Är eran vita verksamhet helt laglig?

Sv: Är eran vita verksamhet helt laglig?

men eftersom jag och min sambo äger gården tycker jag att det är sjukt att jag inte kan hyra ut de lediga platserna vitt så staten kan få in de små slantarna?

Jag förstår fortfarande inte. Vad är det som gör att du inte kan hyra ut de lediga platserna vitt??

att jag då ska behöva betala full hyra för mina två egna hästar för att dom då upptar platser som staten skulle fått in mer pengar för.

Hur skulle staten ha fått in mer pengar om du hyrt ut dem till nån annan? Det är ju just det som är själva vitsen, att du måste ta upp för din egen förmån. Det gäller ju för övrigt allt, även om du odlar din egen potatis på din gård så ska du ju ta upp det som förmån. Sen är det inte troligt att många gör det, men det är ändå logiskt hur reglerna fungerar anser jag.

eftersom det är min egna mark och mitt egna stall fortfarande, jag betalar redan sura pengar för det, det är det jag tycker är fel.

Men du ska ju inte betala. Eller, även om du betalar så betalar ju du till dig själv? Det man normalt sett gör är att man tar upp det som en förmån i sin deklaration.

Jag har avel och inackorderingsverksamhet, det händer att jag även köper hästar för vidareförsäljning.

Men du ska ju inte betala. Eller, även om du betalar så betalar ju du till dig själv? Det man normalt sett gör är att man tar upp det som en förmån i sin deklaration.
Fast bara om stallet ingår i näringsverksamhet, menar du väl?

Har jag på min privata fastighet ett privat stall betalat med redan skattade pengar tar jag ju inte upp min egen hästbox som förmån, lika litet som jag deklarerar förmån när jag parkerar bilen i mitt eget garage.

Naturligtvis, det är väl det tråden handlar om?
Jo, jag tyckte bara det kanske fanns litet oklarheter kring det, med tanke på TS kommentar om att det är "hennes eget stall och mark fortfarande". Men om näringsverksamheten skall innefatta inackordering, och inte kan drivas som hobbyverksamhet, så behöver ju kostnaderna tas i verksamheten (läs: före skatt) och förmånen deklareras. Inte så konstigt.

ni får nog ursäkta mig, är nog ordentligt trög :angel:
Jag och min sambo köpte gården som är på 10.9 hektar för 3 årsedan. vi har enbart drivit detta som en vanlig villa om man säger så, inte gjort några avdrag eller så. tog ner skog förra året för att göra plats för en paddock, förlorade ju tyvärr mycket pengar då vi inte kunde jämka ut något :crazy:
Men nu om jag skulle vilja hyra ut platser lagligt = vitt så har jag fattat det som att jag måste betala hyra till gården? Vi räknas ju som ett företag trots att vi inte har något aktivt, vi får ju skattepengar i dec.
Förlåt att jag är mega trög. men säg att jag tar 1000kr i hyra och har två stycken egna hästar då ska ju jag betala 2000kr i hyra till mig "själv" och sedan ska ju 500kr vidare (momsen) eller fattar jag ingenting? ber om ursäkt igen :o

Har inackorderingar på min lantbruksfastighet. Jag drar av kostnaderna för skötseln av markerna och produktionskostnader för grovfoder, underhåll av markanläggningar som staket ridbana, fodertillskott och stall m.m.
Har egna privata hästar utöver de som inte ingår i verksamheten och betalar därmed stallhyra för dessa till företaget.
Annars måste jag ju dra av de kostnader mina privata inte ingående i verksamheten hästar förbrukar, från kostnaderna jag drar av på företaget. Annars är det ju skattefusk om jag drar av kostnader och moms på det som mina inte ingående i verksamheten kostar.

Är långt ifrån säker på om jag förklarade så någon begriper vad jag menar, men du kan inte låta kostnader för egna privata hästar dras från verksamheten om du inte betalar för dem, även om det är ditt egna företag.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Jag har precis gjort om mitt företag, eller, hmm... jag har inte skickat in det till SKV än, men jag har diskuterat med dem per telefon vad som är bäst att göra. Jag ska plocka ut hästarna ur företaget då jag slutar med träning av galopphästar. Då blir hästarna privata. Så from dec betalar jag 1500:-/häst till företaget och tar skoningar och veterinärkostnader på privatkontot.

En helinackordering betalar 3000 hos mig. Jag uppskattar mitt arbete kostar ca 1500, och betalar därför endast 1500 själv till företaget då det ska täcka foder, strö, kallhyra samt gödselhantering. Täckbyten, mockning, in-/utsläpp, räknar jag med att jag gör privat, på min fritid. Det måste väl bli rätt? (Även om jag får se om 1500 räcker för faktiska kostnader nu i januari/februari... Kanske är en glädjekalkyl, men hästbeståndet har skiftat lite tidigare och kommer nu vara mer konstant.)

Jag betalar en stallhyra för mina egna faktiskt. Jag betalar 400:- per häst. Inackorderingen har en stallhyra inkl foder, strö, skötsel och tillsyn på 1500:-. Jag räknar alltså det mesta av inackorderingens hyra som arbete. Foder o strö uppgår inte till mer än 400/mån utslaget på hela året. Så jag hoppas jag gör rätt om skatteverket kontrollerar. Jag äger ju ändå gården o jag får väl ha vad djur jag vill på den? Att jag tar hyra av mig själv är för att jag drar momsen på strö och stallsaker. Men så får jag ju ta det mesta ur egen ficka ändå, man klarar inte en gård på en inackordering... (fast jag hoppas ha fler om något år).

Okej det är ju en annan sak känns det som, jag skulle ha en hyra på 1000kr exl foder så då kanske jag skulle betala 2-300kr? men får man då dra av moms som gäller staket, inköp till stallet så som grep, kärra, krokar tex och även material till en ridbana? det enda är ju att det kommer ju inte komma in mer än vad man drar av och då blir det ju fel.

Okej det är ju en annan sak känns det som, jag skulle ha en hyra på 1000kr exl foder så då kanske jag skulle betala 2-300kr? men får man då dra av moms som gäller staket, inköp till stallet så som grep, kärra, krokar tex och även material till en ridbana? det enda är ju att det kommer ju inte komma in mer än vad man drar av och då blir det ju fel.

Ja, näringsverksamhet måste ha vinstsyfte.

Det kan vara rimligt att dra av för ridbana om INKOMSTERNA från inackorderingarna som man då kan få kan beräknas täcka kostnaden och sedan ge vinst från investeringen.

Har man en liten verksamhet med någon enstaka inackordering och någon/några privata hästar är en sådan investering att betrakta som helt privat. Då är det inte för kundernas (intäkternas) skull som investeringen sker.

inte enligt skatteverket nä, men enligt mig, då jag knappt ens har någon egen häst som kommer att använda ridbanan.

inte enligt skatteverket nä, men enligt mig, då jag knappt ens har någon egen häst som kommer att använda ridbanan.

Men varför skulle man då vilja bygga en ridbana?

1. Det är inte för företagets intäkter, eftersom de är för små för att motivera den investeringen?
2. Det är inte för sina privata hästar, eftersom man inte kan använda den?

(Då återstår kanske att man vill höja värdet på fastigheten.)

Jag kanske har missförstått något - men det låter inte som något att investera jobb, tid och pengar i.

Ett sunt, seriöst företag kommer aldrig att tjäna pengar på att vara med i momssystemet. Man ska sälja för mycket mer än vad man köper för och därmed betala in mer moms än man drar av. Det är själva grunden i systemet, att man köper in saker som man förädlar och kan sälja till ett högre pris. Då betalar man varje år in en signifikant netto-momspost till staten, undantaget något enstaka startår när man gör mycket investeringar.

Om man inte ser att man kan få intäkterna att överstiga kostnaderna finns inget vinstsyfte. Då handlar det (i nästan alla fall) om ren hobbyverksamhet.

Paddocken är för ev inackorderingar då det oftast är ett krav för dom, sen för mig själv i framtiden, sedan för att höja värdet på gården och att det är mycket finare med en ridbana :laugh:.

Detta med att betala för sin/sina egna hästar för att dom tar del utav inköpen, men jag har ju redan betalat marken, stallet all inredning, utrustning, all staket material och maskiner ur egen ficka från början och tycker då att det inte borde vara så farligt om "dom" inte bidrar till en ny skottkärra, grep och några rullar elband och någon planka som kanske kommer att vara det som behöver köpas in i efterhand? Jag vet att jag är trög och att det inte är så men det borde vara så och så får dom moms på de hästar som står hos mig, mycket bättre system tycker jag :D.

Jag tycker att det är bättre med hobbyverksamhet men inte skatteverket då våran gård är klassad som jordbruksfastighet, har väl ca 2,5h skog kvar (pengar)

Jag får väl ringa skatteverket igen och ev boka en tid?

Mkt dumt system då dom lär bita sig i tårna då många istället väljer att driva det svart för man vill ju inte betala hyra för sin egen häst i sitt eget stall.

Senast ändrad:

Mkt dumt system då dom lär bita sig i tårna då många istället väljer att driva det svart för man vill ju inte betala hyra för sin egen häst i sitt eget stall.

Men ALL verksamhet fungerar så här, det gäller inte bara hästar (såklart). Man kan ju dra det till sin spets, man kan inte ta en bil från sin bilfabrik helle rutan att skatta för det.... Det säger sig själv, var ska man dra gränsen?

Jag tror att det du behöver är lite grundläggande utbildning i hur man driver företag och hur skattesystem fungerar generellt. Då kommer du att förstå bättre :).

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 259
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 890
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar