Är på väg att ta det stora beslutet...

Minerva

Trådstartare
Ja, nu har jag insett att det här funkar nog inte..
Ska sätta ut en annons på min lilla bejb.
Har inte råd att föda två stora hundar.
Kunde jag inte ha tänkt mer på det innan?! då hade jag sluppit träffa denna underbart charmiga individ!
Kommer efter tiken jag har bara skaffa små hundar. de tar mindre plats och är billigare i maten.
Hoppas verkligen att jag hittar ett jätte bra hem åt honom!

Min charmiga lillknutte :love:

7493203.jpg

7493206.jpg

7545119.jpg

Sv: Är på väg att ta det stora beslutet...

Trist att du måste göra det! Vad är det för ras förresten?

Ja visst är det trist.. ska väl ha kvar honom över sommaren en bit iaf.. sen ska jag se om jag hittar nån bra seriös så att han får det bra.
Han är 50% Alaskan Husky 25% Vorsteh 25% Pointer

Är det inte bättre att annonsera innan sommaren? De flesta brukar vilja skaffa hund innan sommaren och då kanske du får fler och bättre människor som är intresserade.

jo det är väl egentligen det.. Jag hoppas iaf att jag hittar en bra köpare som vill ha han :)

säger som blueeyes.. Måste va lättare att hitta hem innan sommaren, så folk får en chans att på eventuell semester lära känna hunden lite extra.

Hoppas de löser sig för er och att hunden får de bra!

Ja jo jag ska sätta ut en annons iaf.. hoppas med att han får det bra :)

Har inte råd att föda två stora hundar.
Kunde jag inte ha tänkt mer på det innan?! då hade jag sluppit träffa denna underbart charmiga individ!

Jag håller med!!! Det skulle du tänkt på innan! Och xcuse me för att jag är elak, men vadå att du hade sluppit träffa hunden!:eek: Det är väl ändå hunden det är synd om som behöver hatta fram o tillbaka!:devil:
Hur gammal är den och hur länge har du haft den? Är ju tyvärr en "ras" som har tendens o bli just vandringspokal....

det är ingen fara, tar inte illa upp.
Ja men det jag menar är att om jag inte hade ringt på honom och träffat honom så hade jag inte köpt honom och då hade jag inte behövt lära känna honom och bli jättekär i han och sedan upptäcka att jag inte kan ha kvar han!... Visst är det synd om han ska hålla på å vandra runt... men som sagt, hittar jag ingen som verkar vettig så kommer jag behålla honom.
Han är 6 år. Har haft honom i snart ett år. Innan mig har han haft två ägare, uppfödaren som ägde honom i 4 år och den andra hade honom i ca ett år..

det är ingen fara, tar inte illa upp.
Ja men det jag menar är att om jag inte hade ringt på honom och träffat honom så hade jag inte köpt honom och då hade jag inte behövt lära känna honom och bli jättekär i han och sedan upptäcka att jag inte kan ha kvar han!... Visst är det synd om han ska hålla på å vandra runt... men som sagt, hittar jag ingen som verkar vettig så kommer jag behålla honom.
Han är 6 år. Har haft honom i snart ett år. Innan mig har han haft två ägare, uppfödaren som ägde honom i 4 år och den andra hade honom i ca ett år..

Men du tar ju studenten idag? Ska du inte börja jobba då, eller ska du läsa vidare? Jobb=Mer pengar än studentliv.:)

Jag tycker det är grymt att ge en sådan vandringspokal ytterligare ett hem.
Ta ditt ansvar hellre och avliva honom. Hur många fler hem ska han få?
Ursäkta mig, men sådant här gör mig så arg.

Hade för mig att din hund var ganska ung, blandat ihop dig med nån! Är du student kan jag förstå att det är knapert, men ändå är det en "dålig ursäkt".... Lämnar du honom vidare så ta ansvaret att inte sälja honom, utan överlåt med skrifligt krav att hunden ej får säljas vidare utan ska tillbaka till dig eller avlivas.

:eek: :mad:

Avliva honom istället,så mkt humanare gentemot hunden!
Varför vill du just sälja han istället för att avliva dirrekt? För att du ska slå 2 flugor i en smäll=att bli av med hunden OCH tjäna en liten slant på det,än att själv lägga ut Ännu mer pengar på en avlivning?

Jag ber om ursäkt om jag nu är ngt otrevlig,men det är faktiskt ett levande djur vi pratar om! Sånt hära gör mig väldigt arg. Att folk hur som helst köper ett djur utan att ha lagt en större tanke på vad det egentligen innebär i längden,för att SEN upptäcka att "men Oj vad det kostar att ha hund! jag måste sälja han".
Oansvarigt helt enkelt.

Varför gör du dig inte av med tiken också/ist? Är hon på ngt sätt "bättre" än hanen och/eller billigare i drift?? En tanke bara.

Stackars liten... flytta igen efter inte ens ett år :cry:

Till och med jag som inte kan något om hundar förstår ju att det inte kan vara särskilt bra...

Hmm, kan visst hålla med dig om att man ska tänka på sånt innan och att det inte borde komma som en överraskning att det kostar med två hundar. Men tycker faktiskt att det är ganska fånigt att tro eller att säga att det skulle vara för att tjäna extra pengar på honom som hon vill sälja.

Missförstå mig rätt, jag tycker också att det är hemskt med vandringspokaler till hundar. Å som jag sa innan så håller jag starkt med om att man ska tänka innan man skaffar sig hund, speciellt om det har med pengar att göra. Om jag av ngn märklig anledning inte skulle kunna ha kvar mina hundar skulle jag också i första hand leta efter ett bra hem till dem och gick inte det skulle jag givetvis ta ansvaret.

Det var mer av en fråga som jag ställde till TS,om det var så att hon helldre vill sälja hunden och få en tusenlapp än att själv lägga ut den summan det faktiskt kostar att avliva en hund,för det är som sagt pga. av ekonomin TS gör sig av med hunden.Och då kan det inte vara spc. kul/lockande eller ens möjligt att avliva en hund för +1000kr när plånboken skriker i sin totala frånvaro av pengar.

Och det är enligt Min mening,sådant man får/måste räkna med som djurägare. Att det en vacker dag Kan bli oförutsägbara utgifter när det gäller ens djur,och då är det bra att ha en liten "back-up" med undanstoppade pengar alt. ha ett garanterat lån utav mamma/syster/bästa kompisen eller vad som helst OM det skulle behövas.
För det är Inte schysst mot djuret att få pendla mellan olika nya hem varje år under sin livstid-det är bara inte det.

Så varför då ens tänka tanken på att omplacera en redan 6 årig hund som redan haft 3 hem samanlagt?!

Jag som själv har en nu 9 år gammal omplacering (som haft det Djävligt svårt i sitt andra hem) som jag nu haft i 3 år. Detta är hans 3:e och SISTA hem-oavsett vad som sker ska han Aldrig någonsin mer behöva flytta igen,kosta vad fan det vill med en avlivning,om jag så ska behöva äta snabbmakaroner med ketchup i en hel månad!
Men det är Mitt ansvar som djurägare att inte utsätta hunden(djuret) för "onödigt lidande" eller vad man nu vill kalla det.Det finns bara inte.

Så är det bara,och det är därför jag blir så förbannad när jag ser sånt hära,för jag tänker genast på min hund,jag Personligen skulle aldirg vilja utsätta min bäbis för en sådan sak igen,aldirg. Och det borde vara en självklarhet för alla djurägare!

Oj vad långt det blev nu,sorry:angel: :p

Senast ändrad:

Jag begriper inte hur ni tänker. Ni som sätter dödande framför omplacering.
Varför skulle det vara negativare för hunden med omplacering än att döda den?
Varför skulle det vara så hemskt för hunden att komma till ett bra och trevligt hem med hundkunniga människor?

Ja, det är alldeles riktigt! :idea: Jag förutsätter inte att ett omplaceringshem måste bestå av icke hundkunniga personer som missköter sina djur och därmed innebära ny omplacering och ny omplacering ...
Det finns faktiskt gott om folk därute som vet vad det handlar om och vill väl.

Vanligen anpassar sig en hund till sina nya förhållanden inom 3 dygn, så svårare än så behöver inte en omställning vara.

Det behöver faktiskt inte vara ett tecken på bristande ansvarskänsla att man omplacerar sin hund. Det kan faktiskt vara raka motsatsen.

LIA

Jag begriper inte hur ni tänker. Ni som sätter dödande framför omplacering.
Varför skulle det vara negativare för hunden med omplacering än att döda den?
Varför skulle det vara så hemskt för hunden att komma till ett bra och trevligt hem med hundkunniga människor?

Ja, det är alldeles riktigt! :idea: Jag förutsätter inte att ett omplaceringshem måste bestå av icke hundkunniga personer som missköter sina djur och därmed innebära ny omplacering och ny omplacering ...
Det finns faktiskt gott om folk därute som vet vad det handlar om och vill väl.

Vanligen anpassar sig en hund till sina nya förhållanden inom 3 dygn, så svårare än så behöver inte en omställning vara.

Det behöver faktiskt inte vara ett tecken på bristande ansvarskänsla att man omplacerar sin hund. Det kan faktiskt vara raka motsatsen.

LIA

Om du inte riktigt förstått det så handlar det inte alls om omplacering i sig,Jag har inget som helst emot omplaceringar inom rimliga gränser,men nu handlar det om att omplacera en 6 årig hund som redan haft 3 hem!

En hund bör inte ha mer än ett,max 2 hem under hela sin livstid.Nånstans Måste man dra en gräns om vad som är Ok att utsätta en hund för,och ett fjärde(!!) hem med nya människor,nya regler och ännu en omställning är helt enkelt långt över gränsen för vad jag tycker är Ok.

Min tik ska omplaceras, och det blir till ett tredje hem ( om jag nu hittar någon lämplig) Annars blir det avlivning. Det handlar inte om pengar för min del, utan för att jag inte fixar henne längre, hennes behov.

Hundar fixar galant att byta hem, så länge det är en normalpsykad hund...

jag har själv en omplaceringshund, har haft honom sen okt 06. tror han har haft 3 eller 4 olika hem (1 utav dom hemmen var hos en hundtränare i träningssyfte). han har haft många korta hem och ett långt.. han har precis fyllt 3 år. lyckligtvis fick jag hem en ganska förvirrad hund istället för aggressiv, många olika regler för stackarn.. men som tur är har han rotat sig riktigt bra!
han hade svårt att vara ensam i början, blev väldigt orolig och han var ett plåster på mig första halvåret.. numer går han gärna och lägger sig i ett annat rum och sover :)

vad jag vill säga med det att risken att din hund blir förvirrad/aggressiv ökar med antalet hem... själv skulle jag ALDRIG nånsin utsätta min hund för ett nytt hem. Skulle hellre avliva honom än att forsla vidare.

Njut av sommaren med din hund, kan du inte ha råd med honom i höst.. avliva!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 538
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 067
Senast: MML
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka