Är det ens tillåtet att göra så?!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare SorayaX
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 9 881
S

SorayaX

min syster köpte en hund i förrigår och igår så ringer den gamla ägaren och vill prata med henne, när hon kmr dit med hunden så sitter det 2 andra i soffan som pressan henne, och TVINGAR henne lämna tillbaka hunden!!

kan man anmäla det? vi vill ju verkligen ha tillbaka den!

Sv: Är det ens tillåtet att göra så?!

antar att din syster har tråden om bullboxer här på buke.
Jag vet inte om man får göra så, man borde kunna ringa konsumentvägledare på kommunen(?) eller polisen och fråga om det är tillåtet. Har hon kvar kvittot på hunden, så hon kan bevisa att hon en gång köpt den?

Jag kan tänka mig att säljaren inte kan kräva att köpet återgår, men din syster "gick ju med på det" när hon lämnade tillbaka hunden igår, även om hon kände sig tvingad. Så jag tror att det inte går att göra något i just det här fallet.

Ja, de har ju under tvång stulit hunden så en polisanmälan kan ju vara på sin plats..

Är det en skk-ansluten fd ägare så anmäl även dit till diciplinnämnden.

:eek:
Nej så kan man inte göra!
Jag antar att de hade ett korrekt köpeavtal då din syster köpte?
Alltså skrev över hunden på henne och lämnade kvitto på betalning.
Kolla i avtalslagen, avtal som ingås under tvång/hot är inte giltiga.
Kolla paragraferna 30-36, jag minns inte vilken just nu och orkar inte kolla.
Polisanmäl!
Och som någon annan sa så kan du anmäla till SKK om det handlar om renrasig hund, blir man utesluten där så kan man inte registrera valpar.

antar att din syster har tråden om bullboxer här på buke.
Jag vet inte om man får göra så, man borde kunna ringa konsumentvägledare på kommunen(?) eller polisen och fråga om det är tillåtet. Har hon kvar kvittot på hunden, så hon kan bevisa att hon en gång köpt den?

Jag kan tänka mig att säljaren inte kan kräva att köpet återgår, men din syster "gick ju med på det" när hon lämnade tillbaka hunden igår, även om hon kände sig tvingad. Så jag tror att det inte går att göra något i just det här fallet.

Men vad menar du nu?

Det är väl skillnad på att frivilligt lämna tillbaka en hund och att tvingas göra det i en hotfull situation?

Naturligtvis ska det polisanmälas!

Alltså, dom skulle skriva över hunden i februari, då min syster fyller 18. Men nu blev det ju inte så. Hon skulle ge oss kvitto osv. oseriöst var det iallafall..

Man kan inte säga att jag frivilligt lämnade hunden. Jag gick in dem tog ifrån mig honom och låste dörren sen satt jag där och då hade dem redan ringt en annan under dagen NÄR JAG VAR ÄGARE, NÄR JAG HADE KÖPT HUNDEN och sa att han var tillsalu. När jag försökte gå därifrån så fick jag inte det.

Skuggan_

Att ta tillbaka en såld hund under tvång torde vara ett lagbrott och ett fall för polisen. Hot är allvarliga saker.

Däremot så skrev hon i tråden (om det är den om bullboxer) att hon hade hunden på prov. Beroende på hur kontraktet är utformat så innebär "på prov" just att köpet inte är klart utan ska kunna stoppas. Hur ser kontraktet ut?
Att din syster är under 18 kan spela in. Det finns lagar om sådant.
Jag hoppas att hon lärt sig en läxa i vilket fall som helst. Hon varnades rejält för att köpa hunden och att det verkade oseriöst.

Senast ändrad:

Man kan inte säga att jag frivilligt lämnade hunden. Jag gick in dem tog ifrån mig honom och låste dörren sen satt jag där och då hade dem redan ringt en annan under dagen NÄR JAG VAR ÄGARE, NÄR JAG HADE KÖPT HUNDEN och sa att han var tillsalu. När jag försökte gå därifrån så fick jag inte det.

Skuggan_

Du skrev igår att du hade hunden PÅ PROV och din syster säger att ni inte hade skrivit papper och sådant eftersom du är under 18.
Då har du inte köpt hunden alltså?

Skuggan_

Jag hänger inte med alls nu?
I din andra tråd så låter det ju som att hunden vantrivdes hos dig och ville hem till mamma och att du var nöjd med det även om det kändes lite ledsamt?

Men gick det till som du beskriver nedan, så ska det ju anmälas...

Har detta något med den andra tråden om att "sälja till fel ägare" att göra?

Hunden köptes. betalade kontant och allt var klart.
Det är säljaren som är en lögnare då hon först absolut enligt henne själv inte kan ta hunden tillbaka, inget som jag heller ville. Och sen tvingar mig att lämna den. Först då skulle hon säjla vidare och en timma efter skickar hon ett meddelande där hon säger att hon ska behålla den. Jag tror hon ville se hur det var att inte ha den. Hela saken har knäckt mig totalt och just nu ligger jag i ett mörkt hål. Jag ska ta mig upp igen men det tar tid. Att ni sedan har en negativ inställning till rasen eller annonsen bryr jag mig inte om. Vissa var negativa andra positiva.

Jag vet bara att folk inte är att lita på, det gick till på FEL sätt. Man gör inte som hon gjorde. Dessutom kände jag mig otroligt hotad och kränkt när jag satt där och inte fick gå. Hon dessutom psykade mig till att hunden inte trivdes vilket jag och alla andra i min familj inte höll med om.

Skuggan_

men i din andra tråd har du ju själv skrivit att hunden inte trivdes hos dig.

jag får inget ordentligt grepp om vad som egentligen hänt iom att du skriver mot dig själv

men oavsett är det inte lagligt att TVINGA någon att lämna tillbaks något man köpt. men om du hade hunden på prov är det väl andra regler som gäller..?

Jag har försökt förklara att jag blev pressad och psykad till att tro det själv när jag väl hade lugnat mig insåg jag hur grundlurad jag blev. FAN fan dumma mig att jag trodde på denna människa. Det jag upplevde igår vill ingen människa uppleva.

Här är i alla fall lilla Blue
32038413.jpg

32038415.jpg

32038406.jpg

Skuggan_

Jag tycker det är onödigt att spekulera i detta då det verkar som om det finns en hel massa saker som vi inte vet. Som säljarens perspektiv.

Ja, det tänkte jag med.

Å andra sidan finns det en knepighet och det är att om man har en vara ute till försäljning så får man inte neka någon att köpa varan om det inte framgår att säljaren har fri prövningsrätt. I ljuset av det så skulle skuggan haft rätt till valpen (mot betalning givetvis) om hon bestämt sig för den efter provperioden.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 826
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 388
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: ryujaneiro
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 553
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?