Är denna prisvärd?

Sv: Är denna prisvärd?

haha jag läste snorlistan :rofl:

delvis kl

att folk kommer ihop sig på ett forum är tyvärr inget nytt under solen, men att meddela för "världen" vilka som hamnar på "snorlistan" :D förbättrar knappast stämningen. Men det är väldigt många som gör så.

Borde man inte kunna införa en typ av "tjafs-regel"? Typ att inlägg med den karaktären tillåts i totalt 5 inlägg sammantaget från alla? Därefter raderas dem/efterföljande och tråden kan då fortsätta i god anda?

Om man vill fortsätta med tjafset kan man ju starta en tråd under typ U/ÄU/S eller nåt ställe där man kan snacka om allt möjligt, så kan alla som vill samlas där?

Jamena det är ju väldigt tydligt när något spårat ut. Antagligen har väl det här diskuterats förr och då blir väl svaren att:
"det finns ingen tid till sådan moderering"
"hur ska man kunna avgöra vilka inlägg som är "tjafsinlägg" och inte?"
"i vilken mån ska "avvikande" ämnen få behandlas i en tråd, en tråd måste kunna få leda in på ett annat ämne utan att behöva styckas upp" osv osv

Men det är kanske någon här som förstår min tanke? Men det är antagligen omöjligt, annars hade det ju vart fixat. Detta inlägget hör ju inte heller hemma här :rofl: Men hästfolk är ju hästfolk och det är ett väldigt speciellt sorts folk. Jag är inne på fyra andra forum som inte alls har detta snackat, men det är antagligen eftersom man i hästvärlden kan göra saker på väldigt många olika sätt. Lika många sätt som det finns hästinnehavare. Sitter man på ett datorforum så finns det tekniskt sett bara ETT sätt att utföra en viss handling.

well well what do I know... bara en tanke såhär på förmiddagskvisten och jag hoppas inte JAG i min tur lyckats reta upp alltför många nu :p

Nej jag menade absolut inget illa. Det är inte så lätt att se skillnad på fjordhästar.Jag undrade det ifall du hade ägt en fjordhäst innan bara. Är det jag som är Åke nu? Innan så var det Busmor.
Du lägger väl ut korten för att man skall titta på dom? Du behöver inte bli elak och säga massa svordomar åt mig bara för att jag frågar. Men nu vet jag vad man har ignorlistan till.

Jag har ägt ett flertal fjordhästar själv, men ingen för tillfället. Kan ju bero på att både du och Busmor är "nya medlemmar" som verkar väldigt insatta och "går på" samma personer som vissa tidigare medlemmar...men jag säger inte att det är så, bara en känsla. Självklart ska man titta på dom, min fråga var varför du bryr dig om det är mitt kort eller inte? Jag är inte elak, bara väldigt trött på att behöva förklara mig för folk som lägger sig i sånt dom inte har med att göra bara för att skapa diskusion, då låter jag lätt lite irriterad... Men det är ju bra, då kan vi ignorera varandra nu då så slipper vi förstöra tråden mer. :banana:

Jag tycker att stämningen här förbättrades betydligt för ett tag sedan, när det var flera inlägg om att försöka skriva med en "bättre ton", det blev riktigt trevligt här efter det! Men nu känns det som det börjar spåra ur igen, inte bara i den hör tråden utan i flera andra oxå... Det kanske är delvis mitt fel, jag hugger ganska snabbt om nån börjar tjafsa, men jag tyckte som sagt att stämningen var väldigt trevlig ett tag och hoppas vi kan gå tillbaka dit.

det är samma tillverkare på denna vagn som du har bild på som på Globusrockarden. Dvs sätter du knät imot skakeln och bryter till så kan du böja den. Vilket självklart säger en del av kvaliten.
/M

Snälla!
Tala om för mig vilken vagn det är du menar, innan tråden tas bort av moderater (är väl risk för det när den spårat ut så här?)
Detta är viktigt för mig!:mad:

Snälla!
Tala om för mig vilken vagn det är du menar, innan tråden tas bort av moderater (är väl risk för det när den spårat ut så här?)
Detta är viktigt för mig!:mad:

Det är detta inlägg hon svarar på:

Detta är säkert jättekorkat, för den säljs säkert jättefort när den får en extra-skjuts på detta vis - men måste bara skriva och höra om denna rockard är prisvärd?

http://www.blocket.se/vi/11066524.htm?ca=2_s

Jag tycker den ser riktigt fräsch ut och jag gillar att den ser rätt hög (?) ut, men vad tror ni kunniga?

Kan jag hitta liknande på travshopen? (har inte ens kollat där :o )

Jag tycker du har fått massa bra tips på hur en bra rockard ska vara, problemet för dig är väl att dom som är "bra" har högt säte (vilket ju är att föredra, och det vet dom seriösa tillverkarna), så ska du ha en som är bra på alla sätt (för dig) får du nog bygga om den lite själv. Antingen får du bygga om den "sämre" modellen så att det finns svängel, öglor för baksele, bättre hjul mm, eller så får du sänka sätet på en "bra" modell. Tror det är väldigt svårt att hitta en som passar dina specifika krav. Inget illa menat :)

Vem jag är har som jag skrev tidigare ingen betydelse..
Frågan är nog om du törs se mig i ögonen, den dagen jag talar om vem jag är.
Busfar/Busmor

Aha vad bra någon:idea: som förstog ironin i mitt lilla inlägg
Busmor/Busfar

Exakt jag förstår att du inte törs det efter att läst inläggen här på forumet.
Ett fåtal framstår kortfattat som "SKIT,SKIT delar du inte vår åsikt ignorerar vi dig osv...Har du inte rätt utrustning så..

Angående personpåhopp.
Titta på era egna inlägg- Har flera gånger påpekat att jag INTE är åke. Ändock envisas ni med att nämna ÅKE flera gånger.
Tyvärr , ledsen att göra er besvikna men jag är ny.

Kika på Noras inlägg framstår för mig som en bra förespråkare för körning.

Denna person försöker hjälpa andra i sina inlägg. Inte klanka ner på dem.
Hon kommer även med tips på hur du fixar din befintliga utrustning.

Även jag vill framhålla Körning är en rolig sport och önskar att fler börjar
Detta då oavsett hur mycket ni kan innan eller vilken utrustning ni har.

Prova. Lovar ni blir fast..
Den "fina" utrustningen kan ni köpa längre fram.
Billiga selen från Börjes eller Hööks eller den begagnade kan vara minst lika bra. Viktigast är ju ändå att den passar inte vad den kostar eller inköpsställe.
Kurser och vänliga personer som vill dela med sig av sin kunskap finns.

busfar/busmor

Senast ändrad av en moderator:

Ett fåtal framstår kortfattat som "SKIT,SKIT delar du inte vår åsikt ignorerar vi dig osv...Har du inte rätt utrustning så..

Angående personpåhopp.
Titta på era egna inlägg- Har flera gånger påpekat att jag INTE är åke. Ändock envisas ni med att nämna ÅKE flera gånger.

Billiga selen från Börjes eller Hööks eller den begagnade kan vara minst lika bra. Viktigast är ju ändå att den passar inte vad den kostar eller inköpsställe.

busfar/busmor

Vad skönt med en snäll person som verkligen förstår. :banana: :banana: Jag ångrar jätte mycket att jag gick in här och skrev alls. Man blir bara elakt påhoppad när man ställer frågor. Jag kan inte veta vad Nussikan äger för hästar eller inte. Och att sedan vara så oförskämd att fråga om jag har frågat min häst vad den tycker. Det förstår man ju att hästar inte kan prata. Vidare så skrev jag att jag vet vad man har ignorlistan till. Jag skrev inte att jag hade satt någon på den.

Jag tror Miamia menar den vagnen som Evis länkar till i första inlägget :)

jag förstår. tyvärr finns det väl ingen universallösning på detta forumproblem. det är verkligen värst på bukefalos, inne på dator/foto/orkidéforum är det inte såhär...

dubbelpost hur nu det gick till!??!?! har aldrig hänt mig förr???

Senast ändrad av en moderator:

...Billiga selen från Börjes eller Hööks eller den begagnade kan vara minst lika bra. Viktigast är ju ändå att den passar inte vad den kostar eller inköpsställe.

vad en sele kostar eller var den inköps är inte det primära och det tycker nog alla här.

det primära är att den passar och det tycker nog alla här.

en billig sele från börjes eller hööks som är utan draglinor tycker inte jag KAN passa en häst eftersom skav uppstår på bogen då bogen rör sig och bröstan är stilla. Är det passform?

Jag tror inte heller hästen tycker att en sele passar när vagnen ska bromsas när man kör i nedförslut utan baksele och hela vagnens tyngd bromsas med svanskappan :eek: och däckelgjorden som åker upp i armbågarna på hästen :eek:

liknelse: jag skulle inte vilja hänga i en gunga baserad på mina stringtrosor :idea: :eek: :o

detta tycker jag är rätt fundamentala saker som är viktiga att ta hänsyn till när man säger att en sele ska "passa". hästen behöver inte tala svenska eller något annat mänskligt språk för att tycka att detta är obehagligt. många djur visar inte ens obehag och när det väl uppdagas att den haft ont av något kan det vara för sent. man kan få problem att få en långtgående skada att försvinna till 100%.

det står mkt om selar och deras passform i körforumet om du söker här på sökfunktionen. som du skriver dina inlägg verkar du bara vara en uppviglare som vill sätta fart på diskussionerna. såna som dig syns här titt som tätt och jag tror inte någon här bryr sig om vem du egentligen är, det är uppenbart att du beter dig som ett s.k. "forumtroll" så då kanske du kan förstå varför du får dessa reaktioner.

i regel blir man bemött så som man själv bemöter andra.
med all välmening/T

kl vill bara förtydliga att jag till viss del blandat ihop ludde med busmor eller far.. så ludde ska inte ta åt sig så mycket.
Men en bra sele ska man alltid ha :)

Har en sån, men min kostade ca 3000 och då var den ny, för ca 1 år sen. Finns att köpa på travshopen. Kan väl aldrig tro att dom höjt priset en tusenlapp! Annars tyckte jag 4000 var dyrt. Hör dej för på travshopen om det inte går att finna liknande, fast billigare.

Jag kan bara tala utav egen erfarenhet gällande denna rockard. Jag köpte den när den var relativt ny ute på marknaden här i Sverige, då var den tilloch med billigare än vad jag sett att folk tar för den i dagsläget, tror jag betalade 2700-3000kr.

Helt ärligt så är det nog ett av som sämsta köpen jag någonsin gjort, hade väl vagnen i ca ½år hade kört med din MAX10ggr och då väldigt försiktigt eftersom att ponnyn jag körde var väldigt grön. Iallafall så var däcken helt spruckna när jag kom ut till stallet och skulle köra en dag, jag kontaktade butiken jag handlat vagnen av och dom lovade att fixa med nya däck då dom trodde det var ett fabrikationsfel, efter en EVIG väntan fick jag nya däck, tror jag hade dessa ungefär ½år, sen var det samma visa igen..efter väldigt mycket om och men, prat med butiker och leveratörer osv. så fick jag reklamerat vagnen. Bland annat med hjälp av "Snigelfarmor" :bow: . Jag vet fler som köpt den modell av rockard som råkat ut för andra saker också. det sägs att den nu ska finnas i en förbättrad version, men jag skulle som sagt inte lägga en krona på skräpet, kan jag undvika att köpa mig prorblem så gör jag det.

Angående personpåhopp.

busfar/busmor

Vad har du för hästar och kör med?

Vad trist att inte snigelfarmor svarar på dina påhopp.

svara på påhopp?? ger mig inte ens in i någon diskussion med denna vänliga o snälla person, vem det nu är.
Personen har enligt mig inget att tillföra ett körforum, kan knappast köra häst enligt sina egna uttalanden, men kan däremot kasta skit omkring sig. Bra jobbat. När en försvinner dyker en annan upp, det är konstigt att det ska behöva vara så. Ying/Yang?
Tack för mig.
Ludde, du får gärna stanna kvar i diskussionen, du verkar vettig och trevlig.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 750
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 245
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar