Är det ens rimligt?

Tramptass

Trådstartare
Jag har fått erbjudande om att förfoga över en byggnad som har innermåtten 5*10 meter att göra stall av. Stallet skulle i så fall innehålla två boxar.
Det som gör mig lite fundersam är att boxen längst in i så fall bara skulle ha en gång på två meter när man ska leda hästen. Är det för smalt eller fungerar det i daglig hantering?
Den andra boxen kan ju ha sin utgång utåt sas och behöver inte gå igenom gången. Även om det kanske blir en häst och en ponny där så vill jag att det ska fungera för två hästar också.

Det är inte möjligt att använda utrymmet till lösdrift av olika anledningar.

Jag har kollat sjv:s rekommenderade mått av gångar. Jag är mer nyfiken på era praktiska erfarenheter.

Jag kanske tänker fel också, att jag har fastnat i ett och samma spår. Det kanske går att göra en lösning på ett helt annat sätt.

Sv: Är det ens rimligt?

2 meter gång är inga problem alls att gå med häst i det är inte ens trångt. 2 meter är dessutom en perfekt bredd på skötselplats bra plats runt om hästen men tillräckligt smalt för att de inte skall kunna snurra runt. Inga problem alls att vända tom 170 hästar på 2 meter.

Men alltså, går det inte att ha en box i varje kortände och dörren mitt på långsidan? På 10 meter får du ju lätt plats med en 3,5 meter bred box, en 3 meter bred skötselspilta och en till 3,5 meter bred box.

Om ponnyboxen då är 3,5 x 3 meter får du plats med en 2x3 meter stor sadelkammarskrubb mellan den och andra långväggen, förutsatt att du har dörren mot skötselspiltan. Och på samma sätt kan du få plats med ett utrymme för fodertunnor och mockgrejer vid storhästboxen.

Hovslagaren och veterinären vill nog ha mer än 2 meter bred gång. Det duger dock att leda hästen genom.

Hovslagaren och veterinären vill nog ha mer än 2 meter bred gång. Det duger dock att leda hästen genom.

Fråga dem vilket de föredrar.....

Vi har båda varianter och såväl veterinärer som hovslagare föredrar alltid vår skötselspilta som är kanske 2.10 bred. Den tycker alla är perfekt att jobba i för det är gott om plats samtidigt som hästen är mer inramad.
Föredrar det själv också alla dagar oavsett vad jag sysslar med och vilken häst det än är. De bredare platserna är inte använda på år och dag.
Kan faktiskt inte förstå varför någon skulle vilja ha bredare det enda det gör är att hästen har utrymme att stå och jazza runt för mkt om man skall göra något som inte är poppis.

Tyvärr kan jag inte ha dörren mitt på långsidan, annars hade det varit optimalt med en box på var sida.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar