Är det bara jag..

Har du gjort någon form av skönhetsingrepp?

  • Ja

    Röster: 35 8,6%
  • Nej

    Röster: 374 91,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    409
Jo men frågan är ju hur ofta. Tex om mamma och för all del pappa sätter på sig mascara och kajal på fest, så ser ju barnet mamma och pappas oförändrade ansikte alla andra dagar och kan relatera till det. Om mamma har tex fyllt sina läppar är det ju där i stort sett alltid. Eller tex om man har någon man själv inte gillar tex näsa som inte har en form man gillar eller en otydlig käklinje eller ett par stora öron och sedan får man barn och ska förklara för det att barnet är fin i sin näsa, otydliga käklinje eller stora öron. Det blir ju svårt. Jag har tex en ganska stor vårta/födelsemärke kvar i ansiktet bara för att visa för unga att det är ok. Jag sminkar såklart inte heller över den det skulle ju förta syftet så att säga. Jag har funderat på att rita ögon näsa mun på den och eventuellt sätta dit en liten tomtemössa under säsong.

Fast mamma (eller pappa?) kan också fylla läpparna väldigt lite att skillnaden inte blir särskilt stor. Att man väljer att göra ett ingrepp innebär ofta inte att ingreppet blir så otroligt omfattande att man går från inga läppar alls till Angelina Jolie-läppar. Det är det jag m.fl. i tråden också påpekat, att många ingrepp syns inte särskilt mycket alls för omgivningen och att därför kan vara mycket svårt att upptäcka vem som gör det och vem som inte gör det. Frågan är då varför det anses värre, än någon som sminkar sig ordentligt även om det bara är enstaka tillfällen.
 
Ja, som sagt, jag är inte här för att argumentera för det ena eller andra. Jag har berättat om min gränsdragning. Sen oavsett var en gör en gränsdragning så kommer det alltid att gå att lyfta närliggande saker och jämföra.

Jag är helt med på det, det jag vill framhäva är på vilka grunder man har valt just sin gränsdragning, och varför den gränsdragningen då skulle vara bättre än någon annans (återigen kopplat till det här med förebild t ex).
 
Fast mamma (eller pappa?) kan också fylla läpparna väldigt lite att skillnaden inte blir särskilt stor. Att man väljer att göra ett ingrepp innebär ofta inte att ingreppet blir så otroligt omfattande att man går från inga läppar alls till Angelina Jolie-läppar. Det är det jag m.fl. i tråden också påpekat, att många ingrepp syns inte särskilt mycket alls för omgivningen och att därför kan vara mycket svårt att upptäcka vem som gör det och vem som inte gör det. Frågan är då varför det anses värre, än någon som sminkar sig ordentligt även om det bara är enstaka tillfällen.
Jo det kan dom, men vad är poängen med att göra något som inte syns? Synas måste det väll göra även om andra upplever det som "naturligt". Jag kan ju redan som 46 åring titta på andra och undra varför de ser si eller så ut när jag åldras så här och känna att jag borde göra något inte för att se vackrare eller yngre ut utan för någon form av "anständighets skulle". Det är helt enkelt inte acceptabelt att gå runt och se ut. Man bör putsa sig. Lyft, puffa, fylla, släta ut, banta ned.

Alla runt mig som gör detta bidrar ju till den pressen. Som barn är man ännu känsligare. Jag bär tex med mig min mammas avsky mot sin (vår) rumpa och lår. Alla hennes klagomål på "sina" lår och rumpa och så jag som växer upp och ser exakt likadan ut.
 
Jag är helt med på det, det jag vill framhäva är på vilka grunder man har valt just sin gränsdragning, och varför den gränsdragningen då skulle vara bättre än någon annans (återigen kopplat till det här med förebild t ex).

När jag tänker efter för egen del så tror jag skillnaden ligger i att göra sig fin för vissa tillfällen. Att vilja vara fin på fest, eller se hel och ren ut på jobb eller vad det nu kan vara. Mot att förändra sitt utseende från grunden. När jag ser mig själv osminkad på kvällen så ser jag ansiktet som gavs mig. Jag gillar det. Jag hade nog upplevt samma problematik om jag ville göra en full face varje dag, hela dagarna. Att på något sätt vilja få bort det man gavs, inte att leka med olika uttryck och tillfällen.

Sen som sagt, jag dömer inte alls de som gör ingrepp. Jag förstår. Men eftersom jag gärna vill se att viljan hos folk avtar och framför allt att det blivit en norm att exempelvis inte ha rynkor, vilket är helt sjukt eftersom det är oundvikligt såvida vi inte dör unga, så väljer jag att föregå med det exempel som jag vill se. Om folk får se att jag blir rynkig med åren kanske det gör att de själva känner sig lite tryggare med att bli rynkiga osv.
 
Jo det kan dom, men vad är poängen med att göra något som inte syns? Synas måste det väll göra även om andra upplever det som "naturligt". Jag kan ju redan som 46 åring titta på andra och undra varför de ser si eller så ut när jag åldras så här och känna att jag borde göra något inte för att se vackrare eller yngre ut utan för någon form av "anständighets skulle". Det är helt enkelt inte acceptabelt att gå runt och se ut. Man bör putsa sig. Lyft, puffa, fylla, släta ut, banta ned.

Alla runt mig som gör detta bidrar ju till den pressen. Som barn är man ännu känsligare. Jag bär tex med mig min mammas avsky mot sin (vår) rumpa och lår. Alla hennes klagomål på "sina" lår och rumpa och så jag som växer upp och ser exakt likadan ut.

Men alla har väl sina anledningar till varför de väljer att göra ingrepp? Nu upprepar jag mig, men de flesta av oss har en uppfattning av våra bekantas ansikten, men vi har sällan en så detaljerad uppfattning av ansiktena att vi direkt kan se om personen tagit bort en liten rynka vid munnen t ex. Personen kanske valde att ta bort just den lilla rynkan nu, istället för att vänta och ta bort den när den blivit betydligt mer framträdande. Och troligtvis är det ingreppet inte något som omgivningen lägger märke till. Det är alltså något som syns för personen, men inte nödvändigtvis för personerna runt om denne.
 
Men alla har väl sina anledningar till varför de väljer att göra ingrepp? Nu upprepar jag mig, men de flesta av oss har en uppfattning av våra bekantas ansikten, men vi har sällan en så detaljerad uppfattning av ansiktena att vi direkt kan se om personen tagit bort en liten rynka vid munnen t ex. Personen kanske valde att ta bort just den lilla rynkan nu, istället för att vänta och ta bort den när den blivit betydligt mer framträdande. Och troligtvis är det ingreppet inte något som omgivningen lägger märke till. Det är alltså något som syns för personen, men inte nödvändigtvis för personerna runt om denne.
Alltså jag vet flera i min omgivning som antagligen gör ingrepp och flera som jag med säkerhet gör ingrepp på olika sätt. Så det är inte så att jag tvivla på att andra gör ingrepp och att jag inte ser det. Men jag jämför ju mitt ansikte mot mina föräldrars och min systers så jag ser ju om vi avviker från varandra när ansiktet eller kroppen börjar åldras tex.

Så om jag som vuxen istället arbetar med min acceptans av mitt utseende, så känns det för mig betydligt bättre att kunna överföra det. Än om jag ändrar mitt utseende till något annat som jag tycker är bättre och därmed överför det.
 
När jag tänker efter för egen del så tror jag skillnaden ligger i att göra sig fin för vissa tillfällen. Att vilja vara fin på fest, eller se hel och ren ut på jobb eller vad det nu kan vara. Mot att förändra sitt utseende från grunden. När jag ser mig själv osminkad på kvällen så ser jag ansiktet som gavs mig. Jag gillar det. Jag hade nog upplevt samma problematik om jag ville göra en full face varje dag, hela dagarna. Att på något sätt vilja få bort det man gavs, inte att leka med olika uttryck och tillfällen.

Sen som sagt, jag dömer inte alls de som gör ingrepp. Jag förstår. Men eftersom jag gärna vill se att viljan hos folk avtar och framför allt att det blivit en norm att exempelvis inte ha rynkor, vilket är helt sjukt eftersom det är oundvikligt såvida vi inte dör unga, så väljer jag att föregå med det exempel som jag vill se. Om folk får se att jag blir rynkig med åren kanske det gör att de själva känner sig lite tryggare med att bli rynkiga osv.

Jag förstår vad du menar, även om jag kanske inte är helt med i tankegången fortfarande vad gäller vissa ingrepp vs smink t ex. Skillnaderna kan ju vara oerhört små och även smink kan ju dölja rynkor och andra ålderstecken.

Just det här med "fin på fest", "hel och ren" och koppla detta till smink slår ju också lite fel, om vi ska hårddra det. Fin är man ju ändå, och hel och ren är man även utan smink, osv osv osv i halv oändlighet.

För min del bottnar det nog i en allenarådande acceptans för allas utseenden oavsett vad eller vad du inte väljer att göra. Man får göra ingrepp, och man får välja bort det. Inget är bättre än det andra, och ingen är en bättre förebild än någon annan. Någon form av neutralisering, helt enkelt. Först då kan oket av press kring skönhet och utseende lyfta.
 
Alltså jag vet flera i min omgivning som antagligen gör ingrepp och flera som jag med säkerhet gör ingrepp på olika sätt. Så det är inte så att jag tvivla på att andra gör ingrepp och att jag inte ser det. Men jag jämför ju mitt ansikte mot mina föräldrars och min systers så jag ser ju om vi avviker från varandra när ansiktet eller kroppen börjar åldras tex.

Ja, okej? Är nog inte helt med på vart du vill komma i diskussionen. :)
 
Jag gissar att de har gjort vissa ingrepp som är mer bestående än fillers. Men på de eller det ställe man har använt fillers, så kommer effekten att avta om man inte fyller på, ja. Varken fillers eller botox är permanenta ingrepp.
Fast det verkar inte helt sant att fillers helt försvinner av sig själv. Ibland flyter fillersmassan iväg och lägger sig någon annanstans ”fillersmigration” vilket man kan behöva behandling för att få bort.
Ett problem med skönhetsingrepp tycker jag personligen är att de marknadsförs som heeelt säkra och icke-permanenta och riskfria när det sen visar sig att de verkligen inte är det.
 
Jag förstår vad du menar, även om jag kanske inte är helt med i tankegången fortfarande vad gäller vissa ingrepp vs smink t ex. Skillnaderna kan ju vara oerhört små och även smink kan ju dölja rynkor och andra ålderstecken.

Just det här med "fin på fest", "hel och ren" och koppla detta till smink slår ju också lite fel, om vi ska hårddra det. Fin är man ju ändå, och hel och ren är man även utan smink, osv osv osv i halv oändlighet.

För min del bottnar det nog i en allenarådande acceptans för allas utseenden oavsett vad eller vad du inte väljer att göra. Man får göra ingrepp, och man får välja bort det. Inget är bättre än det andra, och ingen är en bättre förebild än någon annan. Någon form av neutralisering, helt enkelt. Först då kan oket av press kring skönhet och utseende lyfta.

Jag kopplade det inte till smink enbart utan pratade om att presentera sitt utseende på olika sätt, vad det nu må vara som gör att man känner sig fin eller hel och ren eller vad det nu kan vara för utseende man vill uppnå.

Förstår din tankegång men jag tänker som sagt annorlunda där.
 
Fast det verkar inte helt sant att fillers helt försvinner av sig själv. Ibland flyter fillersmassan iväg och lägger sig någon annanstans ”fillersmigration” vilket man kan behöva behandling för att få bort.
Ett problem med skönhetsingrepp tycker jag personligen är att de marknadsförs som heeelt säkra och icke-permanenta och riskfria när det sen visar sig att de verkligen inte är det.
Riskfria är det definitivt inte och det är helt fel att det marknadsförs på det viset.

Men det mesta i livet är inte riskfritt. Folk kör bil, föder barn, rider hästar trots att man kan dö eller bli allvarligt skadad.

Går man till någon som använder sig av rätt preparat och är kunnig så kan man ta bort fillers på typ 30 minuter. Gjorde det själv förra året. Det bara smälte bort efter en behandling.
 
Men tar betydligt längre tid att bli av med än fillers om man vill bli av med det.
För mig är håret död materia, så det blir inte riktigt samma eftersom jag bara (och har) kan klippa av det om jag inte vill ha det kvar. Det kostar noll kronor att bli av med.
 
Röstade nej för har inte gjort något ingrepp och vill inte göra några heller. Men har två tatueringar men det räknas nog inte? Fast det är ju en form av förändring av utseendet.
 
Fast det verkar inte helt sant att fillers helt försvinner av sig själv. Ibland flyter fillersmassan iväg och lägger sig någon annanstans ”fillersmigration” vilket man kan behöva behandling för att få bort.
Ett problem med skönhetsingrepp tycker jag personligen är att de marknadsförs som heeelt säkra och icke-permanenta och riskfria när det sen visar sig att de verkligen inte är det.

Fillers kan migrera. Tas i de allra flesta fall enkelt bort med Hyalase. Grunden är dock att fillers löser upp sig naturligt och således fyller man på.

Marknadsförs det särskilt ofta så?
Jag följer en hel del som gör fillers och de är noga med risker och vad kunden själv bör göra före och efter.
Jämfört med hur många frisörer som informerar om risker med hårfärgning och permanent ser jag en tydlig skillnad.
 
Okej för mig är det ovanligt att prioritera skönhetsingrepp över hästkostnader i just hästkretsar. Lägs det betydligt mindre pengar på det i hästkretsar än i de grupper som primärt ägnar sig åt skönhet och "hälsa - dvs olika former av träning o dyl".
Jag skulle tro att hästkretsar inte är en homogen grupp.
Jag tror inte heller det är en särskild grupp som ägnar sig åt olika form av träning och att det skulle implicera mer skönhetsingrepp.
 
Visst borde tatueringar ingå som ingrepp, farligt är det dessutom om man ska titta på invasiva ingrepp, för var går gränsen mellan microblading av ett par ögonbryn och olika tatueringar på kroppen?

Var går gränsen när det gäller piercing? Hål i öronen, klyva tungan eller kulor under huden?

Sen om man nu vill vara en förebild så kan man ju lägga av med alla filter på de foton man publicerar på nätet, finns flera jag sett här på buke som lägger upp bilder av sig själva där det är filter eller att man alltid ligger på rygg när man fotar sig. Vad vill man uppnå då? Ja, inte är det iaf hur nöjd man är med sitt utseende och framstå som en förebild för andra.
 
Jag har inte gjort några ingrepp.
Men upplever att det är väldigt vanligt. Jag har inga vänner som är som vissa beskrivit med "stora ankläppar" eller "stela sönderbotoxade" ansikten, men visst händer det att folk har gjort korrigeringar. Vissa här i tråden verkar vara övertygande om att de kan se direkt om någon i deras närhet "gjort ngt". Så är inte fallet i de flesta fallen. Visst ser man tydligt om någon använder mycket fillers tex men subtila ingrepp är nästintill omöjligt att se, speciellt om man inte har ett tränat öga. Många går absolut under radarn. Jag kan garantera att många som uttalat sig tråden träffar folk de absolut inte tror har gjort något men som utfört vissa ingrepp.

Det varierar säkert också hur öppna människor är med sina "ingrepp", när man ser vissa inlägg i tråden förstår man att folk kanske inte alltid känner sig bekväma med att ta upp det 😅
 
Senast ändrad av en moderator:
Ja det är ju människor som gör ingrepp? Jag har inga sådana i min bekantskapskrets. O således pratas det sällan om sånt.
Men gillar folk att göra ingrepp får de ju göra det?
I min bekantskapskrets så pratats det inte om det heller alternativ ytterst lite. Typ en vän har nämnt att hon kommer operera magmusklerna om dom inte går ihop efter graviditeten (vården hjälper ju där till endast i extrem fall). I övrigt är skönhetsingrepp inte någon vi diskutera. Trots det har jag tex gjort/gör botox. Skulle inte kunna säga om någon i min bekantskapskrets har gjort något liknande eller inte. Så att det inte diskuteras säger inte så mkt. Sen, visst, skulle en nära vän fundera på att göra något större, tex något som kräver opereration, så är jag övertygad om att vännen hade nämnt det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
643
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 945
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 227
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp