Sv: Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?
Tränaren är b-tränare och dommare och är otroligt duktig så nej tack jag tänker inte byta.
Jag tror tränaren har rätt i och med att hästen nog är van vid detta.
Det kanske inte skadar den just i det ögonblicket. Som jag skrev, en häst som inte var van
skulle kasta sej bakåt, jag vågar inte ens tänka tanken att prova spänna in på det sättet, hästarna skulle bli galna, de jag känner
.
Men om det inte skadar just i den stunden, sa tränaren vilken NYTTA det skullle vara? Och att gå så ofta, hårt inspänd? Det är ju det allvarliga.
Ang RK så tror jag AvG har ett
tänk som man kanske kan förstå vad det syftar till även om jag inte skulle vilja använda det själv och inte utsätta någon häst för det eftersom det ser förfärligt obehagligt o extremt ut och särskilt när det rids så långa stunder
som uppenbarligen görs.
OCh när sen kreti och pleti tar efter även om jag inte sett det häromkring i alla fall.
Men som sagt att spänna in hästen på det där sättet, vad skulle man uppnå
Sa tränaren något om
varför man skulle låta den gå så longerad
För det är ju uppenbarligen något man gör. Den där tjusiga resningen som är så viktig och imponerande....Som gör att man även kan se hästar i för hög form för tidigt.
Förr spände man väl upp vagnshästar så för att de skulle se tjusigare ut, är det syftet nu också
Undrar om det inte förbjöds av djurskyddsskäl eller har jag fel?