Apor och hur de hanterar ungar med fel vid födseln

J

joneya

Lyckas inte söka på nätet (svårt att veta vad man ska söka efter) och vet inte vart jag ska ställa mig, så jag tänkte att jag kan alltid pröva att ställa frågan här och se om någon kanske har sett/hört något om min fråga.

Jag undrar hur apor gör om det föds en unge med "fel", typ som vi människor har mongolism m.m. Någon som har någon aning? Sett i någon dokumentär, är bättre än mig på att söka på nätet eller så?

Sv: Apor och hur de hanterar ungar med fel vid födseln

ofast ratar dom ungen. Låter den helt enkelt bara ligga tills den dör.

Det var vad vi trodde i vår diskussion jag och min vän, men samtidigt ville man inte vara allt för säker. Vissa djur stannar faktiskt kvar vid sina sjuka ungar tills de självdör eller är så pass veka att de nästan ter sig som döda för flocken. Har sett både hästar och elefanter göra detta. Modersinstinkter kanske? Men det är alltså inget apor har?

Eftersom apor har lättare att ta hand om en sjuk unge och bära med sig den, tänkte jag att det kanske inte var lika självklart att de skulle överlämnas till sitt egna öde. Men du har alltså hört/sett fakta som styrker teorin att de bara överger ungen? Eller är det ett rent antagande enligt Darwinismens lära?

säkert kan det skilja sig mellan arter men såg till och med i nåt program på Animal planet om Schimpanser där dom bara lämna en unge som förmodligen hade nåt fel, vart nästan direkt tagen av ett rovdjur.

Gorillor kanske är annorlunda i sina bettenden.

kl

Såg ett program om Orangutanger också på animal planet och där var apmamman mycket sorgsen och betedde sig som att hon ville försöka få liv i ungen. Schimpanserna på "monkey" business på samma kanal hade en hona i sin flock som var väldigt mån om sin döda unge. Har även sett apor av en annan ras (inte babian men ganska lik) gå och släpa på sina barns lik i flera dagar. Det kanske är individuellt?

Vet att det kan vara vanligt att nyblivna apmammor ofta ignorerar sin levande unge och inte vill ha den.

men det är väl ungefär likadant som när ett annat djur lämmnar sina ungar..:angel:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 638
Senast: Enya
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 592
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar