är jag gammeldags ?

V

vickis-pajala

min bror och hans tjej har fått en liten son som är 4 månader och i helgen är det årlig marknad i byn.

idag då vi var på besök hos min mor och far så pratade brorsan tjej som ljust fått en son om hur full och hur roligt hon ska ha när hon går ut i helgen för det är såå länge sedan hon har festat

jag satt som ett frågetacken ???
i och för sig så ammar hon inte sonen och de har ju varit två vid tillverkningen så varför skulle inte brorsan kunna ta handom sonen lika bra som tjejen

men för mig låter ju detta kostigt

så snälla bukare hjälp mig är det jag som är gammeldags :confused:

Sv: är jag gammeldags ?

Ja, lite gammaldags är du nog ;)

Om det känns bra för tjejen och hennes kille att hon går ut och slår klackarna i taket så är det väl bara kul för dem!

Det enda är väl att jag kan tycka det är lite tråkigt att hon känner att hon måste bli full för att ha kul, men jag är kanske en moraltant jag med. Sen kanske hon inte menade det just så, eller kanske uttryckte sig osnyggt vad vet jag. Ut och ha kul är ju inte bara barnlösa förunnat.

att få gåvan att vara mamma i all ära- men man är likaså en människa och ibland så behöver man få lite egentid.

Är det egentid för hennes del att få en helkväll på stan, dricka lite skumpa och bli berusad och få umgås med sina vänner så är det inte fel så länge hon och sin sambo är överrens om det.
Visst, barnet är bara 4 månader gammal men hon ammar inte, pappan finns där och kan mata, dom är överrens om att hon får gå ut och att han är hemma med sitt barn. Nästa gång är det ju hans tur!

Hoppas hon får en skoj kväll :)
Längtar själv till nästa gång som jag får chansen att dansa natten lång och dricka goa drinkar.

Jag tycker det låter sunt!

Jag och sambon är ännu värre! ;) Till helgen ska vi bort på fest och lämnar Theo, tre månader, hemma med mormor och morfar över natten...

Vågar man skriva sånt här? :p

Senast ändrad:

Det enda är väl att jag kan tycka det är lite tråkigt att hon känner att hon måste bli full för att ha kul, men jag är kanske en moraltant jag med. Sen kanske hon inte menade det just så, eller kanske uttryckte sig osnyggt vad vet jag. Ut och ha kul är ju inte bara barnlösa förunnat.

Exakt, att man måste dricka för att ha kul är lite patetiskt, men jag hade nog själv längtat ihjäl mig efter en kall öl i den här värmen.
Jag är ganska säker på att ts inte hade lyft så mycket på ögonbrynen om det varit en pappa som gått ut och festat.

Jag och sambon är ännu värre! Till helgen ska vi bort på fest och lämnar Theo, tre månader, hemma med mormor och morfar över natten...

Vågar man skriva sånt här?

Knappast....:angel:

När Viking var 2 månader var jag på julfest på jobbet. Pappan matade med urpumpad mjölk och lillen sov sött när jag kom hem. Visserligen drack jag endast 1 öl till maten och var nykter i övrigt (körde hem) eftersom jag helammade i övrigt, men roligt hade jag ändå!:banana:

Jag känner likadant som du, jag förstår inte behovet av att vara ifrån sin lilla bebis, jag har aldrig haft behovet själv, men jag har förstått att då är man både surkärring och moraltant.

Jag tycker att det är tragiskt att världen i övrigt är viktigare och intressantare än det egna barnet.

Och jag vet att folk kommer skriva "att så behöver det ju inte vara" eller "mamman har väl lika stor rätt som pappan" osv. osv.
När mina barn var små gick varken jag eller mina barns pappa ut, vi levde med våra barn och för oss var fester och dylikt lika intressanta som gårdagens nyheter.
Var sak har sin tid.

Jag och sambon är ännu värre! ;) Till helgen ska vi bort på fest och lämnar Theo, tre månader, hemma med mormor och morfar över natten...

Hu!
Hur kan du ens tänka tanken på att lämna bort ditt barn? :devil:Du vet väl att det kommer att sätta känslomässiga spår för resten av hans liv...Stackars liten Theo:eek:

Molly var borta hos svägerskan tre hus bort dagen innan midsommar. Hon ville umgås m Molly och tanken var att jag skulle vila ut. Jag vankade bara omkring och var rastlös och saknade lillan, inte direkt avkopplande. Hönsmamma:p

TS, ja du är nog lite gammaldags. Fast bra att höra att du ifrågasätter dig själv och dina värderingar, det är så man utvecklas:bow:

Vi lämnade bort vår yngsta över natten när han var två månader. Det var lite jobbigt att stå på offentliga toaletter och handmjölka men annars gick det bra. När äldsta sonen var 5 veckor var vi på stort kalas, visserligen i gården bredvid och med ständig mobilkontakt.

Varför denna hysteri med småbarn? De behöver "bara" mat, sömn och kärlek!

Jag tror det handlar om värderingar, att det är "fult" att vilja festa. Jag kan personligen inte förstå kroglivet - jag skulle betala för att SLIPPA gå ut på ett ställe för att dansa till usel musik och där alla är dyngraka och man inte kan prata... men tycker någon OM att göra det så måste det rimligtvis vara lika okey att lämna barnet en natt för det som för att åka och rida långritt, träna hund, sparka boll, hälsa på moster eller något annat.

Men behovet är väl kanske inte att vara IFRÅN barnet.

Utan att få vara "egen person" för en kväll istället för att vara förälder. Har man det behovet är det nog bra att bejaka det ibland. Jag tror man blir mer harmonisk som förälder då.

Har man inte det behovet så är det ju bara att låta bli.

Ja, man har ju olika förutsättningar.

Jag var separerad från pappan så jag var ifrån mina barn minst två kvällar/nätter iveckan från start. De fick då urpumpad mjölk och ersättning. Jag gillade läget och försökte att inte sakna dem alltför mycket utan gjorde sånt som jag gillade vilket var allt från att vara på krogen till att rida långritter.

När de var tre månader gick jag på bröllop i Finland där min bror gifte sig jag var borta 36 timmar har jag för mig och ett par kompisar var med barnen. Det gick hur bra som helst.

För mig handlade det om att avväga vad som är viktigt i längden.

Att skriva att man borde tycka att sitt barn är viktigast och följdaktligen inte göra något annat - ja, det är ganska trångsynt. Klart som korvspad att barnen är det viktigaste i livet hela tiden, men det betyder inte att man måste sitta ihop med dem hela tiden.

idag då vi var på besök hos min mor och far så pratade brorsan tjej som ljust fått en son om hur full och hur roligt hon ska ha när hon går ut i helgen för det är såå länge sedan hon har festat

Om hon uttryckte sig så är jag helt på din linje.... Det känns inte helt ok att gå ut och tonårsfesta och supa sig redlös när man precis har fått barn. Mognadsnivån borde kanske vara lite högre än så...:crazy:

Men handlar det om att gå ut och träffa sina vänner för att få egentid är det en helt annan sak. Jag kanske med är gammeldags som gör såna uppdelningar...:o;)

Har inga barn själv, men precis som Escodobe skrev så skulle jag inte gå ut (mer än att ta några drinkar med vänner) om jag så fick betalt för det....:crazy: Det tröttnade jag på för snart 10 år sen.... Tycker det är stor skillnad på att gå ut och gå ut om man säger så!!

Julle-tråkmåns...:angel:;)

Hu!
Hur kan du ens tänka tanken på att lämna bort ditt barn? :devil:Du vet väl att det kommer att sätta känslomässiga spår för resten av hans liv...Stackars liten Theo:eek:

Molly var borta hos svägerskan tre hus bort dagen innan midsommar. Hon ville umgås m Molly och tanken var att jag skulle vila ut. Jag vankade bara omkring och var rastlös och saknade lillan, inte direkt avkopplande. Hönsmamma:p

TS, ja du är nog lite gammaldags. Fast bra att höra att du ifrågasätter dig själv och dina värderingar, det är så man utvecklas:bow:

Hehehe! Ja, jag är riktigt gräslig! :p

Risken finns att Theo redan är skadad för livet... Kan inte vara lätt att leva med de föräldrar han har fått! ;)

Om hon uttryckte sig så är jag helt på din linje.... Det känns inte helt ok att gå ut och tonårsfesta och supa sig redlös när man precis har fått barn. Mognadsnivån borde kanske vara lite högre än så...:crazy:

Men handlar det om att gå ut och träffa sina vänner för att få egentid är det en helt annan sak. Jag kanske med är gammeldags som gör såna uppdelningar...:o;)

Har inga barn själv, men precis som Escodobe skrev så skulle jag inte gå ut (mer än att ta några drinkar med vänner) om jag så fick betalt för det....:crazy: Det tröttnade jag på för snart 10 år sen.... Tycker det är stor skillnad på att gå ut och gå ut om man säger så!!

Fast till skillnad från dig så lägger jag inte några värderingar i det. Det finns massvis med folk som älskar att gå ut och dansa till usel musik och bli fulla även om de 55. Jag förstår inte nöjet med golf heller men vill folk golfa så inte deras intresse anses sämre än mitt?

DE har kanske sin egentid på dansgolvet, vad säger att det är sämre än att ha egentid i stallet?

Jag känner likadant som du, jag förstår inte behovet av att vara ifrån sin lilla bebis, jag har aldrig haft behovet själv, men jag har förstått att då är man både surkärring och moraltant.

Jag tycker att det är tragiskt att världen i övrigt är viktigare och intressantare än det egna barnet.

Och jag vet att folk kommer skriva "att så behöver det ju inte vara" eller "mamman har väl lika stor rätt som pappan" osv. osv.
När mina barn var små gick varken jag eller mina barns pappa ut, vi levde med våra barn och för oss var fester och dylikt lika intressanta som gårdagens nyheter.
Var sak har sin tid.

Jag känner just nu likadant inför fester mm, MEN jag VILL verkligen fortfarande ha tid och möjlighet att t ex rida och träna. Hade någon reagerat och tyckt att det vore tragiskt om hon i stället hade lämnat sitt barn hemma hos den andra föräldern (som faktiskt är precis lika mycket förälder) och åkt i väg en natt (förutsatt att flaskmatning fungerade bra) för att vara med på t ex en tvådagars dressyrkurs? För BARNET gör ju inte det någon skillnad om mamma partajar en kväll eller om hon åker o böjer på nacken med kandar ;). Även om man i första hand är förälder (för så tycker jag faktiskt att det är - och SKA vara), så slutar ju inte allt som varit viktigt ett helt liv innan att existera eller intressera, och tur är väl det. JAg personligen älskar mitt liv med barn OCH hästar... Kanske lite från ämnet men ändå inte...

Edit: Själv har jag inte varit borta från L över natten än, han är 8 månader och jag har inte haft behov av att åka i väg själv, men det är definitivt inget jag skulle tycka var fel.

Senast ändrad:

:bow:

101010

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 708
Senast: cirkus
·
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
44 312
Senast: LindgrenV
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 354
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Min hanhund, 4 år, har av någon anledning svårt för min bror. Hunden är en omplacering så det är mycket möjligt att något hänt tidigare...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka