Är det bara jag..

Har du gjort någon form av skönhetsingrepp?

  • Ja

    Röster: 35 8,6%
  • Nej

    Röster: 374 91,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    409
Jag funderar faktiskt på att tatuera ögonbrynen ... eller vad det nu kallas. Jag har haft fylliga, mörka ögonbryn hela mitt liv, men nu på äldre dar är det inte många strån kvar. Jag kan inte vänja mig fast jag försöker. Att fylla i dem med penna blir inte bra. Jag har i och för sig sett hemska resultat av ögonbrynstatueringar men också jättefina.

Men där går min personliga gräns tror jag. Jag hade gärna blivit av med hänget under hakan men skulle aldrig låta mig sövas ner för ett sånt ingrepp, så viktigt är det inte.

Men ögonbrynen... Ögonbryn gör mycket för ens ansiktsuttryck, tycker jag.
 
Hade velat göra nått men pengarna finns inte. Lägger mina få och ynkliga slantar på mina djur i stället. Det får räcka med att färga håret. Det kostar så lite så det har jag råd med i alla fall. Men skulle jag vinna en massa pengar så finns det en del jag skulle fixa.
 
Jag funderar faktiskt på att tatuera ögonbrynen ... eller vad det nu kallas. Jag har haft fylliga, mörka ögonbryn hela mitt liv, men nu på äldre dar är det inte många strån kvar. Jag kan inte vänja mig fast jag försöker. Att fylla i dem med penna blir inte bra. Jag har i och för sig sett hemska resultat av ögonbrynstatueringar men också jättefina.

Men där går min personliga gräns tror jag. Jag hade gärna blivit av med hänget under hakan men skulle aldrig låta mig sövas ner för ett sånt ingrepp, så viktigt är det inte.

Men ögonbrynen... Ögonbryn gör mycket för ens ansiktsuttryck, tycker jag.
(det är det som är microblading är jag ganska säker på) Jo, jag har provat med ricinolja (är ju också ett försök till påverkan) och ger det något år :) tror det kanske fungerar. Men håller med i övrigt.
 
Jag skulle också gärna ha grått hår! Eller ännu hellre vitt. :love: Nu verkar damerna i min familj inte få det förrän vid sista andetaget så det känns lite hopplöst. Om jag själv har börjat gråna eller inte har jag dock ingen aning om. 😅
Du kan få mina, jag fick mina första grå hårstrån runt 25. :meh:
 
Nej jag säger att insistera på att du vet mer än @Hippocampus om hens bekantskapskrets är magstarkt. Varför skulle du det? Trots att det upprepats flera gånger att det är så. Fattar inte varför. Jag tror en måste veta rätt mycket om hur den specifika kretsen ser ut för att kunna (på ett internetforum) bestämma att någon annan har fel om sina bekanta.
Tror att det är för att folk ofta tvärsäkert säger att dom inte känner någon med fillers eller botox, när man själv står där och har gjort både det ena och det andra. Har hänt mig 6-7 gånger och sen blir folk helt chockade. 🤷‍♀️

Typ ”Va det syns inte att du har gjort botox?”

Ja det är liksom meningen med botox. Det är förebyggande och man blir inte helt stel i ansiktet. Många tror dessutom att botox är fillers av någon anledning?
 
Många har fillers utan att ha "de där stora läpparna". Som sagt, ingrepp idag har en stor bredd, också på vad man själv vill ha för påverkan. Att ingrepp per automatik skulle innebära stora läppar och stora pattar är helt förlegat. En god förebild kan man givetvis vara ändå. Tycker att det ger ganska dålig smak i munnen att framhäva sig själv som en bättre människa för att man väljer bort ingrepp.

Men det är väl skillnad på att vara en bra förebild inom ett visst område, i det här fallet den skönhetshets som drabbar flickor/tonåringar/kvinnor, och att hävda att man är en bättre människa. Om man vill förespråka att man inte behöver förändra sitt utseende på grund av rådande samhällsnormer blir det givetvis hypokritiskt om man själv gör det. Något jag själv också tänker mycket på som har dotter. Det gör mig inte till en bättre människa, men det gör mig till en bättre förebild för just detta om det nu är just detta som jag vill förmedla. Sen finns det de som är bättre förebilder än mig både inom detta område och andra områden. Men det klart att vad vi gör som föräldrar påverkar våra barn på olika sätt och vi får välja vad vi vill förmedla. Men bättre människa är det väl ingen i tråden som sagt.
 
Jag svarade nej.

När jag var yngre färgade jag håret, det är typ det jag lär göra i framtiden med. Jag är inte tillräckligt villig att "lida pin" eller lägga stora pengar för att förändra mitt utseende så pass tbh.

Men ... jag kommer ihåg en gång när jag och en kompis kom in på det här med läppfillers. Jag sa väl nä, det har jag inte övervägt att göra, det verkar göra skitont och jag tror inte att jag hade blivit särskilt mycket snyggare av det. Hon tittade på mig och konstaterade "nä, du har ju fylliga läppar med fin form naturligt så du behöver inte".

Så, på sätt och vis är det väl inte konstigt att jag inte känner något behov av att göra "något" för jag befinner mig inte i en en situation där jag skulle få fördelar (vare sig från mig själv eller andra) av att göra det. Så för mig skulle smärtan vara för stor för att det skulle vara värt det. Andra har det på andra sätt.
 
Tror att det är för att folk ofta tvärsäkert säger att dom inte känner någon med fillers eller botox, när man själv står där och har gjort både det ena och det andra. Har hänt mig 6-7 gånger och sen blir folk helt chockade. 🤷‍♀️

Typ ”Va det syns inte att du har gjort botox?”

Ja det är liksom meningen med botox. Det är förebyggande och man blir inte helt stel i ansiktet. Många tror dessutom att botox är fillers av någon anledning?
Många verkar tro att man lägger botox i läpparna också 😂 ja absolut, jag lägger muskelavslappnande medel i läpparna, suverän idé!
 
Nej jag har inte gjort det, aldrig ens färgat håret, men så har jag till exempel inte heller sådana tunna läppar som är trendigt att "åtgärda" senaste åren, även om min kropp fortfarande är långt ifrån ett ideal. Antagligen är det enklare att stå emot ingrepp när man faller någorlunda inom normen, så kanske hade jag resonerat annorlunda om jag hade sett helt annorlunda ut.

Eller om jag till exempel jobbade inom en utseendefixerad bransch. Det kan slå över i ingrepp också när man närmar sig ideal-utseendet, till exempel bland de cis män jag känner är de som jobbat som modeller absolut de som gjort flest ingrepp. Många av de människor med så kallade vanliga jobb som gör ingrepp är såpass lika de som inte gjort några ingrepp alls att jag ibland kan undra vad som är vitsen när det ändå slutar med att de ser ut som "vem som helst", särskilt när det inte finns någon konkret ekonomisk vinning för dem i det. Men för individen kan förstås även det lilla göra stor skillnad, och osäkerheter bygger oftast på alla möjliga skeva ideal från samhällets sida så för ett socialt djur som människan kan det vara väldigt viktigt bara att passa in. Och särskilt läggs pressen förstås på flickor och kvinnor. Det kan kanske ibland också vara en klass eller statusmarkör, att ha pengar att lägga på ingrepp och utseende generellt.

Sedan är det ju inne med individualism, så det är antagligen den vanligaste förklaringsmodellen även när man följer ett tydligt mönster kollektivt. Det finns också de som ångrar vissa av sina ingrepp just för att en del av deras mer unika drag gått förlorade i processen och de fått ett mer konventionellt och tillrättalagt utseende. Att rätta in sig i ledet utseendemässigt är förstås inte heller samma fuck you till de patriarkala, kapitalistiska, koloniala/rasistiska (och så vidare...) idealen allt bottnar i, men det kan ju vara väldigt svårt att stå emot alla de strukturerna på individnivå och alla människor är nog inte heller så intresserade av att ta de aspekterna i beaktande när de gör sina ingrepp.
 
Senast ändrad:
Men det är väl skillnad på att vara en bra förebild inom ett visst område, i det här fallet den skönhetshets som drabbar flickor/tonåringar/kvinnor, och att hävda att man är en bättre människa. Om man vill förespråka att man inte behöver förändra sitt utseende på grund av rådande samhällsnormer blir det givetvis hypokritiskt om man själv gör det. Något jag själv också tänker mycket på som har dotter. Det gör mig inte till en bättre människa, men det gör mig till en bättre förebild för just detta om det nu är just detta som jag vill förmedla. Sen finns det de som är bättre förebilder än mig både inom detta område och andra områden. Men det klart att vad vi gör som föräldrar påverkar våra barn på olika sätt och vi får välja vad vi vill förmedla. Men bättre människa är det väl ingen i tråden som sagt.

Men det är väl lite det som är kärnan, menar jag. Vem avgör vem som är den bättre förebilden? Om du t ex färgar håret och använder smink så alternerar du ditt utseende betydligt mer än Karin 57, som tog bort ett par rynkor med botox men varken färgar håret eller använder smink. Så vem är då den bättre förebilden? Utseende och skönhetsnormer är en enorm gråskala, menar jag. En skönhetsnorm i en subgrupp kan se helt annorlunda ut i en annan subgrupp, även om dessa grupper har gemensamt att de är kvinnor. Ingrepp kan förekomma i båda grupperna eftersom skönhetsingrepp idag är otroligt brett. Det är helt enkelt inte så enkelt som en del kanske vill försöka få det att framstå. Jag vill mena att det är betydligt mer komplext än så.

Det kanske inte är synonymt för dig, men en förebild för mig är en människa som är lite/mycket bättre än andra inom det område som personen anses vara förebild i. Och när det kommer till utseende, gärna när det gäller kvinnligt sådant, upplever jag ofta att vissa har en ton av att de skulle vara bättre än andra för att de väljer bort att färga håret/fixa naglar/sminka sig/etc. Gärna med något argument om att de minsann har bättre saker att lägga sina pengar på, eller framhäver att de inte är ytliga (som vi ju vet är något dåligt), eller lever så fulla liv att de inte har tiden för sånt ytligt trams.
 
Men det är väl skillnad på att vara en bra förebild inom ett visst område, i det här fallet den skönhetshets som drabbar flickor/tonåringar/kvinnor, och att hävda att man är en bättre människa. Om man vill förespråka att man inte behöver förändra sitt utseende på grund av rådande samhällsnormer blir det givetvis hypokritiskt om man själv gör det. Något jag själv också tänker mycket på som har dotter. Det gör mig inte till en bättre människa, men det gör mig till en bättre förebild för just detta om det nu är just detta som jag vill förmedla. Sen finns det de som är bättre förebilder än mig både inom detta område och andra områden. Men det klart att vad vi gör som föräldrar påverkar våra barn på olika sätt och vi får välja vad vi vill förmedla. Men bättre människa är det väl ingen i tråden som sagt.

Men tillägger att jag överlag på Buke uppfattar att det verkar finare/bättre att inte bry sig om hur man ser ut så förstår att det kan uppfattas så även i den här tråden. Vi alla har såklart olika gränsdragningar och syn på det men jag tycker att det är synd att det ska vara lite skamligt att bry sig om sitt utseende. Det leder bara till dubbelbestraffning, man straffas socialt både om man bryr sig och om man inte bryr sig. Vilket bara leder till att folk gör saker i tysthet och vågar inte prata om det. Det är verkligen så med vikt upplever jag. Alla är plötsligt smala och vältränade men bryr sig absoluuuuuuut inte om vad de äter.
 
Men det är väl lite det som är kärnan, menar jag. Vem avgör vem som är den bättre förebilden? Om du t ex färgar håret och använder smink så alternerar du ditt utseende betydligt mer än Karin 57, som tog bort ett par rynkor med botox men varken färgar håret eller använder smink. Så vem är då den bättre förebilden? Utseende och skönhetsnormer är en enorm gråskala, menar jag. En skönhetsnorm i en subgrupp kan se helt annorlunda ut i en annan subgrupp, även om dessa grupper har gemensamt att de är kvinnor. Ingrepp kan förekomma i båda grupperna eftersom skönhetsingrepp idag är otroligt brett. Det är helt enkelt inte så enkelt som en del kanske vill försöka få det att framstå. Jag vill mena att det är betydligt mer komplext än så.

Det kanske inte är synonymt för dig, men en förebild för mig är en människa som är lite/mycket bättre än andra inom det område som personen anses vara förebild i. Och när det kommer till utseende, gärna när det gäller kvinnligt sådant, upplever jag ofta att vissa har en ton av att de skulle vara bättre än andra för att de väljer bort att färga håret/fixa naglar/sminka sig/etc. Gärna med något argument om att de minsann har bättre saker att lägga sina pengar på, eller framhäver att de inte är ytliga (som vi ju vet är något dåligt), eller lever så fulla liv att de inte har tiden för sånt ytligt trams.

Förstår vad du menar. För mig är det skillnad att presentera sig på olika sätt och förändra hur man ser ut i ett opresenterat läge. Men det är ju en högst personlig åsikt, och gränsdragning.
 
Förstår vad du menar. För mig är det skillnad att presentera sig på olika sätt och förändra hur man ser ut i ett opresenterat läge. Men det är ju en högst personlig åsikt, och gränsdragning.

Lite osäker på hur du menar med hur man presenterar sig?
 
Lite osäker på hur du menar med hur man presenterar sig?

Kläder, smink, naglar exempelvis. Det är absolut, givetvis, en gråskala. Men för egen del försöker jag lära mig acceptera och tycka om hur jag ser ut. Mina drag, min kropp. Att se det fina i att vi alla ser olika ut, att vi åldras, och fött barn, att vissa är långa och andra korta, vissa har grova drag och andra nätta, vissa ljusa andra mörka, vissa stora andra små. Sen ser jag kläder, skor, smink, naglar mm. som ett sätt att presentera sitt utseende på olika sätt. Att det är kul att göra sig fin, oavsett om det innebär du klänning eller läderpaj. Men jag ser en skillnad på att sminka det ansikte du har, och förändra det ansikte du har. Jag är inte anti skönhetsoperationer, men jag önskar att vi inte hade känt att vi behöver dem från början.

Det är som sagt min egen högst personliga gränsdragning.
 
En annan sak som uppkommit i tråden är detta kring att vara anti ingrepp för att man vill "acceptera sitt åldrande". Jag gissar att ett par stycken ändå färgar håret, och grått hår är ju verkligen något vi förknippar med just åldrande. Jag jämför det givetvis inte med ingrepp, utan tycker väl snarare att det är intressant att man säger sig acceptera sitt åldrande men samtidigt väljer att dölja sina grå.
Inte tid med det heller.
Grå som swinto.
Jag blev gråhårig redan i 30-årsåldern så om jag skulle ha hållit efter utväxten sedan dess hade det varit 540h på det.
Men samtidigt så är det ju inte hindrande på samma vis som ett kirurgiskt ingrepp.
Att inte kunna bada (simma) på några veckor är nog för att få mig att inte vilja lägga mig under någon kniv.
 
Men tillägger att jag överlag på Buke uppfattar att det verkar finare/bättre att inte bry sig om hur man ser ut så förstår att det kan uppfattas så även i den här tråden.
Det bottnar nog i att det ser ut som att man inte har något bättre för sig.
"Viktiga" människor har inte tid med sådant trams.
 
Det bottnar nog i att det ser ut som att man inte har något bättre för sig.
"Viktiga" människor har inte tid med sådant trams.
Jag tänker nog snarare att hästmänniskor sällan har den tid och de pengar över som krävs för att vara så pass engagerad i sitt utseende som krävs. Dessutom hjälper ju djuren knappast till att göra en så värst estetiskt tilltalande. Funktion före form så att säga. Ett par fyllda läppar och skrynkelfri hud är ju minst ett antal träningar tex.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
643
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 945
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 227
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp