Är jag överkänslig? Min häst ska vara ensam

Sv: Är jag överkänslig? Min häst ska vara ensam

Vad gör ni med era icke-ensam-tränade hästar om övriga hästar behöver åka till sjukhuset då? :grin:

Vad alla ska ha klorna ute..
Visst ska man ha en häst som kan vara ensam, det är självklart. Tycker bara inte det är lämpligt att träna den för det i detta läget. Allt kan hända när den blir satt i det ultimata testet direkt,(även fölet).

sen att stall ägaren gör vad f*n hon vill med sina hästar är självklart. Jag hade aldrig gjort något sånt mot mina inackorderingar. Anser att det är sunt förnuft att se till att HÄSTARNA har det bäst.. även om det svider för mig.

Eftersom jag inte vill att min ska vara ensam ställer jag honom i stall där det finns minst sex hästar. Skulle bli väldigt förvånad om alla måste åka iväg samtidigt...

Jag röstar på nr 4!

Så länge du har bra med el i tråden så är det lugnt. Det handlar ju som sagt om ett dygn och det ska alla hästar klara av.

Eftersom jag inte vill att min ska vara ensam ställer jag honom i stall där det finns minst sex hästar. Skulle bli väldigt förvånad om alla måste åka iväg samtidigt...

så om din häst får boxvila nån vecka kräver du att nån annan häst står inne som barnvakt?

Det finns några hästar som verkligen inte går att ha själva inne på tex boxvila. Som de flesta vet så brukar det alltid vara svårare att lämnas själv än att lämna andra hästar. Så när man tar ut de andra hästarna så blir de som skall ha boxvila väldigt stressade och far runt. Dvs raka motsatsen till boxvila.

Oftast så går detta att lösa genom att man gör en liten boxhage ute. Det finns ju inget som säger att boxvila måste just vara i en box utan det är frågan om att hästen står stilla så mycket som möjligt.

Sen finns det de fall där hästen faktiskt måste stå inne. Kan vara att hästen tex är bandagerad och det regnar ute eller liknade. Då brukar faktiskt vi i stallet ställa upp för den som stackare som har problem med att hästen skall vara själv.

Vi låter helt enkelt en häst stå inne som sällskap. Vi turas om så oftast blir det en dag max per häst. Sen brukar också den som kommer först till stallet att ta ut sällskapshästen i hagen och ställa in en som har varit ute hela dagen. Detta gör vi som mest kanske en gång per år om ens det. En gång så drog det ut över två veckor pga att hästen var opererad för lös benbit och hade lite längre boxvila.

Det är inget som hästarna dör utav men det hjälper hästägaren till den sjuka hästen. Anledningen till att vi hjälps åt är för att vi gärna hjälper varandra och jag tror att de flesta vet hur jobbigt det är när hästarna är sjuka.

Till TS:
Det är ju ingen rolig situation men du kan inte kräva att den andra hästägaren skall låta en av sina hästar stå kvar som sällskap.

Du skulle kunna leda iväg din häst när hon skall lasta sina. Sedan när du kommer tillbaka så är hästarna borta. Då brukar det inte bli så häftiga reaktioner som när man går iväg med de andra hästarna och lämnar en kvar ensam.

Du kan ju alltid se om du kan ha möjlighet att stalla upp hästen under en natt som en backup plan. Men prova gärna först med att ha henne ensam i hagen. Ibland så reagerar inte hästarna som man tror. Det kan ju vara så att hon tycker det är helt okej denna gången.

Mvh

Tora

så om din häst får boxvila nån vecka kräver du att nån annan häst står inne som barnvakt?

Tänker på ettåringarna hemma som är vana att gå i storflock.

Det händer ju att någon skadar sig under betesperioden och måste hem för att stå på box.

Och det är aldrig några större problem med det.

Visst, dom blir stressade i början men fattar snabbt att tanterna som stod inne på natten i samma stall, går ut en sväng och kommer tillbaka på senare.

Ibland så måste man helt enkelt lära dom den hårda vägen.

Men man måste också ha box som dom inte kan klättra ut från.
Mycket halm/spån och hela balar med hö.
Nån borste uppsatt för sysselsättningens skull.
Ett fönster så dom ser ut.

Det brukar ju också vara värre om man står utanför boxen då dom stressar.
Bättre att släcka ner, sätta på en radio och gå därifrån.

Vi har aldrig "sällskapshästar" till den som får stå inne.
AM

Hej Hallå

Det är bra om man har tänat sin häst på att vara själv, rida ut själv, stå i stallet/hagen själv. Det kan ju faktiskt i små stall komma sådana här situationer. Tvingas åka till vet, rida en annan väg osv. Men hästar kan även bli sjuka och tvingas stå isolerade en längre tid.
Min häst fick det sk abortviruset och tvingades stå isolerad x antal månader.Jag var då evigt tacksam för att hon kunde vara utan sina hästkompisar då hon fick bo i ett tomt stall utan att ens se en häst under denna tiden. Visst var hon deppig men hon rymde inte eller stressade.

Tyvärr klarade hon sig inte :cry: saknar henne...

Att en häst ska klara av att vara ensam är en viktig detalj. Rådet att ta undan den hästen som ska bli kvar tills det att de andra hästarna är borta är ett väldigt bra alternativ... Jag hade till en början problem med min pålle när töserna skulle ut å rida å inte jag... Han rusade runt som en tok och hotade spränga tråden hela tiden... Till en början var jag i hagen med honom tills flickorna ridit iväg, för då blev han lugn, men sent omsider så kom det till den punkten att det inte gick att lösa på det sättet... Han fick lära sig stå ensam kvar helt enkelt... Visst, det var jobbigt till början men nu klara han det utan problem... Att avleda just när lastning pågår tror jag kan funka, visst, din pålle lär ju fundera ett tag, kanske gnägga lite och springa runt ett tag men till slut så blir det lugnt... Ta detta som ett perfekt tillfälle att börja vänja din häst vid korta ensamma stunder, det kan behövas i framtiden.. Det gör ont i "mattehjärtat" att se sin häst orolig men du har massor att vinna på med att träna din häst till lite ensamvana... Hoppas det löser sig för er.. Kram och lycka till.

Min häst kan tyvärr inte stå på boxvila! Jag sprutade honom i somras och han skadar sig mer när han är inne än om han står i liten hage och ser andra hästar. Jag försökte ha honom inne men när jag tredje dagen kommer och återigen möts av en dyngsur, sönderstressad häst som sprungit maraton i boxen med skadad kota åkte han ut.

Jag har dock aldrig några problem att ta ut honom från hagen, rida ut själv eller ha honom ensam i stallet så länge jag är där. Självklart kan jag lämna honom uppbunden på gången när jag hämtar ridutrustning och liknande. Det är just när det gäller längre stunder som han stressar upp sig..

Det gäller ju bara en natt så det borde ju inte vara någon fara.
Jag personligen skulle inte ha min häst ute i hagen ensam nattetid eftersom hon känner sig otrygg då.
Det GÅR men jag gör inte så mot min häst.
Jag är dessutom rädd att hon ska springa bort i mörkret :p
Men välj det som känns bäst för Din häst.

Och ja, jag tycker det är konstigt och dålig stil av ägaren (eftersom du väl inte fick ta dit en annan häst?!)
Hon borde faktiskt tänka på att din häst är dräktig och man inte bör utsätta dräktiga ston för stress i onödan.
Hon ger dig ju inget annat val än att ha din häst själv, och det känns lite egoistiskt.
Hade hon gett dig klartecken att lösa det på annat sätt hade det varit en annan sak, för hon får ju göra som hon vill med sina hästar.

Jag tycker faktiskt att det var ganska elakt! Självklart att hon får åka iväg med sina hästar när hon vill. Men att förbjuda att du försöker lösa det genom att ta dit en annan häst är fan inte snällt.

Sen tycker jag det är tråkigt att folk här har ett så stort behov av att hacka på andra....man skulle kunna säga att- Du kanske ska träna din häst att vara ensam om det uppstår fler sådana tillfällen. men det kanske inte är lika roligt:confused:

Jag skulle inte vilja stå i ett stall där min häst riskerar att vara själv, men nu när situationen är som den är så tror jag faktiskt att din häst klarar en natt själv. Alternativet kan ju vara att ta dit ett annat djur som sällskap, det brukar funka rätt bra enligt mina erfarenheter.

Tror inte att man ska göra en så stor grej av det hela.

Vi har 2 hästar, den ena åker ganska ofta på träningar och tävlingar, och den andra har vi varit iväg med några gånger och varit borta ett par nätter.
Första gången så funderade man mycket hur det skulle gå, men det har gått hur bra som helst, dom kan skrika efter den andra några gånger men sen är det bra.
Hästar är väldigt duktiga på att anpassa sig.
Skriker dom och brallar runt en stund så gör väl inte det någonting.

Om du är oroligt, kan du inte ta in hästen över natten och stanna kvar i stallet så länge som möjligt så ser du ganska snart hur hon beter sig.

Jag tror att hästar även måste lära sig att vara själva ibland, är dom trygga så klarar dom det.
Tror att hästen blir mer orolig om man ska köra iväg dom till ett nytt ställe bara för en natt.

Förstår din oro men jag tror inte att det kommer att vara några som helst problem med att lämna henne ensam.

Jag skulle välja att låta henne stå i sin hemmavanda hage över natten.
Ta ut henne på en promenad medans de andra hästarna lastas och åker iväg. Då är dom redan borta när hon kommer tillbaka och hon blir inte lämnad på det sättet.
Min erfarenhet är att dom stressar mer om dom får stå kvar i hagen medans de andra hästarna lämnar dom ensamma kvar i hagen. Tar du ut henne först så har ju hon lämnat dom. Brukar funka bättre.
Lassa in massor av hö och pyssla lite extra med henne så tror jag det ordnar sig bra!

Hej!

Har precis skummat igenom tråden och jag måste säga att jag blir lite upprörd. Hästen är ett utpräglat flockdjur, klart den blir stressad av att vara ensam! Även om vi menar att den har vant sig eller att den lugnar ner sig efter stund kan vi inte säga någonting om de fysiska eller psykiska reaktionerna. En stressreaktion behöver inte synas i form av att hästen springer runt och gnäggar, den kan lika väl komma i form av apati. Har ni provat att pulsa en häst som bli lämnad ensam? Självklart underlättar det om man kan rida ut själv på hästen o dyl men det kräver träning, att börja med att lämna en häst ensam över natten är inget att rekommendera!

Att läsa i L101 - hästhållning
2 kap. Skötsel och hanteringAllmänna krav
1 §4 Hästars behov av social kontakt ska tillgodoses.
Allmänna råd till 2 kap. 1 §
Hästar bör hållas tillsammans med artfränder.

TS - tycker inte att du är överkänslig!

Det va det dummaste!

Klart hästen ska kunna va själv.

*kl*
Ni som tycker att häsar alltid ska ha sällskap:
Tar ni med en sällskapshäst när ni åker transport också?
Eller ni kanske inte transporterar eran häst alls pga det?

Inga dumheter alls ;) Skickar gärna över refernser om du vill läsa.

:bow:
Äntligen någon seriös i denna tråd.
Det går inte att vänja en häst över en natt.

Var snälla och förmänskliga inte hästen.

nån gång måste ju din häst va själv iallafall.
Så det rä ett bra tillfälle, om stallägaren ska ta med sej alla sina hästar får hon ju självklart göra det, det är ju trotsallt hennes hästar och hon som bestämmer.
Sen är hon ju inte borta länge heller, det är ju mindre än 2 dagar ju.
Min hästa har gått ensam i 1 vecka och hon bryr sej inte det minsta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 308
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 356
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 264
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 277
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31