Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

*kl

Har inte läst hela tråden nu, men i mina ögon är det är stor skillnad på att slå en häst och att markera att ett beteende inte är ok/förstärka en hjälp.
När man använder spö med ilska slår man hästen. Och det är inte det som gör ondast för hästen, utan det är ryttarens hela inverkan med kroppen. Hästen känner direkt när man blir arg och många hästar klarar inte en arg ryttare rent psykiskt. Och då blir allt pannkaka.
När man säger till en häst "vänligt men bestämt" med spöet slår man den inte. Har man lugnet i behåll och bara visar vad man vill är det är helt annan sak. Då ska det även räcka med en tillsägelse.

Jag anväder spö (och sporrar ibland men helst inte) som drivande och förtydligande av hjälperna! :)

Skulle aldrig falla mig in att "slå mig igenom ett problem" eller hur man ska uttrycka sig!

Senast ändrad:

kl

Inte läst hela tråden, men håller med som vissa säger att det ibland är avsaknaden av fötroende som gör att hästen beter sig som den gör.
Har själv hand om en häst nu som varit ett riktigt monster, han bokstavligen attackerade människor = tog sats och slängde sig på en med bakåtstrukna öron etc.
Han reagerade riktigt illa på våld, om du slog eller skrek åt honom blev han ännu argare och det hela blev bara värre, spö var det inte ens att tänka på, han bara bockade runt och blev helt knasig.
I början fick jag inte ens ut honom ur boxen själv, nu 4 månader senare så följer han mig som en liten hundvalp och är en riktig ängel, går nog inte att hitta en gulligare häst. :D
För att få honom dit krävdes det att man byggde upp ett förtroende, aldrig slog jag eller skrek åt honom utan tog det bara lugnt och gjorde en del ledarskapsövningar.
I början var det enkla saker som att ta kontroll över vilket tempo han gick i, och tillslut behövde jag bara sätta upp ett finger för att han skulle stelna till och sluta upp med de dumheter han hade för sig.
Nu kan jag meddela att han gnäggar när jag kommer i stallgången, vill alltid stå så nära han kan komma en och står bara och myser när jag ryktar honom (han brukade försöka kicka mig från alla håll och kanter).
Det är inget fel på honom, han behövde bara känna att han litade på mig. Vissa hästar vet man ju verkligen inte vad dom varit med om tidigare, mitt lilla hjärta har bl.a. blivit sparkad i magen upprepade gånger med stålhätta:cry:

Stackars lilla häst! :cry: Va härligt att han har fått komma till dig och känna sig älskad på riktigt nu! Bra jobbat! :love::bow:

Härlig inställning. Jag känner att människan har spånat in totalt på hierarki.Enligt mig fungerar inte en hästflock så.Hästar beskriver sig själva som individer,inte som ledare.Jag skulle vilja rekommendera en bok.
Alla Kungens hästar av Emelie Cajsdotter.

Hej!

Spö som "vägvisare" är helt ok, spö som bestraffning eller för att ryttare behöver avreagera sej på hästen är FEL!

Jag har träffat flera hästar som inte velat gå fram och som haft ont någonstans, så var det min häst skulle jag kolla upp den med veterinär.

Jag skulle även kolla att utrustningen passar och att häst trivs med den.

Och helst även kolla hästen med ET/massör eller liknande och när allt detta är genomgått börja fundera på vad i min ridning som får hästen att inte vilja röra sej framåt. Rider jag omedvetet med handbromsen i? Är jag inkonsekvent med mina hjälper? Ta hjälp av kunnig tränare som vill lösa problemet utan våld.

Det ska vara kul att rida både för hästen och ryttaren. En häst jobbar bättre om man får den med sej, än om man tvingar den att jobba.

Lycka till!

/ Lavinia

Jag använder ALDRIG spö. Jag blir ALDRIG arg på min häst, och jag slår ALDRIG henne heller.
Ändå är hon ett sto som är ganska tjurig och som verkligen måste veta vem som bestämmer. Jag övar ledarsakpsövningar och flyttar runt henne med hjälp av tryck. Det är i princip allt som behövs.

Behöver man använda spö så är det något som inte är bra. Då måste man förbättra relationen med sin häst, genom ledarskapsövningar och annat.

För spö, slag och ilska ska inte behövas.

Vi tar exemplet med tjejen som nyss hade fått sin första häst. Ett sto. (det här är sant, jag känner tjejen personligen.)
Den första veckan var allt perfekt, men sedan började problemen. Stoet vägrade gå och bockade, sparkades och bets. Självklart blev tjejen väldigt ledsen och så, och hon visste inte hur hon skulle ta itu med problemen. Hon fick tipset om att öva ledarskapsövningar och förflyttningar, och lite annat som bygger upp en bra relation till hästen UTAN våld. På tisdagen gick det inte att hantera hästen, på lördagen följde hon henne som en hund.
Jag förstår inte hur det kunde gå så fort, men så är det i alla fall.

Spö, våld och ilska ska ALDRIG användas. För det skapar ingen bra relation till hästen. Är hästen "dum" är det för att den inte litar på dig som ledare. Det är den enda förklaringen.

Nu har jag inte läst hela tråden så ber om ursäkt för upprepningar osv.

Spö o sporrar är inte till för att användas som bestraffning/våld mot hästen.
Sporren förstärker din skänkel, o de krävs rätt mkt erfarenhet anser jag innan man kan rida väl med sporrar, en ryttare med ostadig skänkel o dålig balans (som ett ex.9 tkr inte jag är redo för sporrar.
Spö används också som en förstärkande hjälp, jag använder aldrig spö, har spö på tävling på 1 av mina hästar, de har jag för att han kan bli lite feg o behöver en extra "pusch" så då lägger jag till spöt på bogen.
Sporrar har jag alltid vid tävling o hoppträning för tränare. Om inte hästen tex är överkänslig mot sporrar eller liknande.
Sporrarna ser jag som en säkerhet i hoppningen.

Hej! Kul att du frågar särskilt som vi verkar ha helt olika utgångspunkt även om vi säkert i mångt och mycket vill uppnå samma resultat.

Vad menar du med "reaktioner och spänningar"?

Det finns oändligt många exempel på det. Lasttränade nyligen en svårlastad häst som dessutom kastade sig ut så fort någon närmade sig för att stänga. Efter en stunds lastträning gick hon villigt in med mig och stod kvar, därefter även själv när jag stod kvar utanför. När sedan ytterligare en person dök upp på arenan blev hon återigen orolig och visade både motstånd mot att gå in och hade bråttom ut. Jag var då noga med att Se till att hon gick med på det vi begärde. När vi kom så långt att hon kunde acceptera en annan person vid sidan bakom henne och att denna person vänligt klappade henne på korset hoppade hon högt de första två gångerna. Vi tolkade det som att hon var rädd att bli slagen, vilket hon också blivit tidigare vid lastning bl a. Tredje gången personen klappade henne stod hon lugnt kvar. När vi sedan skramlade med bakbommen mm var hon fortfarande helt lugn och vi kunde stänga och fixa i lugn och ro.

Vilka "bättre och effektivare" metoder finns än att använda spö/pisk som en förlängning av hand/skänkel syftar du på?

Det finns många metoder att välja på allt efter den aktuella situationen. Det viktigaste är nog ens egen inställning. Det här vill jag uppnå och jag ser till att det här blir resultatet. Det handlar om att få hästen att förstå och svara på signaler, det lär den sig bäst om den får möjlighet att förekomma en starkare signal. Hur det exakt går till är ofta en spännande resa med och utifrån varje häst och situation. Vi har en enorm förmåga att påverka hästen och hästen har oändligt mycket att lära oss.

Du påstår ju faktiskt att majoriteten av hästfolk nu och tidigare brister i kunskap och har fel inställning till hästar. Ganska magstarkt.

Ja, det är till att sticka ut hakan och jag gör det så gärna för att sprida kunskap och möjligen så ett frö till nya tankebanor. Allt för hästarnas väl och ve. De plågas så oerhört mycket och det dessutom helt i onödan. Resultatet blir mycket sämre med traditionella metoder (spö, tvång, skarpa bett, kedjor etc) och både tryggare och mer bestående med de metoder jag och andra upplysta hästhanterare använder.

Om igen, jag ser spö/pisk som en av mina hjälper. Ibland behövs kraftigare hjälper, ibland nästan omärkliga.

Tragiskt och mycket tråkigt både för dig och hästarna. Tänk så oerhört mycket ni går miste om i den kontakt som kan vara alldeles magiskt när du Ser till att hästen Vill följa dig.

Skogstroll, du har rätt i att många hästar jag ridit inte har litat på mig. Det har inte varit mina egna hästar och första gången jag red dem hade vi inte känt varandra mer än den kvart - halvtimme jag hade att rykta och sadla. Däremot har de haft andra ryttare som de lärt sig att inte bry sig om. Naturligtvis vill de veta om de kan bestämma över mig också. En del genom att försöka flytta på mig eller vägra lyfta benen vid kratsning. Andra genom olika tricks i början av ridturen.

Ja, det gäller att hitta varje häst precis där den befinner sig, med alla sina erfarenheter och även bristen på sådana, och sedan bygga upp en fantastisk relation utifrån det. Det kanske tar lite längre tid vid första träningstillfället/-ena men det är det verkligen värt. Saknar jag den tiden står jag hellre över. Det är ju en levande varelse till skillnad från till exempel en cykel, moped eller bil som man i stort bara tar ut och kör när man väl lärt sig grunden för just den fordonstypen.

Jag tkr mkt av det du säger är mkt bra o klokt o allt sånt:) men jag anser inte att mina hästar tar skada o blir spända för att jag använder sporrar o spö (på ena hästen på tävling).
Man använder det ju knappt de är en "extragrejj" jag har.
Sporrar för mig är mkt viktig inget kan få mig att tro att mina hästar tar skada eller liknande av att jag använder dem.

Men som sagt mktr av de du skriver är bra enligt mig.

kankse ska nämna att jag gillar Monty roberts filosofi skarpt!

Jag känner mig hemsk när jag använder spö. Men ibland måste man ju, eller?

En häst jag rider vägrar gå frammåt efter flera smackningar och skänklar, när jag lägger till spö så börjar han gå eller så stannar han och börjar bocka, detta kan hända från ingenstans, till exempel på en bilväg, stannar han då och börjar tjura, måste jag ju ge spö.

Hur är eran syn på det här med spö?

Sedan det med att slå. På ridskolan, så "slår" nästan alla hästarna där, asså ger ett litet slag på bogen när den bits, eller gör försök till att sparkas. Jag tycker det känns fel men endå rätt, det är ju så hästar behandlar varandra, vi ska väl endå göra som dem? Eller jag vet inte.. hjälp mig. Jag känner mig illa till mods.

Jag använde aldrig spö på min häst när jag hade honom. Men när jag red stallägarens hästar hade jag ett spö som förstärkning när de inte vill gå fram. Jag använder spöt när det behövs, om hästen inte går fram för skänkel.

Syn på spön måste skärpas, och barn och ungdomar måste lära sig att använda det. Jag har varit på mer än en tävling där barn och ungdomar slår och slår och slår sina hästar på tävling, och blir UPPMUNTRADE av sina föräldrar och tränare att göra så. Rent absurt! Det kan var för en så liten grej att hästen tittar till på något och tar ett steg åt sidan. Ponnyryttaren håller hästen stenhårt så den inte går fram och piskar. Inte en domare säger till, inte en funktionär.

Nej, sporrar och soö är som allt annat. Det ska läras att användas. Kan man inte använda det ska man heller inte göra det.

Nu har jag ju svarat på liknande inlägg tidigare i tråden och gillar inte att upprepa mig..men som sagt.Om du använder spö och sporrar för att få fram hästen när den inte lyssnar på skänkeln då anväder du det enligt mig av HELT fel grunder,och därmed är vi tillbaka på ruta ett.Läs gärna hela tråden.

Men om hästen inte går fram för skänkel och säte måste man ju förstärka hjälpen?

Nej inte enligt mig,om du lägger till spö när hästen inte vill gå fram så skapar du bara ett nytt problem,säg tex att du vill ha hästen över en bäck,och hästen "krånglar",du lägger till spö´t och hästen går över.Nästa gång hästen ser en bäck/vatten förknippar den detta med obehag.Du måste ta tag i problemet,hästen måste tycka att du är tillräckligt kunnig för att ta såna beslut.Arbeta med hästen från marken först.Öva på att gå över bäckar i hästens takt.Gå själv före tex.När du tvingar hästen att gå fram utan att veta varför den stannar så tvingar du också hästen att gå emot sina instinkter.Detta trubbar av hästen och ger den nya saker att vara rädd för istället för att lösa problemet och skapa ett förtroende mellan dig och hästen.

Men de du skriver nu om att domare o funktionärer inte säger något har jag inte upplevt, jag har så sent som förra helgen varit på en tävling som tex, (alla jag varit på har i princip reagerat lika) en ryttare smällde till sin häst när den stanna o direkt sa domaren till henne att lugna sig med spöt, de sa hon till fler ryttare , o utanför på framridningen var de en som bråkade med sin häst o då kallades överdomaren dit.
De tävlingar där jag upplever flest felanvändningar av spö är dock på lokala o lägre.

Nej varför skulle du vara tvungen att förstärka den?

Om du berömmer hästen när den har gjort rätt tror jag inte alls den upplever obehag nästa gång i ditt exempel. Det handlar om att hästen ska få förtroende för ryttaren, att om jag ber hästen gå över ett dike ska den göra det för jag säger att det är ok och inte farligt. Med dubbelt så mycket beröm som tillsägelser kommer man långt.
Jag kan hålla med dig om, i ditt exempel, att man kanske ska joba från marken för att bygga upp hästens förtroende för att den sen ska kunna lita på ryttaren även uppe på ryggen.

Men när det gäller att hästen inte går fram för skänkel på bana tycke jag att hjälpen ska förstärkas med spö precis bakom skänkel och sen givetis berömma när hästen gör rätt.

Hur ska du annars få hästen att gå framåt?

Nu är jag involverad i ganska många studier om detta,samt har övat mina principer med hästar i över 20 år,och enligt mig är det på detta sättet.(och många med mig) Det finns tusen sätt att få en bra kommunikation med din häst så för mig är det naturligt att skippa "sparka,slå hjälperna". Det finns helt enkelt en anledning till varför hästen inte vill gå fram,ta reda på vad det är för anledning.

Jag har aldrig påstått att man ska slå hästen (se inlägg 101).
jag har själv en bra kommunikation med min häst och det har jag inte fått genom att slå honom, så jag förespråkar inte våld. Vad jag menar är att spöet är en förlängd hjälp, som i vissa situationer krävs utan att man slår hästen.

När jag rider på en häst som inte går fram tillräckligt brukar jag slå med spöet på mitt eget ben eller vifta med det i luften :D Det funkar faktiskt nästan alltid lika bra.:bump:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 715
Senast: Freazer
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 043
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar