Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Antingen har du haft otur eller så använder spekulanterna storleken som svepskäl för att det känns som ett "safe" argument där man inte riskerar att trampa ngn på tårna. Det är ju låter ju lite märkligt i mina öron att man ringer eller tom provrider en häst på 163 cm och sedan refererar till att det är för litet :confused:

Jag säljer/utbildar en del unghästar och jag tycker att marknaden för hästar i just den storleken är mycket god (sen är ju hästmarknaden i sig inte god just nu, såvida man inte är köpare ;)). Finns många som söker hästar mellen 160-165 (Är dom UNDER 160 är det däremot en helt annan femma..)Hade tom för ett tag sedan tre unghästar till salu två 160+ och en 169 cm, flera spekulanter ville inte ens provrida den större då dom tycket att det var för stort!

Du är inte ensam om att tycka det är märkligt!
Eller som ägaren till den aktuella lilla hästen sa; det beror ju på hur långa centimetrar man mäter med.

Men ärligt talat, hur curlat är inte samhället om man inte ens kan tala om att man inte gillar en häst? :cool: Det är ju bara löjligt...

KL
Har inga hästar till salu men det är inte så konstigt att det är svårt att sälja hästar i Sverige för Sverige är överlag så efter, 2011 har folk börjat fatta vem Cardento och Irco Mena är....
Sedan vill alla ha en bombsäker häst och gärna en unghingst som ska vara ett lamm...gå och fixa en käpphäst säger jag då:p

KL
Har inga hästar till salu men det är inte så konstigt att det är svårt att sälja hästar i Sverige för Sverige är överlag så efter, 2011 har folk börjat fatta vem Cardento och Irco Mena är....

Jag kanske är lite trög men jag förstår inte riktigt vad du menar här. :)

Även om jag är fullt medveten om vilka båda hingstarna är så har jag ändå inte råd att löpa en avkomma om man ser hur priserna ser ut. Eller jo...jag kan få ihop 150 000 om jag sparar i 2-3 år eller så men det är jag alldeles för otålig för. :p

I bästa fall kan jag gneta ihop 60 000 på ett år + att jag har några kronor kvar av livförsäkringen för min gamla häst så mitt maxpris är 70-80 000. Då är mitt önskemål ett vuxet halvblod som är utbildad ca LA/120. Får gärna ha kapacitet för MSV men mer än så behövs definitivt inte. Den behöver dock inte vara lobotomerad (läs bombsäker :D).
Det här tycker jag känns svårt att hitta med tanke på priset om man inte vänder sig till någon av de tvivelaktiga försäljningsstall som finns...vilket jag helst undviker.

Aha, min häst är kanske något för dig? ;)

Men jag håller med Manhattan.. Jag har flera i min närhet som inte kan förstå att det ska vara så svårt att få iväg min häst. Han som är så fin (säger dom) och de tycker dessutom att jag vill ha "underpris" för honom. Jag försöker bara förklara att jag är realist och tom beredd att gå ned mer i pris, pga att marknaden är som den är... = CRAZY!

kl

jag känner ingen som inte fått sålt sin häst till "bra" pris. Har man en bra mamma och pappa till avkomman så ser jag inga problem, och såklart ett pris som är gångbart på marknaden. Jag har inget till salu men ändå har folk hört av sig, framförallt utländska (nej inga förskingringsmail) och frågat om de får köpa min eller mamman (som inte är min men det kan ju inte de veta, o mamman har inga spec meriter, speedhäst tom 140cm).

Jag tror man vinner mycket på att inte använda hingstar som alla andra, man ska såklart använda hingstar som passar ens sto, men om det finns 100 Corlensky G-avkommor till salu så kan det bli tufft (inget mot hingsten, han är jättefin!).

Kl
Det känns hopplöst.
Jag har en väldigt trevlig häst på annons. Hoppar allt, genomsnäll på alla sätt. Han har tävlat 120cm o är i tävlingskondis. Ligger ute under 50k. Verkar som folk tror att det är massa fel på honom för att han är billig :-(

Apropå salusidor så upplever jag att det säljs hästar via kontakter nuförtiden, inte salusidor.

Apropå salusidor så upplever jag att det säljs hästar via kontakter nuförtiden, inte salusidor.

Så kan det också vara.

Jag har ju kollat en del på annonser för foderhästar men inte hittat något alls som verkar rätt men för bara några dagar sedan kom det ett meddelande i min inbox på facebook från en bekant som letade fodervärd till sin häst. Råkar vara en häst som jag alltid gillat så nu blir det provridning på söndag. :D

Kl
Det känns hopplöst.
Jag har en väldigt trevlig häst på annons. Hoppar allt, genomsnäll på alla sätt. Han har tävlat 120cm o är i tävlingskondis. Ligger ute under 50k. Verkar som folk tror att det är massa fel på honom för att han är billig :-(

Jag får väl lite skamset erkänna att jag nog tänker så. Ändå har jag en kompis som köpte en jättefin halvblodsvalack för 40 000 ganska nyligen. 14 år och bara grundutbildad men med lite jobb kommer han bli superfin.

Min är 99:a Det enda negativa är att han kan krubbita lite om han har tråkigt.
När han låg ute för 20k mer i våras fick jag massa svar....

Jag kanske är lite trög men jag förstår inte riktigt vad du menar här. :)

Även om jag är fullt medveten om vilka båda hingstarna är så har jag ändå inte råd att löpa en avkomma om man ser hur priserna ser ut. Eller jo...jag kan få ihop 150 000 om jag sparar i 2-3 år eller så men det är jag alldeles för otålig för. :p

I bästa fall kan jag gneta ihop 60 000 på ett år + att jag har några kronor kvar av livförsäkringen för min gamla häst så mitt maxpris är 70-80 000. Då är mitt önskemål ett vuxet halvblod som är utbildad ca LA/120. Får gärna ha kapacitet för MSV men mer än så behövs definitivt inte. Den behöver dock inte vara lobotomerad (läs bombsäker :D).
Det här tycker jag känns svårt att hitta med tanke på priset om man inte vänder sig till någon av de tvivelaktiga försäljningsstall som finns...vilket jag helst undviker.

VAR letar du häst? :confused: Det överflödas av hästar på marknaden som uppfyller dina kriterier för 80 papp..

Bison: Men höj priset igen då?

Det kan jag såklart göra. Men med högre pris ökar oxå kraven från köparna. Jag vill att han ska säljas som hobbyhäst mer än som tävlingshäst.
Men det är inte lätt.

VAR letar du häst? :confused: Det överflödas av hästar på marknaden som uppfyller dina kriterier för 80 papp..

Jag letar inte alls just nu eftersom pengarna inte finns ännu men jag läser annonser på de vanliga hästannonsidorna.

Ja, det finns en hel del hästar för under 80 000 men alla passar naturligtvis inte mig. Föl och hästar som är 5 år eller yngre går t ex bort eftersom jag inte har kunskap nog att utbilda en unghäst (och redan här försvinner säkert 60% av alla annonser i den prisklassen). För små och för stora hästar går bort (tänker mig ca 163-173). Ska helst finnas inom ca 25 mils radie så att jag utan större problem kan provrida mer än en gång.
Har heller inget förtroende för vissa försäljningsstall som öser ut annonser av tvivelaktig karaktär.
Allt detta borträknat så finns ett fåtal annonser kvar och det är bland dessa jag hoppas kunna hitta ett guldkorn så småningom. ;)

Vi sitter lite i samma båt, du å jag. Vet ju att din fina också är en stooor häst, precis som min. Mitt nästa drag blir att dumpa priset... Men känner samma som du, folk börjar ju undra om ngt är fel. I mitt fall är det verkligen inte så. Jag har helt enkelt inte tid med häst, karriär och en 1 1/2 års liten tjej hemma. Och när man inte har tid blir det inte värt alla tusenlappar man lägger på det i månaden... Åååh, jag vet inte vad jag ska göra :'(

Aha, min häst är kanske något för dig? ;)

Men jag håller med Manhattan.. Jag har flera i min närhet som inte kan förstå att det ska vara så svårt att få iväg min häst. Han som är så fin (säger dom) och de tycker dessutom att jag vill ha "underpris" för honom. Jag försöker bara förklara att jag är realist och tom beredd att gå ned mer i pris, pga att marknaden är som den är... = CRAZY!

Om jag får gissa så är storleken ett aber, tror det blir väldigt mycket svårare att sälja en häst om den är ovanligt stor eller ovanligt liten. De flesta ryttare är ju normalstora, och vill ha normalstora hästar. Typ 165-175.

Jag pratar om det exakt som du skrev ang. dina kriterier - utbildad LA/120 osv. nog fasen finns det hur mkt hästar som helst för 80 papp just nu som uppfyller de kriterierna. VAR i hela friden (jag upprepar) läser du? :confused:

dessutom har du ju hela kategorin utannonserad för 90 papp. Det finns ALLTID prutmån på alla prisnivåer. Du måste ju våga satsa lite och veta att alla under rätt förhållande är prutbara inom rimliga gränser. Alla just nu sitter ju mer eller mindre i samma båt - har man en häst utannonserad för 90 och verkligen vill ha den såld och försökt ett tag och ngn bjuder 80 så är ju i princip 95% öppna för den diskussionen. Det gäller ju på alla nivåer förutsatt givetvis att det inte står i annonsen prutat och klart.

Senast ändrad:

Min häst, är e. Cagliostro, vilket inte är jättevanligt. Inte många som hör av sig ändå...

Det kan jag såklart göra. Men med högre pris ökar oxå kraven från köparna. Jag vill att han ska säljas som hobbyhäst mer än som tävlingshäst.
Men det är inte lätt.

Kollade lite på din annons, och jag tror två saker kan påverka:

1) Du skriver i annonsen att hästen är svårriden på marken
2) Hästen har en för Sverige ovanlig stam, men du har dessutom stavat fel på både far och morfar, så det är ingen som kommer kunna känna igen stammen.

Jag tror tyvärr att folk som söker en hobbyhäst vill ha en häst som är lätt och trevlig att rida på marken, inte en som nuvarande ägare säljer för att den är för svårriden. Och tävlingshoppryttarna, som kanske kan leva med att hästen inte funkar så bra i markarbetet, vill ju ha just en tävlingshäst och ingen hobbyhäst.

Dessutom tror jag tyvärr att värdet på en hobbyhäst som inte kan eller bör tävlas är ganska lågt, det är tävlingsförmågan de flesta är beredda att betala för.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 933
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka