Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Helt seriös fråga till Skogstroll: vad är det för studier? Finns resultaten på nätet?

Kan inte mer än hålla med dig i allt du skrivit hittills i denna tråd:bow:

Jag tycker det är ok att andvända spö bara man har en bra andledning till att göra det. T.ex så andvänder jag spöt för att inte hästen ska bli så trög för hjälperna; 1 pet med spöet = mycket mindre skänkel.

Som sagt,läs boken "alla kungens hästar" av Emelie Cajsdotter;)
Denna teori studerar jag dagligen,hemma i min hästflock.
Vi är många i hästsverige som inte använder spö.
Om man lägger på spöet för att hästen inte ska vägra vid ett hinder/gå fram i skogen när den ej vill/slå med/skrämmas med osv så anser jag att man anväder det på fel sätt. Personligen använder jag inte spö alls,utan arbetar med problemen istället för att skapa nya.Sporrar skulle jag aldrig sätta på mig.
Jag förstår faktiskt inte varför ni dividerar så med mig,alla borde eftersträva dessa metoder.

Nu är jag involverad i ganska många studier om detta

Som sagt,läs boken "alla kungens hästar" av Emelie Cajsdotter

Alltså var det inga vetenskapliga etologiska studier? Jag känner inte till Cajsdotter, är hon etolog?

Denna teori studerar jag dagligen,hemma i min hästflock./snip/Jag förstår faktiskt inte varför ni dividerar så med mig,alla borde eftersträva dessa metoder.

Kanske för att du nedvärderar alla som använder spö oavsett hur? Eller för att du inte redogjort för "dessa metoder" särskilt väl. "Läs denna bok" är inget svar.

Detta är också allvarligt menade frågor. "Använd huvudet" som jag fick som svar av dig är bara oförskämt och inget som får mig att ta dig på allvar.

Så det finns vetenskapliga etologiska studier om att det ÄR BRA att använda spö? Tror knappast forskarna har tid att studera sådant.De studier vi har gjort här baseras på umgänge med hästflockar under många års tid.Emelies bok är en studie i sig.Emelie är djurkommunikatör,ET,homeopat samt akupunktör. Jag säger bara det jag tror på.Att inte tvinga hästen till saker utan ta reda på ursprungsorsaken.Jag tror på människan och hästen i harmoni.Om hästen inte gör det du ber om har DU inte gjort rätt.Så tycker jag.

Så det finns vetenskapliga etologiska studier om att det ÄR BRA att använda spö?
Var någonstans skrev jag det? Har jag någonstans i denna tråden över huvud taget citerat eller länkat till någon etologisk studie? Jag undrade om de "studier" du medverkat i eftersom jag är intresserad av etologi, så jag var uppriktigt nyfiken.

djurkommunikatör,ET,homeopat samt akupunktör
Jag är en trist skeptiker som undviker allt vad New Age heter.

Att inte tvinga hästen till saker utan ta reda på ursprungsorsaken.Jag tror på människan och hästen i harmoni.Om hästen inte gör det du ber om har DU inte gjort rätt.Så tycker jag.
Jag har ofta känt mig i harmoni med de hästar jag ridit och handskats med, och de har oftast gjort vad jag bett dem om. Tydligen har jag haft fel.

Var någonstans skrev jag det? Har jag någonstans i denna tråden över huvud taget citerat eller länkat till någon etologisk studie? Jag undrade om de "studier" du medverkat i eftersom jag är intresserad av etologi, så jag var uppriktigt nyfiken.

Jag är en trist skeptiker som undviker allt vad New Age heter.

Jag har ofta känt mig i harmoni med de hästar jag ridit och handskats med, och de har oftast gjort vad jag bett dem om. Tydligen har jag haft fel.

Det verkade på dig som att man var tvungen att vara Etolog för att studera hästar och beteende?

Enligt mig är varken ET (massage,kotknackare mm), Akupunktur (urgammal metod) eller något av de andra metoderna "new age" eller någon form av hokus pokus. Det handlar mest i mitt fall om att läsa hästens språk och förenkla våran vänskap.
När hästarna gör som man ber om utan tvång är enligt mig mycket trevligare.När hästen lyssnar på mig för att den litar på mig,inte för att den måste.
Du och jag är på såpass olika våglängd när det kommer till hästar att vi nog inte borde försöka diskutera detta med varandra överhuvudtaget.Du kan aldrig få mig att säga att det finns situationer när man måste tvinga fram hästen med spö.För jag har tid att vänta tills den gör det utan.
Det stressas för mycket i världen.:(

Att sitta och försöka förklara hur man går till väga här på ett forum är helt omöjligt.Det är olika i olika situationer,hästar är olika,människor är olika.Därför refererar jag till Emelies bok,så kan ni läsa om det själva.

Det verkade på dig som att man var tvungen att vara Etolog för att studera hästar och beteende?
Studera? Nej. Det har både du och jag och majoriteten här på Buke gjort. Men för mig är en studie en vetenskaplig metod samt resultatet av denna. Och då vill jag att den görs av en eller flera personer med lämplig forskarutbildning, som etolog, biolog, beteendevetare eller något annat passande.

Enligt mig är varken ET (massage,kotknackare mm), Akupunktur (urgammal metod) eller något av de andra metoderna "new age" eller någon form av hokus pokus. Det handlar mest i mitt fall om att läsa hästens språk och förenkla våran vänskap.
När hästarna gör som man ber om utan tvång är enligt mig mycket trevligare.När hästen lyssnar på mig för att den litar på mig,inte för att den måste.
Du och jag är på såpass olika våglängd när det kommer till hästar att vi nog inte borde försöka diskutera detta med varandra överhuvudtaget.Du kan aldrig få mig att säga att det finns situationer när man måste tvinga fram hästen med spö.För jag har tid att vänta tills den gör det utan.
Det stressas för mycket i världen.:(

jag tkr inte du är riktigt rättvis, man behöver inte använda spö eller sporrar för att tvinga fram något, jag använder de som jag skrivit innan men jag tvingar inte mina hästar till något de inte vill.

O anser du verkligen att vi "andra" som inte tänker samma tankar som du, inte är hästälskare??

Jag känner mig hemsk när jag använder spö. Men ibland måste man ju, eller?

En häst jag rider vägrar gå frammåt efter flera smackningar och skänklar, när jag lägger till spö så börjar han gå eller så stannar han och börjar bocka, detta kan hända från ingenstans, till exempel på en bilväg, stannar han då och börjar tjura, måste jag ju ge spö.

Hur är eran syn på det här med spö?

Sedan det med att slå. På ridskolan, så "slår" nästan alla hästarna där, asså ger ett litet slag på bogen när den bits, eller gör försök till att sparkas. Jag tycker det känns fel men endå rätt, det är ju så hästar behandlar varandra, vi ska väl endå göra som dem? Eller jag vet inte.. hjälp mig. Jag känner mig illa till mods.

till en början.. Att ''slå'' en häst låter väll rätt sjukt?

Nu är det ju just det jag har sagt.Att om man använder spö för att slå med,i syfte att skrämma hästen,i syfte att tvinga hästen till något den inte vill då anser jag att det är ett felaktigt användandeJag blev tidigare i tråden kallad "spöhatare" och då valde jag att kalla mig själv "hästälskare" istället.Så försök att se livet med en gnutta humor ibland.Jag anser inte att man är en äkta hästmänniska om man måste tvinga fram sin häst med ett spö..nej. Det är en helt annan femma att ha ett spö att peka med,tex vid trickträning eller liknande,men då ska hästen inte ha någon som helst rädsla inför pisken.Och för det krävs lång övning då de flesta hästar har fått fel behandling med spö någon gång,tyvärr.(själv använder jag dock inte spö då heller) Så som många skriver här..att om hästen inte vill gå fram eller liknande så är det okay att använda spö,det tycker jag är skrämmande!!
Detta är min åsikt,inget kan ändra på den.Jag tycker att det är idiotiskt att tvinga hästar till lydnad,när man istället kan samarbeta med dem i harmoni.
Ni får göra som ni vill,men jag framför bara min åsikt.Jag kan inte hjälpa att ni känner er trampade på tårna.Då får ni jobba med erat samvete kanske?

Jag känner mig inte trampad på tårna o jag är ingen spöälskare precis använder de mkt sällan o när jag väl har de så är de oftast bara sittande där i min hand utan att brukas, jag kan försäkra dig att mina hästar inte är ett dugg rädda för spön.
Jag när jag väl använder spöt så är de en "klatch´" på bogen tex. i anridning till hindret om hästen tvekar , då tkr jag spöt är bättre än att krascha, blir ju inte som en bestraffning mer som "kom igen nu de här klarar du".
Det är vad jag anser okej användning av spö, jag tkr absolut inte man ska använda de som något annat.

Och jag kan inte säga mer än att jag INTE använder spöet på det sättet.Ingen kan få mig att ändra på det.Jag arbetar inte på det sättet.Jag tror på positiv förstärkning istället för negativ förstärkning.

Och jag kan inte säga mer än att jag INTE använder spöet på det sättet.Ingen kan få mig att ändra på det.Jag arbetar inte på det sättet.Jag tror på positiv förstärkning istället för negativ förstärkning.

vad har du för resultat på dina hästar, utbildning och träningsväg ?
tror du verkligen att jag bara slår hästen eller ?
klart som fan att man ger den beröm , HELA TIDEN också.
Med min metod, att ge hästen beröm, hela tiden när den gör rätt och ta till spöt när den gör fel med mening, till exempel, stannar på hinder utan anledning, så har vii min familj fått hästar till MSV & SM i hoppning.
jag har också även haft ponnys där jag ALDRIG ridit med spö, för det funkar inte just på dem individerna.
Finns bara 2 av de 23 hästar jag & min familj haft som jag ridit med sporrar.

Nu håller jag inte på med tävling längre,och anser inte att man bevisar hur "bra" man är på hästar genom att gapa om "sm" och "MSV" osv.
Hur vet du att hästen "stannar utan mening"? Jag har aldrig sagt att just du SLÅR dina hästar.Jag har sagt att jag INTE gör det.Uppenbarligen känner du dig träffad?eller?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 715
Senast: Freazer
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 043
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar