Är det en skäck?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Galadriel
  • Startdatum Startdatum
Sv: Är det en skäck?

Nej, en sabino behöver inte ha bukfläck. Inte heller höga strumpor eller bred bläs. Men den klassiska sabinon har allt detta.

Briar är en sabino, han har ingen bukfläck.
http://www.tullstorp.nu/en/briar.asp

Pentagon var också sabino
http://members01.chello.se/minhemsida/pentagon925_1_bild.htm

Briars pappa Magini är väl troligen en minimal sabino, han har inget av dom typiska sabinotecknen, men nedärver mycket vitt.
http://www.wbstallions.com/wb/swana/stalgifs/magini.gif

Och Pentagon fick väl sitt anlag från Ceylon?
Det har åtmonstone jag alltid trott ;)

Sabinogenerna verkar ha någon slags samverkan med varandra...dvs finns det dubbelt upp bakom=mer tecken än tex föräldrarna själva många gånger.

Nu vet jag inte hur Pentagons mamma ser ut...men att Pilot har sabinogenen vet jag efter att ha gått igenom så mkt avkommor med lyktor och strumpor.

På Pentagon så gissar jag att det mkt väl kan vara samverkan mellan Ceylon och Pilot.Ceylon har ju definitivt sabinogenen också.

Har sett en avkomma efter Pentagon med ytterligare Ceylon en gång till bakom via mödernet...denna hade enorma strumpor som bak gick ända upp på låren,högt ca 20 cm över knäna fram och hade en riktigt stor bukfläck som täckte mer än halva magen!

Dom sålde ett syskon till Pentagon för några år sen, minns tyvärr inte om det var ett hel- eller halvsyskon, men mamman var samma iaf. Den såg nästan lika dan ut. Tror det var ett halvsyskon, men är som sgat osäker.

Kanske det, ingen aning. Men som jag skrev ovan, har sett en till avkomma till mamman som är nästan likadan. Vet dock inte pappa på den.

Bara den första har varit med tidigare. Lägger in dem för att det är enklare än att sätta sig själv och försöka skriva in allt, plus att det alltid finns nån annan som inte har läst det... ;)
Tycker själv att de förklarar detta med sabinos, overos, frame overos osv mycket bra... :p

/Carina :eek:

Ja det är en jättebra guide för den som är helt ny på området...det har du rätt i. ;) :D

Jo, hon har en fläck, en konstig en eftersom det är som en vit ring med lite fuxfärgad päls i mitten... Klippte henne och då var den lite jämnare men konstig är den... Sitter ju konstigt till oxå, strax före flanken...

lila skrev:
Hos russen är det alltid vitt på benen.

Denna har bara vitt på ett (eller två, minns ej) bakben, det var därför jag skrev så:

sibella_orig_SE.jpg

Hon ÄR skäck, hela juverpartiet och ljumskarna är vitt på henne, fast det syns dåligt på bilden.

Lenita skrev:

Vad var det jag skrev som var fel? Jag skrev ju att frame overo är en typ av overo, och att även sabino och splashed white/bukskäck räknas till overo (eftersom de breder ut sig underifrån, ej från ryggen).

Då betyder det att jag inte bör betäcka mitt Ceylon-sto med Magini ;)

Att Pilot hade sabino-anlag kände jag inte till, det var därför jag förutsatte att det kom från Ceylon.

Enligt stamboken var Pentagons mamma brun med bläs, vit underläpp och fyra vita fötter. Mormor brun med stjärn, snopp och 3 vita fötter. Mormorsmor brun med bruten bläs och en vit fot.

För att jag då skulle få en avkomma med mycket vitt överallt :p

Skämt åsido, crazy skrev om hur dubbelt sabino-anlag kan ge mer tecken än vad föräldrarna har.

Cesam skrev:
Enkelt...sabinoanlaget är INTE skäck, så är den sabinotecknad med bellyspotrs, o.s.v. (se inägget) och det är en REN arab så är den INTE skäck :D

Är det en annan ras så får man ju se vad som finns bakom i färg och anlag och nedärvning av detta.....
Och ja, det kallas felaktigt strumpskäck.....

Och stöter man som ID-kontrollant på en ren arab med sabinoteckningar får man ju skriva detta....

REN arab --> ALDRIG skäck eftersom SKÄCKanlaget ej finns i rasen....

mvh
Carina på Cesam Arabians

Ursäkta - vad menar du med "felaktigt"? Hur kan det vara fel att kalla en spräcklig häst skäck även om den är skäckig p.g.a. sabinoanlag? Strumskäck är väl ett vedertaget svenskt namn?

En sabino där de vita fälten får utbredning på kroppen är i mina ögon en skäck oavsett om det står ox efter namnet i stamtavlan. Så jag tror att ni får acceptera att ett anlag som i vissa fall kan ge upphov till skäckiga hästar finns hos araber, precis som det finns hos en massa andra raser.

Precis som Crazy och Loveponies har påpekat finns det inte ETT anlag som ger upphov till skäckiga hästar utan fyra.

Indy

Jag gillar inte hästar med mycket tecken :o

Har beställt en fölis som ser ut som pappsen :D

Lägger in en bild på Pilot;

pilot.jpg

Letar man runt hittar man massor av söner och barnbarn med mkt tecken som jättehöga strumpor...rejäl bläs eller lykta.

Då betyder det att jag inte bör betäcka mitt Ceylon-sto med Magini

He,he NEJ inte om du inte vill ha en möjlighet till en häst med väldigt mkt tecken.Visst den kan lika gärna bli helt enfärgad...med oddsen för en häst med mkt tecken ligger gott och väl på +.

Jag med!!Gillar hästar med mkt tecken ;) ...tänk när jag visade en bekant Briar i katalogen så sa hon;

"Ja han är fin, men tänk va fin han hade varit utan allt det där vita" - jag trodde jag skulle svimma! :eek:

Alltså någon som hade föredragit Briar som helt enfärgad...tja kanske möjligtvis en liten stjärna...som hon sa! :eek: :eek:

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 434
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 886
Senast: Dorinda
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 066
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 455
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka