Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.
Jag tycker ditt exempel är lite märkligt Zephira. Jag håller med om att en häst är en förädlingsvara, däremot tycks du framhålla att då man köper en häst skall köpesumman täcka nästan alla kostnader som någonsin uppstått då hästen varit i din ägo, vilket jag finner märkligt.
Då man som företagare säljer en häst förstår jag att allting måste gå ihop ekonomiskt, men varför behåller man då en hobby-häst från foster till 5-åring då man vet att ingen vill eller kan betala sådana pengar för en ganska genomsnittlig häst? Istället verkar de flesta försöka dela upp det, sälja unghästar eller utbilda hästar, just för att kunna nå ekonomisk vinning.
Och menar du verkligen att om man inte kan hosta upp 110 000 i en klumpsumma (utan att spara i 2år eller så) så har man inte råd att försörja för sin häst? De flesta i detta land får månadslön, vilket betyder x-antal tusenlappar i månaden. Det är inga 100 000 för de flesta, men det betyder absolut inte att det inte räcker för att försörja både sig och hästen.
Jag har aldrig köpt en häst för över 75 000 kr och skulle aldrig ha möjlighet att punga ut med 100 000 + kr för en häst i en stor slabba. Varför? Jo just för att den kostar löpande varje månad.
Däremot har jag alltid betalat för min häst, den får hovvård, mat, veterinärvård, träning för instruktör minst 1 gång i veckan samt aktiv tävling under säsongen. Var passar jag in i ditt lätt generaliserande exempel?
Jag håller med om att det finns mycket människor som inte borde ha hästar, som tar det billigaste djuret de kan finna, inte tar hand om det och fuskar med betalningar och annat. Men världen är inte svart och vit. Det finns massor med människor som inte har möjlighet att köpa hästar för över 50 000 och som sedan tar bättre hand om dem än vissa med mer pengar.
Om du är missnöjd med den svenska hästnäringen så är det faktiskt inte bara köparna som spelar in i hästpriser, utan till stor del också alla de företag som arbetar för att göra ridsport till ett lyxnöje genom att höja priser på sina varor och tjänster, vilket gör att färre slänger ut 100 000 utan vidare, just för att det blivit så mycket dyrare med allt övrigt.
Jag tror på att en vara är värd så mycket som någon är villig att betala