Är jag överkänslig? Min häst ska vara ensam

Sv: Är jag överkänslig? Min häst ska vara ensam

Åh, det är jobbigt. Min häst fick också sova själv en natt och hon var HELT JÄVLA TOKIG så fort jag var i stallet, men sen gick jag därifrån och smygtittade på henne och då var hon iskall.

Jag skulle ställa hästen i stall under natten, de brukar lugna sig efter ett tag.

en häst skall inte kunna stå själv.. vad är det för skit snack.. hästar är flock djur och behöver sällskap om man nu har en häst som kan stå själv så är det ett plus men aldrig att jag skulle stalla en häst själv under en längre period vist en dag men inte längre de behöver sällskap.

jag tycker inte foxx är överkänslig. om din ponny nu är lung i hagen så tror jag inte att det är några problem men om hon nu blir lite stressad över att va själv så skulle jag ställa in henne i stall.

*KL*
Jag hade stallat in min häst och låtit den varit ensam. Även om det skulle svida lite i mitt hjärta.
Som någon sa så är det väl risk för att det dräktiga stoet blir smittat av ngt om man tar dit en ny häst för knappt 2 dygn än låter henne vara själv.

KL

Kan inte begripa hur vissa här tänker.
Vissa som jag tyckt verkat både erfaren och klok i sin hästhantering visar här total saknad av förnuft.

Stoet är dräktigt, bör inte utsättas för stress - klart som korvspad.

Själv kan jag erkänna att jag faktist missat att märra var dräktig.
MEN om hon nu inte är i dom första 42 så är det inte nån fara.

Här rekommenderar man att märra ska stallas upp med främmande hästar alternativt ta in en främmande för sällskap.

Dårarnas bud helt enkelt då det är större risk att stoet blir smittat och DÄREFTER kastar.

Att ha dräktiga märrar innebär inte att jävlas med dom.
Men man kan inte bygga hela tillvaron så att hon aldrig kommer upp i över 40 i puls.

Avskiljning t.ex är en stressfaktor.

Har själv 2 som löper 1.12 på stallplan men är inte alls orolig. Utan tvärtom. SKITBRA för då sinar dom snabbt.

Jag kanske är både dum i huvudet och helt okunnig men förundras att det blivit sån hysteri för något som gäller ett par dygn.

Samma hysteriska människor har däremot ingen rädsla för att visa märra för premiering eller fölmönstring eller ha tävlande hästar i samma stall. Som i detta fall......:confused:

AM

Håller med.

Jag tycker det är självklart att en häst ska kunna vara ensam ett par dagar.

Hästar är flockdjur! En häst som är van att ha sällskap och som man vet blir väldigt orolig över att vara själv och som dessutom är dräktig- självklart ska man försöka hitta en lösning då så man är på den säkra sidan!

en häst skall inte kunna stå själv.. vad är det för skit snack.. hästar är flock djur och behöver sällskap om man nu har en häst som kan stå själv så är det ett plus men aldrig att jag skulle stalla en häst själv under en längre period vist en dag men inte längre de behöver sällskap.

jag tycker inte foxx är överkänslig. om din ponny nu är lung i hagen så tror jag inte att det är några problem men om hon nu blir lite stressad över att va själv så skulle jag ställa in henne i stall.

Hästar är flockdjur! En häst som är van att ha sällskap och som man vet blir väldigt orolig över att vara själv och som dessutom är dräktig- självklart ska man försöka hitta en lösning då så man är på den säkra sidan!

En häst ska kunna stå själv en kortare period, det du skriver är skitsnack.

Om ni som inte verkar kunna något faktiskt tar till er information från de som kan en del så skulle ni också förstå riskerna med att ställta ett dräktigt sto med nya hästar.

Tycker hela den här tråden har spårat ur en aning. Jag tycker det är viss skillnad att ha en häst på boxvila, står inne själv på dagen och dom andra kommer in på natten det ska helst en häst klara av, en häst ska klara av att vara ensam. MEN tycker ts stallägare är riktigt konstig, ta med sig den sista hästen bara för att? Inte speciellt snällt. Jag hade när stallägaren kommer tillbaks sagt upp stallplatsen. Jag tycker det är en viss skillnad att lämna en häst helt själv på en gård utan sällskap i två dygn, mot att en häst står inne själv över dagen. Det går givetvis men jag hade helst sett att min häst fick sällskap någon tid på dygnet iaf.

MEN tycker ts stallägare är riktigt konstig, ta med sig den sista hästen bara för att?
Vi vet ju inte stallägarens version. Låter konstigt att någon tar med en häst "bara för att". Ligger säkert något bakom det.

Hon kanske inte vill lämna den hemma med TS? Ingen pik, bara en fundering..

Ja, till exempel.
Jag har svårt att tro att man tar med en häst "bara för att" som sagt..
Vi har ju bara TS version att utgå ifrån, så är det ju alltid här på buke.

men spekulera kan man ju.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 308
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 356
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 264
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 277
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31