Är han fortfarande svart?

lakrits

Trådstartare
Jag sökte efter färgtråden som funnits här tidigare men hittade den inte.......

När min kille föddes så var han svart. Han är nu 2 år och har fällt ett par gånger och är fortfarande lika svart...tycker jag.
I hans papper står det att han är mbr. vilket jag inte tycker stämmer.
Jag har tidigare pratat med en här om just hans färg och då kom vi fram till att han var svart....men ville kolla om det är så fortfarande..eller om han har ändrats.

Hans farfar var svartskäck...det är det enda vi vet som det svarta kan komma ifrån.
Kan man ändra det här i hans papper? Nu har det ju gått ett par år och om han skulle byta till mbr så hade han väl gjort det nu?
Om han hade varit brun....skulle han inte varit det runt mule och ögon då ?

Här är några bilder på han så säg vad ni tycker och tror.....
Är ju dumt och det står fel i hans papper....då stämmer det ju inte med id handlingarna.

IM000358.jpg
[/IMG]
IM000364.jpg
[/IMG]

Sv: Är han fortfarande svart?

Jag tycker mig kunna ana mörkbrunt på honom. Han ser mer mörkbrun ut än min gjorde vid den åldern (även om det inte är mycket) och min står som mörkbrun i papprena. Idag skulle jag däremot nog klassa min som svartskimmel då han är stickelhårig och har skimmelsvans. Men det som står i passat spelar väl egentligen ingen större roll. Det är ju färgen hästen hade vid den tidpunkten. Mitt sto stod som mörkbrun och idag är hon skimmel.

Han är svart!

Knut: Hade han varit mörkbrun så skulle han ha varit brun i ljumske och runt nosen.
Har du inga foton på Din häst? Det kanske också är en felbenämnd svarting? Skimmel kan den bara vara om minst en förälder är skimmel. Stickelhårig, med rikligt med stickelhår, kan den dock vara. Vad är det för stam? (ras?)
Och nästa grej, det är visst viktigt att det står rätt färg i passet och det ska vara den genetiska färgen som ska anges. Inte en beskrivning av hur hästen ser ut.

Det ÄR tyvärr så att väldigt många ID-kontrollanter fortfarande tror att svart är något som är så exotiskt att det inte kan finnas... :smirk: Så då fegar de ur och skriver mörkbrunt även om det inte är det!

Det enda mörkbrunt jag ser är i hans pannlugg...

Jag skulle kalla den hästen svart, definitivt!

Han är svart!

Knut: Hade han varit mörkbrun så skulle han ha varit brun i ljumske och runt nosen.
Har du inga foton på Din häst? Det kanske också är en felbenämnd svarting? Skimmel kan den bara vara om minst en förälder är skimmel. Stickelhårig, med rikligt med stickelhår, kan den dock vara. Vad är det för stam? (ras?)
Och nästa grej, det är visst viktigt att det står rätt färg i passet och det ska vara den genetiska färgen som ska anges. Inte en beskrivning av hur hästen ser ut.

Det ÄR tyvärr så att väldigt många ID-kontrollanter fortfarande tror att svart är något som är så exotiskt att det inte kan finnas... :smirk: Så då fegar de ur och skriver mörkbrunt även om det inte är det!

Om man har en häst som är kolsvart på vintern, men mörkbrun på sommaren - dock kolsvart kring mulen även på sommaren. Räknas hästen som svartbrun, mörkbrun eller svart då?

/Lizzie

Då är det en svart häst, som har fått topparna blekta av solen=svart.

Då är det en svart häst, som har fått topparna blekta av solen=svart.

Min pålla är ju polsk import och i hennes pass så står det "kara" för färg. Har fått förklarat att det betyder "i det närmaste svart" på polska. Så jag brukar säga att hon är svartbrun :angel:

/Lizzie

tittade i hingstkatalogen med travhingstar och ett flertal är svarta men det står mörkbrun eller svartbrun fast det inte syns så mycket som ett brunt strå. tror inte att det står svart på en enda

Min kille står som svart i papperen, fast han blir mörkbrun på sommaren. Han blir ljusare framför allt där han svettats.
732d00bdf5e9302f022612431906696e.jpg
(ingnorera den hemska formen) 3 år på bilden.

Sommarbild
6fd31c7ebba2b2794c87e4f9d3ce4a56.jpg

Min f.d häst var (rapp) svart och blev inte blekt av solen till det ljusare utan skimrade istället i blått.

Ja..ameo...visst var det du och jag som pratade om det här sist också?

Nu har det ju gått ett tag och man vet ju aldrig...det kan ju ha ändrat sig. Det är bäst att fråga de som kan.
Tack än en gång för dina kunskaper.
Nu har han ju fällt ett par gånger och om han skulle vara brun så tycker jag att det hade visat sig nu i så fall.

Men va bra......då kan jag med trygghet säga att han är svart :p ;)

*knapplån*
Fast det som står i hästens id tycker jag sällan stämmer. Jag har tre hästar där två av dom står som bruna och den andra som mörkbruna. Jag tycker dock att de som står som bruna borde vara mörkbruna och vise versa. Ska man försöka ändra det i papprena?

Brun
4522986.jpg

Brun
8598335.jpg

Mörkbrun
4522983.jpg

Eller vad tycker ni?

Senast ändrad:

Jag vet inte heller hur noga dom är med det där med färger i id handlingarna...det var därför jag ville veta om han fortfarande är svart eller om han är mörkbrun.
Jag tycker väl personligen att det ska stå rätt färg annars kan man ju få fel häst eller leta efter fel häst om nåt skulle hända osv.....
Nu är det ju kanske svårt eftersom man kollar dom när dom är så unga och det ändrar ju sig eftersom på en del hästar.....men man skulle ju kunna ändra det.......tycker lilla jag;)

Ja det var alldeles säkert jag som envist hävdade att han var svart då också :p :D

Att en svart häst skiftar i färg mellan årstiderna innebär ju just bara att den bleks av solen. jag har själv ett lite bakvänt exempel på en av mina egna ponnyer, som såg ut så här i augusti förra året
cassisvalla06.jpg

Det är väl ingen som ifrågasätter att hon är svart, va? ;)
I november, med solblekt vinterpäls, såg hon ut som på den här bilden. Är det verkligen någon som hävdar att hon skulle vara något annat än svart för att topparna i pälsen är solblekta?
I övrigt är det genetiskt omöjligt att hon skulle vara brun/mörkbrun, för två svarta föräldrar kan bara lämna svart eller möjligen röd (fux) avkomma. Brunt går inte!

Det är problemet när man gör ID-beskrivningen medan de har fölull på sig, för fölullen blir ofta väldigt blekt... fast så länge man rör sig inom "olika nyanser av brunt" så spelar det inte så stor roll.
Så jag tar väl ett bildexempel till... :D

(återkommer när jag hittat bilderna jag suktar efter)

Nu så...

Här är lilla fröken ett par veckor gammal typ:
ginza1.jpg

Här är lilla fröken 3 månader ungefär och här hade man nog gärna velat skriva att det är en brun häst...
ginza10.jpg

Sen tar vi då fotot på henne som ettåring:
ginzajuli2006.jpg

Sen eftersom det talades om "skimmelsvans" längre upp i tråden...
ginzasvans.jpg

Detta är INTE ett skimmelanlag utan ett märkligt vitsvansanlag där det mesta av det vita dessutom försvinner när de är 3-4 år... Det är vanligt hos shetland och nästan alla härstammar från samma anfader (Rosson of Transy)

Senast ändrad:

Han är svart!

Tyckte mest att jag kunde ana mörkbrunt i pälsen på hästen, mulen är däremot helmörk men är nog lite väl pedant:D .
Har också fattat att det finns de som är rädda för att sätta rätt färg. Men jag tänkte på skimlar som ID reggas är ju inte skimlar från början då blir det väl automatiskt fel färg (som jag skrev om mitt sto).
Min är efter Feliciano och mamman är skimmel. Han har små inslag av lite olika färger nu (är 3 år) men när han var mindre (upp till 2 år) var han bara svart med ljusa inslag i svansen. Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla färgen så det är därför jag säger svartskimmel:confused: .
IMG_1331.jpg

Aha, mamman ÄR skimmel!
Då är det nog sannolikt så att det är en skimmel född svart som du har. För det där är också svart som grundfärg, där finns inga bruna hår att räkna med.

Svartskimmel är dock fel att säja, för det är ett helt annat anlag som ger det, svartskimmel är benämningen för konstantskimlar.
Jag har ingen svartskimmel på bild, men väl en rödskimmel... (fux som grundfärg) Konstantskimmeln behåller sin grundfärg på huvud, ben och man o svans. Kan växla färgnyans lite mellan årstiderna men bleks aldrig så som en avblekbar skimmel gör. Det är olyckligt att man envisas med att kalla bägge för skimmel egentligen.
venessavinter.jpg

Hm det där var ingen bra bild på färgen, jag ska leta vidare i gömmorna... Återkommer

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 645
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 071
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 657
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10