Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Vilka "bättre och effektivare" metoder finns än att använda spö/pisk som en förlängning av hand/skänkel syftar du på?

Använd huvudet vet jag

Du påstår ju faktiskt att majoriteten av hästfolk nu och tidigare brister i kunskap och har fel inställning till hästar. Ganska magstarkt.

Det påstår jag med, och i dagens läge anser jag faktiskt att vi har kommit så långt i utvecklingen att fler borde veta bättre

Om igen, jag ser spö/pisk som en av mina hjälper. Ibland behövs kraftigare hjälper, ibland nästan omärkliga.

Hujedamej..:crazy:

Hej! Kul att du frågar särskilt som vi verkar ha helt olika utgångspunkt även om vi säkert i mångt och mycket vill uppnå samma resultat.

Vad menar du med "reaktioner och spänningar"?

Det finns oändligt många exempel på det. Lasttränade nyligen en svårlastad häst som dessutom kastade sig ut så fort någon närmade sig för att stänga. Efter en stunds lastträning gick hon villigt in med mig och stod kvar, därefter även själv när jag stod kvar utanför. När sedan ytterligare en person dök upp på arenan blev hon återigen orolig och visade både motstånd mot att gå in och hade bråttom ut. Jag var då noga med att Se till att hon gick med på det vi begärde. När vi kom så långt att hon kunde acceptera en annan person vid sidan bakom henne och att denna person vänligt klappade henne på korset hoppade hon högt de första två gångerna. Vi tolkade det som att hon var rädd att bli slagen, vilket hon också blivit tidigare vid lastning bl a. Tredje gången personen klappade henne stod hon lugnt kvar. När vi sedan skramlade med bakbommen mm var hon fortfarande helt lugn och vi kunde stänga och fixa i lugn och ro.

Vilka "bättre och effektivare" metoder finns än att använda spö/pisk som en förlängning av hand/skänkel syftar du på?

Det finns många metoder att välja på allt efter den aktuella situationen. Det viktigaste är nog ens egen inställning. Det här vill jag uppnå och jag ser till att det här blir resultatet. Det handlar om att få hästen att förstå och svara på signaler, det lär den sig bäst om den får möjlighet att förekomma en starkare signal. Hur det exakt går till är ofta en spännande resa med och utifrån varje häst och situation. Vi har en enorm förmåga att påverka hästen och hästen har oändligt mycket att lära oss.

Du påstår ju faktiskt att majoriteten av hästfolk nu och tidigare brister i kunskap och har fel inställning till hästar. Ganska magstarkt.

Ja, det är till att sticka ut hakan och jag gör det så gärna för att sprida kunskap och möjligen så ett frö till nya tankebanor. Allt för hästarnas väl och ve. De plågas så oerhört mycket och det dessutom helt i onödan. Resultatet blir mycket sämre med traditionella metoder (spö, tvång, skarpa bett, kedjor etc) och både tryggare och mer bestående med de metoder jag och andra upplysta hästhanterare använder.

Om igen, jag ser spö/pisk som en av mina hjälper. Ibland behövs kraftigare hjälper, ibland nästan omärkliga.

Tragiskt och mycket tråkigt både för dig och hästarna. Tänk så oerhört mycket ni går miste om i den kontakt som kan vara alldeles magiskt när du Ser till att hästen Vill följa dig.

Skogstroll, du har rätt i att många hästar jag ridit inte har litat på mig. Det har inte varit mina egna hästar och första gången jag red dem hade vi inte känt varandra mer än den kvart - halvtimme jag hade att rykta och sadla. Däremot har de haft andra ryttare som de lärt sig att inte bry sig om. Naturligtvis vill de veta om de kan bestämma över mig också. En del genom att försöka flytta på mig eller vägra lyfta benen vid kratsning. Andra genom olika tricks i början av ridturen.

Ja, det gäller att hitta varje häst precis där den befinner sig, med alla sina erfarenheter och även bristen på sådana, och sedan bygga upp en fantastisk relation utifrån det. Det kanske tar lite längre tid vid första träningstillfället/-ena men det är det verkligen värt. Saknar jag den tiden står jag hellre över. Det är ju en levande varelse till skillnad från till exempel en cykel, moped eller bil som man i stort bara tar ut och kör när man väl lärt sig grunden för just den fordonstypen.

Skogstroll skrev:
Jag lever ju i tron att det här med ledarskap är en stor feltolkning.Hästar är inte ledare över varandra,dom är bara bra på olika saker.Om man frågar en häst vem som bestämmer i hagen svarar dom nästan alltid med en "berättelse" om vilka individer som är bra på vad.Vissa är bra spejare,andra försvarar flocken etc.En ädre häst har oftast mer livserfarenhet och är därmed visare,varför de yngre hästarna lyssnar på dennes visdom.Så för mig är det inte som du säger,att hästen testar om den kan bestämma över dig.Den förstår helt enkelt inte vad du menar.Lär dig hästspråket,det kan alla hästar Så kan du kommunicera med alla nya individer du rider/träffar utan att behöva ge dom ett rapp i baken.

:bow::bow::bow: Kan inte annat än hålla med föregåeende talare... Helt enligt MINA principer... Sunt BONDFÖRNUFT helt enkelt

KL

Jag kan trösta alla spö-hatare med att jag inte hållt på med hästar de senaste 10 åren pga sjukdom, så inga hästar riskerar psykiska men av att jag nuddar vid dem med ett dressyrspö.:devil:

Skogstrolls uppfattning om hästar som djurart skiljer sig totalt från vad jag läst om häst-etologi och själv kunnat iaktta under många år i olika sammanhang att vi verkar prata om olika djurslag. Lära mig hästspråk? Jag är bra på att läsa hästspråk, men betydligt sämre på att tala det. Jag har fel sorts öron, för det första.;)

KL

Jag kan trösta alla spö-hatare med att jag inte hållt på med hästar de senaste 10 åren pga sjukdom, så inga hästar riskerar psykiska men av att jag nuddar vid dem med ett dressyrspö.:devil:

Skogstrolls uppfattning om hästar som djurart skiljer sig totalt från vad jag läst om häst-etologi och själv kunnat iaktta under många år i olika sammanhang att vi verkar prata om olika djurslag. Lära mig hästspråk? Jag är bra på att läsa hästspråk, men betydligt sämre på att tala det. Jag har fel sorts öron, för det första.;)

Det märks att du inte har hållt på med hästar på 10 år.
Vi andra har UTVECKLATS och LÄRT oss sen dess.
jag har hållt på med hästar i 23 år nu och studerat hästflockar mycket noggrant.Smaken är som baken,och min bak föredrar att slippa ditt dressyrspö;)

Jag tycker också att det är otroligt jobbigt att använda spö. Men jag använder det till att förstärka skänklen men då bara genom att peta lite på rumpan.

Jag har en regel för mig själv att allt jag gör mot en häst ska jag kunna göra mot en människa.

:bow::bow::bow::bow::bow:

Hästar har ganska små hjärnor, dom kan inte tänka såna långa meningar.Om hästen inte lyssnar på dig så är det för att den inte litar på dig.Den måste känna dig och veta säkert att du är en bra spejare innan den kan låta dig ta så viktiga beslut.En häst är en gräsätare,som inte kan riskera att bli uppäten.

:bow::bow::bow::bow:

Det märks att du inte har hållt på med hästar på 10 år.
Vi andra har UTVECKLATS och LÄRT oss sen dess.
Vilka "vi"? Av diskussionerna här på Buke att döma är det fler som delar "mitt" synsätt. För att inte tala om hästvärlden i stort. Om du hade sagt "en del av oss" hade det varit en annan sak.

*kl*
Kan erkänna att jag rappat till min häst när han bråkat, har då varit tyglen på bogen då han testat om vem som ska bestämma av oss, så har studerat så han inte varit rädd för något. Då jag inte vill säga till honom om han vore rädd. Detta har som tur väl bara hänt 2 gånger sedans han reds in (riden i 4 månader totalt).

Jag tycker att när hästen inte går fram eller, segar sig & om man inte vill ha en skänkeldöv häst, så kan man klatscha till den på rumpan, så att den "väcks" så att säga.
Jag tycker även att det kan vara bra att ha ett spö till hands när man leder runt en hingst eller en "hingstig" ponny i mitt fall då. Inte för att slå utan för att markera.

att "peta" en häst på rumpan tycker jag är otroligt löjligt, svarar inte hästen på skänkeln & man vet att det inte är något fel på den, så får man väl tala om att "hallå ? här är jag "

Om min ponny tillexempel inte vill gå fram eller lämna gårdsplanen bara för att jag ska rida ut själv eller liknande, så använder jag spöt , (om jag nu har det med mig, annars får jag väl bryta en gren eller något)
I dressyr däremot, så använder jag inte spö. Jag använder sällan spö när jag rider ut eller rider i padocken.
I hoppning har jag oftast spö , på de flesta ponnys, det finns ju många undantag, där hästar kan vara rädda för spön , för att de kanske har blivit misshandlade, och då kommer vi till nästa punkt; missbrukning av spö. jag tycker personligen att hästen skall ha sin bestraffing med en gång den gjort något dumt, "stannat på något hinder utan anledning, till exempel" , då kanske vissa säger; "den kanske har ont" men om hästen stannar på ett hinder för att den tillexempel tycker det är något läskigt eller hittar någon egen anledning så får man väl markera att den alltid ska hoppa, oavsett.
& då får man lägga bestraffningen direkt när hästen har stannat.
missbrukning av spön, är kanske tilexempel när någon slår hästen mycket , när den kommer ut från banan eller bara från marken när man hoppat av.

En häst som har ont, stannar Nästan alltid när den har ont. oavsett hur mycke man slår den. så märker man att hästen fortsätter stanna ófta så kanske det är läge att åka och kolla den.

Fånar sig hästen någonstans ute i skogen , så lär den sig ganska snabbt om det är någon som sitter där uppe & "petar" med spöt på rumpan, och gör om det & gör om det om & om igen. Men säger man till på skarpen, skänklar ordentligt & smäller till med spöt, så ska hästen gå frammåt.

Jag tycker också att det är otroligt jobbigt att använda spö. Men jag använder det till att förstärka skänklen men då bara genom att peta lite på rumpan.

Jag har en regel för mig själv att allt jag gör mot en häst ska jag kunna göra mot en människa.

du kommer nog inte komma så långt, skulle hästen tänka samma sak som du? skulle du nog få en spark i rumpan eller bit på halsen varje gång hästen vill va i fred i boxen, inte så smart va ? vänd på det istället, behandla hästen så som hästen behandlar sina hästkompisar, "petar" hästen andra hästar med hoven för att markera ? NEj, verkligen inte. hästen sparkar, HÅRT. när den markerar vem det är som bestämmer.

Spö är alltid förkastligt då det skapar reaktioner och spänningar i hästen. Dessa reaktioner eller spänningar kan märkas både direkt och indirekt. Dessutom är det helt onödigt då det alltid finns bättre och effektivare metoder att ta till. Känner man att man behöver spö vid körning eller ridning är det något i inlärningen och handhavandet av hästen, samt kunskapen och inställningen hos människan, som brister.

Ja ah. kanske skulle det funka mer effektivt på vissa hästar att sätta igång en raket bakom dem.

Jag anser att spöet är min förlängda arm och det skall bara användas vid behov där det verkligen behövs tex om det riskerar hända en olyck pga hästens ovilja eller vad det nu är. Jag har inte använt spö vid ridtur på mina hästar men däremot när jag skall ta ut eller in och alla trängs i grinden, då kan det vara en förlängd arm och peta till dom andra så dom går undan.
Jag rider alltid med sporrar men det är enbart för att jag skadat ryggen och efter operationen funkar mina ben inte alltid som dom ska och då har jag svårt att få till skänklarna, vid såna problem fungerar detta bra men sporrar är ett hjälpmedel som man måste kunna hantera för att rida med och skall inte användas som straff ( inte heller spöet) utan då är det nog bättre som andra säger här att försöka lösa problemet på annat sätt. Tex NH.
Använder man spöet som straff var gång hästen gör emot oss så kommer man istället stå med en häst som blir hyperstirrig bara dom ser ett spö.

Lycka till

du kommer nog inte komma så långt, skulle hästen tänka samma sak som du? skulle du nog få en spark i rumpan eller bit på halsen varje gång hästen vill va i fred i boxen, inte så smart va ? vänd på det istället, behandla hästen så som hästen behandlar sina hästkompisar, "petar" hästen andra hästar med hoven för att markera ? NEj, verkligen inte. hästen sparkar, HÅRT. när den markerar vem det är som bestämmer.

Prova studera en häst flock med en bra ledare...tro mig det ska mkt till innan dom sparkar hårt...det är varningar med blickar, öron, muskel spänningar, i bland ljud eller hot, Även kickar i luften. Massor med små tecken och många av dom kan du använda, om hästen har respekt för det räcker det.

:crazy: Det är för sorgligt att folk fortfarande håller på så här.Hur kommer det sig att jag inte behöver piska hästar för att få dem att gå fram? Nej..måste man göra det så ska man genast sluta rida och börja om från marken igen,för då är man enligt mig inte tillräckligt kunnig. Återigen: Lär er hästspråket, så slipper ni slåss!

Jag anser att spöet är min förlängda arm och det skall bara användas vid behov där det verkligen behövs tex om det riskerar hända en olyck pga hästens ovilja eller vad det nu är. Jag har inte använt spö vid ridtur på mina hästar men däremot när jag skall ta ut eller in och alla trängs i grinden, då kan det vara en förlängd arm och peta till dom andra så dom går undan.
Jag rider alltid med sporrar men det är enbart för att jag skadat ryggen och efter operationen funkar mina ben inte alltid som dom ska och då har jag svårt att få till skänklarna, vid såna problem fungerar detta bra men sporrar är ett hjälpmedel som man måste kunna hantera för att rida med och skall inte användas som straff ( inte heller spöet) utan då är det nog bättre som andra säger här att försöka lösa problemet på annat sätt. Tex NH.
Använder man spöet som straff var gång hästen gör emot oss så kommer man istället stå med en häst som blir hyperstirrig bara dom ser ett spö.

Lycka till

Pröva att ha med dig ett rep och snurra det när du tar in hästarna istället, eller använd din kropp på samma sätt som hästar gör.Bli stor, upp med armarna.Ett spö ska aldrig någonsin användas för att skrämmas eller slåss med om det ska kunna räknas som en förlängd arm.

Detta var nog något av det dummaste jag hört..ut och studera hästflockar med dig.En häst sparkar inte i onödan,nej en häst som vet vad den håller på med markerar genom att vicka på örat,lyfta på benet,lägga på öronen..små signaler som ökar i styrka om dom inte får gensvar.

Vilka "vi"? Av diskussionerna här på Buke att döma är det fler som delar "mitt" synsätt. För att inte tala om hästvärlden i stort. Om du hade sagt "en del av oss" hade det varit en annan sak.

Okay..den delen av oss med hjärta och hjärna, samt ögon att se med som kan studera hur hästar verkligen fungerar.Den delen av oss som kan rida och hantera hästar utan att behöva använda våld.Oss självklara hästtalare med lyckliga hästar som litar på oss och samarbetar med oss för att dom vill det.

Jag måste säga att jag håller med dig. Ett spö kan vara bra att ha. Det är inget tortyrredskap, som vissa verkar tro. Det är ett användbart hjälpmedel. Det kan behövas att man smäller till EN GÅNG. Det betyder inte att man slår eller misshandlar hästen.

Jag bara funderar på vad "spö-hatarna" gör om hästen helt sonika vägrar gå när de är ute och rider? Eller om de sitter upp på en skänkeldöv häst som inte reagerar alls?

Jag måste säga att jag håller med dig. Ett spö kan vara bra att ha. Det är inget tortyrredskap, som vissa verkar tro. Det är ett användbart hjälpmedel. Det kan behövas att man smäller till EN GÅNG. Det betyder inte att man slår eller misshandlar hästen.

Jag bara funderar på vad "spö-hatarna" gör om hästen helt sonika vägrar gå när de är ute och rider? Eller om de sitter upp på en skänkeldöv häst som inte reagerar alls?

Eller..återigen..hästälskarna.
Ja du, då löser jag problemet.tar reda på varför hästen vägrar gå.
Faktum är att jag extremt sällan har detta problemet,eftersom jag kommuneicerar med hästen och får den att lita på mig.På det sättet vet hästen att mitt beslut är det rätta,den kan lita på mig och mina beslut.
Du har aldrig funderat på varför hästen stannar antar jag? Du tvingar helt enkelt en gräsätare/flyktdjur att gå fram trots att den tror att det finns en fara där genom att ge den ett rapp? återigen så har hästar små hjärnor.Den tänker inte "nu ska jag jäklas lite med henne här och vägra gå fram".Om den inte lyssnar på dig så har den inte förtroende för dig=ditt hästspråk är kass.

Hört talas om vikthjälper,rösthjälper? Varför har hästen blivit skänkeldöd tro?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 712
Senast: Freazer
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 043
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar