Är det bara jag..

Har du gjort någon form av skönhetsingrepp?

  • Ja

    Röster: 35 8,6%
  • Nej

    Röster: 374 91,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    409
Jag är 40, och är som de flesta ganska påverkad av diverse normer kring utseende. Jag önskar att jag kunde rycka på axlarna åt åldrande och kroppsliga förändringar men så är det tyvärr inte.

Däremot är det för mig helt otänkbart med injektioner eller andra ingrepp. Etiskt och ideologiskt skulle jag inte kunna stå för det (om jag nu skulle ha pengar och vara obekymrad över riskerna). Jag vill inte kritisera vad någon annan gör med sin kropp på individnivå, men jag vill inte bidra till, vad jag tycker är, ett osunt utseendefixerat samhälle och att ta avstånd från ingrepp som nämns i ts är ett sätt för mig att göra det. Troligtvis skiter gemene man i just mina val, men inför mig själv och personer i min närhet som kanske påverkas av mina val, är det ett viktigt statement.
 
Har samma ögonlock, de skymmer lite.
Har varit och kollat dem inför operation men har svårt att ta steget då jag aldrig tidigare tänkt att jag skulle göra någon estetiska ingrepp, att någon ska "skära i mig".
Rädd att det ska ta för mycket så att jag inte kan blinka eller att det ska bli någon med nerver/blinkningar - trots att min läkarvän säger att det är ytterst liten risk för sådant.
Även om nu detta är mest för synen så syns inte mina ögonfransar och folk säger då och då att jag ser trött ut.
Så om de två detaljerna skulle förbättras så vore det ju också bra förstås.
Jag är 63.
Jag har ärvt min mammas ögonlock, så därför har jag alltid varit beredd på att de kommer behöva opereras. Jag lider inte bara av att de hänger ned över ögonen, jag får lätt eksem i hudvecken som bildas.
 
Jag är 40, och är som de flesta ganska påverkad av diverse normer kring utseende. Jag önskar att jag kunde rycka på axlarna åt åldrande och kroppsliga förändringar men så är det tyvärr inte.

Däremot är det för mig helt otänkbart med injektioner eller andra ingrepp. Etiskt och ideologiskt skulle jag inte kunna stå för det (om jag nu skulle ha pengar och vara obekymrad över riskerna). Jag vill inte kritisera vad någon annan gör med sin kropp på individnivå, men jag vill inte bidra till, vad jag tycker är, ett osunt utseendefixerat samhälle och att ta avstånd från ingrepp som nämns i ts är ett sätt för mig att göra det. Troligtvis skiter gemene man i just mina val, men inför mig själv och personer i min närhet som kanske påverkas av mina val, är det ett viktigt statement.

Precis så känner jag också! Jag känner så extremt starkt att jag verkligen inte vill bidra till den industrin och vad normaliserandet gör med oss. Det är tusen gånger starkare än vad jag tycker om mitt utseende. Det jag inte gillar med mitt utseende hade jag väl hyfsat "lätt" kunnat ordna genom att ha en frisyr och lite smink men den ansträngningen är också typ 99.99% av tiden inte heller värd det även om jag tex aldrig tar en selfie eller egentligen vill vara med på bild pga det.
 
Precis så känner jag också! Jag känner så extremt starkt att jag verkligen inte vill bidra till den industrin och vad normaliserandet gör med oss. Det är tusen gånger starkare än vad jag tycker om mitt utseende. Det jag inte gillar med mitt utseende hade jag väl hyfsat "lätt" kunnat ordna genom att ha en frisyr och lite smink men den ansträngningen är också typ 99.99% av tiden inte heller värd det även om jag tex aldrig tar en selfie eller egentligen vill vara med på bild pga det.

Och så känner jag också väldigt starkt att hade jag varit man så hade ju mitt utseende varit högst vanligt och normalt. Rakad skalle, inget smink och t-shirt. Varför ska inte det utseendet duga till allt bara för att jag är kvinna? Är nog kanske det jag egentligen är mest upprörd över när missnöjet dyker upp.
 
Precis så känner jag också! Jag känner så extremt starkt att jag verkligen inte vill bidra till den industrin och vad normaliserandet gör med oss. Det är tusen gånger starkare än vad jag tycker om mitt utseende. Det jag inte gillar med mitt utseende hade jag väl hyfsat "lätt" kunnat ordna genom att ha en frisyr och lite smink men den ansträngningen är också typ 99.99% av tiden inte heller värd det även om jag tex aldrig tar en selfie eller egentligen vill vara med på bild pga det.
Verkligen. Jag tycker det är en ständig kamp att vara okej med mig själv, och hade jag varit i en miljö där ingrepp är mer normaliserat hade det förmodligen varit ännu tuffare. Men mina värderingar kring frågan väger absolut tyngre och för att underlätta för mig själv försöker jag freda mig mot normaliseringen så gott det går. Jag testade lashlift en gång, och tyckte att jag lyfte några pinnhål på snyggskalan. Insåg ganska snabbt att man vänjer sig vid det nya utseendet och ursprungsjaget duger ännu mindre. Inte värt det.
 
Jag är 40, och är som de flesta ganska påverkad av diverse normer kring utseende. Jag önskar att jag kunde rycka på axlarna åt åldrande och kroppsliga förändringar men så är det tyvärr inte.

Däremot är det för mig helt otänkbart med injektioner eller andra ingrepp. Etiskt och ideologiskt skulle jag inte kunna stå för det (om jag nu skulle ha pengar och vara obekymrad över riskerna). Jag vill inte kritisera vad någon annan gör med sin kropp på individnivå, men jag vill inte bidra till, vad jag tycker är, ett osunt utseendefixerat samhälle och att ta avstånd från ingrepp som nämns i ts är ett sätt för mig att göra det. Troligtvis skiter gemene man i just mina val, men inför mig själv och personer i min närhet som kanske påverkas av mina val, är det ett viktigt statement.
🙏
 
Verkligen. Jag tycker det är en ständig kamp att vara okej med mig själv, och hade jag varit i en miljö där ingrepp är mer normaliserat hade det förmodligen varit ännu tuffare. Men mina värderingar kring frågan väger absolut tyngre och för att underlätta för mig själv försöker jag freda mig mot normaliseringen så gott det går. Jag testade lashlift en gång, och tyckte att jag lyfte några pinnhål på snyggskalan. Insåg ganska snabbt att man vänjer sig vid det nya utseendet och ursprungsjaget duger ännu mindre. Inte värt det.

Man vänjer sig verkligen! Åt båda hållen. Är glad jag har arbetskläder och inte får bära någon form av smink på jobbet så man håller sig lite jordad på tvång liksom. Det var skithemskt i början och då var jag bara halvt van vid mascara och ögonbrynspenna.
 
Börjar känna mig ensam om att inte ha gjort någon skönhetsoperation eller gjort någon form av injektioner. Närmar mig fyrtio och börjar känna mig ensam om att åldras eller är det bara fyrtioårskrisen som talar?;)

Vi kör en omröstning
Jag kommer med största sannolikhet aldrig göra något ingrepp, blir 40 nästa år. Ser dock hyfsat ung ut tack vare genetiska lotteriet. Kidsen som är födda på 2000-talet har dock slutat legga mig på bolaget.
 
Har inte gjort något skönhetsingrepp men planerar för att göra en bröstförstoring och även botox på arga-rynkan när jag får råd.
 
Jag är 37 och tycker nog att det är ungefär 50/50 i min bekantskapskrets där åldrarna är mellan 20nånting-70+. Inte alla som fixar saker regelbundet men ungefär 50% har nog testat fillers, botox eller liknande nån gång iaf. Jag är livrädd för allt sånt och skulle aldrig sticka in nålar i mitt fejs frivilligt, då ser jag hellre ut som ett russin.

Bryr mig inte om vad andra gör dock, det är helt upp till dom vad dom vill lägga sina pengar på. Sen om jag knappt ser skillnaden efteråt kan ju jag tänka att ja det var väl ”väl spenderade” tusenlappar men gör det dom lyckligare så kör på.
 
Jag kom på en grej till som jag skulle kunna överväga att fixa kirurgiskt, om jag skulle känna att jag verkligen vill, få råd och känna att jag kan hantera riskerna osv: brösten. Inte för att göra dem större eller mindre, utan lyfta (och det kan i mitt fall behövas implantat då också). Inte aktuellt i dagsläget, men jag säger inte heller att det aldrig skulle kunna bli det.

Läpparna hade jag kunnat fixa om det händer något dramatiskt med dem. Jag har naturligt fylliga läppar, har alltid haft, och tycker väldigt mycket om hur de ser ut. Tycker om att sminka dem osv. Men jag hoppas att de behåller sin naturliga form, åtminstone någorlunda. Men skulle kunna tänka mig att göra något för att "återställa" dem.


Jag är ganska neutralt inställd till ingrepp i sig. Det jag själv tycker verkar svårast är att hitta rätt kirurg för rätt ingrepp och som är rätt för mig (vi är ju alla olika i hud osv). Jag tar det inte med en klackspark, inte alls. Tvärtom. Det är jätteviktigt att vara insatt i riskerna osv. Men jag lägger ingen värdering i om en gör ett ingrepp eller inte. Det är upp till var och en. Det viktigaste är, imo, att en gör det för sin egen skull. Inte för ens partner, eller någon annan. Bara för sig själv. För det är en själv som lever i kroppen.

När folk kläcker ur sig t ex "vad ska du tycka om det där när du blir gammal?", "Tänk hur det ser ut när du blir gammal och rynkig!" om mina tatueringar, himlar jag mest med ögonen. Alla är olika, men personligen tänker jag att det inte kommer att vara tatueringarna som jag tycker är problemet när jag blir riktigt gammal, om det nu blir väldigt skrynkliga armar t ex. Och tänk om jag inte ens blir så gammal? Absolut att jag tänker långsiktigt, men argumentet att "det där kommer att vara fult när du är 80+", det biter faktiskt inte på mig när det gäller hur jag vill att min kropp ska se ut.
 
[...] Botox har jag gjort en gång för att motverka rynkor och gillar det skarpt. Också för att jag får mindre huvudvärk och gnisslar tänderna mindre.[...]
Är detta en vanlig effekt av Botox? Jag har stora problem med spända käkar och tandgnisslande. Bettskenan skyddar tänderna men spänningarna kvarstår och min sömn är kass. Är detta något Botox kan hjälpa? (Undrar jag förhoppningsfullt.)

KL

55+ och har inte gjort några skönhetsingrepp. Jag har ett ögonlock som hänger och om det skulle börja orsaka synproblem skulle jag åtgärda det. Har även några "ledsna" rynkor runt munnen jag gärna skulle bli av med, men är inte tillräckligt intresserad eller störd för att göra något åt dem.
 
Är detta en vanlig effekt av Botox? Jag har stora problem med spända käkar och tandgnisslande. Bettskenan skyddar tänderna men spänningarna kvarstår och min sömn är kass. Är detta något Botox kan hjälpa? (Undrar jag förhoppningsfullt.)

KL

55+ och har inte gjort några skönhetsingrepp. Jag har ett ögonlock som hänger och om det skulle börja orsaka synproblem skulle jag åtgärda det. Har även några "ledsna" rynkor runt munnen jag gärna skulle bli av med, men är inte tillräckligt intresserad eller störd för att göra något åt dem.

Jag vet att det iaf i vissa fall rekommenderas botox för tandgnissling. Har själv kollat upp det för jag gnisslar tänder men fixar inte att ha bettskena alls.Tyvärr har jag inte pengar till att betala botox heller så jag får ha ont istället
 
Jag är 40, och är som de flesta ganska påverkad av diverse normer kring utseende. Jag önskar att jag kunde rycka på axlarna åt åldrande och kroppsliga förändringar men så är det tyvärr inte.

Däremot är det för mig helt otänkbart med injektioner eller andra ingrepp. Etiskt och ideologiskt skulle jag inte kunna stå för det (om jag nu skulle ha pengar och vara obekymrad över riskerna). Jag vill inte kritisera vad någon annan gör med sin kropp på individnivå, men jag vill inte bidra till, vad jag tycker är, ett osunt utseendefixerat samhälle och att ta avstånd från ingrepp som nämns i ts är ett sätt för mig att göra det. Troligtvis skiter gemene man i just mina val, men inför mig själv och personer i min närhet som kanske påverkas av mina val, är det ett viktigt statement.

Samma här. När jag var 28 tyckte jag att jag började få lite rynkor kring ögonen så jag började retuschera alla bilder som jag delade med mig av. Jag gjorde det några år, tills jag insåg att.. ska jag göra det här resten av livet? Ska jag ta en kamp mot det mest naturliga i världen, att åldras? Jag är dömd att förlora den. Så jag slutade tvärt och bestämde mig den dagen att inte vara i strid med hur jag ser ut, eller att jag åldras. Sedan tycker jag att det är roligt med kläder, hår, smycken och smink. Jag älskar att göra mig, och känna mig, fin. Men med mig själv och hur jag ser ut, och hur mitt utseende förändras med tiden som utgångspunkt. Älskar Sarah Jessica Parkers come-back på elaka kommentarer om hennes rynkor: ”What am I going to do about it? Stop aging?”
 
Är detta en vanlig effekt av Botox? Jag har stora problem med spända käkar och tandgnisslande. Bettskenan skyddar tänderna men spänningarna kvarstår och min sömn är kass. Är detta något Botox kan hjälpa? (Undrar jag förhoppningsfullt.)

KL

55+ och har inte gjort några skönhetsingrepp. Jag har ett ögonlock som hänger och om det skulle börja orsaka synproblem skulle jag åtgärda det. Har även några "ledsna" rynkor runt munnen jag gärna skulle bli av med, men är inte tillräckligt intresserad eller störd för att göra något åt dem.
Det är en sak man kan behandla med just botox ja. Då lägger man på specifika ställen för att släcka just den muskelaturen som ger tandgnissling. Finns mycket om man googlar, har en kompis som haft botox både för estetiken och för tandgnissling med god effekt.
 
Och så känner jag också väldigt starkt att hade jag varit man så hade ju mitt utseende varit högst vanligt och normalt. Rakad skalle, inget smink och t-shirt. Varför ska inte det utseendet duga till allt bara för att jag är kvinna? Är nog kanske det jag egentligen är mest upprörd över när missnöjet dyker upp.
Det där tänker jag på de gånger som jag inte trivs med mitt utseende. Kan männen så nog sjutton kan jag också. Nu har jag inte sminkat mig på säkert 10 år, så när jag blir missnöjd så ligger det närmare till hands att tänka på att börja med smink än att göra någon skönhetsoperation. Men även där blir det alltid (än så länge) att jag kommer fram till "Nej. Varför egentligen?".
 
Aldrig funderat på att göra en skönhetsingrepp , botox eller fillers.,Jag känner ingen som gjort det heller , inget jag diskuterar med vänner heller. Det är helt enkelt en ickefråga i vår vänskapskrets. Använder knappt smink ens.
 
Ingrepp där man måste sticka hål på huden, kommer aldrig på fråga. Så mycket gifter jag ändå utsätts för så behöver jag inte spruta in mer i min stackars kropp.
Är det på liv eller död (iaf kortsiktigt) så visst.

Jag umgås inte med människor som gjort det heller, min krets av människor är inte i den ”kategorin”.
 
Ingrepp där man måste sticka hål på huden, kommer aldrig på fråga. Så mycket gifter jag ändå utsätts för så behöver jag inte spruta in mer i min stackars kropp.
Är det på liv eller död (iaf kortsiktigt) så visst.

Jag umgås inte med människor som gjort det heller, min krets av människor är inte i den ”kategorin”.
Fast det vet du inte, enligt min krets är jag en sån som aaaaaalldriig skulle göra botox. De blev en chock för några. När jag berättade eter några ggr
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
643
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 945
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 227
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp