N
Nemo1
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?
I hoppning har jag oftast spö , på de flesta ponnys, det finns ju många undantag, där hästar kan vara rädda för spön , för att de kanske har blivit misshandlade, och då kommer vi till nästa punkt; missbrukning av spö. jag tycker personligen att hästen skall ha sin bestraffing med en gång den gjort något dumt, "stannat på något hinder utan anledning, till exempel" , då kanske vissa säger; "den kanske har ont" men om hästen stannar på ett hinder för att den tillexempel tycker det är något läskigt eller hittar någon egen anledning så får man väl markera att den alltid ska hoppa, oavsett.
& då får man lägga bestraffningen direkt när hästen har stannat.
missbrukning av spön, är kanske tilexempel när någon slår hästen mycket , när den kommer ut från banan eller bara från marken när man hoppat av.
En häst som har ont, stannar Nästan alltid när den har ont. oavsett hur mycke man slår den. så märker man att hästen fortsätter stanna ófta så kanske det är läge att åka och kolla den.
Jag har egentligen ingen åsikt om detta med spön men vill svara på detta iaf!
Att bestraffa hästen för att den inte hoppar är dumt. Varför skulle hästen vilja hoppa då? Målet måste ju ändå vara att få hästen att tycka det är roligt och att vilja, sure hästen kanske hoppar nästa gång du kommer på hindret efter att du har bestraffat den.
En häst som tycker det är kul med hoppning(eller dressyr eller vad det nu är för gren) stannar inte utan anledning! Anledningen kan vara precis som du sa att hindret är läskigt t.ex och då finns det ingen mening med att bestraffa den.
Det är min åsiktiaf