Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag förstår att allt som orsakar hästen smärta är mindre skonsamt mot hästen helt enkelt.

Red för Petrus Kastenman. Vi tränade hästarna först på bana minst 1.20 (det räcker, som jag skrev, att hästarna bjuder på hindret för att det ska fungera att rida an och hoppa säkert) och först när de var säkra där tog vi de fasta terränghindren. Där finns mycket mindre utrymme för missförstånd, tvekan etc. Så det gäller att vara i harmoni med hästen och att bägge parter är väl förberedda, vilket också gäller vid tävling oavsett gren.

Kul för dig att du fått fram hästar till SM och Msv, tror säkert att du hade klarat det även utan spö med de rätta kunskaperna och viljan att lära och praktisera andra metoder.

Kul för dig att du fått fram hästar till SM och Msv, tror säkert att du hade klarat det även utan spö med de rätta kunskaperna och viljan att lära och praktisera andra metoder.

Kan du ta reda på fakta innan du säger något?
Jag blir så trött, jag har INTE sagt att jag tagig fram hästar till sm o msv, de va en annan här i tråden.
Jag rider msv, ska hoppa 140 i augusti efter faslterbo, rider inte med spö på honom eller min 7 åring. Jag har spö på EN av mina hästar, har inte haft spö sen jag red b-ponny innan, tkr inte om att ha dem o när jag ha dem så används de kanske 1 av 10 rundaer med EN klatsch på bogen.
Men de e klart de ger säkert honom men o han blir rädd o tkr de är hemskt, säkert....

Kod:
Och en sak till, jag tkr de säger ganska mkt om en om  man fått fram flertalet hästar till SM o Msv, de gör man inte hur lätt som helst :)[CODE][/QUOTE]

Detta står i ett av dina svar.

Men shit kolla vem jag skrev svar till, en annan här i tråden har gjort det o jag kommenterade det. Think!

Ja, du skrev svaret till mig med citat också. Var i texten framgår det att du kommenterar nån annan? Läs själv!

Jag skriver och så en sak till, alltså inte bara till dig lite luddigt kanske men de står inte någonstans att de är jag som tagit upp hästar dit.
Skogstroll tror jag de va som inte tyckte de va något att ha tagit hästar dit.
så jag kommenterade att jag tkr de inte är så lätt.

Ok, då förstår jag. Fint att du använder spöet restriktivt även om du, och alla andra som vill, som sagt skulle kunna klara dig/sig utan. :)

Får jag bara fråga hur du kan veta att man ALLTID klarar sig utan? (Ex på alla riktigt höga dressyrklasser osv när man ska ge så små hjälper som möjligt)

:) jag ser helst att man inte använder spö:)

*KL*

Idag har jag faktiskt använt spö på min gammeltant, på det enda vis jag använder spö: flugsmälla.
När vi red ut i skogen så är det ju tjockt med otäcka hästflugor som sätter sig och biter henne. Usch. Då tar jag med mitt långa dressyrspö som når ungefär hela pållan och petar bort/klatschar ihjäl flugan och jag tycker nog inte hon ser ledsen ut för det. Snarare lugnare och mer nöjd. :)

Annars använder jag inte spö, men jag brukar ha det med när jag rider. Men det är nog mycket för att min typ av ridning (skogslufs och mysridning i det tempot vi pallar för dagen) inte direkt kräver så mycket. Kanske om jag tränat stenhårt på banan skulle det behövts, jag vet inte för jag är helt enkelt inte alls intresserad av det. :)

Haha va smart:p

Jag har läst hela tråden. Synen på spö och sporrar är olika. Och jag ska kanske vidareutveckla när jag har använt spö.

Hästen tittar på något, det är "farligt". Alltså ett dike eller dyl. Där använder jag inte spö utan hjälper hästen över med uppmuntran och stöd. Den får titta och tycka det är läskigt, men över ska den. Men det är skänklar och röst jag använder. Och det är inte sparkar, hårda ord osv, jag tvingar inte hästen över. Det är bestämt tryck och när hästen går fram, ett steg räcker, så får den eftergift. Jag har stått närmare en timme vid ett dike med min förra häst och krånglat, men efter den gången gick han lugnt och ledigt över diket alla andra gånger. Jag har egna erfaranheter av när hästarna blir stressade för att man använder spö när den redan är spänd. Och mer stress är inte nödvändigt i sådana situationer.

Spöt har jag använt som en framåtdrivande hjälp när hästen lägger i handbromsen vid arbete, inne och ute. Och oftast när det händer är det alltså ett pet, som om någon skulle peta på dig med en penna. Så det är inte i samband med att hästen är rädd och skyggar, utan för att hjälpa den, och mig, till rätt form. Det kan tex. vara en häst som är tung att rida, då kan den hjälpa.

Senast ändrad:

Måste bara få säga, att jag beundrar ditt tålamod, både i att läsa hela trådar och att "vänta" i en timme på att hästen ska ta sig över diket. (Eller vad det nu var som skulle göras med diket) Själv får jag lite panik och känner att det bara är hästen som bossar :(

Jag känner mig hemsk när jag använder spö. Men ibland måste man ju, eller?

En häst jag rider vägrar gå frammåt efter flera smackningar och skänklar, när jag lägger till spö så börjar han gå eller så stannar han och börjar bocka, detta kan hända från ingenstans, till exempel på en bilväg, stannar han då och börjar tjura, måste jag ju ge spö.

Hur är eran syn på det här med spö?

Sedan det med att slå. På ridskolan, så "slår" nästan alla hästarna där, asså ger ett litet slag på bogen när den bits, eller gör försök till att sparkas. Jag tycker det känns fel men endå rätt, det är ju så hästar behandlar varandra, vi ska väl endå göra som dem? Eller jag vet inte.. hjälp mig. Jag känner mig illa till mods.

Min sköt-häst är en ridskolehäst som har varit väldigt länge på ridskolan osv.
Hon har många nybörjare på ryggen och hennes psyke är väldigt väldigt lugnt och hon anses som väldigt seg....
Med tanke på att alla nybörjare sitter och skänklar och skänklar och använder spöt och mer petar och irriterar henne med det när hon inte går fram så har hon helt stängt av... hon lyssnar då inte på skänklarna eftersom att hon vet att hon inte måste för dom får henne ändå inte att gå...
Om man då ska rida dressyr och hästen bara såsar fram och inte lyssnar på skänkeln och inte lyssnar när man lägger på spöt som en förlängd arm när man vill att hon ska flytta något...
Då måste man ibland använda spöt för att få henne att gå frammåt...
Jag kan inte börja varje lektion eller uteritt med att ta om allt ifrån grunderna när jag vet att hon kan det bara det att hon inte gör det för att hon vet att hon inte måste... Då om man använder spöt en gång riktigt så hon verkligen går frammåt osv. så behöver man inte använda det nå mer sen och hon lyssnar då perfekt på skönklar och lyssnar på spöt som en förlängd arm och allt...

Jag vet att många kommer va emot mej nu... men vad ska jag annars göra?
Med tanke på att de är så många andra som rider henne och sköter henne att dom lär henne att såsa omkring och allt ...

Jag tycker så här: Spöet är en hjälp, precis som skänklarna, tyglarna eller rösten. Jag rider i princip alltid med spö, för att vid behov kunan förstärka skänkeln, och därmed hålla hästen känslig för hjälperna. Dessutom tycker jag att det är en säkerhetsrisk att rida ut utan spö; tänk om häste inte vill gå igenom vattenpölen just när det kommer en bil...

Givetvis kan spöet missbrukas, precis som allt annat. men man kan åstadkomma minst lika mycket skada genom att tex rycka hästen i munnen, och jag har nog aldirg hört någon ha dåligt samvete för att den rider med bett...

Jag tycker inte heller det är fel att använda spöet ordentligt- slå hårt om man vill uttrycka sig så- om hästen inte tar drivningen. Det som är viktigt är att man vet vad man håller på med, är konsekvent, berömmer hästen när den gör rätt och sedan återgår till "normal" hjälpgivning.

Jag kan inte tänka mig att en häst (som inte har blivit misshandlad, förstås) ser på spöet som något annat än en del i ett signalsystem, eftersom en häst inte kan använda ett "tillhygge" för att slå någon annan. Och egentligen, vilket är värst? "Ponnysparkar" eller en liten dutt med spöet?

Att använda spö pa ett bra sätt är nagot man lär sig med tiden. Pa tävling ser jag manga som missbrukar sina spön och oftast beror det pa okunskap. Kanske gör ryttaren fel, vilket gör att hästen i sin tur gör fel, eller sa anväder ryttaren spöet vid fel tillfällen eoch pa fel sätt.

Jag tycker att spöet är bra - om man kan använda det. Ett spö kan förstärka ryttarens skänkel, och hjälpa till med framatdrivningen och ge hästen en liten "lyssna pa mig"-knuff om den blir rädd (jag menar alltsa inte att man ska sla hästen när den blir rädd, utan peta lite med spöet istället för att framkalla stress med bankande skänklar och hysteriska smackningar.)

Spöet kan även avändas för positiv bestraffning, dvs at man lägger till nagot daligt när hästen gör fel/är dum. Detta är en erkänd inlärningsmetod som fungerar och man bestraffar rätt. Bestraffningen maste komma direkt sa att hästen förknippar beteendet med nagot negativt. Är man konsekvent vid dessa tillfällen bör det aliga beteendet försvinna och da har ju spöet varit nagot bra, eller hur?

Alltsa tycker jag att spöet är bra - om man kan använda det. Kan man det behöver man verkligen inte ha daligt samvete.

jag brukar använda spö när jag hoppar, för att han ska, ja hoppa och inte bara masa sig över som det passar honom. :)

Får jag bara fråga hur du kan veta att man ALLTID klarar sig utan? (Ex på alla riktigt höga dressyrklasser osv när man ska ge så små hjälper som möjligt)

Särskilt vid höga dressyrklasser och när jag vill att hästen ska vara ytterst lyhörd för mina hjälper ser jag till att träna så att hästen är fullständigt avslappnad och att den lär sig förekomma en starkare signal. Ett spö som förknippas med smärta skapar alltid spänningar i hästarna och kan förlänga inlärningtiden med flera år.

Först när hästen är totalt avslappnad kan den bygga upp muskulaturen optimalt, särskilt rygg- och magmuskulaturen som den behöver för att bära sig och samla sig för/i svårare rörelser.

Och om spöet inte förknippas med smärta? Om man använder spöet/pisken som en hjälp slår man inte hårdare än att det inte ens gör ont på en människa.

Det är skillnad på bruk och missbruk. Du kan missbruka spö likaväl som du kan sporrar och bett. Du kan till och med missbruka ryktborstar - jag minns en gammal alkoholiserad ardennergubbe som drog till hästen med borsten eller skrapan så fort den rörde sig. Hans hästar tyckte inte om att bli ryktade, kan jag lova.

JAg tycker faktiskt att exemplen som du ger är bra, speciellt som på en bilväg etc.

Jag tycker självklart att man ska sikta mot att kunna lösa saker på andra sätt, men jag, biland måste man ta till att putta till dom lite fakistkt.
Visst, hästar går inte o slår varann med spön, men dom ger varann ett rejält bett eller spark, så jag bruakr försöka att undvika att vara sysikt, men om det behövs så behövs det, precis som en hästledare skulle vara stenhård med sånt (o det är dom generellt, annasr skulel dom aldrig blivit ledare av flocken!)

Liksom, jag använder inte spä till att slå på hästar, jag använder det mer som en förlägning av mig själv, dvs. min arm elelr min skänkel.
Mina hsätar är inte rädda för spön, eller mig, dom ser det bara som att jag skulle ha tagit handen o puttat till dom, precis som jag gör om jag är på marken (o därför inte behöver ett spö)

Men visst, om en häst tex. försöker bita mig då får dom faktiskt en rejäl smäll med handen, för det skulel dom fått av sin 'hästledare' (och det får dom, bitmärken på ryggen på min märr är bra bevis på det!)
JAg försöker vara en lugn och konsekvent ledare som inte bestraffar för ilska utan för tillrättaisning.

Dvs. samma som med barn egentligen, fast med barn finns aldrig någon anledning att slå förståss, för att ta tag i armen är det 'värsta' jag kan göra o då är det just på saker samma som med hästar, om dom bits eller sparkas elelr liknande.

ush jag kan inte formulera mig idag, sorry, men aja det var mina fem öre!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 712
Senast: Freazer
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 043
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar