassa sig till detta. Men med ryttare på så lär den komma i situationer när ryttaren försätter den i total obalsn både framifrån och bakifrån (ryttarens vikt) som är helt onaturliga för dem, och som slår på balansrefelxerna och samtidigt så hålls huvudet där med stången.

http://horsemagazine.com/ARTICLES/M/Miesner_Susanne/Longshortdeep/Part2/No15.jpg
Det här har ingenting med ridning att göra - detta är underkastelse. Hästen är nästan dubbelvikt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar

Tillbaka