Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Tragiskt med alla som väljer att använda spö och sporrar. Särskilt nu när det är bevisat många gånger om att det finns alternativ. Det handlar helt enkelt om ett val och vilken inställning man har till hästen. För att kunna kalla sig hästälskare fullt ut måste man naturligtvis använda de metoder som är effektivast och skonsammast för hästen. Vilket knappast är användadet av spö (annat än möjligtvis som peKverktyg, dock ej peTverktyg) eller sporrar.

När det gäller hoppning får man bäst och säkrast resultat vid en eventuell vägran eller tvekan om man rider an hindret igen, skritt går utmärkt, driver mot hindret tills hästen bjuder, den kan då även hoppa från stillastående om den väljer det vilket är helt ok. Därefter rider man an igen och hästen hoppar förutsatt att hindret är anpassat efter dess kapacitet, ryttaren är i balans, mjuk på handen och hästen är frisk i övrigt. Lärde mig detta av en tidigare OS-medaljör i fälttävlan och det har alltid fungerat!

Kan bli väldigt spännade resultat om man ska rida an ett 130cm hinder i skritt och sen hoppas på att hästen hoppar från stillastående!?! :angel:

Jag tycker att man ska använda spö och sporrar till det som de är tillverkade för, förlängda och förtydligande hjälper! INTE bestraffning eller liknande!
Hellre ett litet pet med spö eller sporre, än massa bankande och klämmande! (som man så ofta ser på ridskolor när hästen inte vill gå)

Om jag ger min häst en liten "klatsch" med spöet innan hindret som extra pusch om hästen tvekar och sen berömmer med "BRAAAA" och "smek" på halsen tror jag inte att detta ses som negativ utan positivt!

Senast ändrad:

Ja, det är ju till att läsa lite slarvigt tror jag. Men det är ju så man undviker att lära sig något nytt. Huvudsaken är att man får Rätt eller hur?

När det gäller hoppning får man bäst och säkrast resultat vid en eventuell vägran eller tvekan om man rider an hindret igen, skritt går utmärkt, driver mot hindret tills hästen bjuder, den kan då även hoppa från stillastående om den väljer det vilket är helt ok.
Vart läste jag slarvigt?? Handlar inte alls om rätt eller fel, men när du skriver ett sånt inlägg får du ju vara beredd på att folk undrar!

Och jag kan inte säga mer än att jag INTE använder spöet på det sättet.Ingen kan få mig att ändra på det.Jag arbetar inte på det sättet.Jag tror på positiv förstärkning istället för negativ förstärkning.

Men en fråga : Vad skulle du gjort i de läget jag "klatchar " till med spöt på bogen mot ett hinder så vi undviker krasch eller obehagligt språng eller liknande?
Varför anser du en klatch på bogen som en negativ förstärkning? Jag har MKT svårt att tro att väl behandlade hästar tar det som nått negativt eller som en bestraffning.

Tragiskt med alla som väljer att använda spö och sporrar. Särskilt nu när det är bevisat många gånger om att det finns alternativ. Det handlar helt enkelt om ett val och vilken inställning man har till hästen. För att kunna kalla sig hästälskare fullt ut måste man naturligtvis använda de metoder som är effektivast och skonsammast för hästen. Vilket knappast är användadet av spö (annat än möjligtvis som peKverktyg, dock ej peTverktyg) eller sporrar.hur vet du att dina metoder är effektiva o skonsamma mot hästen o att de kanske egentligen är en som använder spö o sporrar på rätt sätt som använder den skonsammaste o effektivaste metoden?

När det gäller hoppning får man bäst och säkrast resultat vid en eventuell vägran eller tvekan om man rider an hindret igen, skritt går utmärkt, driver mot hindret tills hästen bjuder, den kan då även hoppa från stillastående om den väljer det vilket är helt ok. Därefter rider man an igen och hästen hoppar förutsatt att hindret är anpassat efter dess kapacitet, ryttaren är i balans, mjuk på handen och hästen är frisk i övrigt. Lärde mig detta av en tidigare OS-medaljör i fälttävlan och det har alltid fungerat!

Vilken fälttävlansryttare om jag får fråga?
Det finns inte alltid plats nog till att svänga undan från hindret o försöka igen, om hästen tvekar två tre meter innan hindret så blir de obehagligare för den om man drar bort den från hindret. O om de är på en tävlingsbana hur i hela froden ska man kunna skritta över ett sånt hinder? jag bara undrar...
Metoden att skritta mot hindrena tror jag inte ett dugg på, vill inte verka otrevlig tkr bara den låter some n mindre bra metod...
Jag har alltid fått ta alla fega o oridna hästarna o de har blivit oerhört modiga o fina efter ett tag o de behövdes inget skrittande mot hinderna...

Och en sak till, jag tkr de säger ganska mkt om en om man fått fram flertalet hästar till SM o Msv, de gör man inte hur lätt som helst :)

fått hästar till MSV & SM i hoppning.

Håller mig utan för tränings metoderna ju i detta inlägg då jag tycker att min uppfattning redan tagits upp.

Dock att detta skulle bevisa något? att hästarna gått till MSV och SM...
För mig är det inget jag är ingen tävlings människa, jag vet inte om jag hade fått upp hästar dit eller inte om jag provat.
För mig är segern när jag kan rida min häst utan träns, sporrar och spö och hoppa hinder i skogen, något som förmodligen är totalt ointressant för vissa andra. Så gämföra resultat på det viset kan jag inte förstå....
Den häst jag tagit högst i hoppning tävlade inte och vi kom bara upp på 130 cm hinder. Jag provade inte högre ens eftersom jag tyckte det var lagom.
Dessutom tror jag man kan tvinga en häst med kappacitet rätt högt upp i klasserna (säger inte att ni gjort det, men jag tror att det går).

Så skulle jag bli mer värdig att lyssna på eller ha mer "rätt" om jag hade fått upp flertalet hästar i svår hoppning?:confused:

ämen kom igen nu folk! nu börjar f-n tråden spåra ur.
ni alla här menar nog väl och ingen är spöälskare (vilket ruttet ord dessutom) herregud. man kan ju inget annat än att börja skratta!
sluta av nu och skapa fred! :)
trevlig sommar, hästälskare!!

Nu håller jag inte på med tävling längre,och anser inte att man bevisar hur "bra" man är på hästar genom att gapa om "sm" och "MSV" osv.
Hur vet du att hästen "stannar utan mening"? Jag har aldrig sagt att just du SLÅR dina hästar.Jag har sagt att jag INTE gör det.Uppenbarligen känner du dig träffad?eller?

För du sa; Jag änvänder inte spöt på de sättet.
om jag inte minns fel så var det du som skrev att man skulle få kvarstående problem om man inte tog tag i problemet ifrån grunden.
man märker väl om hästen stannar med mening på ett hinder ?
sånt märker iallafall jag, vet inte om du är såpass kunnig inom just hoppning så du märker de själv?
men om hästen stannar på hinder för att den tycker att det inte passar att hoppa över en vattenmatta eller ett smalt hinder, så kan man använda spö, ¨för att markera, att gör inte om det.
kommer man ur en sväng, och hästen tappar farten, & om man då som i mitt fall igår, skulle styra på ett hinder som är 120 högt, så får man väl klatscha till lite på bakenså att ponnyn "väcks" så att säga va.
Sen kan jag tala om att just den ponnyn är min bästavänn.
jag kan gå i skogen med honom och han kan vara lös, inga problem, vi litar på varandra.
jag tror inte attt han tar illa upp om jag använder spöt just i hoppningen.
jag vill nämligen inte ha en skänkeldöv ponny.
och att gapa om sm och msv är väl inget jag gör, det är ett ärligt konstaterande, om du inte kommit till den situationen där du behöver lägga på spöt, i lite högre klasser, högre hinder, svårare svängar, "läskigare hinder", så kan du nog inte förstå mig.
OM jag skulle hamna i den situationen som jag gjorde igår, på en tävling till exempel, att hästen "gräver ner sig" lite i en sväng, kanske för att banan är för tung, så är det häldre att jag klatschar till med spöt än att jag kraschar in i hindret. för sådana scenarior är inte roliga för hästen-och ryttaren, därför man undviker det. jag tycker att spöt, det kan man ha som en hjälpande hand.

nejnej, jag menar inte så.
jag menar att den där skogstroll kanske har svårt att förstå vad jag menar, hon kanske aldrig hamnar i den situationen där hon behöver ta til spöt.
den ponnyn som kommit till SM har en vilja så fruktansvärt bra så det är inte sant,den ponnyn hoppar ALLTID ingen tvekan, och det är inte för att den blir tvingad nej, för det är faktiskt så att just den ponnyn rider man utan sporrar, spö och bara med vanligt tränsbett, utan nosgrimma också för den delen, men detär speciellt för just henne. dvs. inga normaliteter att rida utan nosgrimma och spö.
det jag använder på mina ponnys är tränsbett, & spö endast vid hoppträning och tävling.
härligt att du & din häst har så bra kommunikation, det där med att rida utan sadel, träns och hoppa i skogen, det kunde jag göra med min första ponny, blixten som ja hade från att jag var 8 till 11. men resten har till största delen varit "heta" tävlingsponnys, och då har jag inte vågat göra det. men bra kommunikation, lita på varandra & känna kärlek, det kan man väl göra endå? även om man rider med spö & tävlar msv hoppning?

När det gäller hoppning får man bäst och säkrast resultat vid en eventuell vägran eller tvekan om man rider an hindret igen, skritt går utmärkt, driver mot hindret tills hästen bjuder, den kan då även hoppa från stillastående om den väljer det vilket är helt ok. Därefter rider man an igen och hästen hoppar förutsatt att hindret är anpassat efter dess kapacitet, ryttaren är i balans, mjuk på handen och hästen är frisk i övrigt.

& vad gör du om du är påväg mot en bred oxer på 110 & inser att hästen tappar farten i svängen, tillexempel att banan är för tung?
Eller ska du få hästen att fortsätta i den dåliga farten & låta den krascha om det är en ponny som hoppar i "alla lägen"?
Skulle du kunna få en D-ponny att hoppa 140 stillastående ? det går väl om det är 1m, men du borde också tvivla lite, skritthoppa är inte att rekomendera.

helt rätt!:laugh:

nejnej, jag menar inte så.
jag menar att den där skogstroll kanske har svårt att förstå vad jag menar, hon kanske aldrig hamnar i den situationen där hon behöver ta til spöt.
den ponnyn som kommit till SM har en vilja så fruktansvärt bra så det är inte sant,den ponnyn hoppar ALLTID ingen tvekan, och det är inte för att den blir tvingad nej, för det är faktiskt så att just den ponnyn rider man utan sporrar, spö och bara med vanligt tränsbett, utan nosgrimma också för den delen, men detär speciellt för just henne. dvs. inga normaliteter att rida utan nosgrimma och spö.
det jag använder på mina ponnys är tränsbett, & spö endast vid hoppträning och tävling.
härligt att du & din häst har så bra kommunikation, det där med att rida utan sadel, träns och hoppa i skogen, det kunde jag göra med min första ponny, blixten som ja hade från att jag var 8 till 11. men resten har till största delen varit "heta" tävlingsponnys, och då har jag inte vågat göra det. men bra kommunikation, lita på varandra & känna kärlek, det kan man väl göra endå? även om man rider med spö & tävlar msv hoppning?

:angel: hästen jag har just nu får behålla sadeln,,,aj vilken manke,,,

Jo fast det är väl dar vi har skillnaden. Vet inte hur det är för de andra men personligen har jag varit med vid tillfällen där man vet att ta sig över eller gå omkull hänger på en skör tråd. Dock har en extra skänkel räckt. Inte ett dunk utan hålla om ordentligt och vissa hästar tar åt sig ord bra, det är ju individuellt, så kan man bara peppa lite "ja kom igen det klarar du".
De flesta hästar jag tränat har varit travare (sedan lite annat) men i stort och det har ju ofta varit heta hästar som legat på, där av ännu mindre anledning till att ha spöet. Tveka, håll om och över.

Hehe han jag har just nu är en i sitt slag han är tvärt om allt jag suttit på tidigare. Och när vi ska hoppa, då sköter han det, ryttaren ska bara åka med, rör man honom (skänkel,man, vad du vill) så har man sabbat allt. Då har man stört honom och han tänker inte hoppa. Visa hindret och följ med så sköter han det, fy vad hemskt det kan kännas när man själv känner ett steg till och han tänker annat. Fast hittills har han i och försig sköt allt bra och varit en klippa att hoppa med, men i allafall.

Klart man kan hoppa MSV och ha bra kontakt med sin häst. Men jag tycker fortfarande spöet är en onödig detalj. Som många gånger missbrukas. Har svårt att de det som en uppmaning, speciellt när de flesta hästar jag haft har haft dåliga erfaren heter av spön.

Alla utom dom två jag har nu. Men där är ena så känslig att det skulle inte behövas och den andra som jag skrev är lite egen (på mer än ett sätt).

Men en fråga : Vad skulle du gjort i de läget jag "klatchar " till med spöt på bogen mot ett hinder så vi undviker krasch eller obehagligt språng eller liknande?
Varför anser du en klatch på bogen som en negativ förstärkning? Jag har MKT svårt att tro att väl behandlade hästar tar det som nått negativt eller som en bestraffning.

Alltså..jag hetsar inte mina hästar att hoppa banor dom inte känner sig säkra på.Jag tävlar inte längre mycket på grund av hetsen.Om hästen tvekar så tycker jag att man ska jobba mer med den hemma i lugn och ro,utan stress.
Ute på hoppbanorna idag klatshas det hej vilt med spön för att hästen ska hoppa.Jag tycker att det ser illa ut ochj tar bort hela glädjen med hästar.
För mig känns det som en dålig undanflykt att "man kan krascha" osv.
Och återigen så har hästar väldigt små hjärnor..dom tänker inte meningar som "nu ska jag vägra på det här hindret för jag har ingen lust" Det finns ALLTID en anledning och oftast är den förknippad med hästens instinkter.Det är ALDRIG hästens fel.Utan ryttarens.
Vi tycker olika helt enkelt. Fortsätt du att hoppa MSV och SM med dina hästar som behöver en klatsh för att inte krascha..Jag låter bli.
Mer än såhär kan jag nog inte säga.Jag tror min poäng har kommit fram nu och jag får bara upprepa mig hela tiden.

HORSE AND HUMAN IN HARMONY:love:
PEACE och ha en bra sommar med era fyrbenta vänner!
Over and out...

Alltså..jag hetsar inte mina hästar att hoppa banor dom inte känner sig säkra på.Jag tävlar inte längre mycket på grund av hetsen.Om hästen tvekar så tycker jag att man ska jobba mer med den hemma i lugn och ro,utan stress.
Ute på hoppbanorna idag klatshas det hej vilt med spön för att hästen ska hoppa.Jag tycker att det ser illa ut ochj tar bort hela glädjen med hästar.
För mig känns det som en dålig undanflykt att "man kan krascha" osv.
Och återigen så har hästar väldigt små hjärnor..dom tänker inte meningar som "nu ska jag vägra på det här hindret för jag har ingen lust" Det finns ALLTID en anledning och oftast är den förknippad med hästens instinkter.Det är ALDRIG hästens fel.Utan ryttarens.
Vi tycker olika helt enkelt. Fortsätt du att hoppa MSV och SM med dina hästar som behöver en klatsh för att inte krascha..Jag låter bli.
Mer än såhär kan jag nog inte säga.Jag tror min poäng har kommit fram nu och jag får bara upprepa mig hela tiden.

HORSE AND HUMAN IN HARMONY:love:
PEACE och ha en bra sommar med era fyrbenta vänner!
Over and out...

Måstew bara säga de va inte jag som hoppa sm o de ok jag hoppar msv, men mina hästar älskar det:)
O de kltachas inte hej vilt på de tävlingar jsag är, sorgligt att säga men missbruk av spö o sporrar tkr jag händer mest på lokal nivå.
Jag menar ju inte att hästen tvekar på alla hinderna, de är bara de kanske de kommer ett hinder som den tkr ser lite läskigt ut eller liknande, självklart ska man inte hetsa o hoppa när hästen inte är redo de har jag aldrig sagt.
Och ja de förekommer en del hets inom tävlandet men inte från mig o mina hästar iaf.

Med andra ord, du kan inte förstå vad jag menar, för du KLARAR inte utav att ens tävla.
Men om jag vill tävla MSV med min ponnys, så får jag ha spöt som hjälpmedel, precis.
För uppenbarligen så klarar jag bättre av att lugna mina ponnys på tävling, utan att stressa dem, jag kanske tävlar varannan helg, därimellan tränar & tar jag hand om min ponny hemma, tävlingen är ett bevis på att min träning fungerar, och funkar inte hästen bra på någon tävling får man väl en tankeställare på vad man kan ha gjort lite fel, vad som kan förbättras.
Du har ju inga bevis på att din träning fungerar ? Det har jag, jag kan rida på min ponny utan sadel och träns, jag kan leda honom utan grimma och grimskaft, jag kan göra nästan allt med honom, tillochmed tävla hoppning och dressyr, upp till LB ensålänge eftersom han är 6år, jag kan hoppa banor på 110 och jag kan få honom att följa mig, han litar på mig. Detta kan inte du, det har du själv sakt, du klarar inte utav stressen, den stress jag aldrig upplever.
Själv tycker jag att vissa av dina uttalanden och strategier är rent patetiska.

Självklart går det bra att ställa frågor i avsikt att förstå vad som avses men att förvränga ett inlägg är knappast med den avsikten.

Här är vad du skrev: Kan bli väldigt spännade resultat om man ska rida an ett 130cm hinder i skritt och sen hoppas på att hästen hoppar från stillastående!?!

Varför hetsa på tävling? Träna hästen så den är mogen för uppgiften i stället. Eller går tävlandet före hästens välmående?

Dessutom borde du nog också lära dig att läsa lite bättre och åtminstone försöka sätta dig in i vad som avses.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 712
Senast: Freazer
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 043
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar