Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Jag försökte sälja mitt halvblodsto hela förra året. Det var verkligen jättesvårt att hitta en köpare till henne, trots att jag dumpade priset rejält.
Född 95, bra stam. .

Vad jag känder var jobbigast när folk ringde eller kom o provred var att folk verkade vara så otroligt känsliga. Så fort hästen hoppade till lite så blev dom rädda, och det var alltid hundra frågor om hur hon var till exempel vid uteritt. Är hon tittig? Het? Taktar hon?

Herregud det är en HÄST och ingen gunghäst, alla hästar kan hoppa till då och då. Köper man en häst tycker jag att man får räkna med att de KAN bli rädda, de kan råka trampa dig på foten, eller svänga runt när du leder in dom från hagen.

Fast alla hästar gör inte så. Det finns faktiskt rätt många hästar som i den åldern är genomtrygga, och där man i princip behöver rivstarta en snöplog bredvid dem för att få dem att hoppa till. Och de flesta hästar svänger inte runt när man leder in den från hagen när de är 15 år, de går snällt med slakt grimskaft. Även om inte du tyckte det var något problem, så låter det faktiskt som det var en häst med mer nerver än genomsnittet. Och när det gäller en femtonårig häst så är det nog många som letar efter just en trygg häst, de som kan tänka sig lite rodeo mellan varven köper kanske en yngre häst istället.

Även om man gillar sin häst, så måste man nog inse att andra inte har samma uppfattning. Jag rider t ex en häst som kan se riktigt j-ä elak ut i boxen, stryker öronen bakåt och vevar med huvudet. Men det är egentligen världens snällaste häst, det där sura är bara spel och inget man behöver ta på allvar alls, den skulle aldrig bitas eller sparkas. Så jag tycker den är extremt ofarlig. Men många andra tycker den är skitläskig, och vill helst inte hålla på med den alls. Och även om jag inte håller med, så får jag ju köpa att andra tycker det. De är ju inte jag, och känner inte hästen så som jag gör.

Precis, även om jag inte riktigt håller med om ordet nervös, om du i stället byter ut det mot glad amatör så håller jag med dig. Grundproblemet är aveln, i alla fall dagens halvblodsavel som inte inriktas mot hobby/ridskolehästar utan temperamentsfulla tävlingsindivider.
De uppfödare som fattar var kunderna finns, nämligen hobbyryttarna och de medelålders kvinnorna, de kan göra bra affärer.

Fast temperament/vilja och skvättighet är inte samma sak, tycker jag. Skvättighet är det väl ingen som avlar fram medvetet? Att hästen är känslig för hjälperna är nåt annat än att den får spelet när någon öppnar en colaburk.

Jag är också en glad amatör, som med lite god vilja kravlar mig runt lätta klasser, men jag gillar hästar med lite humör och vilja. Däremot känner jag mig för gammal för att rida nervösa hästar som hoppar till för minsta lilla, eller hästar som är så skarpa att de med vilje slänger av en om de tycker att man gör fel. Såna hästar lämnar jag med varm hand till proffsen.

Jag sålde min häst i slutet av augusti i år. Hade honom ute på annons i 2veckor, till ett högt pris för sin "ras" (appendix-quarter = Quarter-fullblod)
Andra hästar av samma korsning låg mellan 25-30000:- billigare. Min var heller inte tävlad utan bara grundriden och varit hos tränare i 1månad på tillridning. Så jag kan nog inte klaga!
Jag satte priset högt dels för att sålla lite bland köparna och för att han inte skulle bli nån som får flytta omkring och dels för att det skulle finnas lite prutmån. Men köparna föll pladask, prutade inte krona och är jättenöjda med sitt köp. och jag är också jättenöjd såklart. Ett urgulligt par i 60års åldern som rullade av stallplan med min lille häst.

Jag tror att det är tillfället som gör det hela ifall man får sålt sin häst, sen tror jag att annonsen spelar mkt stor roll i det hela.

/LL

*knapp*

Vi har två hästar till salu, den ena har legat ute sedan i sensomras.

Den som legat ute länge har en väl beskrivande annons med bilder och film, priset är sänkt i omgångar. Sto med gröna papper och gröna blup-staplar, aldrig skadad, mycket goda vitsord från en av landets mest ansedda tränare, förväntas gå 130-140 nästa år, fullt igång och tävlas med 0-4-felsrundor och hemmet viktigare än priset. Allt detta står i annonsen.
Intresset? Antalet provridningar kan räknas på en hand. Totalt har kanske 10-15 ringt eller mailat, fodervärdar och avbetalare borträknat.
Anleningen till att hon inte blir såld? Hästen är 14 år...

Den som legat ute någon månad (för att min vän som är äg/uppf vill köpa den ovan av mig) är inriden förra året men inte igång pga tidsbrist, 4 år, känd Flyinge-pappa och tysk moder som gått 140. Skadefri, snäll och lätt att hantera. Ordinära gångarter (ingen msv-häst men rör sig ändå trevligt), löshoppar villigt och väl, ingen 10-10 teknik men kanske 7-7. En perfekt hobbyhäst tycker jag! Löshoppningsfilm finns i annonsen tillsammans med några bilder.
Intresset? Två har varit och kikat, båda mycket positiva för att sedan gå under jorden. Ett 10-tal mail- och telesvar.
Anledningen till att han inte blir såld? Han är för liten, 163...

Ingen av hästarna är speciellt dyra, den övre liggger ute för hälften av vad många duktiga (proffsryttare) som sett henne tycker att jag skulle ta. Varken jag eller min vän är särskillt intresserade av att mer eller mindre ge bort hästarna vilket det lite känns som när priserna börjar krypa under 50... Och av samma anledning som nämns i inlägget ovan vill vi inte lägga oss för lågt heller.

Är du säker på att det beror på att hästen är "för liten"?
Nu vet jag ju inte exakta priset på din, men en medelmåttig 4åring som inte är så mkt riden tycker inte Jag är värd över 50.
"Tyvärr" går det ju att hitta likvärdiga importer för halva det priset, så det är ju inget konstigt om den blir lite svårsåld.

Jag tror att det är tillfället som gör det hela ifall man får sålt sin häst, sen tror jag att annonsen spelar mkt stor roll i det hela.

/LL

Jag håller med. Sålde häst nyligen, och det var en ren slump att köparna hittade just min annons. De sökte på en specifik mankhöjd, och tilltalades sedan av resten av annonsen.

Ungefär så var det i mitt fall också. De ville ha en häst mellan 150-155cm, valack, snäll i hantering och väl grundriden för western och lättare dressyr. Precis det stod i min annons. Och de fick världens snällaste valack på 5år och 153cm i manken, jag fick mina 55000:- Alla nöjda och glada!
Det klickade direkt mellan alla parter:)

Ja det är verkligen köparens marknad just nu!
Tror att gå och kika in på köpes sidorna kan vara ett alternativ där finns många som letat och letat men inte ser "hästen" för alla "hästar"
Så kan jag känna iaf

Jag själv ska snart börja titta mer aktivt då min häst hastigt och oväntat gick bort nyligen och jag vill inte sluta med hästarna.
Jag tror att det får bli en planering om vad jag letar efter och försöka börja med det. ( älskar mina listor) men ska jag vara ärlig tycker jag det är svårt med annonser även om det finns bilder och film.

Att bestämma sig för att den där vill jag provrida är ännu steg och det kan vara svårt för vissa att vara ärliga mot sig själva och välja de hästar som man faktiskt gillar på "pappret" vilket inte alltid lever upp till ens förväntningar
Det är svårt att köpa häst!!

Det är vad spekulanterna sagt, trots att mhk står i annonsen. Han har aldrig legat ute över 50.

Okej. :)

Folk är så konstiga nu för tiden (eller de kanske alltid varit). 163 är ju eg en ganska bra storlek för de flesta. :p

Ja, jag förstår inte varför folk ska ha så jäkla stora hästar! :eek: Den senaste som var och tittade och tyckte han var för liten var minsann inte över 163 själv.

Det förstår inte jag heller. Det är ju inte direkt ovanligt att man ser stora hästar med små ryttare som inte klarar av att hålla ihop dem. :crazy:

Jag är själv 170+ men jag vill inte ha hästar som är 180 liksom. :p
Min förra var 163(dock väldigt stor 163häst) och det var alldeles perfekt. :D

Fast många stora hästar nuförtiden är ju mest långa ben, så även om hästen är hög är det inte sagt att det är särskilt mycket häst att rida. Hästen jag rider är väl kanske 170+ i mankhöjd, men det är mycket mindre häst att rida ihop än halvbrorsan som är en dm mindre.

I min häst är 180+ men de flesta som har ridit honom tycker inte att han känns stor att rida...

Sållar mig till klubben som inte förstår varför man ska ha så stora hästar?

Jag tror inte att det är sunt öht med dessa monsterhästar som avlas fram, de har blivit stora, mycket stora
på kort tid. När jag var 16 - dv. fem år sedan så var en häst på 162-165 cm perfekt. Nu är den magiska gränsen vid 170 cm.

Dock är det rätt bekvämt med stora hästar. Allt sker så jäkla långsamt. :p

Själv så kommer jag eventuellt köpa en häst till våren, det beror på om mitt sto går hela vägen med sitt blivande föl.
Jag tittar lite på annonser ett par gånger i veckan. Jag har inte hittat något alls som jag är intresserad av att köpa,
och då är både föl och unghästar upp till sex år intressant. Jag kommer nog eventuellt bege mig till tyskland istället
och glo på lite hästar. Där kan man få ett riktigt bra pris på hästar som är av den "mindre" storleken också och jag
behöver inte ha en häst som är så mycket större än runt 160 - om jag ens ska ha ett halvblod. Welsh Cob, PRE,
Tysk Ridponny och Morgan står mycket, mycket högre upp på listan, men dessa hittar jag knappt på annons ens,
eller jo, en massa PRE hästar som inte finns i landet såklart.

Ja det är klart att hästar ser olika ut, men det är ju väldigt många som köper på sig alldeles för stora hästar.
Och jag menar, en häst som har ~samma mankhöjd som ryttarens längd kan ju aldrig vara "för liten".

Delvis KL

Håller med, förstår inte alls grejen med jättehästar framförallt när ryttarna är typ 5 äpplen höga...

Jag vill ha en häst där jag når överallt och kan rida ihop ordentligt.

Men visst är man som en del av mina väninnor som är 180+ långa och består typ av ben huvud å armar så behöver man ju ha lite storlek.
De ser ju ut som de rider islandshäst när de sitter på 160 hästar med fötterna dinglandes nere vid knäna :p

Men långt ifrån alla ryttare är 180+...
Varför vill man behöva pall för att borsta hästen på ryggen liksom?

I mitt fall valde jag inte en stor häst. Han var knappt 170 när jag köpte honom. Sen växte han över tio centimeter. Jag har haft honom i sex år och aldrig haft problem att rida honom. Men, jag märker att han inte är attraktiv på marknaden pga sin höjd. Jobbigt nu när jag efter mkt velande har bestämt mig för att sälja. Vet inte om han blir mer attraktiv genom att sänka priset, han är ju fortfarande lika stor...

lite OT, men kolla med voltigeklubbarna, de vill ha jättehästar. :)

*kl*

Tycker att det är väldigt svårt att sälja.
Har haft några riktiga intressenter och håller kanske på att sälja nu. Men man får ju dumpa priset känner jag.
En jättefin och trevlig häst, men för ung. :grin: 2 år är ingen höjdarålder tydligen.
Har också en känsla av att folk vill ha väldigt stora hästar. Den jag är med och säljer kommer sluta mellan 165-170 och det är flera spekulanter som just tyckt att han kanske kommer att bli för liten. Jag tycker nog att över 165 är ganska stort ja...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 933
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka