Är det en skäck?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Galadriel
  • Startdatum Startdatum
Sv: Är det en skäck?

Det är väl tura att smaken är som baken då. Tänka vad tråkigt om alla gillade hästar med lite tecken.

Du skrev att overo är ett samlingsnamn på alla typer av skäck utom tobiano......vart räknas då tovero? Det är mig veterligen en helt egen beteckning och även sabino. En overo är en overo och inget samlingsnamn för allt annat utom tobiano...... :angel:

/Carina :eek:

Ooooops... :o Råkade svara på fel inlägg. Det var ju loveponies jag skulle svara på...... :o :angel:

Lenita skrev:
Du skrev att overo är ett samlingsnamn på alla typer av skäck utom tobiano......vart räknas då tovero? Det är mig veterligen en helt egen beteckning och även sabino. En overo är en overo och inget samlingsnamn för allt annat utom tobiano...... :angel:

På de flesta ställen jag har läst, (bl a en länk här i tråden) så delas skäckanlagen in i tobiano (som breder ut sig från ryggsidan) och overo (som breder ut sig underifrån). Det finns tre olika skäckanlag som räknas in bland overo och de är: sabino, frame overo och splashed white. Alla dessa ger en skäckfärg där det vita breder ut sig från buksidan på hästen. Sen finns det andra saker som skiljer dem åt.

Vad jag ville säga med detta är att om man avser den skäckfärg som är vanligt hos amerikanska painthästar så ska man säga frame overo, inte bara overo, eftersom både sabino och splashed white också räknas in bland overoskäckarna.

Tovero är inget skäckanlag, utan det är en skäckfärg som uppkommer då hästen har både frame overoanlaget och tobianoanlaget.

frame overo, inte bara overo, eftersom både sabino och splashed white också räknas in bland overoskäckarna

Nja de vet rätt väl skillnaden mellan dessa...åtminstone de som avlat ett tag.Overo är ju en enskild genetisk typ som enbart förekommer hos paint.

Skriver de overo på en splashed white eller en sabino så beror det oftast på okunskap eller att man kombinerat bägge generna och har svårt att avgöra om hästen är overo eller fått bägge anlagen eller kanske bara det andra anlaget.Teckningsmässigt kan det vara svårt att avgöra ibland.

Vilket anlag hästarna bär kan ju idag lätt lösas med DNA analys...i de fall man inte vet säkert.

Men jag menar att den färg som finns hos paint kallas frame overo, just för att det utgår från hästens "frame" (sida).
Overo används ju uppenbarligen många gången som ett samlingsnamn för skäckanlag som ger en skäckfärg som utgår från hästens buksida, så därför bör man använda sig av termen frame overo när man menar just den färgen.

Jag menar inte att man buntar ihop dessa färger för att man inte kan skilja dem åt, utan att man buntar ihop dem under en term därför att de har något gemensamt: de utgår från hästens buksida.

På svenska finns väl en liknande uppdelning: Ryggskäck/dorsalskäck (dvs tobiano) och ventralskäckar (dvs frame overo, spl white och sabino).
Det betyder ju inte att man inte kan skilja dem åt, det är bara ett sätt att klassificera.

Senast ändrad:

Måste få hoppa in i tråden och fråga om den här hästen då!

Han är u. welsh cob, (svart)
och e. arab, (Espri, fux med strumpor båda bak, vet inte om han har fler tecken.

Den här hästen har allstå som ni ser: tre höga strumpor, stor bläs som under hakan drar sej uppåt, bukfläck (som jag inte har bild på tyvärr)+ att hela han är stickelhårig.
Kan tillägga att den här hästen har en helbror som är brun utan tecken. Och inte fått "något alls" från Espri.
Och om nu den här hästen är sabino borde ju även Espri vara det eller bära anlaget?

Moonwind2.jpg

moonwindansikte.jpg

Senast ändrad:

Om du tittar i senaste Ridsport (don som kom igår) så är det en Briar - Ceylon bland de visade treåringarna, och han är jättevit på huvudet. Jag tycker faktiskt inte att dte är fint :o ;)

MissFideli skrev:
Jag hittar inga bilder på Espri, men sabino är ganska vanligt på araber.

Har en bild på Espri men vet inte om jag får lägga ut den? Måste jag fråga fotografen först eller hur är det där? Bilden är tagen 1981 och fotad av Eva Jangö på Ryttarstadion, Stockholm. Där syns hans strumpor ;) men tyvärr har han vänt bort huvudet..

och sen har jag en annan bild fotad av Arne Eilert där bilden är svartvit men där man kan ana en vit underläpp och en bläs.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 434
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 886
Senast: Dorinda
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 066
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 455
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka