Är det bara jag??

Q

Qwerty hopp

Moderator: Hade ingen aning om var jag skulle placera denna, flytta gärna om du hittar en bättre plats!

Nu efter jul har jag börjat lägga märke till att alla hästar jag rider, 3-6 st per dag, svettas mer på vänstra sidan än högra. Är det jag som sitter snett på något snett, starkare i en sida, eller hur ska man förklara det? Svettas kanske hästen mer på vänstra sidan för att den har fler svettkörtlar där ;) ?? Har ingen aning men tycker det är lite lustigt. Jag vill ju till exempelvis inte sitta snett i sadeln, det ger ju inga bra konsekvenser... Nån som har någon fundering?

Sv: Är det bara jag??

Det låter j lite mongo.... be någon kolla när du rider, så du får veta om du sitter snett eller ej....

Du kanske rider framåt och backar tillbaka, och har regn och vind från vänster?

Min Wille svettas för det mesta mer på ena sidan, men det beror högst troligt på att han är oliksidig och antingen spänner sig i ena sidan eller arbetar mer med ena sidan.
Eftersom man själv ofta också är oliksidig så förstärker man ju effekten!

det låter ju konstigt...

haha rider o skrittar baklänges hem... :rofl:

be nån titta när du rider.. det tycker jag verkar bra!!:idea:

Har du tänkt på om du jobbar lika mycket i båda varven?

Använder du samma sadel på alla hästar?

Den kan vara snedsutten.Då känner man inte själv om man sitter snett.

Är du själv väldigt "oliksidig"?

Och som sagt be någon kolla hur du sitter över hästens rygg.

Tack för alla svar! Jo, tänkte ju på det om hur mycket man kan vara oliksidig själv utan att det ska påverka hästen... Jag är högerhänt och har frågat tidigare om jag sitter snett, men det har jag tydligen inte gjort nämnvärt.. Försöker också alltid rida lika mycket i båda varven, men "tycker bäst om" att rida i höger, kanske gör jag det omedvetet mycket? Men det med sadeln var också en bra idé! Rider alltid i samma sadel och den är ett par år (och antagligen aldrig kollad) men just nu har jag en sadel jag ska "rida in" åt chefen, så då kan jag ju passa på att se hur det blir just med den sadeln!

Annars måste jag nog sluta rygga hem:cry: ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 252
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 717
Senast: lizzie
·
Ridning Hej! Jag ska börja rida igen och var på en provlektion igår. Senast jag red var nog 14 år sedan... Jag kände mig trygg med hästarna och...
2
Svar
20
· Visningar
2 104
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar