Är hon dräktig eller?

Hästens ägare har ett känt shettis stuteri!

Vem är det då? Undrar hur denna har på sitt 'kända' shettisstuteri om den inte ens vet om stona är dräktiga!

En shettis som bara går i en hage och äter behöver inte en massa kraftfoder!

Jo absolut om den är dräktig - vet du inte hur mycket som går åt till fölet?

Vill du att hon ska få kolik eller fång?

Självklart inte men du vet väl att de får fång av GRÄS, närmare bestämt oligosackarid som finns i gräset!

Vet du ingenting om hur känsliga shettisar kan vara?

Jodå, jag har själv sex shettisar men inte är dom mer känsliga än andra hästar, snarare tvärtom, de är väldigt tåliga.

Jag vet inte pga att jag aldrig har varit med om ett dräktigt sto förut.

Just därför har ett flertal personer här försökt förklara hur VIKTIGT det är att hon får en korrekt foderstat om hon nu är dräktig.

Varför inte bara ta ut en veterinär och kolla om hon är dräktig - då får du dessutom veta ungefär när hon ska föla och kan fodra därefter. Är hon dräktig finns det hjälp att få under 'Foder' där det finns flera som är jätteduktiga på att räkna ut foderstater som gärna hjälper till.

Jag ser inte problemet!?! :confused:

Nu har jag funderat, jag kan inte förstå det roliga i mitt inlägg.... Men det e ju kul att man kan roa andra.

Stuteriets namn står i ett tidigare inlägg av Rattfylla i den här tråden.

Jag tycker absolut att du skall dräktighetskolla henne. Det blir skönt för dig att få besked då kan du planera när det är dags att fölvaka och se till att hon får en anpassad foderstat. Man har ett stort ansvar som "matte" till ett dräktigt sto. Det finns många komplikationer som kan uppstå vid fölning. Vi har haft shettis stuteri i 15 år nu är det avveklat sen två år tillbaka. Vi hade kamraövervakning och bor ca 3min från vår vet men trots det så har många föl och ston inte gått att rädda då komplikationer tillstött. Jag förstog inte hur du menade att du skulle ha fölet i max två månader?? Fölet skall inte skiljas från stoet förren vid 5-6 månaders ålder. Den måste under denna tid både stelkrampsvaccineras och avmaskas och verkas. Om ditt sto är dräktigt så har du tid att läsa på om fölning och uppfödning.
Lycka till!
/M

Åh, herregud... Satt nyss å läste hela tråden...
Hur svårt kan det vara att förstå att ta upp telefonen å ringa efter en veterinär? När ALLA här inne säger att du ska göra det! :confused: Jag fattar inte vart problemet är någonstans. Visst det kostar lite pengar, men om du nu säger att hästen är lånad från ett välkänt shettis stuteri, borde inte dom stå för den kostnaden då? Du kan ju iaf fråga dom? Å jag tycker det låter ganska logiskt att ditt lånade shettis sto är dräktigt. Allra helst OM den nu kommer från ett stuteri...? :eek:

Fattar inte varför du gappar efter namnet hela tiden???? du som har varit med här ute på forumet vet att vi inte hänger ut oskyldiga personer...... som desutom inte ens vet om att h*n´s stuteri diskuteras..
frågan var ju "är hon dräktig eller?"
:mad:

kanske skulle ha skrivit "NI" och inte "du"..
ber om ursäkt, men tycker att stuteri ägaren inte förtjänar att hängas ut på deta sätt efter ett mycket seriös långtids avel, bara för "någon" inte tar sig tid/råd att kolla upp en ev dräktighet ....
ska natta nu så blir jag snart blir snäll igen :smirk:

H*n kanske har tagit sig en rattfylla...? :D Nej nu va jag elak... Men man undrar ju vart hon har tagit vägen...!

Det är väl klart att man blir nyfiken och undrar vad det är för ett stuteri som lånar ut ponnyer åt höger och vänster utan att bry sig om att skriva papper på det eller ens upplysa om att stoet kan vara dräktigt.
Lång tids avel kan vara, men seriös? :smirk:

men tycker att stuteri ägaren inte förtjänar att hängas ut på deta sätt efter ett mycket seriös långtids avel, bara för "någon" inte tar sig tid/råd att kolla upp en ev dräktighet ....

Det är trots allt detta, i ditt tycke seriösa, stuteri som lånar ut en ponny till denna "någon" som inte tar sig tid/råd att kolla upp en ev. dräktighet...

Om stuteriets version är identisk med trådsskrivarens så kanske. Men hur ska vi kunna veta det? Vi kan ju inte ens vara säkra på att ett utpekat stuteri verkligen är inblandad, i teorin kan det vara en annan ägare eller att allt är påhittat förvrängt.

Liknande trådar

Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2
Svar
36
· Visningar
2 175
Senast: zarmino
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
264
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg