Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

I hoppning har jag oftast spö , på de flesta ponnys, det finns ju många undantag, där hästar kan vara rädda för spön , för att de kanske har blivit misshandlade, och då kommer vi till nästa punkt; missbrukning av spö. jag tycker personligen att hästen skall ha sin bestraffing med en gång den gjort något dumt, "stannat på något hinder utan anledning, till exempel" , då kanske vissa säger; "den kanske har ont" men om hästen stannar på ett hinder för att den tillexempel tycker det är något läskigt eller hittar någon egen anledning så får man väl markera att den alltid ska hoppa, oavsett.
& då får man lägga bestraffningen direkt när hästen har stannat.
missbrukning av spön, är kanske tilexempel när någon slår hästen mycket , när den kommer ut från banan eller bara från marken när man hoppat av.

En häst som har ont, stannar Nästan alltid när den har ont. oavsett hur mycke man slår den. så märker man att hästen fortsätter stanna ófta så kanske det är läge att åka och kolla den.

Jag har egentligen ingen åsikt om detta med spön men vill svara på detta iaf!

Att bestraffa hästen för att den inte hoppar är dumt. Varför skulle hästen vilja hoppa då? Målet måste ju ändå vara att få hästen att tycka det är roligt och att vilja, sure hästen kanske hoppar nästa gång du kommer på hindret efter att du har bestraffat den.
En häst som tycker det är kul med hoppning(eller dressyr eller vad det nu är för gren) stannar inte utan anledning! Anledningen kan vara precis som du sa att hindret är läskigt t.ex och då finns det ingen mening med att bestraffa den.
Det är min åsiktiaf ;)

Eller..återigen..hästälskarna.
Ja du, då löser jag problemet.tar reda på varför hästen vägrar gå.
Faktum är att jag extremt sällan har detta problemet,eftersom jag kommuneicerar med hästen och får den att lita på mig.På det sättet vet hästen att mitt beslut är det rätta,den kan lita på mig och mina beslut.
Du har aldrig funderat på varför hästen stannar antar jag? Du tvingar helt enkelt en gräsätare/flyktdjur att gå fram trots att den tror att det finns en fara där genom att ge den ett rapp? återigen så har hästar små hjärnor.Den tänker inte "nu ska jag jäklas lite med henne här och vägra gå fram".Om den inte lyssnar på dig så har den inte förtroende för dig=ditt hästspråk är kass.

Hört talas om vikthjälper,rösthjälper? Varför har hästen blivit skänkeldöd tro?

Det var väl en himla tur för dig att du så sällan har det problemet.
Det handlar inte om att slå hästen, speciellt inte när den är rädd. Det har jag aldrig sagt något om. Att slå en häst som är rädd är bara extremt korkat och kommer försvåra allt annat. Men, som sagt, det är inte det jag pratar om (och inte någon annan heller, vi är inte dumma i huvudet).
Jag pratar till exempel om att använda spöt EN GÅNG, istället för att sitta och banka på en häst som inte lyssnar. Jag tror knappast en sån häst går framåt bara genom att man använder rösthjälper och vikthjälper. Och nej, dom kanske inte jäklas med flit, MEN dom kanske har lärt sig att slippa arbete genom att inte lyssna på skänkelhjälper. Ridskolehästar tex, de lär sig alla möjliga knep för att slippa undan. De är smartare än du tror! De lär sig genom erfarenheter. Vissa skrittar/travar/galopperar långsamt, andra sätter upp huvudet i vädret, osv osv. De är inte rädda, eller har ont, men varför jobba mer än nödvändigt?

Att hästen gör detta (när man rider på banan!) har alltså ingenting att göra med att de är flyktdjur. En häst som är rädd flyr eller stannar, det håller jag med om. Men en häst som vill slippa undan arbete är inte rädd.

Okay..den delen av oss med hjärta och hjärna, samt ögon att se med som kan studera hur hästar verkligen fungerar.Den delen av oss som kan rida och hantera hästar utan att behöva använda våld.Oss självklara hästtalare med lyckliga hästar som litar på oss och samarbetar med oss för att dom vill det.
*gnolar refrängen på "Guldgrävarsången*:angel:

Det var väl en himla tur för dig att du så sällan har det problemet.
Det handlar inte om att slå hästen, speciellt inte när den är rädd. Det har jag aldrig sagt något om. Att slå en häst som är rädd är bara extremt korkat och kommer försvåra allt annat. Men, som sagt, det är inte det jag pratar om (och inte någon annan heller, vi är inte dumma i huvudet).
Jag pratar till exempel om att använda spöt EN GÅNG, istället för att sitta och banka på en häst som inte lyssnar. Jag tror knappast en sån häst går framåt bara genom att man använder rösthjälper och vikthjälper. Och nej, dom kanske inte jäklas med flit, MEN dom kanske har lärt sig att slippa arbete genom att inte lyssna på skänkelhjälper. Ridskolehästar tex, de lär sig alla möjliga knep för att slippa undan. De är smartare än du tror! De lär sig genom erfarenheter. Vissa skrittar/travar/galopperar långsamt, andra sätter upp huvudet i vädret, osv osv. De är inte rädda, eller har ont, men varför jobba mer än nödvändigt?

Att hästen gör detta (när man rider på banan!) har alltså ingenting att göra med att de är flyktdjur. En häst som är rädd flyr eller stannar, det håller jag med om. Men en häst som vill slippa undan arbete är inte rädd.

Vad härligt för dom stackars ridskolehästarna att få samma behandling av alla elever!:crazy: Om varje person som rider dom tänker som du är det inte konstigt att dom beter sig så.Hur många rapp tror du dom får på en dag om alla gör så? Synd att ridskolor får ha hästar så många år.Borde verkligen finnas en maxgräns..typ tre år på ridskola sen säljas till privatperson.Min bedömning är efter att ha läst dina inlägg att din förmåga att läsa hästspråk är lika med noll.Tråkigt att ni inte ens är intresserade av att lära er något nytt.Låter inte mina metoder roligare för både människa och häst? Att håna någon som inte slår sina hästar känns ju sådär djurvänligt..men men..var man/kvinna är salig i sin tro. Tyvärr finns det på tok för många spåniga hästmänniskor. Hästmänniskor är ofta så enkelspåriga,anser sig full lärda och vägrar lära av andra.Sorgligt.. Att samarbeta med en häst utan träns,sadel,spö och sporrar är en härlig känsla.Alla borde få uppleva det.LYSSNA, LÄR och UTVECKLAS..Kommunicera med din häst.

SJÄLVKLART är målet att inte behöva använda spö alls!!! Och för din information: Själv rider jag extremt sällan med spö, tycker bara det är ivägen i handen. MEN min poäng är att det ibland kan vara nödvändigt att ha ett. För att MARKERA, för att HJÄLPA.
Det är sorgligt att du tror att jag inte kan kommunicera överhuvudtaget med hästar endast pga att jag inte tycker det är fel med spö. Och vem är det som anser sig fullärd om jag får fråga? Du anser ju uppenbarligen att du är guds gåva till hästarna och aldrig gör något fel, eller? Rätta mig om jag har missuppfattat det.
Jag har inget som helst mål att kunna rida utan träns, även om jag förstår att det är en häftig känsla. Däremot är det självklart att jag hela tiden jobbar mot att få en bättre kommunikation med min häst och att vi båda ska utvecklas. Annars vore det bra trist.

Jag grundar mitt antagande på detta uttalande.Då jag har stor erfarenhet av NH och kommunikation med hästar kan jag bara säga att detta uttalandet visar att din kommunikation med hästar är det närmaste obefintlig.Det är min bedömning,detta är ett diskussions forum och då diskuterar man,vilket oftast betyder att människor tycker olika här.Som sagt,var man/kvinna är salig i sin tro.Jag tror inte som du.Visst är det toppen att jag kan kommunicera med hästar utan spö! jag tycker att det är underbart!:)

Ingen människa är perfekt,jag har säkert andra brister,men när det kommer till djur försöker jag åtmistone att låta bli att slå dom.Om en häst bråkar är det ALLTID människans fel.Då brister vi i kommunikationen.

Fortfarande handlar det inte om att SLÅ dom. Så länge du fastnar på det så känns diskussionen meningslös.

Att rappa till hästen EN gång är för mig att SLÅ hästen en gång.vad är det för dig?

Såvitt jag vet har jag aldrig pratat om att "rappa till hästen". Det uttrycket låter verkligen som att man slår hästen, vilket inte är något jag sysslar med. Det handlar snarare om att "klatscha" till. Dvs mer än att peta men betydligt mindre än att slå. Kanske är en definitionsfråga?

klatscha på du.Jag kan ju inte göra så mycket åt det.Det är ditt val.jag går en annan väg och låter bli.Jag tar tag i problemen istället.

Ridningen ska väl vara kul för både häst och ryttare.Vill den slippa ifrån har den inte roligt.Då finns det ett problem,och det problemet är definitivt inte hästens fel.

Visst, visst. Så kan du hålla på med ditt nh eller vad det nu var. Men anklaga mig för guds skull inte för att ha dålig kommunikation med mina hästar eller att jag inte tar tag i problemen. Vi har bara olika sätt att hantera det på. Jag anser diskussionen avslutad och så får var och en göra som den vill! :)

Ridningen ska väl vara kul för både häst och ryttare.Vill den slippa ifrån har den inte roligt.Då finns det ett problem,och det problemet är definitivt inte hästens fel.

Håller med fullt ut!:bow:
(Om ngn ville veta alltså, haha :D)

Många använder både spö och sporrar på både bättre och sämre sätt. Jag använder inget av det, då det inte finns någon anledning till det.

Ja, flertalet ridskolor slår tyvärr sina hästar mer eller mindre, jag tycker det är sanslöst dåligt! Därför kan inte jag med att rida på sådana ridskolor.

Jag håller med dig om det.Jag har överlag svårt för ridskolor.Naturligtvis finns det även bra ridskolor,men många är under all kritik.Att lära barn att man ska slå hästarna när dom krånglar är fruktansvärt.

Jag håller inte uttalat på med just NH, jag har utvecklat metoder själv som jag tycker fungerar.Sen är det lite olika med olika hästar.Grundspråket är detsamma men hästarnas temperament varierar.När det kommer till NH har jag lite svårt med ordet ledarskap.Enligt mig fungerar det inte så i en hästflock,dom är helt enkelt bra på olika saker och lyssnar på den som är bäst i sin "genre". Spejaren är oftast den hästen som är vaknast,och därför är lite tittig ute i skogen osv.En spejare måste vara vaken och överväga varje situation.Därför måste du övertyga spejaren om att du är en bättre spejare än den för att få vara den som tar beslutet att "här kan vi gå fram för det är säkert"

Detta var nog något av det dummaste jag hört..ut och studera hästflockar med dig.En häst sparkar inte i onödan,nej en häst som vet vad den håller på med markerar genom att vicka på örat,lyfta på benet,lägga på öronen..små signaler som ökar i styrka om dom inte får gensvar.

Jaha, så du tror helt seriöst att jag slår hästen hårt på en gång ?
haha, skänkeln anser jag i mitt fall är "vicka på örat" , lyfta på benet , lägga på öronen " . men försök du att gör dessa rörelser till din häst, han förstår säkert va du menar !

Jag håller med SKogstroll i väldigt mycket här.

En intressant aspekt som flera i den här tråden använt för att "legitimera" spöanvändning är att hästarna slåss genom att sparka och bita varandra. I hagen då, för att styra och ställa över varandra om jag förstått det rätt. Jag har två flockar hästar. en med ston, en med hingstar/valacker.
Jag har tagit hand om bitskador på hästar noll gånger under de senaste femton åren. jag har heller inte sett någon sparkskada på någon häst. Det är då enligt min slutsats inget vanligt beteende från hästar att stå och bita varandra och sparka på varandra i tid och otid.

Hörde en intressant frågestund på p3 för en tid sedan angående hundar och hundträning. tyvärr kommer jag inte ihåg vad hundpsykologen och forskaren hette som de ringde. Men hon sa i alla fall följande: "trenden med att se hundar som ett flockdjur med strikt hierarki kommer från en undersökning gjord 1954 i Norge - på HÖNS!" sedan har folk överfört det till att gälla hundar.. för mig låter det troligt att det även har spritt sig till hästar på det här sättet.... jag skulle gärna vilja få lite undersökningar som visade på häst att det är strikt hierarki i gruppen som gäller- är det någon som vet om en sådan? mina egna lekmannaundersökningar under 30 år med hästar utanför fönstret dagligen visar bara hästar som kompisar i hagen med olika uppgifter att ta reda på i flocken.... de verkar faktiskt vara vänner - inte master and servants.....

jag tror vi lägger in mycket av vårt eget samhälle (hierarkiska system) i hästar. Och kunskaper verkar rinna "uppifrån" och ner utifrån vårt hierarkiska synsätt. En gång i tiden fick man aga sin personal. Det togs bort, men man fick fortfarande aga barnen (lägre ner på den mänskliga hierarkiska trappan). Det får man fortfarande i många länder, men i Sverige ser vi inte det som en laglig väg att gå sedan 1970-talet. Vi vet bättre..... I Sverige får vi heller inte utsätta djur för lidande i onödan, men man får använda pisk. Det diskuteras dock även detta, och det med fog.
Hur många kan med gott samvete säga att de till hundra procent VET hur ett djur tänker.
- en ridskolehäst kanske blir skänkeldöv för att den missförstått de olika ryttarens hjälper en gång för mycket och "belönats" med ett ryck i munnen. Den ses sedan som slö och piskas på....
- en häst kanske inte går framåt för att den har ont? magsår, tex syns sällan utanpå...
- en häst kanske verkar "slö" när den egentligen är en häst som "stänger av" istället för att försöka springa iväg när den blir stressad. för många ryck i käften av föregående hanterare har fått den att lägga av försöken....
exemplen är många. de kan inte tala med ord - hästarna- utan vi måste alltid tolka deras beteende. risken för missförstånd mellan människor brukar vara ganska stor. hur stort blir det inte då när vi kommunicerar ljudlöst? någon som provat viskleken senaste tiden?

Senare forskning har visat att den strikta rangordningen inte finns hos höns heller. ;)

Inom en hästflock där individerna känner varandra förekommer det sällan bråk. Däremot kan det bli väldigt stökigt om man släpper in en ny individ eller sätter ihop en ny flock. Då får man se både sparkar och bett, men det är sällan det blir några synliga skador, dels för att det mest är hot, dels för att hästar är fysiskt mer tåliga än människor.

Det jag vänder mig emot är när man jämställer spö/pisk med misshandel oavsett hur man hanterar dem. I synnerhet om repviftande nämns som ett alternativ, jag kan inte se att det är någon skillnad för hästen om man viftar med ett rep eller ett spö. Såvida man inte klår upp hästen, men det var inte det diskussionen handlade om, utan om att använda spöet/pisken som en förlängd hjälp.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 712
Senast: Freazer
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 043
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar