Är jag överkänslig? Min häst ska vara ensam

Sv: Är jag överkänslig? Min häst ska vara ensam

min häst kan åka transport själv, stå i transporten själv, ridas själv, vara på gången själv, han behöver inte ha dem andra hästarna runt sig i dessa stunder, men om han står i boxen eller i hagen vandrar han oavbrutet och kallar på dem andra om det går för lång tid, i hagen går det knappt att lämna honom utan att han stressar..

visst man kan säkert vänja honom vid att vara själv, men en häst ska väll inte behöva stå själv så himla ofta så det är ett krav?
han kan vara själv så länge en människa är med, men helt "övergiven" uppskattas inte.

sen har han en väldigt stark flock instinkt och är flockens vårdare, kan vara därför han blir orolig..

Självklart underlättar det om man kan rida ut själv på hästen o dyl men det kräver träning, att börja med att lämna en häst ensam över natten är inget att rekommendera!

Precis! Att göra det så abrupt med ett dräktigt sto är vansinne. Visst fan ska hästen tränas att stå själv men då börjar man träna den successivt - inte slänga ut den själv i ett dygn och riskera hälsan på både sto och föl. Om man tänker att "hästen ska lära" sig i en sådan situation så undrar jag om man har någon insikt i hästpsykologi och hur man tränar en häst på bästa sätt.

KL

Kan inte begripa hur vissa här tänker.
Vissa som jag tyckt verkat både erfaren och klok i sin hästhantering visar här total saknad av förnuft.

Stoet är dräktigt, bör inte utsättas för stress - klart som korvspad.

Stallägaren ska iväg med två hästar, tar med sig tredjen bara "för att":confused:
Tillåter inte inackorderingen att ta dit en annan häst som sällskap.
Jag förmodar att stallägaren vet om att stoet är dräktigt.

Visst bör en häst klara av att stå ensam någon stund, men detta är inte rätt tillfällle att träna på det.

Om jag hyr in mej i ett stall med tre andra hästar så skulle jag sett chansen att min häst skulle behöva stå ensam väldigt liten.
Nu vet jag iof inte vad det är för typ av hästar - tävlingshästar eller skogsmulletyp.
Större chans att det blir utflykter med tävlingshästar...

TS- Du reagerar inte alls över.

Går det inte att flytta elaggregatet hem till vinterhagen under tiden ägaren ändå har sina hästar borta?

så om din häst får boxvila nån vecka kräver du att nån annan häst står inne som barnvakt?

ja så har vi gjort i vårt stall, det har turats om att vara kompis till den som hade boxvila.

Min häst fick vara själv en natt i utebox i början av det här året. Kändes inte så roligt men han fick en hel bal hö (11-12 kg) och sen fick han helt enkelt klara sig. På morgonen hade han ätit upp kanske 8 kg hö, skiten var lite mer runttrampad än vanligt men annars betedde han sig precis som vanligt :)

KL

Kan inte begripa hur vissa här tänker.
Vissa som jag tyckt verkat både erfaren och klok i sin hästhantering visar här total saknad av förnuft.

Stoet är dräktigt, bör inte utsättas för stress - klart som korvspad.

Stallägaren ska iväg med två hästar, tar med sig tredjen bara "för att":confused:
Tillåter inte inackorderingen att ta dit en annan häst som sällskap.
Jag förmodar att stallägaren vet om att stoet är dräktigt.

Visst bör en häst klara av att stå ensam någon stund, men detta är inte rätt tillfällle att träna på det.

Om jag hyr in mej i ett stall med tre andra hästar så skulle jag sett chansen att min häst skulle behöva stå ensam väldigt liten.
Nu vet jag iof inte vad det är för typ av hästar - tävlingshästar eller skogsmulletyp.
Större chans att det blir utflykter med tävlingshästar...

TS- Du reagerar inte alls över.

Går det inte att flytta elaggregatet hem till vinterhagen under tiden ägaren ändå har sina hästar borta?

Håller med dig helt o hållet..äntligen lite vettiga resonemang.

Måste bara...lagen i all ära, men...hallå!!! betyder det då att mina hästar inte får gå för långt i från varandra i en väldigt stor hage...
Kan jag aldrig ta den ena till veterinären utan att ta med den andra...
Kan jag aldrig mer rida ut med bara den ena hästen...
Kan jag aldrig mer ta in den ena för att kolla skador eller stödfodra medans det andra e kvar i hagen...
Uch, jag kommer aldrig kunna sälja hästen jag har till salu...han tas ju in ensam så dom får möta honom i lugn o ro...och, dumma mig!!! Jag lät tjejen rida iväg på honom ensam en bit för att hon ville se hur han reagerade då...dumma dumma mig...

Därktiga ston är inte särskilt känsliga för stress mer än i början av dräktigheten.

TS har ju uppenbarligen vetat om detta ett par veckor, och har kunnat träna hästen om hon velat.

Det bästa är väl att låta hästen gå ute i en hage hon känner till.

*kl*
Om detta nu är nästintill jordens undergång för ts o hennes häst, får väl ts ta en tältsäng och en sovsäck o hålla den stackars hästen sällskap.:idea:

haha, tummen upp till dig.

Jag tycker att vi gör så himla mycket annat som strider mot hästens natur och naturliga beteende. Vi lägger sadel på ryggen, bett i munnen, tvingar hästen att konfrontera rädsla istället för att fly osv osv... Att lämna hästen ensam i knappa två dygn tycker jag bara är att överreagera.

Vårat dräktiga sto blev ensam helt plötsligt då vår sällskapshäst olyckligt bröt benet. Hon klarade sig bara fint.

Så du tycker att andra hästägare ska ha sällskapshästar åt dig??
Eller hur tänkte du?

AM

nej jag har tre hästar sj så jag har inte det problemet själv men jag säger att alla kanske inte har pengar till att gå och köpa hästar bara för att ha till sällskap, antingen får hon låta hästen stå själv under tiden dom andra hästarna är borta eller så kanske hon ska flytta hästarna till ett större stall där det alltid finns nån häst hemma. Men visst har man pengarna å tiden så kan man ju köpa fler hästar...

Men herre gud. Det handlar om mindre än 2 dygn!
Det ingår väl i en normal hästuppfostran att hästen kan vara själv en stund.

:bow::bow::bow::bow::bow:

*KL*

jag hade inte stressat upp mig över att min häst blev ensam en natt. Jag hade stallat upp honom o sett till att han har ordentligt med hö.. och så hade jag kanske stannat kvar i stallet o pysslat lite längre på kvällen än vanligt.

Jag hade inte valt att ta in en okänd häst för en natt. Iaf för min häst skulle det vara större stress att bekanta sig med ny häst än vad det är att vara ensam. Han ska alltid blåsa upp sig o stressa när de e nån ny häst i "hans" stall, medan han lugnar sig snabbt när han är ensam.

Det handlar ju inte om en akutsituation som djursjukhus, och rida ut med den andra hästen tar högst 1-2 timmar.
Detta handlar om en planerad sak som ett dygn eller mer, en aning onödigt.
Dessutom är stoet dräktigt, och ska definitivt inte utsättas för stress.

Sen att inte få lösa det med att ta dit en annan, häst är ju taskigt.

Som det skrivits innan i tråden, blir hästen fruktansvärt stressad inombords.
Sen kan man inte använda det som en ursäkt att vi gör så mycket onaturligt med hästen, typiskt människan och se allt vitt o svart.:grin:

Hästar som är nya är bättre än inget.
Mina hästar träffar ofta nya hästar, eftersom jag jobbar med inridning, det blir ofta en glad stämning, med nyfikenhet.:)

Nu vet jag inte vilken dag i dräktigheten detta sto är, men jag tror nog risken är större för en abortvirussmitta med en ny sällskapshäst, än att hon stressar bort ett halvvuxet foster.

Måste bara...lagen i all ära, men...hallå!!! betyder det då att mina hästar inte får gå för långt i från varandra i en väldigt stor hage...
Kan jag aldrig ta den ena till veterinären utan att ta med den andra...
Kan jag aldrig mer rida ut med bara den ena hästen...
Kan jag aldrig mer ta in den ena för att kolla skador eller stödfodra medans det andra e kvar i hagen...
Uch, jag kommer aldrig kunna sälja hästen jag har till salu...han tas ju in ensam så dom får möta honom i lugn o ro...och, dumma mig!!! Jag lät tjejen rida iväg på honom ensam en bit för att hon ville se hur han reagerade då...dumma dumma mig...
Men vad har detta med tråden att göra? :crazy:
Klart man kan lämna en häst ensam en stund, en dag, lr ett par dagar. Men en häst ska inte LEVA ensam.

Därktiga ston är inte särskilt känsliga för stress mer än i början av dräktigheten.

TS har ju uppenbarligen vetat om detta ett par veckor, och har kunnat träna hästen om hon velat.

Det bästa är väl att låta hästen gå ute i en hage hon känner till.
Håller med.

*kl*
Om detta nu är nästintill jordens undergång för ts o hennes häst, får väl ts ta en tältsäng och en sovsäck o hålla den stackars hästen sällskap.:idea:
:rofl: Precis!

Jag skulle ställa in hästen i stallet på natten och se till att tillgången på hö är fri, hon kommer nog vara nervös i början, men det brukar gå över, speciellt om det finns något att göra. Kanske ts kan låna hage från grannstallet sedan över dagen?

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 308
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 356
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 264
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 277
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31