Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Helt seriös fråga till Skogstroll: vad är det för studier? Finns resultaten på nätet?
Nu är jag involverad i ganska många studier om detta
Som sagt,läs boken "alla kungens hästar" av Emelie Cajsdotter
Denna teori studerar jag dagligen,hemma i min hästflock./snip/Jag förstår faktiskt inte varför ni dividerar så med mig,alla borde eftersträva dessa metoder.
Var någonstans skrev jag det? Har jag någonstans i denna tråden över huvud taget citerat eller länkat till någon etologisk studie? Jag undrade om de "studier" du medverkat i eftersom jag är intresserad av etologi, så jag var uppriktigt nyfiken.Så det finns vetenskapliga etologiska studier om att det ÄR BRA att använda spö?
Jag är en trist skeptiker som undviker allt vad New Age heter.djurkommunikatör,ET,homeopat samt akupunktör
Jag har ofta känt mig i harmoni med de hästar jag ridit och handskats med, och de har oftast gjort vad jag bett dem om. Tydligen har jag haft fel.Att inte tvinga hästen till saker utan ta reda på ursprungsorsaken.Jag tror på människan och hästen i harmoni.Om hästen inte gör det du ber om har DU inte gjort rätt.Så tycker jag.
Var någonstans skrev jag det? Har jag någonstans i denna tråden över huvud taget citerat eller länkat till någon etologisk studie? Jag undrade om de "studier" du medverkat i eftersom jag är intresserad av etologi, så jag var uppriktigt nyfiken.
Jag är en trist skeptiker som undviker allt vad New Age heter.
Jag har ofta känt mig i harmoni med de hästar jag ridit och handskats med, och de har oftast gjort vad jag bett dem om. Tydligen har jag haft fel.
Tackar! Härligt med fler hästälskare!
Studera? Nej. Det har både du och jag och majoriteten här på Buke gjort. Men för mig är en studie en vetenskaplig metod samt resultatet av denna. Och då vill jag att den görs av en eller flera personer med lämplig forskarutbildning, som etolog, biolog, beteendevetare eller något annat passande.Det verkade på dig som att man var tvungen att vara Etolog för att studera hästar och beteende?
Det verkade på dig som att man var tvungen att vara Etolog för att studera hästar och beteende?
Enligt mig är varken ET (massage,kotknackare mm), Akupunktur (urgammal metod) eller något av de andra metoderna "new age" eller någon form av hokus pokus. Det handlar mest i mitt fall om att läsa hästens språk och förenkla våran vänskap.
När hästarna gör som man ber om utan tvång är enligt mig mycket trevligare.När hästen lyssnar på mig för att den litar på mig,inte för att den måste.
Du och jag är på såpass olika våglängd när det kommer till hästar att vi nog inte borde försöka diskutera detta med varandra överhuvudtaget.Du kan aldrig få mig att säga att det finns situationer när man måste tvinga fram hästen med spö.För jag har tid att vänta tills den gör det utan.
Det stressas för mycket i världen.
Jag känner mig hemsk när jag använder spö. Men ibland måste man ju, eller?
En häst jag rider vägrar gå frammåt efter flera smackningar och skänklar, när jag lägger till spö så börjar han gå eller så stannar han och börjar bocka, detta kan hända från ingenstans, till exempel på en bilväg, stannar han då och börjar tjura, måste jag ju ge spö.
Hur är eran syn på det här med spö?
Sedan det med att slå. På ridskolan, så "slår" nästan alla hästarna där, asså ger ett litet slag på bogen när den bits, eller gör försök till att sparkas. Jag tycker det känns fel men endå rätt, det är ju så hästar behandlar varandra, vi ska väl endå göra som dem? Eller jag vet inte.. hjälp mig. Jag känner mig illa till mods.
Och jag kan inte säga mer än att jag INTE använder spöet på det sättet.Ingen kan få mig att ändra på det.Jag arbetar inte på det sättet.Jag tror på positiv förstärkning istället för negativ förstärkning.