Är hon dräktig eller?

Qvip, qvip, qvip! Hästens ägare har ett känt shettis stuteri! Tror du verkligen han är oseriös? Och varför skulle jag vara oseriös egentligen? Och okunnig visst ang avel så är jag det hittils. Men hur tusan ska man kunna lära sig om man aldrig frågar? Men om man hela tiden blir idiotförklarad när man frågar slutar det med att man slutar frågar! Och om man slutar fråga så gör man som man själv känner är bäst för hästen! Och det är inte alltid det som är bäst utan kan tvärtemot göra hästen mer illa mot ens vilja! Så för f*n skärp till er och sluta idiotförklara dom som verkligen vågar fråga! Och nej vi har inget fodervärdskontrakt. Jag ringer ägaren när jag behöver en häst och när jag måste lämna den igen. Han fixar plats hemma hos sig där den antingen blir riden av ungar eller får gå och ha de bra. Och sen kanske han lånar ut den någon annanstans. Har lånade en av honom förut i flera år. Och jag vet många som har gjort det. Han bryr sig inte så mycke om kontrakt och sånt utan mer om hästarna har de bra! Jag litar fullständigt på han då han är uppfödd med hästar på sitt stuteri som har gått i arv! Han är en trygghet för alla som akut kan behöva låna sällskap. Han lånar bara ut till dom som står lite nämre och dom andra får hyra häst. Får man låna hans hästar kan man vara stolt! Jag själv har haft "egen" häst i flera år och går jämt efter hästens bästa. Jag är knappt aldrig iväg. Är i stallet mer eller mindre 7 dagar i veckan hela året om. Jag har lärt mig från många!
Nu är de min tur att fråga hur du resonerar!

Hur f*n lärde du dig allt du kan om hästar? (om du nu kan nått)
Får man inte lov att fråga utan att få en massa skit? Fy f*n för vissa hästmänniskor dom anser sig bäst och alla som frågar eller ger tips/förslag är dom som inte kan nått och är dumma i huvudet, okunniga, oseriösa mm.. Men visst okunniga är vi alla, hela tiden, men man kan mer eller mindre. Men man lär sig BÄST om man vågar fråga! Jag hade inte äns kunnat hälften av de jag kan om jag inte hade vågat fråga! Okunnig kan du kalla mig om du vill de och oseriös med. Men jag vet själv vad jag är! Jag har sett hemska saker inom hästvärlden som man verkligen kan kalla oseriöst och okunnigt. Ursäkta men vi delar inte samma åsikt om detta!

Åter igen måste jag tydligen meddela att dräktighet är fortfarande varken en sjukdom eller skada! Eller anser ni att dom små söta fölen är skada/sjukdom? Nej så klart jag tar kontakt med veterinär. Det är väl därför jag har låtit veterinär kolla den hästen en gång innan för ett litet eksem! Och det var väl därför jag ringde veterinär när det förra låne stoet jag hade där fick kolik??? Eller är jag fortfarande oseriös! Är det därför att jag jämt har fått lånat hästar och lämnat tillbaka dom i bättre skick än när dom kom? Är det därför jag är oseriös?? Och ni ska inte snacka om attityd! Här får man tydligen inte fråga saker utan att alla är sura på en! Är de konstigt att man blir sur då eller! Ni påstår ju att jag inte sköter om mina älskade djur att djur har det dåligt hos mig. Men då kan vi ju börja i fråga sätta hur bra era hästar har det!

ojojoj vad vi hettar :smirk:

Du fattar nog inte alls vad jag menade... det jag menade va att eftersom du tydligen inte har så stor erfarenhet av föl och själva fölningen samt inte ens är säkert att stoet är med föl så tycker JAG att du bör ta kontakt med någon som haft föl elelr med vetrinären så att du får hjälp..

å sen har jag inte sagt att fölning är en sjukdom! :mad:

Utan du sa att det är dyrt att ta dit vetrinären för att se om hon ska ha föl... å då sa jag att man måste ju vara medveten om att det kostar att ha häst.. vad det än gäller.. fölning som sjukdomar, skador , vaccinationer...osv..

En shettis som bara går i en hage och äter behöver inte en massa kraftfoder! Hon fick kraftfoder under vintern för att få lite. Men nu går dom ute på fint bete fortfarande. Vill du att hon ska få kolik eller fång? Vet du ingenting om hur känsliga shettisar kan vara? Visst en stor häst/ponny av annan ras! Men men... Jag vet inte pga att jag aldrig har varit med om ett dräktigt sto förut. Därför beskriver jag ju hur hon ser ut och frågar om ni kanske vet. Det var bara en vänligt ställd fråga!

intressant det här med att det är ett väldigt känd shettis uppfödare.. tala om vad den heter då :smirk: för jag har god kontakt inom shettis branschen så;)

För det låter lite som att du försöker skydda dig själv genom att säga att ägaren till shettisen är en välkänd stuteri...och alltså försvara saken att du inte har fodervärdskontrakt..... samt osäkerheten med vem som ska betala ang. ev fölningen...

så vad heter stuteriet? :smirk:

Det är inte pengarna som är problemet. Men det jag vill få fram är att hon mår ju för träffligt bra nu och att jag fråga en liten vänlig fråga om ni kanske vet! Jag vet att allt sånt kostar. Jag köpte en häst som gick och skadade sig nästan direkt som var skadad i ett halvår, jag vet det är utgifter. Jag ser jämt till att ha mina hästar vaccinerade och avmaskade regelbundet, jag vet att det är utgifter. Men jag har fortfarande sett mycket värre saker som inte behandlas med veterinär som har delat stall med mig tom. Jag har sett hästar som rids mer eller mindre dagligen knappt får nån mat och är smala och svankryggade. Därför tycker jag att ni är lite hårda att döma mig att jag är oansvarig, oseriös etc etc när inte vet något mer än denna hästen. Jag bad att ni skulle säga vad ni trodde. Jag skulle aldrig låta mina hästar fara illa, det är därför jag FRÅGAR!!!!

Det låter fruktansvärt oseriöst, från båda sidor.
Säkert helt ointressant, men jag skulle inte vare sig köpa, hyra eller låna en ponny från det stuteriet.
Särskilt inte efter att du har spätt på ännu mer.

Nu har jag inte läst alla inlägg, orkar inte...
Men som sagt, ända sättet att få ett någorlunda säkert besked på om hon är dräktig eller ej är att ta ut en vet.
Kosta vad det kosta vill..
Hur ska du ha råd att ha ett föl om du inte har råd att ta ut en vet ens. :confused:

Hmm, du frågade om stoet kunde tänkas vara dräktigt. För att få reda på det, kan man kolla med en vetrinär som är bra på dräktighetsundersökningar. Då kan du få reda på hur långt det kan tänkas vara kvar av dräktigheten, och dom kan pricka nedkomsten lika precis som om en undersökning gjorts direkt efter betäckning.

Det kan ju vara bra att vet om pållan är dräktig, blir hon sjuk bör ju vårdgivande vetrinär veta om det eller? :confused:

Låter oseriöst från båda håll. Stuteri ägaren lånar ut hästar till höger och vänster utan kontrakt!? Och du tar emot en lånehäst som du inte vet är dräktig eller inte även det utan kontrakt!?

Det är oseriös! Vem står skyldig om det händer något under dräktighetstiden och fölningen eller om det händer en olycka överhuvudtaget?

Ponnyn oavsett om hon är dräktig behöver en god foderstat.

Och hur seriös är stuteriägaren om han inte vet om stoet är dräktigt!? Han måste ju ha en tanke bakom sin avel hoppas jag eller är det bara så många föl att sälja som möjligt

Jag måste bara göra ett inlägg...
Jag tycker att ni alla som är så himla kritiska tar i lite.
Jag tycker oxå att det är viktigt att kolla upp om ens sto varesej det är lånat eller inte om det är dräktigt ,vid minsta mistanke. Om inget annat så för att det inte ska ske onödiga olyckor vid fölningen som annars skulle kunna undvikas. Men jag vet att på vår skola hade vi ett sto som de betäckte men som inte tog sig som hon skulle. Senare tog de men hon kastade. Eller de trodde det i alla fall. Det var vetrinärerna som informerade om detta vid en kontroll. Men likväl förbannat växte magen månader sedare. De på skolan var så säkra efter vetrinärernas utalamde att hon inte var dräcktig och trodde därför hon bara var fet och till och med bantade henne. Vilket jag och många tyckte var väldigt korkat, men så var det. Bara en vecka innan hon skulle föla kom de entligen på att hon var dräktig och det var väl ren tur de. Men i alla fall trots att hon ridits hårt och hoppat och allt möjlig plus blivit bantad in i det sista, föddes en jätte söt fullt frisk hingst. Lite mager var han och hon med och man kunde se på henne när hon fölat och väl fick den vårt och matranson hon förkänade så var det som hon drog en suck av lättnad.
Men denna historien slutade ändå bra.
Det kunde gott värre. Detta stoet var dessutom en erfaren mor som skötte det mesta själv. :crazy:

Jag vet hur du känner dig!!!
På hoppad o idiot förklarad. Jag har ganska många hästar... Har ALDRIG räknat en enda foderstat!! Mina fölston går ute året om, fick första fölet 30/4 UTE... Har ett sto som inte är ultraljudad efter betäckning, och jag tänker inte ta ut nå´n vet för att kolla heller...Men det jag förstår är din oro om hon e dräktig eller ej, men du har ju ungefärlig trolig betäcknings dat. Jag skulle behandla henne som dräktig, dvs holla extra koll på henne och möjligen ge henne lite extra kraftfoder. (Mina märrar har fri tillgång på mineraler) Om du hör med han som äger henne så karnske han vet om hon gått med hingsten och när, och han kan nog vara intresserad att veta om det blir föl. Men jag förstår dig om du inte tar ut en veterinär så länge hon mår bra för i detta läge hjälper det ju inte henne. Som svar på din fråga (om det e nå´n som undrar vad frågan var, så va det om vi trodde att den va dräktig!!) Dom brukar bli tjockare längre bak än om de e foder tjocka, och som du beskriver magen står lite ut, men den kan faktiskt hänga med. Så nog kan hon vara dräktig!!! Nu hoppas jag att det löser sig med din låne ponny och om det blir föl så håller jag en tumme för att det går fint. ( undrar hur mycket skäll jag får för detta av er alla experter som e såååå duktiga)

Liknande trådar

Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2
Svar
36
· Visningar
2 174
Senast: zarmino
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
264
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg