Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

Tyvär ser en del ponnies på graman ut sådär:cry:

Det kan nog mycket väl vara som de sa att ungen gjorde det på egen hand men hon hade väl lärt sej av nån och som sagt, den skulle knappast gå framåt, om det inte hänt förr:crazy:

En ponny som aldrig varit med om nåt sånt borde slänga sej baklänges i panik:eek:

*KL*

Jamen det är ju såhär det blir när man accepterar rollkuren som fenomen.

Okunskap leder till sådant här. Och när det finns en förebild som rider med huvudet på det viset, ja då vill fler ta efter.

Jag är inte det minsta förvånad. Tvärtom.

:bow::bow:

Tyvär ser en del ponnies på graman ut sådär:cry:

Det kan nog mycket väl vara som de sa att ungen gjorde det på egen hand men hon hade väl lärt sej av nån och som sagt, den skulle knappast gå framåt, om det inte hänt förr:crazy:

En ponny som aldrig varit med om nåt sånt borde slänga sej baklänges i panik:eek:

Enligt debatten på ridsport så hade någon sett den där ponnyn longeras så ett antal ggr och med tränaren brevid

Enligt debatten på ridsport så hade någon sett den där ponnyn longeras så ett antal ggr och med tränaren brevid

Eg är det strunt detsamma, det syns ju att den är van, som sagt, och var det sker spelar kanske mindre roll för ponnyn :(
Däremot är det kanske bra för sporten att det skedde offentligt....

Säger desamma, BRA att hon gjorde det offentligt. För uppenbarligen pågår det. Det som sker ute på framridningarna osv är nog bara toppen på isberget... Det som gör mig mest illa till mods med den här skandalen är att svenskarna inte vill kommentera. För mig bekräftar det att nånting är ordentligt fel även här hemma. Inte nödvändigtvis att alla/många här gör liknande saker men att de inte är helt säkra på om det är fel eller bara inte törs säga nånting. Either way är det ohållbart. Sen som sagt är man ju inte direkt förvånad, tjejen kom från holland. Vems hästar har man sett liknande bilder på, jo frau rollkur själv. Klart folk tar efter. :cry:

*kl*

Jag provjobbade för ett par år sedan hos en dansk "up-and-coming" dressyrryttare som bor i Sverige. I det stallet longerades hästarna nästan lika inspända som ponnyn på bilden. Skrämmande.

Det var det :devil: aste jag har sett:eek:

Då förstår jag bättre folks avsky till HF- om man tror att det går till så, men en del verkar göra så- uppenbarligen.

Att hästen finner sig i det- inte första gången.:cry:

men vadå tror:devil: Det GÅR ju till så, även om det inte tillstås offentligt

Det finns ju på film. :eek: :angel:
Jag har sett HELA filmen hela framidningen på Holländska mästerskapen
ALLA red så HELA TIDEN
....Inför förra världscupen I 3 TIMMAR

Gissa varför folk reagerar :eek:

Och vad är skillanden på detta

http://horsemagazine.com/ARTICLES/M/Miesner_Susanne/Longshortdeep/Part2/No14.jpg

http://horsemagazine.com/ARTICLES/M/Miesner_Susanne/Longshortdeep/Part2/No11.jpg

Jag säger som saigon och fio

varför förvånas???????

Vi har ju sett det förut

Senast ändrad av en moderator:

fy asså! har tyvärr själv bevittnat en träning som gick till ungefär så. hästen var kanske inte riktigt lika inspänd som den hästen, men inte var mulen många cm från bringan på den heller. själv satt jag o försökte hålla tillbaka tårarna.

Men för h-e!! Stackaren kan ju knappt andas..bakbenen är ju tre mil bakom hästen..Hur tror dom att en häst ska kunna arbeta på det viset??TÄNKER dom överhuvudtaget??orutinerat..verkligen..

Varför vågar inte tränare uttala sig på en konkret fråga?

Därför att om man börjar prata om det här - då finns risken att man börjar prata om det här på riktigt.

Om man öppet skulle tillstå att det här är fel, då kommer ju följdfrågan - men varför vinner dom?

Och då måste man ju fråga sig själv - varför är jag själv så imponerad av en "form" som skapas med denna metod?

och hur har jag själv bidragit till detta tillstånd?

Det är ju mycket lättare om man är utanför cirkusen. Så därför så kan den direktör för FEI som redan avgått - säga "Vi har kommit lite snett", medan nuvarande ordförande inte kan det - eftersom hon har ju ansvar för att vi är där vi är - och har ett stort ansvar för att det är så här.

Det verkar som om många anser sig ha en viktigare agenda än att ta ansvar för att det inte skall se ut såhär.

Knapplån...

Så flitigt som jag sett gramanen användas av (främst) ponnyekipage här i trakterna så är jag inte förvånad att eliten ligger "ett steg före" med träningsmetoder. :crazy:

Tänkte precis säga samma sak.

Det enda "revolutionära" är väl att ngn fångat detta på bild. och att det är ponnysporten. ridhästarna har vi ju sett bilder på tidigare.

häromkring är det bara att vända sig till privatponny ryttarna på ridskolor runtomkring, så ser man barn med sina gramaner rida omkring lite varstans , med beundrarskaran av ridskole ryttarkompisarna omkring sig.
samt ridlärare som sätter gummisnoddar på varenda ridskole ponny utan att över huvud taget förklara hur, varför och i vilket syfte, med resultat att ungarna tolkar det som att det är fokus på att huvudet ska ner punkt slut.

Senast ändrad:

*kl*

Tränarens förklaring, att det var tjejen själv som spänt in hästen så, kan ju stämma, men jag har VÄLDIGT svårt att tro att hon isf gjort det på eget bevåg, snarare att hon sett hästen longeras så av andra innan. Hade tränarens förklaring varit sanningsenlig, så hoppas jag INNERLIGEN att tjejen fick lära sig at det är FEL, FEL, FEL att göra så.
Sorgligt när det sjunker så långt ner i åldrarna (dvs till ponnysporten), ska det inte vara KUL att tävla???

Halshugg mig inte nu, enkel fråga från en okunnig. Är det inte skillnad på att rida hästen till denna position än att dra ihop den så med graman eller inspänning?

För i mina novisa ögon verkar det ändå trevliga(fel ord för formen ser inte trevlig ut) att rida hästen till dena form än att spänna ihop den dit... Om det skulle göra någon nytta, så som att komma åt en viss muskelgrupp, att ha dem i den formen kan man nog inte uppnå den genom inspänning och longering...

Den är är inte bara inspänd, utan har "block o talja".

Det är heller absolut inte såhär mkt man ska spänna in den- inte ens i närheten- bara så att den får ett litet stöd.

*kl*
Sorgligt när det sjunker så långt ner i åldrarna (dvs till ponnysporten), ska det inte vara KUL att tävla???

Jo, men visst är det allra roligast att vinna...? :smirk: (Och om dina föräldrar lägger ner, i runda svängar, någon miljon om året på dig, din "leksak", träning och tävlingar - är det kanske bäst att du gör det också. Vinner, alltså.)

Eftersom det här rör sig om en form av spin-off av vad "Frau Rollkur" (som "Lyrazel" uttryckte det :D) herself brukar ägna sig åt, började jag fundera lite på att det ju i praktiken är just denna dam som vinner det mesta i mästerskapsväg. Borde inte hon då kunna rida och träna sina hästar på "det vanliga" sättet (fast den här formen av tortyrdressyr kanske är det vanliga sättet i Holland, jag vet inte...) och nå samma resultat? Är man verkligen "världens bästa dressyrryttare" om man inte kan klara sig utan dessa avarter av träningsmetoder? Vad jag menar är, vad skulle hända om hon inte använde sig av rollkuren? Skulle hon då plötsligt börja rasa i de internationella prislistorna och dala från toppen? Skulle hon aldrig mer vinna en världscup? Har lite svårt att tro det. Och om inte - varför då inte bara låta bli...? :angel:

men vadå tror:devil: Det GÅR ju till så, även om det inte tillstås offentligt

Det finns ju på film. :eek: :angel:
Jag har sett HELA filmen hela framidningen på Holländska mästerskapen
ALLA red så HELA TIDEN
....Inför förra världscupen I 3 TIMMAR

Gissa varför folk reagerar :eek:

varför förvånas???????

Vi har ju sett det förut
Du har rätt och jag blir så förbannad när det hyssas om detta inom svensk dressyr, ex tidningen ridsports skribent om dressyr som hyllar Ankis rollkur, med motivering att hon är ju så framgångsrik så det måste ju vara bra och rätt. Tvi! Jag visste innan jag åkte till VM i Achen att det varit en del skriverier om detta i St George, jag hade läst tidningen och sett bilderna och trodde i min enfald att det kan inte vara så illa som på fotografierna, det måste vara ögonblicksbilder, som visar något som kanske bara uppkommer en kort stund. Det var det inte. Det var precis så illa som på bilderna om man då tittade på vissa ekipage som praktiserade detta. Alla red inte så.

Eftersom det här rör sig om en form av spin-off av vad "Frau Rollkur" (som "Lyrazel" uttryckte det :D) herself brukar ägna sig åt, började jag fundera lite på att det ju i praktiken är just denna dam som vinner det mesta i mästerskapsväg. Borde inte hon då kunna rida och träna sina hästar på "det vanliga" sättet (fast den här formen av tortyrdressyr kanske är det vanliga sättet i Holland, jag vet inte...) och nå samma resultat? Är man verkligen "världens bästa dressyrryttare" om man inte kan klara sig utan dessa avarter av träningsmetoder? Vad jag menar är, vad skulle hända om hon inte använde sig av rollkuren? Skulle hon då plötsligt börja rasa i de internationella prislistorna och dala från toppen? Skulle hon aldrig mer vinna en världscup? Har lite svårt att tro det. Och om inte - varför då inte bara låta bli...? :angel:
Tänker vidare på det här spåret.
I många idrotter så blir konkurrensen större och större och idrottsmän dopar sig för att kunna hålla sig kvar i den absoluta eliten. En del hävdar att "alla andra" gör det så varför inte de också? Är rollkur kanske den metod som krävs för att klara av konkurrensen? Är det dressyrens doping? Ger det verkligen bättre resultat? Hur långt kan man gå för att nå resultat? Med så mycket pengar som ridsporten kostar, är det kanske värt att använda rollkur för att bli bäst? Kan man inbilla sig att hästen faktiskt inte tar skada men att den istället blir värd massa mer pengar för att den vinner mer, så kanske? Jag vet inte för jag har aldrig haft den tävlingsinstinkt som krävs för att bli tävlingsryttare, men jag försöker förstå hur man tänker när man gör sånt här.

Och hur ska ponnyryttare få en bra förebild när någon i toppen gör sådär:confused:
Precis min tanke. Argumentet "men såhär gör ju eliten, och det funkar ju för dem" håller mot allt, eller? Rollkur bland den absoluta världseliten har jag ingen åsikt om, människorna där vet ju iallafall vad de håller på med, på något sätt. Det man däremot kan kritisera är vad de för över till okunnigare och/eller yngre. Det känns ju som en solklar bieffekt att de äregiriga ponnymammorna och annat pack drar in nosen på sina hästar efter att ha sett och lärt av de stora namnen.

Så himla tråkigt när folks hänsynslöshet går ut över hästar.

Rollkur bland den absoluta världseliten har jag ingen åsikt om, människorna där vet ju iallafall vad de håller på med, på något sätt.
Så himla tråkigt när folks hänsynslöshet går ut över hästar.

Denna ponny är i absoluta värdseliten, det ska inte vara så ändå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?
  • Hålvägg

Omröstningar

Tillbaka