Är det bara jag..

Har du gjort någon form av skönhetsingrepp?

  • Ja

    Röster: 35 8,6%
  • Nej

    Röster: 374 91,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    409
Tror det har mycket att göra att det anses starkt att kunna stå emot de samhällsnormer som inte passar en.
Det har jag inte hört sägas.
Men "Har hon inget bättre för sig" har jag ofta hört.
Med undertonen att det är arbete och studier som gäller när tid skall spenderas.
 
Hon menar nog så att smink är någon man kan ta av sig.

+ @Voeux Ah, då fattar jag. Men även många skönhetsingrepp är ju tillfälliga. Hårfärg däremot, verkligen permanent (om man nu väljer sådant). Så, anses då bättre med sådant man kan ta bort, så ingår ju även t ex fillers och botox.
 
Jag tänker nog snarare att hästmänniskor sällan har den tid och de pengar över som krävs för att vara så pass engagerad i sitt utseende som krävs. Dessutom hjälper ju djuren knappast till att göra en så värst estetiskt tilltalande. Funktion före form så att säga. Ett par fyllda läppar och skrynkelfri hud är ju minst ett antal träningar tex.
Men vissa ingrepp hindrar ju ridning i mer än en vecka.
Det går ju inte😧
 
Jag tänker nog snarare att hästmänniskor sällan har den tid och de pengar över som krävs för att vara så pass engagerad i sitt utseende som krävs. Dessutom hjälper ju djuren knappast till att göra en så värst estetiskt tilltalande. Funktion före form så att säga. Ett par fyllda läppar och skrynkelfri hud är ju minst ett antal träningar tex.
Fast nä - det finns massor av hästtjejer som är mycket noggranna med sitt utseende.
 
Men jag ser en skillnad på att sminka det ansikte du har, och förändra det ansikte du har.

Men smink kan ju verkligen förändra ett ansikte, tänker jag? Jag själv döljer röda kinder, ringar under ögonen, gör contour för att framhäva vissa ansiktsdrag. Gör jag ett full face så förändrar jag mitt ansikte ganska rejält. Handlar det då istället om hur mycket smink man i så fall väljer att använda?
 
Men smink kan ju verkligen förändra ett ansikte, tänker jag? Jag själv döljer röda kinder, ringar under ögonen, gör contour för att framhäva vissa ansiktsdrag. Gör jag ett full face så förändrar jag mitt ansikte ganska rejält. Handlar det då istället om hur mycket smink man i så fall väljer att använda?
eller hur ofta kanske. Jag tänker att det finns en aspekt i att lära sina barn att leva med sig själva och vara nöjda som är svår om man själv ändrat sitt utseende.
 
eller hur ofta kanske. Jag tänker att det finns en aspekt i att lära sina barn att leva med sig själva och vara nöjda som är svår om man själv ändrat sitt utseende.

Men det poängterade jag i ett annat inlägg, att den som även använder smink och hårfärg ändrar sitt utseende. Ändå är det mer socialt acceptabelt och ses som "bättre" än ingrepp, även om ingreppen också är tillfälliga.
 
Inte tid med det heller.
Grå som swinto.
Jag blev gråhårig redan i 30-årsåldern så om jag skulle ha hållit efter utväxten sedan dess hade det varit 540h på det.
Men samtidigt så är det ju inte hindrande på samma vis som ett kirurgiskt ingrepp.
Att inte kunna bada (simma) på några veckor är nog för att få mig att inte vilja lägga mig under någon kniv.

Det finns många olika typer av ingrepp. De kirurgiska (någon form av operation där du är sövd) är nog idag inte lika vanliga som t ex fillers, som görs på några få minuter utan någon inverkan på vad du kan eller inte kan göra efter ingreppet.
 
+ @Voeux Ah, då fattar jag. Men även många skönhetsingrepp är ju tillfälliga. Hårfärg däremot, verkligen permanent (om man nu väljer sådant). Så, anses då bättre med sådant man kan ta bort, så ingår ju även t ex fillers och botox.

Nä jag pratade inte om vad som var permanent eller inte. Det var ett vidare spår. Men hårfärg är ju inte heller permanent om man nu tänker så. Hår växer ut.
 
Men tillägger att jag överlag på Buke uppfattar att det verkar finare/bättre att inte bry sig om hur man ser ut så förstår att det kan uppfattas så även i den här tråden. Vi alla har såklart olika gränsdragningar och syn på det men jag tycker att det är synd att det ska vara lite skamligt att bry sig om sitt utseende. Det leder bara till dubbelbestraffning, man straffas socialt både om man bryr sig och om man inte bryr sig. Vilket bara leder till att folk gör saker i tysthet och vågar inte prata om det. Det är verkligen så med vikt upplever jag. Alla är plötsligt smala och vältränade men bryr sig absoluuuuuuut inte om vad de äter.
Jag erkänner att jag bryr mig mycket om mitt utseende, i hur jag klär mig, målar mig, fixar naglarna etc. Inte för att följa någon trend eller leva upp till några ideal, utan just för att försöka presentera min personlighet. Att se ut som alla andra är nog det värsta som skulle kunna hända ;) Har alltid varit nöjd med hur jag ser ut och tycker att jag har haft tur i det genetiska lotteriet.

Däremot bryr jag mig inte om hur andra ser ut, man får göra precis som man vill. Jag kan inspireras av andra, men värderar inte hur de valt att framstå inför världen.
 
Men det poängterade jag i ett annat inlägg, att den som även använder smink och hårfärg ändrar sitt utseende. Ändå är det mer socialt acceptabelt och ses som "bättre" än ingrepp, även om ingreppen också är tillfälliga.
Jo men frågan är ju hur ofta. Tex om mamma och för all del pappa sätter på sig mascara och kajal på fest, så ser ju barnet mamma och pappas oförändrade ansikte alla andra dagar och kan relatera till det. Om mamma har tex fyllt sina läppar är det ju där i stort sett alltid. Eller tex om man har någon man själv inte gillar tex näsa som inte har en form man gillar eller en otydlig käklinje eller ett par stora öron och sedan får man barn och ska förklara för det att barnet är fin i sin näsa, otydliga käklinje eller stora öron. Det blir ju svårt. Jag har tex en ganska stor vårta/födelsemärke kvar i ansiktet bara för att visa för unga att det är ok. Jag sminkar såklart inte heller över den det skulle ju förta syftet så att säga. Jag har funderat på att rita ögon näsa mun på den och eventuellt sätta dit en liten tomtemössa under säsong.
 
Men smink kan ju verkligen förändra ett ansikte, tänker jag? Jag själv döljer röda kinder, ringar under ögonen, gör contour för att framhäva vissa ansiktsdrag. Gör jag ett full face så förändrar jag mitt ansikte ganska rejält. Handlar det då istället om hur mycket smink man i så fall väljer att använda?

Ja, som sagt, jag är inte här för att argumentera för det ena eller andra. Jag har berättat om min gränsdragning. Sen oavsett var en gör en gränsdragning så kommer det alltid att gå att lyfta närliggande saker och jämföra.
 
Fast nä - det finns massor av hästtjejer som är mycket noggranna med sitt utseende.
Okej för mig är det ovanligt att prioritera skönhetsingrepp över hästkostnader i just hästkretsar. Lägs det betydligt mindre pengar på det i hästkretsar än i de grupper som primärt ägnar sig åt skönhet och "hälsa - dvs olika former av träning o dyl".
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
643
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 945
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 227
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp