Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag rider också alltid med spö. Jag har aldrig aldrit slagit min häst och kommer inte göra det heller, men jag förstärker hjälperna genom att tex lägga spöet på bogen om hon inte förstår. Hon är inte det minsta rädd för spöet!

min filosofi e den att en häst ska inte vara rädd för spöt utan ska ha respekt för det. det värsta jag vet e när en häst e rädd för spö pga att ägaren tycker att den ska vara det då det blir bättre resultat eller liknande från spöt.

Ooops, jag hoppas inte mitt inlägg tolkades som att jag vill att hästen ska vara rädd för spöet :o
Vet inte om respekt för spöet är helt korrekt beskrivet i vårt fall heller, snarare som att spöet är en förlängning och förstärkning av mina hjälper.

min häst är inte heller rädd för spöet, man kan stryka henne över huvudet med spöet och den enda reaktionen man får är att hon skakar på huvudet. och att slå en häst alltid fel, men ibland så måsten man ge ett rapp eller dra i munnen för att förhindra att en större olycka händer. även ett barn måste man skälla på och rycka undan om h*n tex går i sin egen värld bakom en häst som sparkar, eller som är på väg att luta sig mot en varm kamin. det samma måste man göra för hästen då de ibland är för envisa för att förstå att de kommer utsättast för en större olycka om de börjar konstra, som att backa in i ett elstängsel, dra ifrån i galloppen på ett fält och snubbla i en håla, dra in i en grupp med okända hästar eller klättra över ett stengärde där det kan finnas taggtråd.
man ska inte straffa en häst, den förstår ändå inte vad man menar. om man ger ett rapp innan den går in i elstängslet så slipper man ha en skenande häst som blir rädd för att gå förbi elstängsel, och om man tar ordentligt i bromsen(säte och tygel) så kan man lugna ner hästen och få den på andra tankar innan den snubblar i en håla eller klättrar över stengärdet fullt med taggtråd.
ett spö är en förlängd hand i all ridning, och ett akut hjälpmedel i svåra situationer då man tappat kontroll över hästen.
detta är bara mina tankar om spö, men huvudsaken är att man inte ska slå en häst bara för att slå eller straffa. om man gör det får man en spö rädd häst.

nej det var inte så jag medande. och ber om ursäkt om du tolkade det som det. jag kom bara tänka på en diskution jag hade med en tjej när jag gick i skolan. det var en shettis i det stallet som vi var som var helt livrädd för spöt. så fort hon såg att man hade ett spö i hande blev hon panikslagen och kunde springa i fullfart runt dig. om man la ner spö lugnade hon snart ner sig igen. då jag tycker att nä så här får det inte vara, började jag så småt vänja henne vid spöt. den här tjejen tycket då inte om vvad jag gjorde(ej ägare) och sa att en häst ska vara rädd för spöt. jag sa då till henne att de inte ska vara rädd för spöt och ffa inte livrädd.

kan oxå tillägga ett denna tjej tycket att bästa sättet att träna en unghäst att inte vara rädd om sina öron var att ha godis i handen och sen "attakera" öronen. vilket lede till att det bara blev värre. när ägaren kom på vad det var hon gjorde blev dom annat än glada. tog man bara det lugnt med honom fick man röra vid öronen!

Jag tycker också att det är otroligt jobbigt att använda spö. Men jag använder det till att förstärka skänklen men då bara genom att peta lite på rumpan.

Jag har en regel för mig själv att allt jag gör mot en häst ska jag kunna göra mot en människa.

det håller jag verkligen inte med om. en häst är ingen människa och ska inte behandlas som en människa. jag säger inte att man kan va dum eller piska en häst för de, men det är samma sak för hundar, dom ska veta sin plats och ibland får man ta i med ''våld'' (slå till dom) för att dom ska förstå, många människor är som mesar med sina djur och det kan ge dåliga konsekvenser! de jag menar med våld är inte att göra så ett djur får ont, bara att markera!

håller fullt med att man inte kan behandla ett djur som människa. tyvärr e det många som tycker att man kan göra det. så sent för ett par månader sen fick jag en jävla utskällning för att jag slog min hund. det enda hon gjorde var att rätta sig. hade hunden gnytt hade jag då förståt komentaren. samma var när jag slog till min unghäst förra veckan då hon bet mig. då jag frågade var tror du en häst hade gjort mot henne fick jag till svar: du e INGEN häst och kan därför inte straffa som en heller. hästen e inte rädd eller något så kommer alltid fram till mig i hagen/boxen. dock kommer hon inte alltid fram till stallägaren(som skällde för att jag slog hästen). stallägaren e hela tiden på och ska gosa med lillskiten.

håller fullt med att man inte kan behandla ett djur som människa. tyvärr e det många som tycker att man kan göra det. så sent för ett par månader sen fick jag en jävla utskällning för att jag slog min hund. det enda hon gjorde var att rätta sig. hade hunden gnytt hade jag då förståt komentaren. samma var när jag slog till min unghäst förra veckan då hon bet mig. då jag frågade var tror du en häst hade gjort mot henne fick jag till svar: du e INGEN häst och kan därför inte straffa som en heller. hästen e inte rädd eller något så kommer alltid fram till mig i hagen/boxen. dock kommer hon inte alltid fram till stallägaren(som skällde för att jag slog hästen). stallägaren e hela tiden på och ska gosa med lillskiten.

Men orka lyssna på sådana okunniga mäniskor?! Har h*n inte en egen häst att sköta om? Byt stall annars, skulle aldrig orka med en sådan tramsig människa...

Lat som jag är har jag inte orkat läsa igenom alla sidor men kan iaf bidra med min syn på spön.

Jag själv rider ALLTID med spö, men sen rider jag mest på ridskolan också. Jag har ingen egen häst som går framåt bara jag tänker att den ska göra det. Ingen kan förneka att det inte är någon skillnad på en häst som alltid varit i privata ägor och en häst som gått på ridskolan i flera år. JAG tycker det är mer snällt mot hästen att ibland väcka den lite med hjälp av ett spö istället för att sitta och ponnyskänkla hästen en timme! Men någon här kanske tycker det är snällare att sitta och sparka på hästen? :) Och visst att man ska ta reda på orsaken varför hästen saknar framåtbjudning men på en ridskolehäst är det ganska självklart och som elev kan man inte säga att man rider ut och busar en runda istället! Självklart berömmer jag hästen så fort den gör vad jag vill att den ska göra.

Man kan inte jämföra en häst och en människa genom att säga att man aldrig rör sin häst mer än vad man skulle göra på en människa. Hästar väger en del mer än människor om ni kanske märkt det? :idea: Sen menar jag inte att man ska slå en häst med all sin kraft men ibland måste man faktiskt få säga till ordentligt för att undvika att själv bli skadad. En säkerhetsgrej helt enkelt, det är som sagt stora djur vi roar oss med.

En häst ska dessutom inte vara rädd för spön, ett spö är inget straff - det är ett hjälpmedel som hjälper oss små människor att kunna "styra" hästen att göra vad vi vill. Ett spö i fel hand kan sluta otroligt olyckligt men i rätt hand är ett spö något bra!

KL

Jag rider alltid med spö, använder det för att mana på bakdelen lite extra vid samling, om hästen försöker fuska. Det handlar då om petningar, en skänkel där mitt ben inte når att skänkla.

Jag kan visst använda spö för att markera att jag inte är nöjd men något som hästen gör också.

För det mesta blir det inte så mycket klatsch när jag använder spöt lite hårdare dock, mer doff doff, en dryg halv dm päls dämpar rätt bra, och det vet hästen också;)

Men visst märker man att ju duktigare man blir som ryttare, ju mindre använder man spöet. Jag har dock inte kommit längre än ovanstående ännu, och kommer att ha med mig spöet även fortsättningsvis. Jag ska kika på en del böcker som rekommenderats i tråden, roligt att lära sig nya grejor och hur andra tänker.

jo hon har två egna hästa, och den ena e inte uppfostrad för fem öre. den gör vad den vill(dock inte mot mig då jag kan sagt till den x antal ggr när jag ska ta ut den). och den andra e snäll rakt igenom så hon gör inte mycket.

och jag jag ska byta stall så fort jag hittar en till häst. vill inte helt byta innan då jag inte vill att min ungponny ska stå själv/behöva byta stall då jag inte vet när jag hitter Hästen. men blir det för jobbigt så får jag flytta hästen direkt.

Jag har använt spö ganska ofta till min häst när jag red, bara av den anledningen att han gick på lite bättre när jag hade det än när jag inte hade det. Jag hade således bara med det, utan att använda det. Visst har det hänt att jag behövt använda det också - lite petande på rumpan och problemet är löst. Jag ser det som så (som vissa andra här) att jag behandla min häst som en människa, i alla fall på den punkten. Jag skulle t.ex. aldrig slå ett barn för att denne gjort något fel, inte heller slår jag en häst eller något annat djur. Behöver jag markera något fel så räcker det med att ryta till eller ge "onda ögat". Jag tycker det är rent ut sagt vidrigt med folk som slår hästen (/sina djur öht) för att markera fel eller "vänja" den vid spöet.

Men ibland måste man ju, eller?

Nej, det måste man inte, jag rider inte med spö eller sporrar, finns ingen anledning till det för oss iaf. Tillägger att jag inte har läst något mer än ursprungsinlägget i tråden.

En häst jag rider vägrar gå frammåt efter flera smackningar och skänklar, när jag lägger till spö så börjar han gå eller så stannar han och börjar bocka, detta kan hända från ingenstans, till exempel på en bilväg, stannar han då och börjar tjura, måste jag ju ge spö.

Har ni kollat upp med veterinär att inte hästen har ont? Det finns alltid en anledning, gäller bara att komma på vad. Att slå hästen när den försöker tala om något kommer bara att förstöra eran relation.

Hur är eran syn på det här med spö?

Jag använder som sagt inte spö eller sporrar, har blivit fulltsändigt avskräckt från hur en del ridskolor, men även privatpersoner använder detta. Men är inte heller emot det, sålänge det används rätt, dvs det är ingen slagpinne, utan en förlängd arm.

Sedan det med att slå. På ridskolan, så "slår" nästan alla hästarna där, asså ger ett litet slag på bogen när den bits, eller gör försök till att sparkas. Jag tycker det känns fel men endå rätt, det är ju så hästar behandlar varandra, vi ska väl endå göra som dem?

Det är fel att slå och sparka, jag har sett och hört flertalet ridlärare säga orden sparka, banka, piska, slå mm och det är väl en anledning till att jag inte rider på ridskolan längre (finns såklart bra också). Hästar i det naturliga sparkar och biter inte varandra med en gång, de varnar varandra, de varnar även människor om det är något fel. Sedan förstärker de varningen allteftersom, men de tar sällan till våld, även om många tror sig se det i tex hagen. Jag tror att många människor missar varningarna och tar till våld med en gång, men kom ihåg att våldet tar vid där kunskapen slutar.
Lycka till :)

Jag använder aldrig spö, jag får helt enkelt lösa situationer utan det.
Jag använder rösten väldigt mycket, vilket nuvarande hästen jag rider lyssnar bra på. Jag skriker inte, men sänker tonläget och låter arg helt enkelt :)
Vilket funkar hittils, kanske tar några sekunder/minuter längre än om jag hade rappat med spöt, men det är det värt, det blir liksom mer rättvist på någevis.

Jag rider en häst på ridskolan, och vi håller på att lära oss varandra nu. Hon är pigg ocg glad, så motorn är det inga problem med! Men sedan när det kommer till att fatta galopp- då får man hålla i sig! Hon gör ökad trav och bockar/sparkar, jag har därför med mej piskan ut, så att hon inte ska göra så! Oftast räcker det med att man lägger pisken på bogen 1 gång, så slutar hon! Och det käns betydligt mycket bättre att göra så än att sitta och låta henne springa som en galning varv på varv ! :) Och det är inte för att göra hon illa utan det är somsagt en enkel tillräta visning.

att använda spö eller "den förlängda armen" tycker jag är väldigt användbart när man rider hästar som har lätt för att "nicka till".
även bra att ha på hästar som har tendens att bli "skänkeldöva".
men använder aldrig spö i syfte att bestraffa.

jag slår inte mina hästar för småsaker.
ex. två av mina biter i luften när man sadlar. (kvarsittande olater efter dåligt liggande sadlar) men det bryr jag mig inte om alls. inte ens om de bitit mig i armen (vilket har hänt två ggr) har jag slagit till de för det. det är inget de gör med flit, de kommer bara ihåg att det gjorde ont förut och berättar att det känns obehagligt när jag drar åt gjorden.
men däremot har det hänt att någon av de fått sig ett rapp då de gjort något som verkligen utsatt mig för fara.
ex. stod och höll i två hästar. den ena var min varmblodsvalack och den andra var en annan valack som stod i min hästs hage.
jag stod mitt emellan de och rätt som det är gör mitt varmblod ett utfall emot den andra hästen och hugger honom i halsen när jag står där emellan.:eek:
då fick min varmblodskille en utskällning och ett par rapp av grimskaftet. sedan räckte det.
det som gjorde mig förbannad i det läget var att han inte brydde sig om att jag stod där när han flög på den andra hästen. vet däremot inte vad hans tanke var, då han normalt sett brukar vara väldigt överbeskyddande t.ex om jag kommer in med hö i hagen jagar han bort alla hästar som kommer i närheten för att gå på höet när jag håller i det. så gör han inte om det är någon annan som kommer in med hö i hagen, så det är inte höet han håller de andra hästarna ifrån.
men jag har svårt att tro att han gjorde det där utfallet för att han tyckte att den andra hästen stod för nära mig.

Jag tycker det här med spö är olika från person till person. Jag använder spö som en extra hjälp, t.ex. när min häst inte vill fatta rätt galopp (unghäst) så bara lägger jag spöt på överarmen/bogen som en extra skänkel. Det hjälper alltid!
Sen vad man anser vad slår är, är ju oxå en fråga. När jag står i spiltan och gör iordning min häst och den naffsar till elr gör ngr andra dumheter när jag håller på så händer det att det blir ett snabbt "slag" mot hästen. Jag anser att bara hästen får det så snabbt som möjligt så den fattar att den gjorde fel så är det lugnt, bara man inte väntar 5 sek och säga till hästen, för då förstår den inte att den gjort fel. Tänk alla de sparkarna hästarna får i hagen av sina hästkompisar, och naffs m.m. det är som en litet myggbett det jag gör mot den. Nu vill jag få fram klart och tydligen att jag INTE slår min häst, men den ska inte tro att den kan göra vad som helst.

Men att rappa till en häst med spö som vägrar gå framåt och kanske kastar sig bakåt m.m. är fel. Blir inte alls det där framåt tänkande för den då.

Men att slå fram hästen kan knappast bli ett bra framåttänkande, hästen ska ju inte gå av rädsla att bli slagen.

Beror ju på situationen.
de ska inte backa ner i krondiken i 120km i timmen heller.....så fort de inte får sin vilja igenom

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 043
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar