Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

hej, jag har haft som hobby att kolla på hästannonser de senaste 5-6 åren, även när jag inte letat häst. för 3-4 år sedan var det helt klart säljarens marknad. Hästar som idag kostar 35-40tkr fick lätt för 50-65tkr, det var nästan omöjligt att hitta ett inridet halvblod för under 50tkr.

Idag är läget helt annat. Om jag spår rätt så kommer prisdumpningen vara som störst hitills på i alla fall 5år från mitten av augusti och till mitten av oktober i år när folk som måste sälja inser att de inte får sålt.

Jag hittade själv en häst som jag lyckades pruta ner från 45tkr till 30tkr (+besiktningskostand), besiktad och röntgad u.a. Med mycket kapacitet, men där det finns en del jobb kvar att göra.

Nu letar jag efter en islänning, antingen äldre eller ung och inridningsfärdig. Det finns många fina islänningar till riktigt bra priser, men mitt problem är att den ska passa i ett stall med bara 3 hästar, kunna vara själv när de andra rids osv. Därför vill jag låna på foder/prov först en längre tid. Man vill ju inte bli sittandes med en häst som inte trivs och vara tvungen att sälja den. Men säljarna (ingen hittills) är intresserade av det, trotts att det borgar för ett livslångt hem. Jag tror att man måste anpassa sig lite mer till säljaren när det är stiltje på marknaden, i alla fall om man känner att man är tvungen att sälja.

Om du ser nån som inte blir såld, ligg på lite så kan dom sänka till slut.

I mitt fall är det tyvärr inte priset som är problemet, jag vill ju låna hästen först för att se om den trivs hos mig och att vi funkar bra ihop.

Jag förstår dock de säljare som nekar utlånande på foder en tid innan köp. Livslångt hem eller inte, för säljaren är risken inte sällan rätt stor att få tillbaka en häst för att köparen inte tyckte att det fungerade när hästen började testa o.s.v. Upprepas detta ett par gånger så blir det ett nedrans åkande för hästen och ingen affär för säljaren. Risken att få hem en trasig häst och hamna i en tvist där köparen vägrar betala kostnaderna, trots kontrakt, är inte heller liten om man betänker att det faktiskt händer med rätt jämna mellanrum. Även om man kan lämna till KFM och på så sätt få veterinärutgifter betalda, enligt kontrakt, är detta en massa energi som kostar och dessutom kanske hästen inte går att sälja för mycket mer än en spotsdyver av vad den skulle ha sålts för.

Just så här års tror jag många drar öronen åt sig lite, inte ovanligt att nån bara vill ha en sommarhäst. Även om de lovar guld och gröna skogar så har de aldrig intentionen att faktiskt köpa hästen.

Vill du låna först så är det nog lättare till hösten.

kl

Jag har ju nöjet av att ha befunnit mig på båda sidor samtidigt:p

Letade häst i åldersgruppen 4-10 år för vidarutbildning och tävling. Hittade en häst med bra beskrivande annons med bilder och filmer. Provade några andra som jag definitivt tyckte det var ett överpris på, denna däremot var nästan lite väl lågt i pris, men efter att ha provridit blev det köp och jag har absolut inte ångrat mig. Hästen är värd dubbelt av vad jag köte den för, vilket säljaren var medveten om, men eftersom marknaden såg utsom den gjorde, och hästen inte var i full kondition gjorde jag ett klipp.

Samtidigt har jag hjälpt till att rida en jättetrevlig 6-åring med framtiden för sig. En häst med kapacitet! Här har det dock varit svårt för säljaren. Några har provat, och säljaren har varit beredd att gå ner ca 40 000 (från 100 000) men inte fått respons. Hästen är trevlig, men kräver sin ryttare.

Är nog väldigt olika beroende vad det är man säljer. Men det verkar som att många får dumpa priserna rejält...

Jag förstår precis vad du menar, om jag skulle sälja skulle jag inte heller vilja låna ut (förutsatt att det fanns flera köpare). Jag får väl hoppas på folks olycka och att de blir desperata till hösten (inte särskilt snällt). Vågar verkligen inte köpa rakt av för jag fick en häst gratis i vintras som skulle stå hos mig och hon var jättestressad av att det inte fanns en massa hästar omkring henne (hade en till sällskap då).

Ja det är sorgligt detta med hästförsäljning.

Tror folk det är gratis (eller att man FÅR pengar för) att rida in/utbilda/tävla en unghäst? Löjligt...

Men vi leker lite med ett räkneexempel för ett svenskfött halvblod med hopp eller dressyrstam som säljs vid 5 års ålder och som aldrig varit skadad el dyl.:
-Inköp av föl/betäckning: 10-20000 (minst)
-Hovslagare: 30 x 800 = 24000 (minst) verkning eller skoning var 8:e vecka.
-Veterinärkostnader/vaccinationer etc = 3000 (minst kan bli mycket mer om man har hingst som skall kastreras t.ex.)
-Mat = 51100 (10 kg hö / dag i snitt under 4 års tid där höet kostar 3,50/kg)
-Träning = 14400 (för tränare från 3 års ålder, en gång varannan vecka 300 kronor / gång)

Lägsta totalsumman för det mest grundläggande när det gäller hästens leverne blir alltså:
112500 kronor. Då är inte ens stallhyror eller resor till och från tränare eller tävlingar som sådana inräknade. Detta är ju dock upp till säljaren vad den velat göra med hästen (läs det som den tyckt varit kul att göra med hästen) och man kan diskutera om inte säljaren bör stå för dessa kostnader för hästen som sådan.

Men vem ska betala allt det som står i räkneexemplet ovan? Köparen!
En häst är ingen bil, som säljs billigare för att den är begagnad utan en "förädlingsvara" som blir mer värd (läs kostar mer) med åren. Det verkar som att just detta är svårt att ta till sig som köpare.

I min mening borde varje häst kosta minst 112500 kronor, oavsett stam eller dylikt. Den som inte kan betala detta kan ju på sikt inte heller betala löpande underhåll för sin häst eftersom detta är den faktiska kostnaden för en häst under 5 års tid.
Marknaden borde alltså tvinga köparen att spara ihop ett kapital (precis som banken kräver vid ett husköp) som visar att köparen kan och vill lägga de pengar som krävs för att hålla häst.

Men i dagens hästsamhälle så "tullar" folk på utgifterna genom att:
1. Köpa svarta tjänster såsom stallhyror/hovslagare/foder... you name it.
2. Utnyttja stallägare som jobbar gratis.
3. Struntar helt enkelt i att göra rätt för sig till ovannämnda.
4. Vägra att betala det en häst faktiskt kostar till säljaren.

Många verkar komma undan med detta och effekten blir prisdumpningar på levande djur som kräver vissa grundläggande utgifter som många köpare egentligen inte har råd med utan söker lösa på "andra sätt".

Vilket genererar mindre intäkter för de som aktivt håller på med hästnäringen, ännu mer prisdumpningar och till slut totalkollaps. Det köparen heller inte verkar medveten om att även den "billiga" hästen tappar i värde när den väl är köpt om man ideligen "frångår marknadsmässiga regler och villkor". Till slut får den som köpt 30.000 kronors hästen helt enkelt betala för att bli av med den, för den kostar ju inte mindre i underhåll bara för att den var billig i inköp...

Vilken annan bransch skulle gå med på ovanstående villkor?? Ingen... Finns dock vissa, men där är både kommunal och statlig kontroll av verksamheten bättre.

I slutänden är detta en politikerfråga, ju mer man försvårar för seriösa hästföretagare att kunna leva på sin affärsidé genom att helt sonika bestämma att hästverksamhet är en hobbyverksamhet punkt slut! Desto svårare får man att kontrollera dessa och desto lättare blir det att "operera under bordet" för de mindre seriösa hästverksamma. Det är ett elände utan dess like.

Handen på hjärtat du som är säljare av de "billigare" hästarna...vad skriver du i rutan "övriga inkomster" på självdeklarationen? Noll, skulle jag tro... :grin:
Så om alla gjorde rätt för sig och politikerna förstod värdet i att höja upp hästbranschen till att bli en seriös intäktskälla för välfärden så skulle vi slippa prisdumpningar på hästar och säljare som går med enorma förluster vilket i sig kan utvecklas till en tragedi för den enskilde.

Att ha eller köpa häst är ingen rättighet, det är en möjlighet för den som har råd. Det är tyvärr så det är.

Ja det är sorgligt detta med hästförsäljning.

Tror folk det är gratis (eller att man FÅR pengar för) att rida in/utbilda/tävla en unghäst? Löjligt...

Men vi leker lite med ett räkneexempel för ett svenskfött halvblod med hopp eller dressyrstam som säljs vid 5 års ålder och som aldrig varit skadad el dyl.:
-Inköp av föl/betäckning: 10-20000 (minst)
-Hovslagare: 30 x 800 = 24000 (minst) verkning eller skoning var 8:e vecka.
-Veterinärkostnader/vaccinationer etc = 3000 (minst kan bli mycket mer om man har hingst som skall kastreras t.ex.)
-Mat = 51100 (10 kg hö / dag i snitt under 4 års tid där höet kostar 3,50/kg)
-Träning = 14400 (för tränare från 3 års ålder, en gång varannan vecka 300 kronor / gång)

Lägsta totalsumman för det mest grundläggande när det gäller hästens leverne blir alltså:
112500 kronor. Då är inte ens stallhyror eller resor till och från tränare eller tävlingar som sådana inräknade. Detta är ju dock upp till säljaren vad den velat göra med hästen (läs det som den tyckt varit kul att göra med hästen) och man kan diskutera om inte säljaren bör stå för dessa kostnader för hästen som sådan.

:bow::bow: kan bara hålla med. Därför tycker jag det är smått komiskt när folk säger att det är billigare att föda upp själv än att köpa. Mer utspridda kostnader kanske ja, men knappast billigare!

Här kan man kanske förutsätta att du pratar om professionella uppfödare/försäljningsstall/unghästutbildare?
Som hobbyryttare kan man knappast räkna som du gör och förvänta sig att en ev. köpare ska betala vad man lagt ut på sing hobby. Långt ifrån alla hobbyhästar är heller så "utbildade" att det motsvarar en rejäl värdeökning, istället kan den ev. köparen få lägga ut diverse summor i veterinärkostnader mm mm för att komma tillrätta med problem hos hästen. Köparen kan få lägga en hel del tid och energi på att få hästen mer ridbar och gymnastiserad. Osv osv osv. Personligen skulle jag inte alls vara beredd att "betala" en hobbyryttare för vad denne lagt ut på sin hobby (hästen som säljs), det är upp till var och en. Hade hästen däremot utbildats enligt konstens alla regler av en professionell utbildare. Ja, då kommer saken i en helt annan dager.
Man skulle kunna dra en parallell till bilar. Man kan aldrig räkna ut vad man lagt ut på skatt, försäkring och drivmedel och sedan förvänta sig att en köpare av bilen glatt ska betala för det. Inte ens om bilen är i ett aldrig så fint skick.

När det gäller pris så är det en viss skillnad mellan inköp och löpande kostnader. Det finns, vad jag vet, t.ex. ingen bank i världen som kräver att du ska kunna köpa ditt hus kontant. Däremot förväntas man ha en sådan inkomst att man kan stå för alla löpande kostnader såsom ränta, amortering, sopor, el och vatten osv. Jag skulle vilja se den bank som skulle hävda att "kan du inte betala hela huset i ett svep så kan du heller inte betala el, vatten osv".
Möjligen har du själv superekonomi eller ett rejält sparat kapital. Själv är jag höginkomsttagare, men har hunnit skaffa make, hus, bilar, djur och för mig är det inte "en piss i Mississippi" att hosta upp 113000 kr bara så där (nu föder jag iof upp mina hästar själv, men det är en annan femma). Däremot har jag inga problem alls att stå för alla löpande kostnader för mina hästar. Jag gissar att många andra också är i den situationen.

I övrigt tycker jag du har många poänger i det du skriver. Och jag tycker att det är alldeles för lätt för gemene man att skaffa häst idag, det visar sig väl om inte annat i alla flummiga nya inriktningar som dykt upp som svampar ur jorden, alla möjliga olika sorters nya foder, täcken i massor har sin givna plats eller är nästan enda varan i reklamutskick, mm mm. Men det blir svårt då ridsport fortfarande är en hobby för de flesta och det är begränsat vad var och en kan lägga i pengar på sin hobby. Och det är naturligtvis en ekvation som inte riktigt går ihop för dem som vill leva yrkesmässigt på hästar och utbildning, uppfödning mm mm.

Men om du tittar på tex travhästar som säljs kontra ridhästar så kan man ALDRIG sälja en travhäst för dyra pengar om den inte är ung och har toppstam eller är äldre och har resultat. Och då finns det inte lika mycket svarta pengar inom travsporten som i ridsport, har du häst hos en travtränare så är det kostsamt för dig som hästägare...

Varför ska man betala dyrt för ridhästar som kanske inte har stam eller resultat?

Kl

Jag försökte sälja mitt halvblodsto hela förra året. Det var verkligen jättesvårt att hitta en köpare till henne, trots att jag dumpade priset rejält.
Född 95, bra stam. Pigg och lite het stundtals, men en pärla om man lärde känna henne men en härlig gång. Supersnäll häst som gick rakt in i transporten, snäll att klippa, lasta, sko. Gått 120 hoppning och LA dressyr.

Vad jag känder var jobbigast när folk ringde eller kom o provred var att folk verkade vara så otroligt känsliga. Så fort hästen hoppade till lite så blev dom rädda, och det var alltid hundra frågor om hur hon var till exempel vid uteritt. Är hon tittig? Het? Taktar hon?

Herregud det är en HÄST och ingen gunghäst, alla hästar kan hoppa till då och då. Köper man en häst tycker jag att man får räkna med att de KAN bli rädda, de kan råka trampa dig på foten, eller svänga runt när du leder in dom från hagen.

Sedan ska de förståss vara helt skadefria, trots sina 16 år. Och inte kosta mer än 20 000.

Det var tyvärr den bild jag fick av dagens köpare (de som var intresserade av just min häst i alla fall).

Känner igen den känslan, den ska vara absolut dösnäll, det ska vara omöjligt att bli skrämd av den, även vid uteritt, men den får ju inte vara såsig, den ska vara mycket arbetsvillig, vara född på tygeln, lätt för skänkeln och kunna allt (iaf inom dressyren) (och kosta under 60). Hmm... Dom letar efter två hästar, en ferrari som kan allt och en volvo som är tryggheten själv. (fullblod / kallblod?)

KL
Jo, det är svårt att hitta köpare just nu - men det finns också en uppsjö med ganska beiga hästar som målas upp som blivande topphästar i annonserna. Kanske behövs lite eftertanke från båda sidor.

Försökte sälja mitt fullblod med en ligamentskada i bagaget (absolut inget han kände av längre). Köpte dyrt och veterinärkostnaderna överskuggar köpeskillingen... Det enda jag önskade var ett gott hem, nu står han hos fodervärd och allt känns riktigt bra. Köpare? Tonårstjejer som vill ha gratis går bort. Gratis är ok faktiskt - men bara om kunnandet finns. Han var inte svår, men ändock ett fullblod.
Köpt ny unghäst härom veckan. Började provrida före jul... Jodå, vi hade en riktigt intressant - som inte gick igenom besiktning varken första eller andra gången, och alternativ B som hann skadas innan vi hann till besiktning. Många har vi sett som höjts till skyarna - för att sedan visa sig vara tämligen mediokra. Har ridit "billiga" hästar med fina egenskaper och dyra hästar som varit riktigt ointressanta. Prissättningen skiftar ENORMT efter säljarens tanke om den egna hästen.
Tror vi hittat vår prins till slut. Grön, men så här i efterhand numera godkänd av både vår hopp- och dressyrtränare och hovslagare. Måste betecknas som en ren jackpot. :bump:

Precis.. haha. Man känner sig inte trygg som säljare heller när man säljer till någon med sånna krav. Då skulle man ju få ett samtal i veckan antagligen med olika "problem".
I det här fallet valde jag att behålla min häst istället som jag tyvärr fick ta bort häromdagen pga av en skada. Men jag är ändå glad att jag inte överdrev och sa att hästen var en "gunghäst" när hon i själva verket var en riktig häst ;)

Haha, ja precis, man blir nästan stött, här står en trevlig häst och väntar på att bli älskad och så vill ingen ens kolla på honom för att han uppför sig som hästar gör? Med flock och flyktinstinkt? Eftersom han inte har 9-mässiga gångarter så är han inte ursäktad. : P

Köper man en äldre häst är det nog för att man antingen är okunnig och vill ha någonting att lära sig på, eller för att man är en nervös ryttare och önskar en häst som varit med om det mesta redan. Jag har full förståelse för att det är få duktiga, tuffa ryttare som köper på sig en 15 år gammal märr utan större meriter. Hon var ingen YR- eller juniorhäst att investera i till tonåringarna för då hade du ju sålt henne som det. Och hon var i slutet på sin tävlingskarriär så ingen vuxen tävlingsryttare köper henne.

Då är det bara de okunniga och nervösa ryttarna kvar!

Känner igen den känslan, den ska vara absolut dösnäll, det ska vara omöjligt att bli skrämd av den, även vid uteritt, men den får ju inte vara såsig, den ska vara mycket arbetsvillig, vara född på tygeln, lätt för skänkeln och kunna allt (iaf inom dressyren) (och kosta under 60). Hmm... Dom letar efter två hästar, en ferrari som kan allt och en volvo som är tryggheten själv. (fullblod / kallblod?)

Det där är mina grundkrav på en häst, jag vill inte ha en galning som sticker i skogen. Och det beror inte på att jag är oerfaren, jag har hållit på med hästar av och till i över 20 år. Tävlingsryttare är en annan sak, de letar ju efter kapacitet, men vi som är hobbyryttare vill ha säkra hästar, speciellt när vi blir äldre. Så jag tycker inte alls att de kraven är konstiga, snarare att man missat att utbilda hästen korrekt från början.

Precis, även om jag inte riktigt håller med om ordet nervös, om du i stället byter ut det mot glad amatör så håller jag med dig. Grundproblemet är aveln, i alla fall dagens halvblodsavel som inte inriktas mot hobby/ridskolehästar utan temperamentsfulla tävlingsindivider.
De uppfödare som fattar var kunderna finns, nämligen hobbyryttarna och de medelålders kvinnorna, de kan göra bra affärer.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 933
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka