Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

Fy fan. jag blir så sur när jag ser såna "genvägar" och ännu värre när de ekipagen skördar framgångar. Hur långt kan man gå egentligen för att vinna?

Jag tycker att varken FEI eller SvRF tar sitt ansvar.
Varför finns det inte en "kamp" mot detta? Hur
många har strejkat från tävlingar och verkligen ifrågasatt
vad våra "övermän" har för sig?

Jag tror tyvärr att det är vanligare än man tror. Har inte sett just det där exemplet innan men har tyvärr jobbat i ett (numera) mycket välkänt dressyr och försäljningsstall där det var praxis att spänna in ponnyerna hårt och låta dem stå i en spilta hela dagen för att de "skulle befästa form", för ponnyer som kröker på nacken alltid går att sälja för massor av pengar.

VA? de är ju helt helt sjukt va f*n håller folk på med? "ok" om de är utan typ nybörjare men dessa kan ju så klart en hel del och vet att de dom gör är så fel!

Det är typ dressyrens motsvarighet till hoppningens fusk med barrering och stålborstar på fötterna och allt man får höra om. :cry:

Aaargh, vad man blir arg när man ser sånt där !!! Bara för att hästen krullar ihop nacken och ser "fin" ut arbetar inte bakbenen av sig själv !

Ja det verkar så.. jag ser detta i stort sett varje dag men ingen ponnyryttare har jag sett - än så länge... men vad är egentligen skillnaden?

Ibland undrar jag vad jag rör mig i för hästkretsar, jag har då inte sett något liknande denna longering eller RK på vare sig häst eller ponny.

Jag tycker det är snäppet värre när det är barn inblandade. De litar ju på att deras tränare visar det rätta...(Den holländska tränaren skyller ju på den 14-åriga ryttarens okunskap, men det tycker jag är en oerhört långsökt förklaring).

jag ser det i stort sett varje dag... inte så jättemycket longering då dom inte longerar så mycket men ridningen ser ut precis så:smirk:

Den holländska tränaren som jag har i tanke lär ut på det sättet och ingen säger emot dom tycker det är rätt.

Inte jag heller ser detta speciellt ofta. Men jag vet att det förkommer, jag har bara tagit avstånd i från det. :crazy:

Jag tycker det är intressant att varken ridsportförbundet eller FEi reagerar. Alla accepterar ju att det finns och att det är ok (domare, styrelseledamöter osv) men ska vi då inte göra om målen med ridningen? Skriva om TR? Kasta ridhandboken?

Antingen är det ok eller inte. Det här jävla myglandet och att alla låtsas som att det regnar gör mig vansinnig. Acceptera och utforma tävlingsreglementet, eller bannlys det.

TR stämmer ju inte alls nu för tiden ändå. Hela programmen rids i ökad trav, 4-taktig galopp premieras mer än det borde, piaffer och passager med tydlig övervikt på framdelen höjs till skyarna.

Jag är glad att jag lagt av med alla tankar på att satsa på tävlingsridningen mer än på hobbynivå.

Ridhandboken är det väl inget större fel på? Ska du kasta den så kasta den på puckona som gör sånt där med sina hästar :devil:

Tänkte precis säga samma sak.

Det enda "revolutionära" är väl att ngn fångat detta på bild. och att det är ponnysporten. ridhästarna har vi ju sett bilder på tidigare.

häromkring är det bara att vända sig till privatponny ryttarna på ridskolor runtomkring, så ser man barn med sina gramaner rida omkring lite varstans , med beundrarskaran av ridskole ryttarkompisarna omkring sig.
samt ridlärare som sätter gummisnoddar på varenda ridskole ponny utan att över huvud taget förklara hur, varför och i vilket syfte, med resultat att ungarna tolkar det som att det är fokus på att huvudet ska ner punkt slut.

Håller med det finns överallt:crazy: precis så är det på ridskolan här:( och om man försiktigt försöker tipsa så blir man typ halshuggen:cool: såå trist med alla gramaner o inspänningar dom borde inte få finnas för kan man rida så behövs dom inte iaf.

Jag vet väl egentligen också att det finns tränare som har en annan syn på ridning än vad de vi anlitar har...Likväl att det finns ryttare(även på ponny) som rider annorlunda än vad ens egna barn gör - vilket man märker vid exempelvis provridningar.

Jag tycker väl också att någon annan än "vanliga dödliga" borde reagera, men Ridsport fick ju inte någon respons från mer än en tränare...

Jag tänkte ev longera i morgon, jag kanske ska spänna in lite extra och se om det blir något resultat ;)

Ibland undrar jag vad jag rör mig i för hästkretsar, jag har då inte sett något liknande denna longering eller RK på vare sig häst eller ponny.

Jag tycker det är snäppet värre när det är barn inblandade. De litar ju på att deras tränare visar det rätta...(Den holländska tränaren skyller ju på den 14-åriga ryttarens okunskap, men det tycker jag är en oerhört långsökt förklaring).

Nej faktiskt inte jag heller, inte bland vuxna o inte bland barn.

Håller med om att det på något sätt är värre när ungar t o m är inblandade.

I o f s hästar som hästar, men ändå....

Det man tyvärr ser är ungar med gramaner....:crazy:

Sen ser man en hel del som rider i hög form genomgående, dvs högre än hästen klarar, med dålig rygg som följd.
Håller även med Rumpnissen ang traven som numera ofta är nåt slags ökad alt halvpassage t o m på unga hästar:o
Det har vi visst varit inne på förrut om jag inte minns fel. :confused:

Lite OT men ändå inte.....

Kl*

Frågade en av mina tränare om bilderna och fick svaret att "Det ser ju väldigt illa ut men skadar antagligen inte en såpass mjuk ponny".

Det är ju positivt för dressyren o ridsporten att det är så många som reagerar och anser att detta är fel, har inte hitentills på tråden sett någon som tycker detta är positivt, och jag antar att de som läser detta och är positiva inte törs stoppa in näsan här. Men hur är det i verkliga livet med oss som ser detta? Törs vi då stå rakryggade och säga ifrån vad vi tycker? Skulle jag se detta, då skulle jag säga till och ingripa om det vore hemmavid. Men var går gränsen? Jag menar hur mycket inspänt är acceptabelt? Inget enligt mig, eller ytterst lite. Jag har sett gott om hästar som longeras hårt inspända, men inte som på bilden, men så hårt att hästarna uppenbarligen varit stressade och protesterad, Vad har jag då gjort? Inget. Varför? Den krassa sanningen är den att om man går emot och säger sin åsikt så har man själv ingenstans att vara sedan. Man blit utstött. Vad säger ni andra, är det bara jag som har den erfarenheten att man får en mobb emot sig om man går in och försvarar hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar

Tillbaka