Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Jag tycker dina inlägg är intressanta. Vad menar du att du söker för häst då? Halvblod? Är det några speciella blodslinjer du fastnat för?

Jag håller inte längre på med avel, så det handlar inte om att jag försöker nappa på din affärsidé utan jag är bara nyfiken :) Har sålt en del hästar dock, och min erfarenhet är att just lätthanterliga, pålitliga allroundhästar är det som uppskattas.

Men det är väl en stoor skillnad på en galning som sticker iväg och en som sneglar på saker? Bara för att den byter sida av vägen betyder ju inte det att den tänker dra jävlar hemåt och bocka allt vad den orkar.

Det är inte alls orimligt att den ska vara trygg, absolut stencool (helst inte vika ett öra för bulkbilen heller) men då kan man inte samtidigt begära att den ska vara startklar mvs b (med minst godkända procent) med tre minst åttamässiga gångarter och vara känslig för hjälperna. Då letar man enligt mig efter två hästar.

Jag är skitmesig själv och har inte hästar som bockar, men lite häst får det ju vara i den, det är ingen maskin.

Det där är mina grundkrav på en häst, jag vill inte ha en galning som sticker i skogen. Och det beror inte på att jag är oerfaren, jag har hållit på med hästar av och till i över 20 år. Tävlingsryttare är en annan sak, de letar ju efter kapacitet, men vi som är hobbyryttare vill ha säkra hästar, speciellt när vi blir äldre. Så jag tycker inte alls att de kraven är konstiga, snarare att man missat att utbilda hästen korrekt från början.

Missat att utbilda hasten ratt fran borjan? Hastar ar flyktdjur och en hast behover inte vara en galning som sticker i skogen for att d
en kan bli radd och hoppa till.

Köper man en äldre häst är det nog för att man antingen är okunnig och vill ha någonting att lära sig på, eller för att man är en nervös ryttare och önskar en häst som varit med om det mesta redan. Jag har full förståelse för att det är få duktiga, tuffa ryttare som köper på sig en 15 år gammal märr utan större meriter. Hon var ingen YR- eller juniorhäst att investera i till tonåringarna för då hade du ju sålt henne som det. Och hon var i slutet på sin tävlingskarriär så ingen vuxen tävlingsryttare köper henne.

Då är det bara de okunniga och nervösa ryttarna kvar!

Jag var val medveten om att det skulle bli svart pa grund av hennes alder. Men som laromastare hade hon varit super. Jag annonserade inte henne som en nyborjarhast, men antog anda att man skulle ha lite skinn pa nasan nar man ska skaffa en egen hast. De flesta som horde av sig verkade valdigt osakra o nervosa, trots att min hast var snall kande jag mig som saljare inte trygg. Sen upplevde jag att manga hade valdigt hoga krav for att leta hast i den prisklassen.

Givetvis är hästar inga maskiner och de har självklart olika grundtemperament. Men med rätt utbildning av unghästen kan man komma väldigt långt så att man får en tryggare och mera stabil häst.
Problemet som jag ser det är ASVH:s avelsmål, det handlar ju om att ta fram tävlingshästar. Och ofta (?) blir det väl ingeting alls, varken en bra tävlingsindivid eller en bra hobbyhäst, varken hackat eller malet så att säga. Såklart att det finns andra raser, och det här är säkert en av anledningarna till varför folk överger halvbloden till förmån för tryggare och mer stabila hästar. Jag tycker det är synd på ett sätt, jag har en förkärlek för min tonårstids fantastiska halvblod på ridskolan, lugna och trygga och välutbildade. De var kanske inte de ädlaste jag sett, men å andra sidan vad gjorde det för mig som glad amatör? Men de hästarna finns inte kvar idag precis.
Jag tror att man tror att med dagens tävlingsinriktade förädlingsavel så kommer dessa trygga halvblodshästar ändå. Det tror jag inte alls, utan jag tror man måste satsa på det. Tror faktiskt det är en mycket lönsam affär för dagens uppfödare att föda upp "tanthästar" åt oss medelålders hobbyryttare. Som ändå är majoriteten av alla ryttare i Sverige. När jag köper häst nästa gång blir det nog en islänning, de verkar väldigt trevliga. Men jag hade faktiskt hellre köpt ett halvblod av den äldre trygga sorten. Men som sagt, de finns inte idag. Och nån racer i skogen i betackar jag mig för.

Nyfiken på vad en köpare är beredd att betala för en sådan "tanthäst"?

För övrigt ägare till en hel hög skogs-racers, islänningar allihopa ;)

Jag måste ju bara tipsa om lettiska halvblod. Alla jag stött på har haft fantastiska temperament. Min hopptränare hävdar att min kille ser ut dom ett svenskt halvblod gjorde under tidigt nittiotal. Han är kanske lite väl grov, hoppar med vilja mer än teknik men har ett temperament att dö för. Trygg, modig och positiv. Det kanske är där du hittar dig ditt framtida halvblod.

Jag tycker ditt exempel är lite märkligt Zephira. Jag håller med om att en häst är en förädlingsvara, däremot tycks du framhålla att då man köper en häst skall köpesumman täcka nästan alla kostnader som någonsin uppstått då hästen varit i din ägo, vilket jag finner märkligt.
Då man som företagare säljer en häst förstår jag att allting måste gå ihop ekonomiskt, men varför behåller man då en hobby-häst från foster till 5-åring då man vet att ingen vill eller kan betala sådana pengar för en ganska genomsnittlig häst? Istället verkar de flesta försöka dela upp det, sälja unghästar eller utbilda hästar, just för att kunna nå ekonomisk vinning.

Och menar du verkligen att om man inte kan hosta upp 110 000 i en klumpsumma (utan att spara i 2år eller så) så har man inte råd att försörja för sin häst? De flesta i detta land får månadslön, vilket betyder x-antal tusenlappar i månaden. Det är inga 100 000 för de flesta, men det betyder absolut inte att det inte räcker för att försörja både sig och hästen.

Jag har aldrig köpt en häst för över 75 000 kr och skulle aldrig ha möjlighet att punga ut med 100 000 + kr för en häst i en stor slabba. Varför? Jo just för att den kostar löpande varje månad.
Däremot har jag alltid betalat för min häst, den får hovvård, mat, veterinärvård, träning för instruktör minst 1 gång i veckan samt aktiv tävling under säsongen. Var passar jag in i ditt lätt generaliserande exempel?

Jag håller med om att det finns mycket människor som inte borde ha hästar, som tar det billigaste djuret de kan finna, inte tar hand om det och fuskar med betalningar och annat. Men världen är inte svart och vit. Det finns massor med människor som inte har möjlighet att köpa hästar för över 50 000 och som sedan tar bättre hand om dem än vissa med mer pengar.

Om du är missnöjd med den svenska hästnäringen så är det faktiskt inte bara köparna som spelar in i hästpriser, utan till stor del också alla de företag som arbetar för att göra ridsport till ett lyxnöje genom att höja priser på sina varor och tjänster, vilket gör att färre slänger ut 100 000 utan vidare, just för att det blivit så mycket dyrare med allt övrigt.

Jag tror på att en vara är värd så mycket som någon är villig att betala

Varför måste man ha "skinn på näsan" när man köper en häst?

Om man har en häst som är nervig så kan man ju skriva med det i annonsen, så slipper man de som inte vill ha en nervig häst.
Läser jag "äldre läromästare" så förväntar jag mig också en trygg häst som inte kastar sig för småsaker.

Fast för mig är en läromästare en ponny/häst som kan lära den nya ryttaren saker. För den sakens skull behöver den inte vara utan nerver.

Men ärligt talat, jag skiter i vad du har gjort med din häst och vad du har betalat. Det är ditt val. Hästen betingar inte ett högre marknadspris för det, hästen har det pris som marknaden tycker.
Varje häst kan inte kosta 112500 kr eftersom varje häst har inte kostat den summan. Tänker man så är det inte konstigt att hästmarknaden i Sverige står still eller på sikt försvinner helt.

Och dessutom är det den största myten i världshistorien, kan man inte köpa en häst kontant kan man inte ta hand om den. Normala människor har en månadslön och det är inga problem att betala löpande kostnader. Men man kanske inte vill vänta x antal år för att spara ihop dina 112500 kr.

Marknaden kan man inte tvinga någon, det är kunden som styr marknaden, och det är då kunden som styr säljaren.

Att utnyttja stallägare...stallägare måste väl ha lite stake i sig? Som alla andra människor. Du skriver som om det är hästägarens fel att ingen vill betala dina 112550 kr.
Jag har aldrig varit med om de priser skriver för en 5åring, varken för foder ellr nåt annat.

Många driver inte uppfödning på heltid. De som gör har det har topphästar och så många finns det inte i Sverige eftersom vårt land är så litet.

KL

De jag känner har inte haft problem med att sälja hästar under krisåren, jag tror det beror på hur man skriver i annonsen och även ens kontaktnät. Ofta tror säljaren att hästen är värd mer än vad den är.

Oj. Oj...... Önskar att jag skrivit detta. Så sant å tänkvärt. // Ts Lizzi

Nu vet jag inte din ålder, men jag gissar att din tonårstids trygga varmblod på ridskolan var den sista resten av kavalleriets krav på de svenska varmbloden.

När kavalleriet ännu inte var avhästat så styrde deras krav helt den svenska varmblods aveln och dom ville ha trygga, uthålliga och hållbara tjänstehästar, förbluffande lika krav som man kan ställa på en "tanthäst";).
Då armén köpte upp stora mängder unghästar och dessutom stod för mycket av den samlade hästkunskapen i landet, då hade vi situationen med en stark och kunnig köpare på marknaden som formade avel med vettiga kavlitetskrav. Dom var verkligen proffs på att köpa hästar och ville man göra återkommande affärer med dom så gjorde man säkrast i att levera kvalitetshästar.

Varför måste man ha "skinn på näsan" när man köper en häst?

Om man har en häst som är nervig så kan man ju skriva med det i annonsen, så slipper man de som inte vill ha en nervig häst.
Läser jag "äldre läromästare" så förväntar jag mig också en trygg häst som inte kastar sig för småsaker.

Jag menar inte att man ska behöva vilja ha en nervig häst för det. Men har man kommit till den punkt då man ska skaffa egen häst tycker jag inte att man ska vara rädd och nervös. Min häst tex var genomsnäll men självklart kunde hon hoppa till ibland. Som de flesta hästar med lite motor i. Har man så höga krav på säkerheten kanske man inte ska räkna med att skaffa en varmblodig häst med gång o motor utan istället leta efter ett kallblod. Inte för att jag tror att någon häst är hundra procent säker..

Man får anstränga sig lite som säljare också. Hade en 5åring till salu år 2009, utan resultat. Så jag såg till att komma ut och tävla honom lite under tiden, jobba bort tittigheten en aning och även få honom att bli säkrare på hinder och sin förmåga. På senaste tävlingen blev en finska intresserad och nu är han såld till Finland för det dubbla.

Jag tror att en välutbildad häst med rätt temperament och okej gångarter (inte för studsiga som många riktiga gångartshästar har) kan säkert betinga ett högt pris. Det är ju också det som är fördelen att rikta in sig mot tantryttare, vi har oftast en stabil och bra ekonomi. Ja, jag får nog köpa mig en sån där skogsracer med småbarn hemma vill jag inte ha för hög fallhöjd heller. Och de flesta halvbloden blir ju bara högre och högre, med problem med hållbarheten också. Kul för tävlingsryttarna, medan vi övriga får köpa repstegar.

Jag såg idag ett föl för 80 000kr!!! Finns det verkligen köpare för såna när det är svårt att kränga vuxna hästar? Ett föl är ju verkligen en chansning och kostar en del till innan det är dags för ridning.

Det finns föl som säljs för betydligt mer pengar än så, tycker inte att det är särskilt uppseendeväckande.

Nu när det är höst å mörkt ute är det ännu svårare att sälja hästar nu eller vad har ni för erfarenhet. Antalet hästar i Sverige ökar.

Sålde häst senast i december 2010 (om man bortser från ett årsföl som såldes nu)..
Hittar inge köpare, hittar inte ens spekulanter som vill komma och titta.
Har bra hästar till salu iofs främst unghästar till bra pris.

Vill inte "ge bort" hästarna, men sitter på lite för många just nu..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 933
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka