Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag tycker så här: Spöet är en hjälp, precis som skänklarna, tyglarna eller rösten. Jag rider i princip alltid med spö, för att vid behov kunan förstärka skänkeln, och därmed hålla hästen känslig för hjälperna. Dessutom tycker jag att det är en säkerhetsrisk att rida ut utan spö; tänk om häste inte vill gå igenom vattenpölen just när det kommer en bil...

Givetvis kan spöet missbrukas, precis som allt annat. men man kan åstadkomma minst lika mycket skada genom att tex rycka hästen i munnen, och jag har nog aldirg hört någon ha dåligt samvete för att den rider med bett...

Jag tycker inte heller det är fel att använda spöet ordentligt- slå hårt om man vill uttrycka sig så- om hästen inte tar drivningen. Det som är viktigt är att man vet vad man håller på med, är konsekvent, berömmer hästen när den gör rätt och sedan återgår till "normal" hjälpgivning.

Jag kan inte tänka mig att en häst (som inte har blivit misshandlad, förstås) ser på spöet som något annat än en del i ett signalsystem, eftersom en häst inte kan använda ett "tillhygge" för att slå någon annan. Och egentligen, vilket är värst? "Ponnysparkar" eller en liten dutt med spöet?

Jättebra skrivet!

Precis så resonerar jag, men inte kunde formulera mig lika bra.
För mig är det viktigt att hästarna är välridna och är känsliga för hjälper, och det är dom fasan aldrig om dom kommer på att faktiskt inget händer om dom bara skiter i att lyssna.
Det är ju som andra säger här, viktigt för sökerhets också faktiskt.

Enligt min mening med de här med spö.
Gått ganska många NH kurser nu , förbland annat John moore.

En häst varnar först innan den går till attack.
Där i mot så "slår" du till din häst en gång med spö i stället för tre eller fyra gånger etc , så kommer den ihåg varför den fick ett slag.
Men om du står o matar med spöt på den kommer den inte ihåg varför den fick de första slaget utan den kommer ihåg att du slog den!
Men de kan inte komma ihåg varför.
Så visst ja rider med spö ibland på min haflinger då hon lätt blir seg i mellan åt men använder de knappt.
De är väldigt sällan har de mer bara i handen för att hon ska förstå.

Varför skulle hästen annars bry sig och reagera ö h t?

ja du, vad ska man säga. Du verkar sakna grundbegreppen ang. ridning ö.h.t.
ett spö om det läggs mot baken för att styra eller peta in ett bakben, orsakar inte mer smärta än din hand eller skänkel gör regelbundet. jag hoppas att ingen av dessa orsakar smärta ö.h.t för då rider du åt helvete fel.

ett spö kan användas som "styrpinne", och görs i de flesta fall, av ryttare som har sunt bondförnuft och känsla.

sporrar borde du läsa på om vad syftet är. det är att göra hjälperna minimala, så att en skänkel slipper sitta och gnaga och nöta och tjata. vilket också för den delen, ingen kunnig skänkel SKA göra. Och än mindre sporren, som inte ska användas ö.h.t om inte ryttaren är koordinerad och avvägd och oberoende i sina hjälper.

KL
Till de som diskuterar i denna tråden huruvida det är ok att använda spö eller sporre ur direkt korrigerings syfte dvs som straff: svar: nej , det är det inte.
Lika lite som att du slår dina barn, eller din man. Om man till detta lägger till att det är ett djur man dikterar över, som har känslor och ett sinne som inte är mänskligt och inte tänker i våra termer, så blir rådet ännu tydligare och starkare. en människa som använder spö eller sporrar ur korrigerings syfte för att hästen inte gör som de vill, som bestraffning, är ute och cyklar och borde se till sina egna tillkorta kommanden, för det är det det handlar om: de har inte kunskap nog att kommunicera ut det de vill utan att ta till smärta eller våld.

sorry. svårare än så är det faktiskt inte.

:confused: Om man använder spöet som en förlängning av skänkel eller hand gör det inte ont, för att inte tala om när man longerar med pisk eller spö - då rör du inte ens hästen. Hästar reagerar och går undan för tryck. De reagerar och går undan om du viftar mot dem, spö eller grimskaft eller armar.

Jag har ridit åtskilliga hästar som inte haft en aning om att ett spö kan göra ont. :)

Men ni som ALDRIG använder spö, hur rider ni in era hästar?? Lär dem sidförande skänkel utan spö t.ex.? :confused:
I princip varenda unghästutbildare/unghästlitteratur lär ut att spö bör användas som en förstärkning till skänkeln vid tidig utbildning av den unga hästen. Själv använder jag i dessa situationer ett kort hoppspö i var hand och petar på bogen i samband med skänkel eller omedelbart efter om reaktionen uteblir.
Har alltid använt mig av spö som en förstärkning vid all utbildning och mina hästar har aldrig varit spörädda eller uppvisat tecken på att må dåligt.

Är man konsekvent och schysst mot sin häst är spö inget problem anser jag. Däremot de som använder spö när de blir ilskna eller missförstår hästen har ju helt kraschlandat i konsten att använda spö, men det säger väl sig självt eller hur??

Däremot skulle jag gärna ta ett snack med de som slår hästar i ansiktet eller på mulen med handflatan för att "uppfostra" med motiveringen att det är schysstare än med spö... Snacka om att gräva sin egna grav då hästen i 99% av fallen sätter upp huvudet i vädret och all form av kontakt med den är helt och hållet väck samt att de skyggar för alla händer som kommer i närheten av huvudet. Dessa personer fattar tydligen inte hur mycket de förstör andras hästar när de hanterar dem vid in- och utsläpp och som inte är vana vid att bli tillsopade i huvudet. Grrr.... :devil:

Jag lär hästen från marken först att gå undan för sidförande tryck. Sen tar jag med mig det upp i sadeln och hittills har hästarna fattat. Nej, jag rider inte med spö men hästarna fixar både öppna och sluta, side pass (är westernryttare med mycket dressyrinslag). Jag är inte motståndare till spöandvändning så länge det används klokt och inte för att tillföra hästen obehag eller smärta. Det är en förlängd arm, en förstärkning av en signal... i min värld;) Då jag rider dressyr endast för lösgörande övningar behöver jag inte "spänna någon båge" som i ren dressyr finner jag spöt fullständigt onödigt...

Dels lär vi hästarna att svara på, och bli ytterst känslig för, signaler genom att den alltid får möjlighet att Förekomma en starkare signal. Dels genom att lära hästarna att Välja att ge efter för tryck. Detta lärs in både uppsuttet och vid markarbete för hand.

Förutsättningen för att hästen ska uppfatta spöt som ett tryck är att den någon/några gånger lärt sig att spöt kan göra ont. Det finns många andra stimuli som kan användas för att skapa tryck utan att tillfoga smärta därför är spöet Fullständigt överflödigt.

Jag använder alla hjälper endast som signaler och hästen har alltid en valmöjlighet, vilket gör den ytterst känslig, avslappnad och samarbetsvillig.

Hästen är trots allt en tänkande, kännande och till sin ursprungliga natur en fullt fungerande social varelse. Den kommunicerar i första hand med sitt kroppsspråk, (innan den använder sin fysiska styrka ger den signaler), vilket är upp till oss att lära oss och använda oss av.

Jag behöver ha spö ibland på min ponny. Min häst behöver jag ha spö på ibland, speciellt när han är seg på sommaren. Jag slår inte, utan ger hästen en liteen "tuch" på bakdelen för att säga "kom igen nu, det går på tok för långsamt" Eller "vakna nu hörru". Man ska inte slå, det hjälper inte, hästen bockar bara eller protesterar.

Det jag vänder mig emot är när man jämställer spö/pisk med misshandel oavsett hur man hanterar dem. I synnerhet om repviftande nämns som ett alternativ, jag kan inte se att det är någon skillnad för hästen om man viftar med ett rep eller ett spö. Såvida man inte klår upp hästen, men det var inte det diskussionen handlade om, utan om att använda spöet/pisken som en förlängd hjälp.

Det här tyckte jag var bra sagt. Att använa sig av ett spö är ju automatiskt inte samma sak som att misshandel! Och i övrigt så tycker jag att det är jättefint när någon hittat sin väg och vad som fungerar för den och hästen, men det behöver inte betyda att det är rätt väg för alla! Bara för att någon använder ett spö som förlängd arm (notera, jag säger inte något om att ge hästen stryk nu, bara att använda pisken som en förlängd arm, kanske peta lite, som med ett pekfinger :P) gör ju inte den personen till en icke-hästälskare? :P

Jag använder spö ibland, främst för att förstärka min galoppskänkel som hon ofta sållar bort! :P Hon kan men är envis som bara en fjordis kan vara och skiter i vad jag vill, vill hon däremot så går den som hejsan i galoppen! ;)

Dels lär vi hästarna att svara på, och bli ytterst känslig för, signaler genom att den alltid får möjlighet att Förekomma en starkare signal. Dels genom att lära hästarna att Välja att ge efter för tryck. Detta lärs in både uppsuttet och vid markarbete för hand.

Förutsättningen för att hästen ska uppfatta spöt som ett tryck är att den någon/några gånger lärt sig att spöt kan göra ont. Det finns många andra stimuli som kan användas för att skapa tryck utan att tillfoga smärta därför är spöet Fullständigt överflödigt.

Vilket rent ut sagt skitsnack! Nej, det är inte förutsättningen för att hästen ska förstå spöet, att den fått smärta från det. Det är som alla andra hjälper en peksignal, precis som hand och skänkel och röst är, och fungerar ang. tryck precis som dessa övriga hjälper gör. Skitsnack att anledningen att den förstår spöets tryck eller pet är för att den fått utstå smärta från spöet, är det så så förutsätter jag att även skänkeln har sparkat och handen ryckt, och att det är därför hästen förstår och responderar till dessa signaler, enligt det du säger, eller hur?!

att slå sin häst och använda spö eller sporrar för att straffa hästen är en HELT annan sak och det finns ingenstans där det anges att det är så dessa hjälper ska användas! skilj på dina egna föreställningar och fakta. och sålla bort de stackars clowner som missbrukar spö och andra hjälper och orsakar smärta och bestraffar hästen pga sina egna tillkortakommanden!

Vilket rent ut sagt skitsnack! Nej, det är inte förutsättningen för att hästen ska förstå spöet, att den fått smärta från det. Det är som alla andra hjälper en peksignal, precis som hand och skänkel och röst är, och fungerar ang. tryck precis som dessa övriga hjälper gör. Skitsnack att anledningen att den förstår spöets tryck eller pet är för att den fått utstå smärta från spöet, är det så så förutsätter jag att även skänkeln har sparkat och handen ryckt, och att det är därför hästen förstår och responderar till dessa signaler, enligt det du säger, eller hur?!

att slå sin häst och använda spö eller sporrar för att straffa hästen är en HELT annan sak och det finns ingenstans där det anges att det är så dessa hjälper ska användas! skilj på dina egna föreställningar och fakta. och sålla bort de stackars clowner som missbrukar spö och andra hjälper och orsakar smärta och bestraffar hästen pga sina egna tillkortakommanden!

Amen!

:bow: :bow:

Förresten, att ge en häst en valmöjlighet... :confused: Är inte det att göra hästen osäker på vad som verkligen gäller? En häst "väljer" väl aldrig någonting? Den går ju helt efter sina instinkter eller ett inlärt beteende som den känner sig trygg med eller??
Har aldrig hört talas om någon som använder sig av en sådan metod, det låter rent av farligt.

Jag lär hästen från marken först att gå undan för sidförande tryck. Sen tar jag med mig det upp i sadeln och hittills har hästarna fattat. Nej, jag rider inte med spö men hästarna fixar både öppna och sluta, side pass (är westernryttare med mycket dressyrinslag). Jag är inte motståndare till spöandvändning så länge det används klokt och inte för att tillföra hästen obehag eller smärta. Det är en förlängd arm, en förstärkning av en signal... i min värld;) Då jag rider dressyr endast för lösgörande övningar behöver jag inte "spänna någon båge" som i ren dressyr finner jag spöt fullständigt onödigt...

Men hur gör du för att lära sidförande skänkel från marken? Trycker/puttar du på hästen vid skänkelläget när du står på marken och när hästen flyttar sig så berömmer du eller? Låter intressant, det låter ju som att det är samma princip som med spöet så det kan ju vara värt att prova! :)

Kul och lärorikt med nya grejer och gammal skåpmat i nyförpackning, önskar man hade någon som man kunde diskutera sånt här med i stallet... :laugh:
Själv är ju som bekant inte alltid bäste dräng... ;)

Ja, jag trycker ungefär vid skänkelläget men trycket börjar alltid med att jag håller en bit ifrån och "ber" om flyttning, svarar inte hästen (i början kan det gå trögt samt att den ovana hästen gärna står emot istället) ökar jag trycket successivt. Håller 3 fingrar i sidan och hjälper till med smackning samt håller hästen så den inte går framåt. Sen när hästen lärt sig att gå åt sidan endast genom att jag ber den (håller handen vid skänkelläget, inte på) gör vi samma i skritt och sen trav. Detta ska självklart föregås av rent grundjobb så att skritt-trav-galopp sitter vid röst- alt. bodytalk ;)

Jag rider ALLTID med spö oavsett hur hästen jag rider på är, om jag använder det när jag har det är en annan fråga. Jag använder det inte för att på ngt sätt slå hästen utan för att "tillrättavisa" den och förtydliga vad jag vill. Om hästen inte går fram för skänkel så använder jag hellre spöt en gång än att sitta och hacka med den där förbannade skänkeln hela tiden. Men oftast behöver jag inte använda spöt men har det ändå med mig.

Sporrar anser jag att man INTE ska rida med om man inte kan sitta stilla med skänkeln, jag har sett så fruktansvärt många, både rutinerade och mindre rutinerade, som sitter och hackar med sporrarna i varje steg hästen tar. Har hästen så stora gångarter att man inte kan sitta stilla med skänkeln så ska man inte ha sporrar! Har man däremot en stilla och fin skänkel i alla gångarter, använder enbart skänkeln när det behövs och hästen kan gå fram utan sporrar så kan man mycket väl rida med dem för att förfina hjälperna.

Jag använder också nästan alltid spö. Förut red jag inte alltid med spö, men jag skulle antagligen inte varit vid liv om jag inte haft ett spö i handen då ponnyn jag red backade ut i vägen för att sparka en lastbil i fronten. Den ponnyn hade varit fastbunden vid ett träd flera år av sitt liv och hade lärt sig att man slog istället för att fly. En annan häst skulle antagligen skenat, men efter den gången har jag alltid med spö på trafikerad väg (och nästan alltid annars också) eftersom en rädd och trängd häst kan fatta väldigt dåliga beslut.

Jag använder sällan spöet. Men anser jag att situationen kräver det så petar jag först till som en liten "varning" hjälper inte det så använder jag spöet en gång ordentligt och inte mer. jag tror inte på att "smådutta" hela tiden, jag tycker bara det brukar irritera hästen och tillslut nonchar dom spöet helt. då är det bättre att varna, och sedan säga till på skarpen. hjälper det inte att säga till på skarpen bör man nog kolla så att hästen är fullt frisk och har hälsan. men det är min åsikt :p

jag har sporrar på min fh(mest för att jag inte vet vad jag ska göra förren jag sitter på ryggen). hon e mycket tung i dresyrn och jag skulle inte ha några ben kvar. spö kan jag oxå ha ibland men det ger inte samma effekt som sporrarna. rider jag en ny häst gör jag det utan varkligen sporrar ellet spö. om det behövs tar jag förs spöt till hjälp och sen sporrarna. tycker oxå att det e bättre att först varna och sen säga till på skarpen. för "varnar" man hela tiden lär hästen att jag behöver inte bryr mig för att det händer ändå inget.

jag rider nästan alltid med spö, men använder det bara när min häst backar och inte vill gå fram. t ex, ska rida hem från ridhuser (1km) och hästen vägrar gå förbi granngården och det är eltråd på båda sidorna av vägen. hon brukar inte vilja gå från ridhuset då hon var uppstallad där innan, hon brukar då backa stegra och vända helt om i gallop vid grannens gård. hon ignorerar hand och skänkel och håller på att backa in i elstängslet hela tiden, då känner jag att jag måste ta till spö för att få henne att gå fram och sluta konstra för bådas bästa. använder inte spö på ridbanan vid hoppning eller dressyr med än som förlängning av handen, tränar också ledarskap och tricktränar hästen regelbundet, och det är bara vid grannen och vid en backe som hon vägrar gå framåt.
hon går snällt brevid en om man hoppar av och går förbi grannen och elstängslerna så det är förmodligen bara dumheter att hon inte vill gå förbi.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 043
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar