Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
. Vad säger ni andra, är det bara jag som har den erfarenheten att man får en mobb emot sig om man går in och försvarar hästar?
KL
Någonstans i mitt bakhuvud har jag läst att man funderar på att även bedömma framridningarna, var det i Sverige, eller var det i Europa, eller har jag drömt.
Tycker på ett sätt att det är en bra ide, då även framridningen borde vara enligt TR.
Sedan är det ju svårt att be en ryttare avbryta. Se bara på fälttävlans sportens debatter ang säkerhet och trötta hästar ute i terrängen. Det ska mycket till att domaren går in och bryter en ritt, men jag vet att efter sista tidens fruktansvärda olyckor så har det faktiskt hänt.
Kan int komma på ngn anledning till detta beteende!!!!
Det är klart det kommer från Holland, från vem tror du? Där är Anki gud och lägger riktlinjer för dressyren som hon själv vill.Det har ju kommti på förslag från Holländskt tränar håll att skriva om TR och ta bort halten bla.
Även en svensk Dressyrkrönikör var inne på den linjen - nu har dock denne tänkt om
Det är sådan rollkurtekniken är i verkligheten. och inte som den utmålas på clinic...
Det finns 40 minuter oredigerad film , det är detta man gör. Tvär sluta och så stångtygeln rakt upp.
Denna bild kan vara svensk
Det är sådan rollkurtekniken är i verkligheten. och inte som den utmålas på clinic...
Det finns 40 minuter oredigerad film , det är detta man gör. Tvär sluta och så stångtygeln rakt upp.
Denna bild kan vara svensk
Det horribla är att tidningen ridsport, som man tycker ska värna om hästen, är mer eller mindre positiva till rollkuren som sådan då deras skribent angående vuxendressyr går in och försvarar både rollkuren som sådan och framförallt Anki med att "hon är ju så duktig". Det har jag alltid reagerat på. Och att tidningen har hört med många angående detta fall tror jag är skitsnack. Fram med de namnen. Vet en tränare i Stockholm med Tysk utbildning som är vansinnig på detta, jag tror inte att någon kontakt har gjorts dit, utan ridsport har helt enkelt valt fel personer att ringa till, kanske medvetet. Tror inte tidningen törs sig på en debatt om detta. Varför? Tidningen är som alla andra för rädda för Sjef .Det intressanta med det där symposiet är ju att den svenska delegationen med sitt ryggforskninsgprojekt inte ens fick yttra sig....
Och det framkom en del del negativt bla annan framfört av etologer, men det valde tidningar att inte rapportera
Det deltagarna på symposiet kom fram till var att det INTE var färdigutrett, men i media framställs det som att inget hittades
Rapporteringen här i Sverige är helt horribel
Jag tar emot hur mycket info som helst, detta är vidrigare än vidrigt.Bygger på - lägger till
Det fanns visst 10 timmar film....
OCH EN ANNAN ORSAK TILL ATT DET ÄR VÄRRE MED RYTTARE PÅ
är att ryttaren använder sin egen vikt som en hävstång i hästens mun
Det kan inte inspänningen göra
http://www.youtube.com/watch?v=jyozYRj2oz0
enjoy
Man kan tro att bilderna är ögonblicksbilder, det är de inte. Såg själv på framridningen i Achen 20 minuter och Ankis häst gick hela tiden såhär. Den protesterade men då stannade hon till halt och låste, med stången hästens huvud till denna position. Där fick hästen stå tills den accepterade formen, sedan red hon igen.Bygger på - lägger till
Det fanns visst 10 timmar film....
OCH EN ANNAN ORSAK TILL ATT DET ÄR VÄRRE MED RYTTARE PÅ
är att ryttaren använder sin egen vikt som en hävstång i hästens mun
Det kan inte inspänningen göra
http://www.youtube.com/watch?v=jyozYRj2oz0
enjoy
Jag tar emot hur mycket info som helst, detta är vidrigare än vidrigt.
Man kan tro att bilderna är ögonblicksbilder, det är de inte. Såg själv på framridningen i Achen 20 minuter och Ankis häst gick hela tiden såhär. Den protesterade men då stannade hon till halt och låste, med stången hästens huvud till denna position. Där fick hästen stå tills den accepterade formen, sedan red hon igen.
Jo hästen använder sin hals som en balans stav - halsen rör sig helt beroende på vad bakbenen har för sig. Sådana rörelser döms ned på Dressyrtävling....
Kommer bakbenen fel så hamnar halsen fel - alla har ridit hästar som när de är trötta eller ur balans försöker räta ut halsen - det är en reflex.
Jag vet två hästar som rest sig, slagit över och brytit nacken pga att de varit för hårt inspända och när de försökt komma undan genom att resa sig, inte kunnat balansera och slagit helt runt.
Den ena var med en dressyrryttare på msv/svår nivå, longerad, yngre häst som var inspänd. Inte alls så gravt, men tillräckligt.
Den andra var en hoppehäst som som hoppades med graman, vägrade, och tog inte korrigeringen då den reste sig och slog över.
Båda dog inom några minuter.