Är det bara jag..

Har du gjort någon form av skönhetsingrepp?

  • Ja

    Röster: 35 8,6%
  • Nej

    Röster: 374 91,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    409
Jag instämmer. För mig som dessutom har en tonårsdotter känns det av den anledningen också väldigt viktigt att jag är en god förebild för henne. Jag vill visa henne att man duger som man är utan skönhetsoperationer eller injektioner. Sen tycker jag helt ärligt att de där stora läpparna många unga tjejer har nu inte är fina. Men självklart önskar jag att en del ålderstecken inte hade synts. Men jag tänker att det får jag jobba för att acceptera. Så länge kroppen fungerar så.

Många har fillers utan att ha "de där stora läpparna". Som sagt, ingrepp idag har en stor bredd, också på vad man själv vill ha för påverkan. Att ingrepp per automatik skulle innebära stora läppar och stora pattar är helt förlegat. En god förebild kan man givetvis vara ändå. Tycker att det ger ganska dålig smak i munnen att framhäva sig själv som en bättre människa för att man väljer bort ingrepp.
 
Det här är inget konstigt eller ett hittepå. Att bestämma över hur någon annans bekantskapskrets är verkar mer trångsynt än att vara i en bekantskapskrets där en vet att folk i den inte gör ingrepp.

Att vissa folk otippat gör ingrepp betyder inte att ”vem som helst” kan ha gjort det.
Var det addresserat till mig att jag är trångsynt? Jag säger att vi vet aldrig allt om varandra, om det är trångsynt so be it.

För övrigt så jo, att folk otippat gör ingrepp betyder just precis att vem som helst kan ha gjort det.
 
Jag är 40, och är som de flesta ganska påverkad av diverse normer kring utseende. Jag önskar att jag kunde rycka på axlarna åt åldrande och kroppsliga förändringar men så är det tyvärr inte.

Däremot är det för mig helt otänkbart med injektioner eller andra ingrepp. Etiskt och ideologiskt skulle jag inte kunna stå för det (om jag nu skulle ha pengar och vara obekymrad över riskerna). Jag vill inte kritisera vad någon annan gör med sin kropp på individnivå, men jag vill inte bidra till, vad jag tycker är, ett osunt utseendefixerat samhälle och att ta avstånd från ingrepp som nämns i ts är ett sätt för mig att göra det. Troligtvis skiter gemene man i just mina val, men inför mig själv och personer i min närhet som kanske påverkas av mina val, är det ett viktigt statement.
Tänker det är en glidande skala. Jag har inte gjort ingrepp (eller färgat håret ogrått, eftersom jag tycker grått är fint) och har inte tänkt göra några heller som det är nu. Men jag hade det definitivt på kartan att fixa ett eller annat efter graviditeten om det hade behövts, borderline utseendeingrepp (borderline hälsoingrepp) om tex sy ihop muskler igen eller fixa besvärande hud eller ngt. Imperfekt är helt klart gott nog för mig :) men besvärande (för mig) går över gränsen (för mig).

Så just nu är det inte på kartan, men om jag får en utväxt på näsan eller besvärande ögonlock kanske det blir på kartan.
 
Senast ändrad:
En annan sak som uppkommit i tråden är detta kring att vara anti ingrepp för att man vill "acceptera sitt åldrande". Jag gissar att ett par stycken ändå färgar håret, och grått hår är ju verkligen något vi förknippar med just åldrande. Jag jämför det givetvis inte med ingrepp, utan tycker väl snarare att det är intressant att man säger sig acceptera sitt åldrande men samtidigt väljer att dölja sina grå.
 
Tänker det är en glidande skala. Jag har inte gjort ingrepp och har inte tänkt göra några heller som det är nu. Men jag hade det definitivt på kartan att fixa ett eller annat efter graviditeten om det hade behövts, borderline utseendeingrepp (borderline hälsoingrepp) om tex sy ihop muskler igen eller fixa besvärande hud eller ngt.

Så just nu är det inte på kartan, men om jag får en utväxt på näsan eller besvärande ögonlock kanske det blir på kartan.
Jag har dålig koll och känner inte igen begreppen. Men det låter mer som ingrepp som har med funktionalitet att göra? Jag tänker också att det är en skala och för mig hade det säkert varit skillnad om det handlar om kroppens funktioner (snarare än utseende).
 
Var det addresserat till mig att jag är trångsynt? Jag säger att vi vet aldrig allt om varandra, om det är trångsynt so be it.

För övrigt så jo, att folk otippat gör ingrepp betyder just precis att vem som helst kan ha gjort det.
Nej jag säger att insistera på att du vet mer än @Hippocampus om hens bekantskapskrets är magstarkt. Varför skulle du det? Trots att det upprepats flera gånger att det är så. Fattar inte varför. Jag tror en måste veta rätt mycket om hur den specifika kretsen ser ut för att kunna (på ett internetforum) bestämma att någon annan har fel om sina bekanta.
 
En annan sak som uppkommit i tråden är detta kring att vara anti ingrepp för att man vill "acceptera sitt åldrande". Jag gissar att ett par stycken ändå färgar håret, och grått hår är ju verkligen något vi förknippar med just åldrande. Jag jämför det givetvis inte med ingrepp, utan tycker väl snarare att det är intressant att man säger sig acceptera sitt åldrande men samtidigt väljer att dölja sina grå.

Jag tycker det är synd. Grått hår är ju så himla fint och man behöver inte gå all in på tant med kort, permanentat hår 😁
Jag ser fram emot att ha långt, grått hår med rosa slingor 😁
Färgar botten ljusare nu för att enklare kunna färga av när de grå håren är tillräckligt många för att ta över 😊
 
Alla som färgar håret gör det ju inte för att täcka grått hår. Jag har färgat mitt sedan jag var 13 år av missnöje med min medfödda trista färg. Grönt och lila hår brukar inte anses som skönhetsförhöjande, åtminstone inte på 80-talet. Jag var punkare och använde kroppen som uttrycksmedel, inte för att passa in i någon skönhetsnorm.

Numera färgar jag håret för att slippa min trista ursprungsfärg, inte för att täcka grått, så jag använder en annan nyans än den jag föddes med.
 
Nej jag säger att insistera på att du vet mer än @Hippocampus om hens bekantskapskrets är magstarkt. Varför skulle du det? Trots att det upprepats flera gånger att det är så. Fattar inte varför. Jag tror en måste veta rätt mycket om hur den specifika kretsen ser ut för att kunna (på ett internetforum) bestämma att någon annan har fel om sina bekanta.

Jag vet inte mer om någons bekantskapskrets, men jag tror inte att alla vet allt om sina bekanta.
 
Jag tycker det är synd. Grått hår är ju så himla fint och man behöver inte gå all in på tant med kort, permanentat hår 😁
Jag ser fram emot att ha långt, grått hår med rosa slingor 😁
Färgar botten ljusare nu för att enklare kunna färga av när de grå håren är tillräckligt många för att ta över 😊
Jag ser också fram emot att bli gråhårig! Färgade grått en kort period, väldigt snyggt men sjukt jobbigt att underhålla😅
Jag har dock bara fått typ ett grått strå hittills🤪
 
Jag har en väninna som gjorde en microblading för flera år sedan, jättesnyggt gjort och ingen kan gissa att hon gjort något med sitt utseende för det ser helt naturligt ut. Ögonbryn kan göra mycket för en människa.
 
Jag tycker det är synd. Grått hår är ju så himla fint och man behöver inte gå all in på tant med kort, permanentat hår 😁
Jag ser fram emot att ha långt, grått hår med rosa slingor 😁
Färgar botten ljusare nu för att enklare kunna färga av när de grå håren är tillräckligt många för att ta över 😊
Jag tycker också det är vackert med grått hår. Själv har jag ett tiotal vita hårstrån som jag inte alls är bekymrad över, tycker det är lite charmigt. Men frisören hade tydligen en annan åsikt. 😅
 
Alla som färgar håret gör det ju inte för att täcka grått hår.

Absolut inte, och det skrev jag inte heller, eftersom det givetvis finns många anledningar till varför man färgar håret. :) Men en av dessa är just att dölja grått hår, vilket ju är en mycket vanlig anledning till varför man väljer att färga håret. Och det blir ju också bieffekten av att färga sitt hår, om man nu inte färgar det grått. Att använda kroppen som uttrycksmedel kan ju göras på många sätt - färga håret, ingrepp, kläder etc. Alla gör ju inte ingrepp för att passa in i någon skönhetsnorm.
 
Jag har färgat mitt sedan jag var 13 år av missnöje med min medfödda trista färg.

Spinner vidare på detta som ett allmänt KL. Men om någon upplever att denne har "trista" ögonlock, eller en "trist" tunn överläpp? Eller en "trist" rynka mellan ögonen? Vår acceptans för att färga hår är vitt spredd, och man höjer ju inte på ögonbrynen om någon väljer att göra det. Men det ligger något finare i att acceptera en rynka, än sin ursprungliga hårfärg, upplever jag.
 
En annan sak som uppkommit i tråden är detta kring att vara anti ingrepp för att man vill "acceptera sitt åldrande". Jag gissar att ett par stycken ändå färgar håret, och grått hår är ju verkligen något vi förknippar med just åldrande. Jag jämför det givetvis inte med ingrepp, utan tycker väl snarare att det är intressant att man säger sig acceptera sitt åldrande men samtidigt väljer att dölja sina grå.

Vissa kanske vill acceptera sitt åldrande men inte klarar det fullt ut. Då kanske hårfärgning är en sån grej man kompromissar med sig själv om.

Förutom såklart de anledningar @Görel nämnde, som kanske har mer med identitet och uttryck att göra än om åldrande i sig.
 
En släkting har som barn?/ung vuxen opererat sina öron som stod ut väldigt mycket. Det hade jag nog själv velat göra med den typen av öron hon hade innan operationen.
 
Jag skulle också gärna ha grått hår! Eller ännu hellre vitt. :love: Nu verkar damerna i min familj inte få det förrän vid sista andetaget så det känns lite hopplöst. Om jag själv har börjat gråna eller inte har jag dock ingen aning om. 😅
 
Vissa kanske vill acceptera sitt åldrande men inte klarar det fullt ut. Då kanske hårfärgning är en sån grej man kompromissar med sig själv om.

Förutom såklart de anledningar @Görel nämnde, som kanske har mer med identitet och uttryck att göra än om åldrande i sig.

Ja, och någon annan kanske kompromissar med att endast ta bort en rynka mellan ögonen? Ett ingrepp som går fortare än att färga håret. :) Även olika former av ingrepp har ju också med identitet och uttryck att göra många gånger.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
643
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 945
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 227
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp