Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är ponnydressyren också på väg åt fel håll?

. Vad säger ni andra, är det bara jag som har den erfarenheten att man får en mobb emot sig om man går in och försvarar hästar?

Nej

10 tecken

Du kan rentav bli mordhotad, trakassserad förföljd - you name it

OMG!!!:eek:
stackars ponny! den ser ju jättefin ut i kroppen o allt sånt o så spänner de in den så! helt sjukt!:crazy::mad: jag hoppas verkligen att detta inte är en vanlig syn!

KL

Någonstans i mitt bakhuvud har jag läst att man funderar på att även bedömma framridningarna, var det i Sverige, eller var det i Europa, eller har jag drömt.

Tycker på ett sätt att det är en bra ide, då även framridningen borde vara enligt TR.

Sedan är det ju svårt att be en ryttare avbryta. Se bara på fälttävlans sportens debatter ang säkerhet och trötta hästar ute i terrängen. Det ska mycket till att domaren går in och bryter en ritt, men jag vet att efter sista tidens fruktansvärda olyckor så har det faktiskt hänt.

Det var Hess eller Balkenhol som framförde önskan om det i debatten.

Resultatet blev att framridningen skall övervakas av stewards. Under den 3 timmar långa framridningen så sa stewarden ifrån varpå denne blev fysiskt atackerad av tränaren
(med hänvisning till annat inlägg)

Det är sådan rollkurtekniken är i verkligheten. och inte som den utmålas på clinic...

Det finns 40 minuter oredigerad film , det är detta man gör. Tvär sluta och så stångtygeln rakt upp.

Denna bild kan vara svensk

Tycker det ser ut som att ponnyn kommer att knäcka nacken!!! Är för övrigt motståndare tillalla slags hjälptyglar på ponnyer...då ja vet att det är otroligt läätt att det blit fel! Med många hjälptyglar rbetar inte hästen korrekt även om det är hjälptygelns mening. vid ridning kan mkt duktiga ryttare använda sig av graman, och vid longering t ex chambom. Alla slags hjälpmedel skall användas med försiktighet o är int till för att dra ihop hästarna!! Kan int komma på ngn anledning till detta beteende!!!!

Det intressanta med det där symposiet är ju att den svenska delegationen med sitt ryggforskninsgprojekt inte ens fick yttra sig....

Och det framkom en del del negativt bla annan framfört av etologer, men det valde tidningar att inte rapportera

Det deltagarna på symposiet kom fram till var att det INTE var färdigutrett, men i media framställs det som att inget hittades :crazy:

Rapporteringen här i Sverige är helt horribel

Det har ju kommti på förslag från Holländskt tränar håll att skriva om TR och ta bort halten bla.

Även en svensk Dressyrkrönikör var inne på den linjen - nu har dock denne tänkt om
Det är klart det kommer från Holland, från vem tror du? Där är Anki gud och lägger riktlinjer för dressyren som hon själv vill.

Det är sådan rollkurtekniken är i verkligheten. och inte som den utmålas på clinic...

Det finns 40 minuter oredigerad film , det är detta man gör. Tvär sluta och så stångtygeln rakt upp.

Bygger på - lägger till

Det fanns visst 10 timmar film....

OCH EN ANNAN ORSAK TILL ATT DET ÄR VÄRRE MED RYTTARE PÅ
är att ryttaren använder sin egen vikt som en hävstång i hästens mun

Det kan inte inspänningen göra :angel:
http://www.youtube.com/watch?v=jyozYRj2oz0

enjoy

Senast ändrad av en moderator:

Äntligen en till som fattar att det inte är på de öppna clinicsen man ser hur rollkuren egentligen används, utan genom smygfilmade ekipage på vardagsträning.Det finns ett svensk ryttare på ganska hög nvå som har varit hos Anki och gått i hennes skola och därefter tagit med detta hem till Sverige. Det har resulterat i flera anmälningar för djurplågeri, jag vet inte hur det har gått. Anki har hur många hästar som helst att välja av, hur många av dem som inte tål detta och faller bort på vägen är en väl bevarad hemlighet.

Det intressanta med det där symposiet är ju att den svenska delegationen med sitt ryggforskninsgprojekt inte ens fick yttra sig....

Och det framkom en del del negativt bla annan framfört av etologer, men det valde tidningar att inte rapportera

Det deltagarna på symposiet kom fram till var att det INTE var färdigutrett, men i media framställs det som att inget hittades :crazy:

Rapporteringen här i Sverige är helt horribel
Det horribla är att tidningen ridsport, som man tycker ska värna om hästen, är mer eller mindre positiva till rollkuren som sådan då deras skribent angående vuxendressyr går in och försvarar både rollkuren som sådan och framförallt Anki med att "hon är ju så duktig". Det har jag alltid reagerat på. Och att tidningen har hört med många angående detta fall tror jag är skitsnack. Fram med de namnen. Vet en tränare i Stockholm med Tysk utbildning som är vansinnig på detta, jag tror inte att någon kontakt har gjorts dit, utan ridsport har helt enkelt valt fel personer att ringa till, kanske medvetet. Tror inte tidningen törs sig på en debatt om detta. Varför? Tidningen är som alla andra för rädda för Sjef .

Bygger på - lägger till

Det fanns visst 10 timmar film....

OCH EN ANNAN ORSAK TILL ATT DET ÄR VÄRRE MED RYTTARE PÅ
är att ryttaren använder sin egen vikt som en hävstång i hästens mun

Det kan inte inspänningen göra :angel:
http://www.youtube.com/watch?v=jyozYRj2oz0

enjoy
Man kan tro att bilderna är ögonblicksbilder, det är de inte. Såg själv på framridningen i Achen 20 minuter och Ankis häst gick hela tiden såhär. Den protesterade men då stannade hon till halt och låste, med stången hästens huvud till denna position. Där fick hästen stå tills den accepterade formen, sedan red hon igen.

Man kan tro att bilderna är ögonblicksbilder, det är de inte. Såg själv på framridningen i Achen 20 minuter och Ankis häst gick hela tiden såhär. Den protesterade men då stannade hon till halt och låste, med stången hästens huvud till denna position. Där fick hästen stå tills den accepterade formen, sedan red hon igen.

Ja det är metoden som används, de får stå stilla länge - tills de underkastar sig.

Det är ju också därför som det behövs ridas fram så länge också.

Det skulle ske en Demonstration på Global Dressage forum. Där värmdes det upp bakom ett skynke en timme
Men påstods vara ngra minuters uppvärmning,

but they couldn't show ....

källan är en av de andra deltagarna på forumet ( global Dressage altså - inte ett chatt forum)

Senast ändrad av en moderator:

Jo hästen använder sin hals som en balans stav - halsen rör sig helt beroende på vad bakbenen har för sig. Sådana rörelser döms ned på Dressyrtävling....

Kommer bakbenen fel så hamnar halsen fel - alla har ridit hästar som när de är trötta eller ur balans försöker räta ut halsen - det är en reflex.

Då är detta också en anledning då antar jag? Hästen lär sig att balansera utan att använda halsen? Genom att halsen hålls stilla ger ekipaget ett mer balanserat intryck än vad de egentligen är. Att se en häst som gör ett stort ryck med halsen är lättare att se än en häst som spänner sig i kroppen.

Hade varit intressant att se ett gäng domare döma en grand prix tävling där de bara får titta på en monitor och där hästens hals och huvud är bortredigerat. Undrar hur rollkur ekipagen stått sig då? Om det fortfarande varit bäst? Alltså se om rollkuren påverkar endast halsen eller om den även når kroppen

Jag har själv bevittnat hur man tränar 3-åringarna i Holland innan de rids på första gångerna.

Hästarna är lös i ett ridhus och spänns in extremt, ungefär som på bilden. Hästen reagerar då genom att stå stilla, den drivs då på med långpisk. Hästen vill inte gå framåt, de flesta hästar reagerar genom att lägga sig ner. De underkastar sig. De drivs på tills de springer, och de ska springa länge. Ofta lägger de sig ner titt som tät, reser sig, går över. Drivs hela tiden på med långpiskar. :eek: Och nej, jag är för liten och för feg för att säga ifrån, jag går därifrån.

Inte konstigt att de sedan kröker på nacken vad som än händer.

Jag vet två hästar som rest sig, slagit över och brytit nacken pga att de varit för hårt inspända och när de försökt komma undan genom att resa sig, inte kunnat balansera och slagit helt runt.
Den ena var med en dressyrryttare på msv/svår nivå, longerad, yngre häst som var inspänd. Inte alls så gravt, men tillräckligt.
Den andra var en hoppehäst som som hoppades med graman, vägrade, och tog inte korrigeringen då den reste sig och slog över.
Båda dog inom några minuter.

Det är därför jag inte FATTAR att man rider med graman på hästar som reser sej.:eek: Så livsfarligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka