Är det bara jag eller borde vissa inte få skaffa barn.

Sv: Är det bara jag eller borde vissa inte få skaffa barn.

Jag tror visst det kommer gå:)
Man kanske bara inte tror det när man är gravid & inte mött individen än.

Ja visst och det var vad jag menade när jag skrev att jag vet att hon kommer ändra sig.... Alltså älska barnet när dte kommer oavsett kön.

Nu blir jag ju lite tveksam dock, eftersom hon har en son som hon önskar var en dotter..

Det var faktiskt en bra fråga! Får fundera lite på den.

Egentligen tycker jag ju att han är perfekt som han är, tror det är folks allmänna uppfattning att flickor ska vara på ett vis och pojkar på ett vis, som gör att jag har sådana här tankar. Ex att flickor ska ha rosa och pojkar blått... att flickor ska leka med hästar/dockor och pojkar med bilar. Tror faktiskt att det är sådana enkla saker som hela samhället är uppbyggt av. Man ska vara stolt och lycklig för att man fått en pojke (eller hur?) men en flicka är ok.

Jag känner tvärtom.

Senast ändrad:

hamnar lite utanför tråden nu möjligtvis, när vi pluggade om celldelning i medicinsk grundkurs fick vi veta att det är defekter hos pappan som gör att man enbart kan få flickor eller pojkar, ändå får många kvinnor lida för att det inte kan föda några pojkar:confused: (pojkar prioriteras mkt mkt högre i vissa länder)

kan förstå att man hellre vill ha av det andra könet av olika anledningar men det är ju inget någon som helst kan göra något åt om barnen blir till den naturliga vägen.

Det är väl inte så konstigt, det finns stor okunnighet överallt.Som att kvinnan i många länder måste blöda första natten hon har sex för annars är hon inte oskuld.
Som alltid så beskylls alltid kvinnan för allt som möjligtvis är fel:grin:

hamnar lite utanför tråden nu möjligtvis, när vi pluggade om celldelning i medicinsk grundkurs fick vi veta att det är defekter hos pappan som gör att man enbart kan få flickor eller pojkar, ändå får många kvinnor lida för att det inte kan föda några pojkar:confused: (pojkar prioriteras mkt mkt högre i vissa länder)

kan förstå att man hellre vill ha av det andra könet av olika anledningar men det är ju inget någon som helst kan göra något åt om barnen blir till den naturliga vägen.

ja det är lite det jag menar. jag pratar om att föräldrarna stryper nyfödda flickor i andra länder (säkert hänt i sverige) då de absolut inte vill ha flickor utan måste få en som pgr press från familj/samhälle men sånt får man inte prata om för då är man som vanligt inte känslig mot deras kultur osv.

kl

en önskan kan vara väldigt stark, är själv gravid och skulle bli överlycklig och oerhört tacksam över en flicka... men jag ska försöka känna lika mycket för en pojke, även om jag själv inte tror det kommer att lyckas.

Skulle dock aldrig överväga abort pga fel kön, där har man gått för långt tycker jag.

Nu blir jag riktigt rädd!! "ska försöka känna lika mycket för en pojke". Hur kan kärleken vara könsrelaterad!? :confused:

Jag kan förstå att de som har fått 3-4 pojkar/flickor på raken kan tycka att det skulle vara kul att få en av motsatt kön, men att älska någon mer eller mindre beroende på kön, får mig att rysa.

Kicki, som inte kan göra en glad gubbe denna gång. :cry:

Visst, jag skulle inte vilja ha några söner utan enbart döttrar, men jag skulle inte ta bort barnet om det vore en son, jag skulle försöka ge barnet oavsett kön samma kärlek som diverse andra mammor gör.

Återigen, "försöka ge" :confused: Mår rent dåligt när jag läser sånt här!

Kicki, även denna gång uteblir den glada gubben. :(

Fast jag ser en ganska stor skillnad på att hoppas på en dotter och att försöka älska sin son lika mycket, men tror inte det kommer gå

Ja, det är ju milsvid skillnad!

Kicki :laugh:

Jag har redan en son som jag givetvis tycker är underbar, han är det bästa jag har. Men ofta önskar jag att han vore en flicka istället.

Hoppas att han aldrig får veta att han helst borde ha varit en flicka, blir verkligen ledsen när jag läser det här. Att inte vara älskad fullt ut för den man är, ett tungt ok att bära om man får vetskap om det.

Kicki :cry:

Just nu har vi en organscreening framför oss och när man ska göra en sådan blir insikten om att ett friskt barn är huvudsaken oavsett kön så himla mycket djupare ...

Har man sådana tankar som vissa har i tråden så tycker jag att man bör prata med någon om det INNAN man beslutar att skaffa barn.

Men det är min åsikt det ..

Blir också lite ledsen när jag läser de jag läser i tråden :/

Jag håller med dig till hundra procent i det du skriver! :bow: För mig är det helt obegripligt att man kan resonera på det här viset, känner väldiga olustkänslor faktiskt.

Känner vekligen med dig, skickar en kram och en lång tanke. Förstår att du berös illa av det som skrivs i vissa inlägg.

Barnen är det käraste man har, jag älskar mina bara lika mycket, både min flicka och min pojke, jag älskar dem för de människor de är och skulle aldrig önska det på något annat vis. :love:

Kicki :laugh:

kl

en önskan kan vara väldigt stark, är själv gravid och skulle bli överlycklig och oerhört tacksam över en flicka... men jag ska försöka känna lika mycket för en pojke, även om jag själv inte tror det kommer att lyckas.

Skulle dock aldrig överväga abort pga fel kön, där har man gått för långt tycker jag.

Jag ville ha en flicka när jag blev gravid, men vid UL sa de pojke. Det tog ett tag att vänja sig, men sedan slog jag om och längtade SÅ mycket efter min pojke. Senare visade det sig att de sagt fel - det VAR en flicka. Jag blev glad över min flicka men sörjde faktiskt min son ganska många veckor - jag hade ju namngett honom och allt. Så mammakänslorna är röriga, jag tror inte man låter bli att älska sin bebis för att den har "fel" kön. Jag skulle inte oroa mig :) Men känner man att det är viktigt med kön skulle JAG iallafall kolla könet. För att man skall få lite tid på sig att vänja sig och 'slå om', jag tror det skulle vara jobbigt att bli "besviken" på förlossningen.

Om jag skulle få en till bebis skulel det verligen inte spela någon som helst roll. Inte den minsta. Jag är så TACKSAM för min lilla bebis jag fått, något så puttigt som kön skulle inte påverka det!

Så känner nog alla som haft svårt att få barn, för mej är det tex otänkbart att använda abort som preventivmedel, fast man i detta land får göra hur många aborter man vill oavsett anledning.
Folk som fått missfall eller har svårt att få barn kan bli stötta av folk som gör aborter, det finns många saker man blir stött av.
Men man kommer alltid stöta på åsikter som man själv inte delar, men man måste inse att alla andra inte tänker fel bara för att de inte tänker samma sak.

Det finns inga rätt eller fel(& just var lagen säger är tillåtet, som tex aborter, anses sånt inte vara fel även om man moraliskt kan tycka en annan sak).
Det finns en övertro på att "gå & prata med ngn", att folk gärna vill ha ett visst kön men inte alls är besatta av det, är inget ovanligt eller onormalt.
Men att man går till extrema åtgärder, tex abort pga ett kön, då ska man nog inte skaffa barn eftersom det är att leka med liv(enligt mej alltså, inte enligt dem som gör aborter pga fel kön)

Det finns ju folk som inte kan få barn & mår dåligt när personer i deras omkrets skaffar barn, att förbjuda personer att skaffa barn liksom att förbjuda tankar eller önskningar om ett visst kön blir svårt.

Huvudsaken är väl att barnet är frisk?

Ja, på ett plan kan jag hålla med dig.

Men diskussionen om att älska ett barn lika mycket oavsett kön kan också appliceras på frisk/sjuk. Alla säger att de önskar sig ett friskt barn. Men om barnet är sjukt då? Vad händer då?

Jag tycker att det är samma sak. Brustna förhoppningar och besvikelse inledningsvis, men det har inget med KÄRLEK att göra. Sjuka barn ska diskrimineras lika lite som flickor i relation till pojkar (eller tvärtom).

Jag förstår inte riktigt hur du applicerar det första du skrev på mig ?

Så känner nog alla som haft svårt att få barn

Jag har ingenstans skrivit att det är fel att önska ett kön, absolut inte men från att önska till att faktiskt medge att man kanske har svårt att älska barnet om könet blir ett annat är vida skillnad för mig.

Jag har väl aldrig sagt att dom inte för känna så heller, men jag måste väl få uttrycka min åsikt som alla andra ?

Fast jag tycker inte alls att det är samma sak faktiskt :)

Könsdiskussion vs sjuk/friskt barn går inte under samma kategori, iallafall inte för mig ..

Som jag skrev till Chrysler, att önska ett kön är för mig inte detsamma som att medge att man kanske inte kan älska sitt barn om det blir det andra könet.

Diskussionen om ett friskt/sjukt barn är ganska vanligt förekommande i vår familj, just för att vi upplevt sorgen av ett sjukt barn och nu står jag inför en kontroll för att se om mitt barn i magen är frisk ..

Kanske är jag färgad av allt som hänt, men jag kan inte se att könsfrågan vs sjuk/frisk är samma sak.

Det var ett exempel.

Nej det är sant, det är inte samma sak att önska ett visst kön som att tro att man inte kan älska ett barn av fel kön.
Men som jag skrev tidigare, ingen vet hur de kommer att känna, mamman till ett väldigt efterlängtat barn kan drabbas av depression & inte alls vilja hålla sitt barn öht.
Det kan hända otroligt mkt sedan, som man absolut inte kan föreställa sig under en graviditet, därför ska man låta bli att döma tills personen som skrev det, faktiskt får träffa sitt barn.
De flesta kan nog inte låta bli att älska sitt eget barn oavsett kön, även om man tror annorlunda under en graviditet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 915
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat