Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?
KL
En sak som nog behöver förtydligas är att: Det är stor skillnad på om hästen är RÄDD, eller om den har lärt sig att utnyttja sin styrka för att totalt köra över folk, ELLER om den helt enkelt inte har lärt sig det människan ber om.
Om hästen är rädd tar man självfallet inte fram spöt. Det förstår väl vem som helst att det inte kommer göra någon nytta. MEN, däremot om hästen har tappat respekten för människor och gör lite som den vill, då är det nödvändigt att visa den att den inte får hoppa om kring som den vill/gå över folk/ bestämma sig för att inte gå helt plötsligt.
Måste lägga in några OBS! så texten inte missuppfattas.
1. "Respekt" är inte samma sak som "rädsla". Hästen respekterar mig och jag respekterar hästen. Vi arbetar tillsammans och respekterar varandra.
2. Att visa hästen vem som bestämmer behöver inte innebära våld. Och även om vi arbetar tillsammans (se ovan) är det otroligt viktigt att hästen inte ser sig själv som ledare. Människan måste vara konsekvent och tydlig. Vissa saker är helt enkelt inte okej. Det är inte okej när det blir farligt.
3. I situationer där spö behöver användas betyder det inte heller att man ska ta till våld. Det kan bara vara som en liten påminnelse. Vissa hästar behöver mer påminnelse. Och vissa ingen alls.
Det viktigaste är att hästar är individuella. De är olika till psyket och det har påverkats av både arv och miljö. En del hästar har väldigt dåliga erfarenheter av spön, då ska man självklart tänka till ordentligt innan man använder det på något sätt. Hästar visar det också på olika sätt. En del spörädda hästar blir jättenerviga och hoppar och studsar. Men tex min kompis häst, som har dåliga erfarenheter från spön, han stannar och blir blick stilla när det kommer ett långt spö (hoppspön går bra). Han bara står där och darrar. Om man inte kände till hans historia så kunde man tro att han bara var "dum" och inte ville gå.
Blev lite rörigt på slutet men jag hoppas ni förstår min poäng!