M
-moa-
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?
Jättebra skrivet!
Precis så resonerar jag, men inte kunde formulera mig lika bra.
För mig är det viktigt att hästarna är välridna och är känsliga för hjälper, och det är dom fasan aldrig om dom kommer på att faktiskt inget händer om dom bara skiter i att lyssna.
Det är ju som andra säger här, viktigt för sökerhets också faktiskt.
Jag tycker så här: Spöet är en hjälp, precis som skänklarna, tyglarna eller rösten. Jag rider i princip alltid med spö, för att vid behov kunan förstärka skänkeln, och därmed hålla hästen känslig för hjälperna. Dessutom tycker jag att det är en säkerhetsrisk att rida ut utan spö; tänk om häste inte vill gå igenom vattenpölen just när det kommer en bil...
Givetvis kan spöet missbrukas, precis som allt annat. men man kan åstadkomma minst lika mycket skada genom att tex rycka hästen i munnen, och jag har nog aldirg hört någon ha dåligt samvete för att den rider med bett...
Jag tycker inte heller det är fel att använda spöet ordentligt- slå hårt om man vill uttrycka sig så- om hästen inte tar drivningen. Det som är viktigt är att man vet vad man håller på med, är konsekvent, berömmer hästen när den gör rätt och sedan återgår till "normal" hjälpgivning.
Jag kan inte tänka mig att en häst (som inte har blivit misshandlad, förstås) ser på spöet som något annat än en del i ett signalsystem, eftersom en häst inte kan använda ett "tillhygge" för att slå någon annan. Och egentligen, vilket är värst? "Ponnysparkar" eller en liten dutt med spöet?
Jättebra skrivet!
Precis så resonerar jag, men inte kunde formulera mig lika bra.
För mig är det viktigt att hästarna är välridna och är känsliga för hjälper, och det är dom fasan aldrig om dom kommer på att faktiskt inget händer om dom bara skiter i att lyssna.
Det är ju som andra säger här, viktigt för sökerhets också faktiskt.