Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?
att använda spö eller "den förlängda armen" tycker jag är väldigt användbart när man rider hästar som har lätt för att "nicka till".
även bra att ha på hästar som har tendens att bli "skänkeldöva".
men använder aldrig spö i syfte att bestraffa.
jag slår inte mina hästar för småsaker.
ex. två av mina biter i luften när man sadlar. (kvarsittande olater efter dåligt liggande sadlar) men det bryr jag mig inte om alls. inte ens om de bitit mig i armen (vilket har hänt två ggr) har jag slagit till de för det. det är inget de gör med flit, de kommer bara ihåg att det gjorde ont förut och berättar att det känns obehagligt när jag drar åt gjorden.
men däremot har det hänt att någon av de fått sig ett rapp då de gjort något som verkligen utsatt mig för fara.
ex. stod och höll i två hästar. den ena var min varmblodsvalack och den andra var en annan valack som stod i min hästs hage.
jag stod mitt emellan de och rätt som det är gör mitt varmblod ett utfall emot den andra hästen och hugger honom i halsen när jag står där emellan.
då fick min varmblodskille en utskällning och ett par rapp av grimskaftet. sedan räckte det.
det som gjorde mig förbannad i det läget var att han inte brydde sig om att jag stod där när han flög på den andra hästen. vet däremot inte vad hans tanke var, då han normalt sett brukar vara väldigt överbeskyddande t.ex om jag kommer in med hö i hagen jagar han bort alla hästar som kommer i närheten för att gå på höet när jag håller i det. så gör han inte om det är någon annan som kommer in med hö i hagen, så det är inte höet han håller de andra hästarna ifrån.
men jag har svårt att tro att han gjorde det där utfallet för att han tyckte att den andra hästen stod för nära mig.