Är det en skäck?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Galadriel
  • Startdatum Startdatum
Sv: Är det en skäck?

Jo visst kan det bli mkt vitt, det har jag inte sagt annat än. Däremot kan det också vara så att hästen har minimalt med vitt men ändå ha sabino anlaget.

Görel

Det kan vara så att hon har det, vit underläpp är ju ett kännetecken, och ceylon ja det behöver man ju inte ens säga A för.

jag har sett en bild på en Sabino som var i princip alldeles vit.

CK skrev:
Jag bad Galadriel lägga ut denna tråden, eftersom jag är värdelös på att få bilder inklistrade i inläggen. ;)
Tycker att fölet är fult tecknat, men vad kan man vänta sig, sådan far sådan dotter. :D
Däremot vill jag gärna veta mer om färgen, (tack Cesam), eftersom jag räknar med att sälja denna, och jag vill kunna förklara färgen för eventuella köpare.
Kan tillägga att jag för nån halvtimme sen fick en till unge efter samma hingst, och den är (tackochlov) fux med stjärn och en vit bakkota.
Är sabinoanlaget borta då, dvs detta fölet kan inte föra färgen vidare till nästa generation?

OK, det är så ofta bilder stjäls nämligen, så det var inte lätt att veta! :o :confused:
Fult tecknad var hon väl inte?! :confused: Jag har börjat vänja mig omer och mer vid dessa "Crabbet-teckningar" (man ser de ju oftast på dessa linjer ;o)...)
Den andra fölisen kan visst ha sabinoanlaget, efterso de kommer från hingsten, även om den själv har mindr tecken. Det finns som sagt var gränser mellan minimalt tecknad sabino (lite vitt) och maximalt (hela hästen i stort sett vit!).
Men som sagt var (igen) många arabfolk vill inte erkänna sabinoanlaget hos araberna, eftersom de tror att det är en skäck.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Sök på Arabians + sabino på t.ex. google så finner Du massor av txt om färgen!

IndianaJones skrev:
Men hur avgör man vad som är ett skäckanlag och vad som inte är det? Faktum är att sabino ibland visar sig på ett sätt som för oss mest känns igen som skäck, d.v.s. hästen kan ha vita fält på kroppen.

Är det viktigt att beskriva sabino som skäck/icke-skäck? Faktum är att det svenska namnet är strumpSKÄCK.

Jag tycker inte att man sjävlkart kan säga att skäck inte finns hos arab då sabino finns och detta ibland visar sig som "skäck".

Indy

Indy

Enkelt...sabinoanlaget är INTE skäck, så är den sabinotecknad med bellyspotrs, o.s.v. (se inägget) och det är en REN arab så är den INTE skäck :D

Är det en annan ras så får man ju se vad som finns bakom i färg och anlag och nedärvning av detta.....
Och ja, det kallas felaktigt strumpskäck.....

Och stöter man som ID-kontrollant på en ren arab med sabinoteckningar får man ju skriva detta....

REN arab --> ALDRIG skäck eftersom SKÄCKanlaget ej finns i rasen....

mvh
Carina på Cesam Arabians

Fin hon är Ella! :)

Visst har hon en ljus fläck på magen oxå?

Skäck eller inte, det är väl egentligen bara en benämning. Att tobiano/Overo inte finns i arab är en sak, men huruvida man får säga skäck om sabino är väl en annan ?

Skäck eller inte, det är väl egentligen bara en benämning. Att tobiano/Overo inte finns i arab är en sak, men huruvida man får säga skäck om sabino är väl en annan

Jag har också funderat på detta.Samma sak är en tobiano kan vara minimum tobiano och även så en overo kan vara minimum overo-men när det gäller dem är det inga diskussioner om skäck eller ej.Men de en del väldigt markerade sabinoskäckar kan knappt jag se skillnad på om den vore sabino eller overo ibland.

Just ordet skäck är ju något vi i folkmun använder just för att namnsätta en spräcklig häst.Vad står det i ordlistan måntro?

crazy skrev:
Jag har också funderat på detta.Samma sak är en tobiano kan vara minimum tobiano och även så en overo kan vara minimum overo-men när det gäller dem är det inga diskussioner om skäck eller ej.Men de en del väldigt markerade sabinoskäckar kan knappt jag se skillnad på om den vore sabino eller overo ibland.

Just ordet skäck är ju något vi i folkmun använder just för att namnsätta en spräcklig häst.Vad står det i ordlistan måntro?

Jo men precis som nån skrev i tråden, så översätts engelska ord katastrofalt dåligt tills venska i bland och då blir det mycket lätt fel och förväxlingar!

Som jag fattat det är sabino en utbredning av vita tecken = ej skäck medan tobiano och overo och allt vad skäckarna heter är skäck.

Och eftersom skäckanlaget i sig EJ finns hos det Arabiska FULLblodet men däremot allt från minimalt till maximalt sabinotecknade finns och är ganska vanligt (fr.a. i England med sina Crabbetblodslinjer som är i majoritet där), så är det för mig ganska enkelt....

mvh
Carina

Jo men för att göra det ännu mer förvirrat så kan jag säga att en minimum overo kan ha så lite som en oregelbunden bläs och vara enfärgad över resten av kroppen.

Färgmässigt så fungerar overo och sabino nästan likadant...dvs du kan ha en sabino med bara bläs likaväl som att du kan ha en overo med bläs...och kroppen enfärgad.´

Overogenen är tex bara länkad till paintrasen...ingen häst kan vara overo utan att ha paintblod i generna.

För mej är det som så...en skäck är en spräcklig häst oavsett sabino,overo eller tobiano, men att det är 3 helt olika genetiska uppsättningar.Men jag skulle aldrig stå och kalla en häst skäck för att den har strumpor,bläs och bukfläck rent spontant...utan då blir det sabino.Men vore den spräcklig över hela kroppen så hade jag sagt "sabino-skäck".

Jag tror att benämningen att det inte finns skäck i arabiska fullblod är relaterat till översättningen från ordet "piebold" som står för den tobiano-tecknade hästen.

Jag undrar vad det står i orginalbeskrivningen från början när det gäller skäck...är ordet "piebold" bara taget som en översättning eller är det som så att alla skäckar egentligen från början inte är önskvärda inom arabhästen?Dvs alla hästar med stor vita utbredda tecken...*hm*

Jag håller med Crazy. Vad är det som gör att sabino inte är ett skäckanlag medan tobiano och frame overo (jo det heter frame overo, overo är ett samlingsnamn på alla skäckanlag utom tobiano) är det? Och glöm inte bukskäck (eller splashed white som det heter på engelska). Ett skäckanlag som finns hos bl a russ och islandshäst och ger stora bläsar samt bukfläckar, och ibland vitt på benen.
Alla dessa är ju skäckanlag, det finns liksom inte bara ETT skäckanlag, utan flera olika, som ger sig uttryck på olika vis. Ibland ger de mycket vitt, ibland mindre.

Så man kan ju inte säga att SKÄCKANLAGET inte finns hos arabiskt fullblod. Det finns inget som heter 'skäckanlaget'. Det finns flera olika anlag som ger upphov till skäckiga hästar, sabino är ett av dem.

FEL! Frame overo är en typ av overoteckning...har inget med de övriga typerna av teckning att göra.... :mad: http://www.apha.com/breed/overo.html http://www.apha.com/breed/tobiano.html
http://www.apha.com/breed/tovero.html
Lite kort om de vanligaste teckningarna... :smirk:
Lite mer här...http://www.apha.com/breed/geneticeq3.html
http://www.apha.com/breed/geneticeq2.html
http://www.apha.com/breed/geneticeq4.html
http://www.apha.com/breed/geneticeq5.html
http://www.apha.com/breed/geneticeq6.html
Ha så trevligt med läsningen.... ;)

/Carina :eek:

De länkarna har redan funnits med innan när detta har diskuterats förut.Inget nytt alltså! Inte för mej och inte för många andra... ;)

Alla dessa är ju skäckanlag, det finns liksom inte bara ETT skäckanlag, utan flera olika, som ger sig uttryck på olika vis. Ibland ger de mycket vitt, ibland mindre.

Det var ungefär så jag menade.... ;)

Ibland har man svårt att formulera sej....och hitta både meningar och ord! :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet vad du menar...frågar du någon i USA...tex mina bekanta som föder upp paint...så säger de bara frame overo när de får en häst som är mkt vit på kroppen och oftast har sina färgade partier likt en ram runt hästen om den ses från sidan.

Sedan har vi då en del gentiker och forskare som envist kallar alla sorterna för frame overo oavsett hur teckningen ser ut...men detta tycker jag är fel egentligen.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 434
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 886
Senast: Dorinda
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 066
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 454
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka