Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

Frågan är ju varför ingen svensk tränare ville säga bu eller bä...

(Jag begär inte att du ska kunna svara, mest en allmän reflektion bara)

Jag tror tyvärr att det är vanligare än man tror. Har inte sett just det där exemplet innan men har tyvärr jobbat i ett (numera) mycket välkänt dressyr och försäljningsstall där det var praxis att spänna in ponnyerna hårt och låta dem stå i en spilta hela dagen för att de "skulle befästa form", för ponnyer som kröker på nacken alltid går att sälja för massor av pengar.

Jodå, jag är säker på att det förekommer i Sverige. Men vi är nog för blyga för att hålla på med det i samband med offeciella arrangemang. Men att folk pysslar med det bakom buskarna där hemma är det ju ingen tvekan om... :eek:

:eek: :(:(

Måste bara reagera...

Det är ju riktigt bra som skräckexempel, det är ju bara att titta på ryggen på den stackarn..
Att den öht går framåt!

kl

Extremt inspännt och extremt vidrigt. Men jag har ett flertal ggr bevittnat kombinationen: barn i yngre tonåren + ponny + graman + kompisar att imponera på. Det ser ut lite åt det hållet kan jag säga..

I det här fallet med EM-ryttaren så är det läskiga inte (bara) att ponnyn far illa, utan den enorma okunskap som tydligen finns på den höga nivån inom ridsporten. Vad tror de egentligen att de får ut av att utöva sådan extrem inspänning? De måste ju verkligen tro på att det kommer något positivt av det, annars skulle de ju inte göra det?! Sjukt.

*KL*

Jamen det är ju såhär det blir när man accepterar rollkuren som fenomen.

Okunskap leder till sådant här. Och när det finns en förebild som rider med huvudet på det viset, ja då vill fler ta efter.

Jag är inte det minsta förvånad. Tvärtom.

KL:
Jag kan inte se något sm helst fel i att spänna in ponnyn såhär

Uppenbarligen är det en mkt duktig tränare/ryttare som ägnar sg åt detta,för dne har ju ändå tagit sig till EM,och domarna har ju premierat sättet dne rör sig på.

Att den har en atrofiering där ryttaren sitter kan ju bara vara en tillfällighet...

Jag är helt övertygad om at ponnyn inte lider det minsta,trots atrofiering,eventella andningssvårigheter,extremt begränsat synfält som kanske medför huvudvärk,och vad dte nu är som kan uppstå med bettet o inspänningarna inblandade.

Anledningen till detta är ju att vi har sett -hundratals-sådana här häsytar och de-lider inte-,det har konstaterats från högre ort,och ridre man EM så måste manvara skicklig nog att kuna hantera rollkuren,oavsett om det är på lina eller från ryggen.

Dessutom så ser ju hästen glad ut på ridbilden!

Finns mao ingen anledning att hetsa upp sig,det är ju ett framgångsrikt koncept,vi ser dte gång på gång.

Thina-djävulens advokat(ni trodde väl inet jag menade det på allvar?)

*kl*

det tråkiga är ju att det lönar sig... hästen har ju höjts till skyarna av flera domare, gör kanonprestationer på banan osv...

jag blir så... ledsen, nästan så att tårarna kommer, av att det finns så många sjuka metoder (nu pratar jag väl lite mer allmänt, inte just om bilden, dressyr som gren) för att nå toppen. att man ens kan komma på tanken... hästar är fantastiska djur, att den går med på det den utsätts för!

jag är för trött för det här... :crazy:

FY F*N! :mad:

det där är helt enkelt vidrigt och djurplågeri. har inget med träning att göra öht!!
Djurplågeri, vidrigt och visst förekommer det i Sverige både bland ponny och stora hästar och även inom andra dicipliner.

åh, jösses... kan inte säga annat! Om det är så att rida ponny em i dressyr, tacka vet jag att traggla med en fet häst i skogen.....

Vad betyder förresten detta??"Power and Paint au travail à la longe pendant les championnats d'Europe de Freudenberg.
Que celui qui n'a pas envie de vomir lève le doigt..."
GL

KL:
Jag kan inte se något sm helst fel i att spänna in ponnyn såhär

Uppenbarligen är det en mkt duktig tränare/ryttare som ägnar sg åt detta,för dne har ju ändå tagit sig till EM,och domarna har ju premierat sättet dne rör sig på.

Thina-djävulens advokat(ni trodde väl inet jag menade det på allvar?)
Fast du är ironisk så har du faktiskt rätt här. Jag är rätt trött på att höra om att alla hästar som når toppen, oavsett vilken diciplin det än är,alltid behandlas bra. Det är för de behandlas så bra och för att träningsmetoderna är vettiga som de når toppresultat. Jag säger det igen, bara för att hästen är på topp- som här Power Point- betyder det inte att den alltid blir väl behandlad. Den kan prestera ändå- precis som andra hästar.En del andra menar tvärtom, och så fort någon spektakulär träningsmetod kommer fram i dagsljuset så räcker det med lite framgångsrika ekipage som håller på med detta för att det ska bli accepterat. Jag menar, folk säger:- Det är klart den här metoden är bra, titta vilka fina resultat de har, hästen skulle aldrig prestera om detta inte var bra.

Jag tycker att det är vidrigt och ja jag anser att det är djurplågeri, är det ända sättet att ta sig till toppen så nej tack.
Jag kämopar hellre på "normalt" sätt.
Och jag tror att det förekommer mer än vi vill kännas vid även här hemma, men inte så offentligt och öppet utan hemma i ridhusen.

*KL*

Är det bara jag som inte tror för fem öre på "förklaringen" tjejens tränare (eller var det ponnylandslagscoachen?) lämnat? Den gick tydligen ut på att tjejen, på eget bevåg, spänt in ponnyn på detta vis och när tränaren/coachen hade fått syn på det hade hon sagt ifrån, men först efter ett par varvs longering "för att visa sin elev varför det var fel att göra så". :confused:

Personligen har jag MYCKET svårt att tänka mig att det här var en engångsföreteelse, inte börjar man väl experimentera med olika träningsmetoder som man aldrig provat förr på tävlingsplatsen inför en viktig tävling?! Tror nog visserligen att tränaren sa ifrån, men misstänker starkt att det mer gällde att det var fel att använda metoden i officiella sammanhang med fotografer närvarande, än att det var fel på själva metoden. Men det är naturligtvis rena spekulationer från min sida.

Var dock i "ponnydressyrsvängen" själv för ett antal år sedan och har sett till en hel del gramantyglar, rullsporrar och ett dressyrspö i varje hand (och en långpisk i handen på tränaren...). Renodlad "rollkur" kan jag inte hävda att jag sett användas, men å andra sidan var den metoden varken särskilt välkänd eller populär på den tiden. Upplevde det som att det oftast (men inte alltid) rörde sig om mycket tävlingsmeriterade ponnyer som köpts in för en stor summa pengar som sedan inte levde upp till förväntningarna med den nya ryttaren. Desperationen stiger (i takt med att avundsjukan och skadeglädjen bland "medtävlarna" växer) och träningsmetoderna blir hårdare och hårdare...

Finns ju i nätupplagan så det är bara att titta.

http://www.syndicatlinaro.com/SLforum/read.php?f=1&i=22151&t=22151

Den är så inspänd att gjorden glidit fram över manken och man undrar hur kort det var INNAN den gled:crazy:

Vet inte alls ang hur vanligt det är eftersom jag numera har cirka noll kontakt med ponnydressyr öht. Men om hopptränare sätter gramaner i händerna på barn (och givetvis gör föräldrar det också) så varför inte:cool:

Förstår inte syftet med inspänningen eftersom i det läget borde ponnyn mest gå baklänges för att komma undan trycket.:crazy:
de är ju helt sjukt den är ju grymt kort.
men de där med hoppningens graman och dressyrens insänningar hålller ja helt med om... samma sak fast olika:mad:

Knapplån...

Så flitigt som jag sett gramanen användas av (främst) ponnyekipage här i trakterna så är jag inte förvånad att eliten ligger "ett steg före" med träningsmetoder. :crazy:

På nationell tävling i Sverige har jag sett iofs danskt ekipage men dom hade hästen inspänd på natten...:mad: Sjukt!

Det var det :devil: aste jag har sett:eek:

Då förstår jag bättre folks avsky till HF- om man tror att det går till så, men en del verkar göra så- uppenbarligen.

Att hästen finner sig i det- inte första gången.:cry:

*KL*

Är det bara jag som inte tror för fem öre på "förklaringen" tjejens tränare (eller var det ponnylandslagscoachen?) lämnat?
Personligen har jag MYCKET svårt att tänka mig att det här var en engångsföreteelse, inte börjar man väl experimentera med olika träningsmetoder som man aldrig provat förr på tävlingsplatsen inför en viktig tävling?! . Men det är naturligtvis rena spekulationer från min sida.

Renodlad "rollkur" kan jag inte hävda att jag sett användas, men å andra sidan var den metoden varken särskilt välkänd eller populär på den tiden. ..
Jag tror inte heller på förklaringen för fem öre, om man väljer att göra det så har man enligt min mening ett strutsbeteende. Jag var på VM i Achen, och såg Anki på framridningen i ett joggingpass på finaldagens f.m. ( Hon startade på e.m ) Hennes häst hade näsan på ungefär samma ställe, fast då satt hon på. Det såg inte trevligt ut för hästen.

Man blir ju mörkrädd när man läser ditt inlägg...

Alla hästar reds dessutom in med graman:crazy:.

Själv kom jag direkt från grundskolan och hade väl inte så jättemycket koll på hur saker och ting skulle vara men nog kändes det skumt att sitta upp på en treåring för första gången och hålla ihop den på graman....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka