Är på väg att ta det stora beslutet...

Sv: Är på väg att ta det stora beslutet...

*kl*

Kände att jag ville lägga till en sak då det har diskuterats om pengar.
Jag tycker faktiskt inte det är fel att sälja hunden för en peng om man behöver göra sig av med den så tillvida om det inte gäller någon man känner som ska ha den.

Gratis är gott- det vet väl alla och då är risken större att den kommer någonstans där den egentligen inte bör vara.
Folk som vill betala är oftast dom som verkligen vill ha hund.
Om man nu sätter ut hunden på annons.

Jag gjorde mig av med en hanhund för ett tiotal år sedan. Varför är en annan historia. Det var en renrasig tibbe med papper och allt (å andra sidan) och jag annonserade ut honom som bortskänkes pga. olika omständigheter. Jag har aldrig varit med om maken till vad folk ringde....och det ska jag säga....folk grät i telefonen för att jag skulle tycka synd om dom och skänka min hund till just dom.
Allt bara för att få en hund gratis.
Hade jag satt ett pris på honom så hade detta aldrig inträffat.
Saken är den att när jag berättade varför hunden skänktes (innebar en liten kostnad för de nya ägarna) så var det inte lika intressant längre......:smirk:

Kors i traket, den här gången tycker vi precis lika :)!

Håller med! Om jag skulle sälja en hund skulle jag vilja att den kom till någon som tyckte det var värt att betala för den. Så resonerade också de som vi köpte vår springer av (han omplacerades till oss när han var fyra år p g a ändrade familjeförhållanden i hans första familj), vilket jag tyckte var helt rätt! Vi gav 5 000 kr och fick då en renrasig,trevlig, väluppfostrad hund med alla papper i ordning som hade gått både valp- och ett par fortsättningskurser.

Eh? Man kan ju tycka vad n´man vill om att köpa föst o tänka sedan, men jag tror knappast att TS vill omplacera i sstället för att avliva av SNÅLHET? Snarare vill hon väl att hunden ska få fortsätta leva ett bra liv.

Men då tycker jag att det borde räcka och man även tar sig en funderare över varför hunden "hela tiden" måste flytta omkring till nya hem.
Men okey visst-ett tredje hem skulle verkligen vara på gränsen till to mutch,Meeen,det skulle jag nog fortfarande gå med på,beroende på hur situationen såg ut. Men nej nej,Inte ett fjärde hem! Där tar det stopp.
Fast du har fortfarande inte motiverat varför.

Orsakerna till omplacering kan ju vara hur många som helst och inte ha direkt med hunden att göra. Allergi, arbetsändringar, dödsfall osv. Själv tog jag en gång i tiden över en schäfer (som fjärde ägare!!) och det fungerade alldeles utmärkt, både för honom och mig. Han blev kvar tills han dog av ålderskrämpor.

Så motivera gärna varför en tredje ägare skulle fungera men inte en fjärde? Upprepar att vi inte talar om hundar som omplaceras p g av lynnesfel eller annat "hundproblem"!

Hur ser du på hundpensionat?
Om vi ska vara realistiska, så är ju varje pensionatvistelse detsamma som en omplacering- för hunden.

LIA

Fast du har fortfarande inte motiverat varför.

Så motivera gärna varför en tredje ägare skulle fungera men inte en fjärde?
LIA
Varför måste jag motivera min åsikt för dig? Räcker det inte med att jag tycker som jag gör? Måste man alltid gräva efter så mkt info som det bara går för er (här på buke?)?

Men om du nu så promt inte kan leva utan en motivering så kan jag lika väl ge dig en så får det va med denna disskution. Jag har helt enkelt för många och (satans)dåliga erfarenheter av omplaceringar-alldeles för många och sett på tok för många hundar som farit illa.
Inget jag aldrig någonsin tänker riskera med mitt egna djur(igen)-det räcker med dom 2 egna och flera av mina bekantas,då avlivar jag helldre min hund,då vet jag iaf hur det hela slutade och hunden lär ju Knappast lida för att dö några år tidigare.

Så,räcker det för dig eller vad?! Har du nu fått det du ville,eller duger inte min motivering??
Blir så arg då jag hatar att behöva dra upp detta och behöva minnas igen,att det Aldirg kan räcka med att säga vad man tycker utan att behöva gå in på detaljer. Ska det vara så förbannat svårt eller?

Senast ändrad:

Nu har jag inte läst hela tråden, men LIA undrade väl varför du tycker det är okej med tre ägare men inte fyra?? Inte vad du tycker om omplaceringar över lag???

(rätta mig LIA om jag förstod fel)

Varför? Det har då ingen annan blivit. När det funnits bra hem som hundarna kommer få det riktigt bra hos (ett gäng veterinärer har förbarmat sig exempelvis) har ägarna tyckt det varit bra. Vem vill hellre se sin hund död än lycklig i ett annat hem? En försiktig förfrågan skadar inte tycker jag. Men det är klart, om man nu ser avlivning som svaret på allt blir man kanske irriterad.

Det är jättebra om denna hund kan få ett sådant hem. Men vi pratar om en sexårig blandras. Jag är nog cynisk och negativ, men jag tvivlar på att nästa hem den kommer till blir det sista...

OM jag skulle omplacera en sådan hund skulle jag skriva ett kontrakt där det stod med att den som tar hunden är tvungen att kontakta mig vid ev. försäljning/ avlivning så jag fick chans att ta tillbaka hunden.

Min hunds bästis har bott hos oss vid ett par tillfällen. Hon har verkat klara det bra på ytan, men hon har varit mycket gnällig och beroende av sin matte när hon kommit tillbaka hem. Min hund är likadan. Jag skulle inte vilja att hon blev omplacerad alls, absolut inte mer än en gång. Det skiljer sig förmodligen beroende på ras och ålder, men jag är djupt skeptisk till att ge en hund för många hem.

Och vem kan garantera att det nya hemmet blir bra eller långvarigt?

Dessutom är jag faktiskt inte alls positiv till att hästar är vandringspokaler. Jag har märkt på min att hon inte alls gillar att flytta. Om jag får bestämma över ödet ska hon aldrig göra det mer heller.

Varför gör du dig inte av med tiken också/ist? Är hon på ngt sätt "bättre" än hanen och/eller billigare i drift?? En tanke bara.
+ till alla andra

Anledningen till att jag inte gör mig av med tiken är att hon skulle få sitt 8:e hem då!!!
Hon är inte "bättre" än honom annat än att hon är min första egna hund.
Det är inte ett lätt beslut som jag tagit.
Visst det blir hans 4:e hem, Men han skulle ALDRIG bli aggresiv! finns inte nått ont i honom alls! han är så fruktansvärt folkkär och älskar alla hundar!
Jag skulle inte avliva honom om det inte va absolut nödvändigt! och det är det inte nu, för han är himla livsglad.

Nån skrev att jag hellre säljer honom för att jag får en slant för honom istället för att lägga ut pengar på avlivning..
Ursäkta men Hur mycket skulle jag tjäna på det? för det första bryr jag mig inte mycket om pengarna för honom, Det absolut viktigaste är att han får ett bra hem och som Kicki_J sa så ska jag göra nått skriftligt att han ska säljas tillbaka till mig om det inte skulle funka..
Dock vill jag helst att den intresserade kommer och hälsar på honom nån/några gånger och sedan tar hem honom på prov, och funkar det inte då så är dt ju inga problem.

Visst jag vet och har sagt det själv att jag va klumpig i min impulsivitet. Jag räknade inte allt för mycket med hur mycket han skulle äta och alla övriga kostnader. MEN man lär av sina misstag ellerhur?? Jag har iaf det.. efter dessa två (om jag inte hittar nått som verkar bra) så kommer jag bara ha små hundar. visst de kan ju kosta mer om de gör illa sig och sånt... Men ändå, dels är de billigare i maten och tar mindre plats..

bubbel: Jag köpte honom efter att han hade bott i sitt tidigare hem i knappt ett år.. Tiken jag har flyttade till mig efter ett knappt år hos sin tidigare ägare (Dock så flyttade hon i princip till ett nytt hem för varje år hon levat då jag nu är hennes 7:e hem och hon är 8 år.)

LIA:
Vanligen anpassar sig en hund till sina nya förhållanden inom 3 dygn, så svårare än så behöver inte en omställning vara.
:bow: Han fattade efter ca 1-2 dagar att han skulle stanna hos mig och trivdes som fisken i vattnet..

Men eftersom du (Nikkis) inte anser att flytten från uppfödaren är "omplacering" så kommer det att bli hans 3:e hem.. då han bodde hos uppfödaren till 4års ålder..

Det är alldeles rätt uppfattat.

Frågan om omplacering generellt är också intressant. Den/dom som är emot det kan väl förklara varför!

Jag ställde en fråga till till Nikkis. Tar den igen:
Hur ser du på hundpensionat?
Om vi ska vara realistiska, så är ju varje pensionatvistelse detsamma som en omplacering- för hunden.

Jag tycker den frågan är intressant som följdfråga till omplaceringar. Den som tycker något om det kan väl skriva lite.

LIA

För att den första flytten är typ "obligatorisk" eller hur man nu ska kalla det..? Inget som jag skulle vilja kalla för en Omplacering...

Det är precis det jag försöker säga. Eftersom vi hundägare tycker att den första flytten är "obligatorisk" så sjåpar vi oss inte över den, utan har från början bestämt oss för att den är helt normal, eftersom den är själva grundförutsättningen för att vi ska kunna ha hundar. För valpen är den inte naturlig alls, i naturen byter de inte flock vid 8 veckor. Vi människor anser att de klarar av det, och det gör de.

Jag tror absulut inte att hon skulle sälja hunden för pengarna för d första HUR mkt får du igentligen för en stor blandras? & VARFÖR avliva en fullt frisk & glad hund? idiotiskt enligt mig...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 538
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 067
Senast: MML
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka