Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?
kl*
Jag drar mig för att använda spö, förr red jag alltid med det som en förlängning och förtydning av hjälperna. Nu använder jag det sällan och då bara om jag märker att jag behöver det. Gillar inte att rida med spö egentligen, rider jag ut så använder jag det dock mer ofta och på unghästar har jag i regel alltid ett kort spö, inte nödvändigtvis för att det behövs utan för att vänja hästen vid det.
En häst SKA ha egen bjudning framåt utan att man behöver ta till spö och sporrar, dock kan det vara en bra hjälp för att nå dit. Anser att det är bättre att man "slår" (usch det låter hemskt, mer som en lätt klatch) till hästen lätt en gång än att man sitter och bankar den i magen genom ett helt ridpass. Är rätt säker på att hästen uppskattar det mer oxå.
Tex använder jag ibland spö som en förlängning av skänklarna vid tex en sidvärtsrörelse, helt enkelt duttar jag till lite lätt vid skänkelläget som en förlängning av skänkeln.
Men man ska alltid sträva efter att inte behöva använda spö, visst om man använder det rätt. Men en häst som är rädd/förvirrad/osv mår ALDRIG bättre av att bli spöad för dess beteende, snarare förvärrar det i många fall problemen!
Däremot håller jag oftast i ett spö när jag hanterar hingstar och unghästar jag inte känner. Just för att jag inte riktigt litar på deras humör och temperament. Helt enkelt som en trygghet för mig, men det är från fall till fall. Men i den mån det går använder jag spö så lite som möjligt, sporrar använder jag inte så ofta heller, och då endast som en förtydling av skänklarna inte som bestraffning!
Oj oj mkt text, hoppas ni orkade läsa igenom iaf