Är jag överkänslig? Min häst ska vara ensam

F

Foxx

Sedan ett år tillbaka har jag haft minhäst på en lösdrift med tre andra hästar. Dom tre andra hästarna ägs av samma person. Det är bara så att nu har ägaren bestämt sig för att tävla två av sina hästar, ganska långt bort, så dom ska sova över där, och hon ska ta med sig sin tredje häst bara för. Hon ska hyra en hästbuss för att få med sig alla.

Då bli alltså min häst själv, och jag vill inte det. Jag har försökt prata med henne, men hon vägrar att lämna kvar en häst. Så dom kommer vara bort från ca. 15.00 till 21.00 nästa dag.

Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med min häst. Eftersom sommarbetet har räckt mycket längre än vad vi trodde så går dom fortfarande i sommarhagen = ingen ligghall.

Jag är rädd att min ponny ska rymma för att hon känner sig ensam, hon kommer inte ens se något annat djur.

Dessa är alternativen:

1. Jag ställer över henne i vinterhagen så hon iaf får tillgång till ligghallen, men då är hagen strömlös eftersom strömmen sitter på andra hagen.

2. Jag stallar upp henne i grannstallet över natten, då hon ser andra hästar och ev. kan gå i en av deras hagar över dagen. Jag har aldrig varit i kontakt med grannstallet innan, men när jag gick dit i idag så var dom i USA och skulle inte komma hem på hela veckan, så det kommer bara dit några och ser till hästarna snabbt. Alltså kommer detta nog inte gå.

3. Jag tar in henne och låter henne stå inne under natten, men då kommer hon stressa upp sig mycket, för hon gör det när hon är inne, speciellt när hon är själv. Sen om jag tar ut henne på morgonen så är ingen i stallet och kan se till henne, så i så fall vill jag helst ta ledigt ifa hon skulle få för sig något.

4. Slutar oroa mig, klart hon klarar att gå själv i en hage en natt.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra :crazy: Har ni något förslag? Tycker ni att jag är töntigt orolig? Vill verkligen inte att det ska hända henne något, speciellt inte eftersom hon är dräktigt också.

Sv: Är jag överkänslig? Min häst ska vara ensam

Har du inte någon vän som kan komma över med sin häst? Du kanske kan dela hagen så dom inte bråkar men att hon ser den andra bara..
Jag hade inte lämnat en häst ensam, varken inne eller ute om hon nu blir så stressad. Tänk om det händer fölet något??

Det måste ju kunna lösas, det bästa är väl att ta in henne om hon blir ensam och se till att det finns ordentligt att äta(och i extremt fall kanske tilloch med sova över själv, beror ju på hur stressad hon blir..), det är jättesvårt att ge dig ett gott råd.. kan hon inte gå ute själv alls??

men jag fattar inte varför alla hästarna ska ut och åka? Det verkar konstigt i mina ögon..

Tack så mycket!! Alla säger att jag är jättekänslig för att jag inte vill ha min häst själv.

Ägaren vill ha med alla hästar som en lite "utflykt" eller vad man ska säga. Jag tycker det är hur knäppt som helst, menmen.

Alltså i vanliga fall är min ponny ganska trygg, men hon känner lätt på sig när det ska hända något. Och eftersom hon står på lösdrift så vet hon att det alltid händer något om hon måste stå inne, och därmed stressar hon upp sig. I hagen har hon stått själv kortare stunder utan problem.

Stallägaren vill inte ha några andra hästar i stallet då hon inte vill att jag ska släppa ihop min häst med en annan för endast en natt, hon vill heller inte haga om hagarna.

Kom på att jag kanske kan fråga ett till stall i närheten som har en jättesnäll shettis, jag vet att ägaren till dom tre hästarna har lånat den en gång när det krisade sig för henne. Min ponny har ju sett shettisen många gånger och båda är jättesnälla, skulle vara kul om dom kunde gå ihop.

Annars tror jag att det skulle göra mycket om bara en annan häst stog i stallet under natten med henne, alltså i var sin box. Ska prata med kompisar som har hästar. e det en bra ide?

Om du är orolig för att hon kan rymma om hon blir själv i hagen, skulle jag absolut ställa in henne, om det inte går att ordna hästkompis.

jag skulle säga upp mig och flytta.
det är ju orimligt för både dig och hästen att det ska vara sådär.

nja, det är nog en liten sak att säga upp sig för. På ett år ska min ponny behöva stå ensam en natt.

Men det är mycket andra grejer runt omkring som gör att jag redan har bestämt mig för att flytta. Det är bara det att det är riktigt ont om stall i närheten här, men jag letar för fullt. Hade även tänkt att sätta ut en annons idag om att jag vill ha stallplats.

men det känns verkligen jättebra att ni är på min sida att min ponny inte kan stå själv

men det känns verkligen jättebra att ni är på min sida att min ponny inte kan stå själv

Jag är inte på din sida.
Jag anser att hästar ska kunna stå själva, och detta är väl ett utmärkt tillfälle att lära henne det?
Jag tycker det är lite surt av dig att anse att ägaren till de andra hästarna ska anpassa sig till din häst, och inte få göra som hon vill med sina hästar.

Ägaren vill ha med alla hästar som en lite "utflykt" eller vad man ska säga. Jag tycker det är hur knäppt som helst, menmen.

Förstår faktist inte hur du tänker....
Varför skulle inte ägaren få åka hur h*n vill med sina hästar???
Då utan att du tycker att det är knäppt?

För eller senare så måste du ta tag i problemet och vore jag dig så skulle då hästen stallas in. Sen får den väl skrika hur mycket den vill.

Ett råd till dig i övrigt är att du köper två hästar till. Som sällskap till din.
Två till, annars kan du ju inte rida på en och låta den andra vara själv medans "tävlingshästarna" är borta på turné...

Konstiga problem det finns bortikring..:confused:
AM

Förstår faktist inte hur du tänker....
Varför skulle inte ägaren få åka hur h*n vill med sina hästar???
Då utan att du tycker att det är knäppt?

För eller senare så måste du ta tag i problemet och vore jag dig så skulle då hästen stallas in. Sen får den väl skrika hur mycket den vill.

Ett råd till dig i övrigt är att du köper två hästar till. Som sällskap till din.
Två till, annars kan du ju inte rida på en och låta den andra vara själv medans "tävlingshästarna" är borta på turné...

Konstiga problem det finns bortikring..:confused:
AM

vadå köpa två hästar till?? det är ju inte bara att köpa, det kostar ju ganska mycket att ta hand om två hästar till och tar mycket tid... även om det bara är sällskapshästar

vadå köpa två hästar till?? det är ju inte bara att köpa, det kostar ju ganska mycket att ta hand om två hästar till och tar mycket tid... även om det bara är sällskapshästar

Så du tycker att andra hästägare ska ha sällskapshästar åt dig??
Eller hur tänkte du?

AM

Jag är inte på din sida.
Jag anser att hästar ska kunna stå själva, och detta är väl ett utmärkt tillfälle att lära henne det?
Jag tycker det är lite surt av dig att anse att ägaren till de andra hästarna ska anpassa sig till din häst, och inte få göra som hon vill med sina hästar.

Håller med.

Jag tycker det är självklart att en häst ska kunna vara ensam ett par dagar.

Ja, jagf tycker det är ganska knäppt. Om man väljer att ta med sig en till häst utan anledning så att en fjärde häst blir själv i stallet. Helt utan anledning.

Och jag skapade inte denna tråden för att diskutera om jag ska köpa fler hästar eller inte.

Jag tyckte jag var ganska tydlig med vad jag ville, men inte tillräckligt verkar det som. Dessutom tycker jag det är ganska klart svart på vitt att jag ska ta itu med problemet nu.

Jag undrar om ni tycker jag är överkänslig som inte vill att min häst ska vara helt själv utan att ens se andra hästar. Sen tyckte jag också att jag var ganska tydlig med att jag inte kunde hitta nån häst att ha tillsammans med min ponny, så då undrade jag hur ni tyckte var bäst att ha ponnyn under natten.

Jag försår mig inte på personer som bara är ute och klaga och inte komma med något, som jag ser det, vettigt argument.

Jag försår mig inte på personer som bara är ute och klaga och inte komma med något, som jag ser det, vettigt argument.

Det handlar nog snarare om att du inte vill förstå när andra tycker annorlunda än dig. ;)

Det handlar nog snarare om att du inte vill förstå när andra tycker annorlunda än dig. ;)

:bow:

*kl*

Foxx: Det är du som är konstig när du reagerar över en sån här sak.
Hon har rätt att ta med sina hästar om hon vill.
Och klarar inte din häst av att vara ensam är ju det ditt problem.
På tiden att den får lära sig det.

jag hade inte heller velat ha min häst själv, hästar är flockdjur och dem mår bäst av att ha andra hästar runt sig.
jag håller med om att man inte kan räkna med att andra ska stå för sällskap till ens häst, men alla här i världen kan inte heller äga tre hästar, tänk så många som skulle bli försummade då.

fråga grannarna om det kanske finns möjlighet för dig att få hjälp, om du inte bor i närheten av stallet kanske dem kan hålla ett litet öga på din häst, eller dem kanske har en hage du kan låna hos dem, så slipper din stallägare bli tjurig?

finns nog ingen helt optimal lösning på ditt problem tyvärr...
jag tycker inte du är överkänslig, alla har vi våra egna tankesätt och tycken och du vet ju vad för häst du har och dem är individer och hanterar ju saker olika dem med.

Men herre gud. Det handlar om mindre än 2 dygn!
Det ingår väl i en normal hästuppfostran att hästen kan vara själv en stund.

håller med. det är väl inget att bråka om, så sant din häst inte är helt panikslagen inför att vara själv. isf är det på tiden att du börjar träna honom att vara ensam!

Håller med om att man måste träna sina hästar så att dom kan vara ensamma...men jag förstår dig med din tankegång om att det är jobbigt och att du vill det bästa med din häst.
Min valack hade jättesvårt för att vara ensam i början men är nu tränad o trygg i sig själv, så länge det finns bete eller annan sysselsättning så brukar det gå bra...är du det minsta osäker o inte kan hitta något sällskap till din häst så håller jag med tidigare inlägg om att du borde stalla in henne när hon e helt ensam, detta är nog det bästa för både dig och henne... önskar dig lycka till

Jag skulle inte heller vilja att min häst blir lämnad ensam, vare sig i hagen eller över natten i stall. Det är ett krav jag har när jag bestämmer mig för stallplats. Jag hoppas du hittar någon som kan komma och hålla din ponny sällskap! Lycka till!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 308
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 356
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 266
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 277
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka