Är det bara jag..

Har du gjort någon form av skönhetsingrepp?

• Ja

Röster: 35 8,6%
  • Nej

Röster: 374 91,4%

• Antal omröstningsdeltagare
    409
Ingrepp där man måste sticka hål på huden, kommer aldrig på fråga. Så mycket gifter jag ändå utsätts för så behöver jag inte spruta in mer i min stackars kropp.
Är det på liv eller död (iaf kortsiktigt) så visst.

Jag umgås inte med människor som gjort det heller, min krets av människor är inte i den ”kategorin”.
Då är jag nyfiken på hur människor i den "kategorin" är

Då är jag nyfiken på hur människor i den "kategorin" är
Ytliga jävlar såklart 😂 har gjort flera operationer och fillers och botox osv. Hade varit samma människa utan det också.

Gillar dock inte botox, har slutat med det. Fick sån obehaglig botox-huvudvärk så jag blev skrämd. Har inte en enda rynka i ansiktet ändå så körde botox förebyggande men kommer inte göra det mer och skulle jag få rynkor nu gör det inget.

Med tanke på den otroliga bredd som finns idag vad gäller diverse injektioner och ingrepp så får jag intrycket av att man har någon form av nidbild av vad det är för "typ av människa" som gör sådana ingrepp när man hävdar att man har sån otrolig koll på sin bekantskapskrets och är helt övertygad om att de man känner aldrig gjort eller kommer göra något liknande. Absolut, det finns säkert de som har mycket små kretsar och så pass bra koll. Men jag gissar på att de flesta av oss inte har mappat ut våra bekantas ansikten så pass att vi verkligen direkt skulle se om en rynka försvunnit eller ej, så länge just den rynkan inte har varit mycket framstående. Så detaljerade är vi liksom inte när vi tittar på andra.

Jag är snart 30 och har bara opererat bort ett födelsemärke som skavde vid byxlinningen. Men det räknar jag inte som skönhetsingrepp, så röstade nej.

Men om jag vågar kommer jag nog att fixa brösten i framtiden. Jag har sedan jag var 19 opererat bort benigna/borderline tumörer ur brösten tre gånger. Efter första op syntes skillnaden i storlek mellan brösten inte så mycket, även om tumören var stor som en knuten näve. Men efter op 2 och 3 har skillnaden blivit såpass påtaglig att jag inte vill ha baddräkt på mig som inte har byglar i sig. Har medicinska ilägg i bhn i princip varje dag. Känseln är ju dessutom redan nedsatt så det är redan "sabbat" sas. Kort och gott avskyr jag mina bröst. Jag kan ställa mig i kö till att rekonsruera brösten via regionen och lär nog göra det i framtiden.

Jag har färgat håret mkt (inte längre) och tidigare haft ngn period då jag gjorde fransförlängning. Slutade med båda av ekonomiska skäl så har väldigt svårt att se att jag någonsin skulle lägga pengar på ngn form av skönhetsingrepp. Inget jag känner att jag vill göra heller iofs plus att jag är rädd för nålar osv så skulle aldrig våga.

Fick ett ofrivilligt ”nose job” i vintras när hästen sparkade mig rakt i ansiktet, men resultatet blev inte direkt snyggare 🤪
Efter att jg opererade näsfrakturerna funderade jag dock mycket på hur folk kan göra näsoperationer frivilligt.. Jag mådde extremt dåligt efter operationen pga att näsan svullnar, tamponader så man inte kan andas osv. Det var betydligt värre än skadan i sig..

Fick även känna på hur det var att förstora överläppen, gjorde groteskt ont när den var så svullen. Många påpekade att det såg ut som att jag gjort någon slags läppinjektion..😅

Jag har färgat håret mkt (inte längre) och tidigare haft ngn period då jag gjorde fransförlängning. Slutade med båda av ekonomiska skäl så har väldigt svårt att se att jag någonsin skulle lägga pengar på ngn form av skönhetsingrepp. Inget jag känner att jag vill göra heller iofs plus att jag är rädd för nålar osv så skulle aldrig våga.

Fick ett ofrivilligt ”nose job” i vintras när hästen sparkade mig rakt i ansiktet, men resultatet blev inte direkt snyggare 🤪
Efter att jg opererade näsfrakturerna funderade jag dock mycket på hur folk kan göra näsoperationer frivilligt.. Jag mådde extremt dåligt efter operationen pga att näsan svullnar, tamponader så man inte kan andas osv. Det var betydligt värre än skadan i sig..

Fick även känna på hur det var att förstora överläppen, gjorde groteskt ont när den var så svullen. Många påpekade att det såg ut som att jag gjort någon slags läppinjektion..😅
Jag gjorde också fransförlängning när jag var yngre dvs innan 25. Gillade resultatet men avskydde känslan, vill kunna klia mig i ögonen. Har dessutom halvt fobi att bli petad i ögonen så varje gång det var dags fixa fransarna var det 1.5 timmes plåga 😂

Jag gör lash lift och brow lift men det gör jag själv. Var lite svårt första gången men nu går det bra. Färgar håret gör jag själv också. Överväger testa lägga fillers på mig själv också, så jag är helt självförsörjande inom skönhet 😂 (skojar!)

Hur vet du det?
Jag är ganska säker på att du inte har en aning.
Särskilt om det inte pratas om det och att man anser att det är en särskild kategori.
Jag har opererat brösten (implantat) och för flera år sen pratade vi om det på jobbet. En brast då ut i ”va har du gjort det? Men du har ju aldrig urringat!” Som att man måste klä sig och va på x sätt för att man gjort y grej.

Jag gjorde också fransförlängning när jag var yngre dvs innan 25. Gillade resultatet men avskydde känslan, vill kunna klia mig i ögonen. Har dessutom halvt fobi att bli petad i ögonen så varje gång det var dags fixa fransarna var det 1.5 timmes plåga 😂

Jag gör lash lift och brow lift men det gör jag själv. Var lite svårt första gången men nu går det bra. Färgar håret gör jag själv också. Överväger testa lägga fillers på mig själv också, så jag är helt självförsörjande inom skönhet 😂 (skojar!)
Ja det var fan asjobbigt att inte kunna klia sig i ögonen! För att inte tala om att försöka sova på rygg hela tiden. Mardröm för en magsovare som mig! 😅
Skulle gärna göra lashlift men vill inte lägg några pengar på det. Låter avancerat att göra själv🫣

Jag har opererat brösten (implantat) och för flera år sen pratade vi om det på jobbet. En brast då ut i ”va har du gjort det? Men du har ju aldrig urringat!” Som att man måste klä sig och va på x sätt för att man gjort y grej.
Måste ju visa upp investeringen ordentligt🤣

Ja det var fan asjobbigt att inte kunna klia sig i ögonen! För att inte tala om att försöka sova på rygg hela tiden. Mardröm för en magsovare som mig! 😅
Skulle gärna göra lashlift men vill inte lägg några pengar på det. Låter avancerat att göra själv🫣
Nej det är superlätt! Först gjorde jag ett öga i taget men nu gör jag båda samtidigt.

Ja jag måste sova på mage så där ryker ju några lösfransar. Gjorde misstaget att göra fransförlängning innan bröllopet 2021, men vaknade dagen efter med helt igengeggade ögon. Så gick och tog bort det direkt! Känslan när de försvann, helt underbar! Så jag hann ta bort de innan vi gifte oss som tur var 😂

Hur vet du det?
Särskilt om det inte pratas om det och att man anser att det är en särskild kategori.
Jag är inte den du frågade men jag kan lätt se hur det går att veta; en bekantskapskrets tex där en inte vaccinerar sina barn pga vilket ingrepp det är, där de flesta lever off-grid i skogen, sover veckovis i vildmarken och fjärmar sig mainstreamkulturen så gott de kan. Flyttar till Åland för Sverige inte tillåter hemskola. Lever med byteshandel och på extremt lite pengar. Tycker på allvar, inte bara försöker tycka, att åldersföraktet är förkastligt och hedrar sina äldre och sitt eget åldrande. Nu säger jag inte att allt detta måste gälla varje person, men för att få en bild av att det faktiskt finns extremt många sätt att leva där det blir naturligt att välja bort skönhetsingrepp. Självklart finns samtidigt folk som diskret gör ingrepp för sin egen skull utan att tala om det.

Det här är inget konstigt eller ett hittepå. Att bestämma över hur någon annans bekantskapskrets är verkar mer trångsynt än att vara i en bekantskapskrets där en vet att folk i den inte gör ingrepp.

Att vissa folk otippat gör ingrepp betyder inte att ”vem som helst” kan ha gjort det.

KL
Jag jobbar stenhårt på att minimera min kropps exponering för kemikalier och vill dessutom bygga en relation med min kropp som stöttar den som den är och hedrar dess egenheter och åldrande. Därför svarade jag nej. Har inte ens hål i öronen. För mig är det stillsamt revolutionärt att odla en stöttande och icke-korrigerande relation till mig själv.

Hur vet du det?
Well jag umgås med väldigt få människor. Men det är ju en grupp människor som gör ingrepp. Det är väl inget konstigt? Precis som en grupp som gillar hästar, rally eller vad som helst.

Jag är 40, och är som de flesta ganska påverkad av diverse normer kring utseende. Jag önskar att jag kunde rycka på axlarna åt åldrande och kroppsliga förändringar men så är det tyvärr inte.

Däremot är det för mig helt otänkbart med injektioner eller andra ingrepp. Etiskt och ideologiskt skulle jag inte kunna stå för det (om jag nu skulle ha pengar och vara obekymrad över riskerna). Jag vill inte kritisera vad någon annan gör med sin kropp på individnivå, men jag vill inte bidra till, vad jag tycker är, ett osunt utseendefixerat samhälle och att ta avstånd från ingrepp som nämns i ts är ett sätt för mig att göra det. Troligtvis skiter gemene man i just mina val, men inför mig själv och personer i min närhet som kanske påverkas av mina val, är det ett viktigt statement.

Jag instämmer. För mig som dessutom har en tonårsdotter känns det av den anledningen också väldigt viktigt att jag är en god förebild för henne. Jag vill visa henne att man duger som man är utan skönhetsoperationer eller injektioner. Sen tycker jag helt ärligt att de där stora läpparna många unga tjejer har nu inte är fina. Men självklart önskar jag att en del ålderstecken inte hade synts. Men jag tänker att det får jag jobba för att acceptera. Så länge kroppen fungerar så.

Jag är inte den du frågade men jag kan lätt se hur det går att veta; en bekantskapskrets tex där en inte vaccinerar sina barn pga vilket ingrepp det är, där de flesta lever off-grid i skogen, sover veckovis i vildmarken och fjärmar sig mainstreamkulturen så gott de kan. Flyttar till Åland för Sverige inte tillåter hemskola. Lever med byteshandel och på extremt lite pengar. Tycker på allvar, inte bara försöker tycka, att åldersföraktet är förkastligt och hedrar sina äldre och sitt eget åldrande. Nu säger jag inte att allt detta måste gälla varje person, men för att få en bild av att det faktiskt finns extremt många sätt att leva där det blir naturligt att välja bort skönhetsingrepp. Självklart finns samtidigt folk som diskret gör ingrepp för sin egen skull utan att tala om det.

Det här är inget konstigt eller ett hittepå. Att bestämma över hur någon annans bekantskapskrets är verkar mer trångsynt än att vara i en bekantskapskrets där en vet att folk i den inte gör ingrepp.

Att vissa folk otippat gör ingrepp betyder inte att ”vem som helst” kan ha gjort det.

KL
Jag jobbar stenhårt på att minimera min kropps exponering för kemikalier och vill dessutom bygga en relation med min kropp som stöttar den som den är och hedrar dess egenheter och åldrande. Därför svarade jag nej. Har inte ens hål i öronen. För mig är det stillsamt revolutionärt att odla en stöttande och icke-korrigerande relation till mig själv.

Ofta har man ju dock flera bekantskapskretsar, tänker jag. Släkt, vänner, kollegor t ex. Bara där har du tre olika. Men absolut, har man mycket snäv bekantskapskrets kan man säkert med säkerhet påpeka att den och den personen aldrig skulle göra något sånt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 712
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 741
Senast: starcraft
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka